Gå til innhold

ADD, medisin og babytiden - amming eller medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått påvist ADD, og skal straks i gang med medisin. Parallelt med dette skal vi i gang med prøverør om et par mnd. Jeg er inneforstått med at jeg ikke kan gå på medisinen under svangerskapet og eventuelt mens jeg ammer. 

Dilemmaet mitt er: skal jeg velge amming når den tid kommer, og dermed ha en enda lenger pause fra medisinen, eller gi mme så snart som mulig for å kunne begynne på medisinen igjen?

Jeg tenkte egentlig å amme til ungen er minst ett år, som anbefalt. Vi har et barn fra før, og jeg ammet henne til hun var litt over to år. Vi prøvde mme eller mm på flaske et par ganger av ulike grunner, og jeg syns det var mye styr.

På den annen side håper jeg å få hjelp av medisinen til å fungere bedre. Jeg er lei av at ting går skeis pga utfordringene mine, og av å være "konstant sliten" pga evig tankekjør. Jeg gleder meg til å begynne på behandlingen. Samboeren min og faren til førstefødte har ADHD og syns medisinen er til god hjelp. 

Er noen som har erfaringer å dele? 

Anonymkode: 3a412...164

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://relis.no/content/4878/adhd-hos-gravide-og-ammende

Ville ikke tatt stilling til det før etter fødsel, når du ser hvordan det går. 

Anonymkode: bdca3...355

Enig. Og i tillegg er det ingen garanti for at medisinen funker på deg, eller du har ikke funnet riktig medisin for deg innen du blir gravid. Jeg anbefaler ikke å prøve deg frem med medisiner, samtidig som du har en nyfødt. Men, jeg er ingen lege, og dette er absolutt noe du bør diskutere med legen din fremfor KG... 

Anonymkode: 6e335...d39

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig. Og i tillegg er det ingen garanti for at medisinen funker på deg, eller du har ikke funnet riktig medisin for deg innen du blir gravid. Jeg anbefaler ikke å prøve deg frem med medisiner, samtidig som du har en nyfødt. Men, jeg er ingen lege, og dette er absolutt noe du bør diskutere med legen din fremfor KG... 

Anonymkode: 6e335...d39

Jeg skal ta det opp med legen når den tid kommer, ja. I mellomtiden syns jeg det kan hjelpe å høre om andres erfaringer og tanker, siden jeg nå går og tenker på dette likevel. 🙈

Skrevet

Jeg har adhd og jeg har brukt medisinen min i graviditeten etter avtale med fostermedisiner. Jeg bruker ritalin kapsel og tablett. De er også uproblematiske å amme på om man bruker terapeutiske doser. Snakk heller med legen din du

Anonymkode: d275d...3a6

• Liker 1
Skrevet

Dette må du diskutere med legen. Det står på de fleste medisiner at de ikke skal brukes under graviditet og amming, men ofte så brukes de allikevel under veiledning fra lege. :)

Anonymkode: 5972d...d38

Skrevet

Man kan bruke medisiner for adhd under graviditet. Jeg ble henvist til sykehuset for ekstra oppfølging, men de sa det ikke var risiko for misdannelser eller lignende. Får bittelitt ekstra oppfølging for å følge med på vektøkningen til babyen, men den har vært helt fin hele veien🙂 Alt annet har også vært bra hele veien, og ligger ganske på gjennomsnittet. Man kan også amme. 

Men dette bør du ta opp med riktig helsepersonell. Jeg skrev selv også til RELIS og spurte for sikkerhetsskyld. De svarte også at mors psykiske helse og er viktig for barnet blant annet. Lykke til! 

Anonymkode: c36aa...1a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man kan bruke medisiner for adhd under graviditet. Jeg ble henvist til sykehuset for ekstra oppfølging, men de sa det ikke var risiko for misdannelser eller lignende. Får bittelitt ekstra oppfølging for å følge med på vektøkningen til babyen, men den har vært helt fin hele veien🙂 Alt annet har også vært bra hele veien, og ligger ganske på gjennomsnittet. Man kan også amme. 

Men dette bør du ta opp med riktig helsepersonell. Jeg skrev selv også til RELIS og spurte for sikkerhetsskyld. De svarte også at mors psykiske helse og er viktig for barnet blant annet. Lykke til! 

Åå, da lærte jeg noe nytt. Jeg fikk beskjed fra psykiater om at jeg måtte slutte med medisinen når jeg blir gravid, så jeg har bare gått ut fra at jeg neppe får amme heller. Jeg skulle uansett ta det opp med relevant personell når den tid kom. Jeg har dog fått inntrykk av at man råder til å avstå fra en del medisiner for å være føre var. Hvis jeg kan ta medisinen likevel er det flott, men hvis ikke vil jeg ha tenkt litt over scenariet på forhånd. Kall det kontrollbehov eller hva dere vil. Det opptar periodevis mye av tankene mine, og det har sine grunner. (Og ja, jeg skal diskutere det også med helsepersonell når jeg kommer så langt.)

Skrevet

Jeg hadde aldri valgt amming foran viktige medisiner.

Anonymkode: d7c9d...617

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Åå, da lærte jeg noe nytt. Jeg fikk beskjed fra psykiater om at jeg måtte slutte med medisinen når jeg blir gravid, så jeg har bare gått ut fra at jeg neppe får amme heller. Jeg skulle uansett ta det opp med relevant personell når den tid kom. Jeg har dog fått inntrykk av at man råder til å avstå fra en del medisiner for å være føre var. Hvis jeg kan ta medisinen likevel er det flott, men hvis ikke vil jeg ha tenkt litt over scenariet på forhånd. Kall det kontrollbehov eller hva dere vil. Det opptar periodevis mye av tankene mine, og det har sine grunner. (Og ja, jeg skal diskutere det også med helsepersonell når jeg kommer så langt.)

Jeg fikk også beskjed av psykiater først at man måtte slutte på de da jeg spurte før jeg ble gravid. Men jeg fungerer dårlig uten, så jeg skrev derfor til RELIS. Også snakket jeg med fastlegen som henviste meg til sykehuset som sa det ikke var noe problem. 

Grunnen til at man er så strenge med ting som angår gravide er vel at ingen ønsker å ha noe ansvar om det mot formodning  skulle skje ett eller annet. På Tusenfryd kan ikke gravide ta huskene en gang🙃 Selv om jeg tviler på at det hadde vært noen risiko. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...