Gå til innhold

Hvor lng tid fra søknadsfrist til avslag/intervju?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har jobbet i samme jobben siden jeg var 18 og husker ikke gangen i jobbsøking. Har søkt på en jobb og lurer på hvor lang tid det normalt tar fra søknadsfristen går ut til man hører noe? Og gir de fleste beskjed om at du ikke kom med i prosessen?

Anonymkode: 61527...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I alt fra 1 dag til 4 måneder. 

Så smør deg med tålmodighet. 

Anonymkode: 9ac3a...20b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I alt fra 1 dag til 4 måneder. 

Så smør deg med tålmodighet. 

I privat sektor innen en uke.

I offentlig sektor innen 6 måneder.

Anonymkode: 05a03...ae6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja issh. 

Privat sektor fra 1 dag til 4 uker. 

Offentlig fra ca 2 uker til 4-5 måneder. Er du uheldig så går det 6 eller 7 måneder også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst tar det så lang tid i det offentlige?

Har kun jobbet i det private til nå, men har søkt på en offentlig stilling. Fristen gikk ut i helgen, så blir spennende å se hvor lang tid ting tar. 

Anonymkode: 38ffd...d7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er privat og fristen gikk ut mandag som var. Er det fortsatt en mulighet da? Og vil jeg få beskjed dersom jeg ikke går videre, er det vanlig?

Anonymkode: 61527...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666

Jeg var i en jobbsøkerperiode for fire år siden, og har et par søknader inne fra den perioden jeg ikke har fått svar på…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har kun jobbet i det private til nå, men har søkt på en offentlig stilling. Fristen gikk ut i helgen, så blir spennende å se hvor lang tid ting tar. 

Ansettelser i det offentlige tar mer tid fordi det er flere formelle krav til ansettelsesprosessen. I det private ansetter man hvem man vil, uten at det stilles samme krav til prosessen. I det offentlige er det kvalifikasjonsprinsippet som teller, og det skal lages søkerliste, tillitsvalgte skal involveres, både leder og ansattrepresentanter skal bli enige om hvilke kandidater som skal innkalles til intervju, og man må finne intervjudager som passer både for leder, lokal ansattrepresentant (gjerne en fagperson, men ikke alltid en med personalansvar eller fagforeningstillitsvalgt), tillitsvalgt, og gjerne en eller annen fra HR. Å bli innkalt til intervju i det offentlige har tatt alt fra 2 dager til 4 uker etter søknadsfrist i de tilfellene jeg har søkt. 

Avslag til de som ikke er aktuelle kommer når ansettelsesprosessen er ferdig. I det offentlige kan det typisk ta et par uker fra intervjurunden til avslag blir sendt ut, da referanser skal kontaktes, det skal gjøres en innstilling, den innstilte skal kontaktes, et par-tre dagers betenkningstid på påregnes, og kontrakt skal undertegnes. Den som er innstilt som nr 1 takker av og til nei, og da må man gå videre til nr 2. (På min arbeidsplass gikk det en gang helt ned til nr 4 på et vikariat. Da tok det mer tid.) 

Anonymkode: d9d31...acd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sist jeg søkte offentlig var frist i mai, ønsket oppstart 1. juli i følge annonsen. Fikk telefon med innkalling til intervju i slutten av juli, og etter intervjuet tok det 2-3 uker før de ringte referanser. Startet jobbe i oktober (hadde bare 1 måned oppsigelsestid i forrige jobb)

Anonymkode: 1e9ad...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...