Example Skrevet 23. august 2021 #21 Del Skrevet 23. august 2021 J.E skrev (7 timer siden): Dette endrer ikke mye i forhold til barna. Denne tråden handler først og fremst om barna i Norge som er uvaksinerte og som raskt kommer til og bli smittet med fri slipp i samfunnet. Om få uker mener Nakstad og FHI at vi er oppe i 10000 smittede pr uke. Hovedsakelig barn men også uvaksinerte. I av 3000 i snitt barn får MIS C. Denne bølgen forventes og komme uansett om de blir vaksinering i stor skala neste uke. Eldre mister effekt av vaksinene i følge Israel. Våre eldre ble vaksinert i vinter hovedsakelig med Pfizer. Forøvrig selvsagt enig i at det bra vi får mange Moderna vaksiner fremover og at vi nå får gitt dose to raskt.👍🏻 Men som Nakstad påpeker, dette er en sårbar fase, og barna og de uvaksinerte ( pluss mulig de eldre) er mange nok uansett til og gi en stor bølge. Det er stor forskjell på om 70% av de voksne eller 70% av alle er vaksinert, jo. Det hjelper betydelig på i forhold til å ha en mulighet for flokkimmunitet. Det betyr at færre smittes før dette skjer, forhåpentligvis. Så kunne man kanskje håpet på at flere av de resterende 8 % som er over 18 år hadde takket ja, slik at dette målet er mer oppnåelig før vinteren. Alt man kan gjøre er å håpe at en del av dem innser hvilken risiko de utsetter seg selv for fremover, og at de kanskje må tåle å leve med flere tiltak enn resten. Så kan man jo håpe at det er en lavere risiko for barn mellom 12 og 16 å ta vaksine fremfor å bli smittet. Jeg regner med at man gjør nøye vurderinger her, og det forsåvidt ikke gjør noe om man bruker den tiden man har på å komme frem til en riktig beslutning rundt dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbalala Skrevet 23. august 2021 #22 Del Skrevet 23. august 2021 J.E skrev (12 timer siden): Innen 5 september er smitten forventet og øke til 1300 pr dag. ( FHI har underestimert veldig angående dette! ) Sjansen for dette regner jeg som 0. FHI sine modeller har konsekvent vist seg å være svært overdrevne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bredbrem Skrevet 23. august 2021 #23 Del Skrevet 23. august 2021 Example skrev (2 timer siden): Så kunne man kanskje håpet på at flere av de resterende 8 % som er over 18 år hadde takket ja Det korrekte tallet på de over 18 som ikke er vaksinert, er 11.8% Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 23. august 2021 #24 Del Skrevet 23. august 2021 Det spørs om Norges plan er litt for optimistisk. I Sidney er 700 barn under behandling på barnesykehus på grunn av korona og de frykter de ikke kan åpne skolen. https://www.dailymail.co.uk/news/article-9917361/Fears-kids-TWO-aged-nine-diagnosed-Covid-NSW-weekend.html De har startet vaksinering av eldre barn så de burde vært bedre beskyttet enn våre barn. Jeg er ikke overbevist om at det vi velger å gjøre er en god ide. Hva annet enn å sørge for god ernæringsstatus, kontroll på antall nærkontakter (så godt som mulig), unngå folkemengder innendørs kan vi gjøre for å redusere risikoen for smitte eller sykdom? (I tillegg til grunnleggende hygiene). I USA er det diskusjoner om barn bør bruke maske på skolen. At foreldre (vaksinerte eller ei) bør bruke maske i hjemmet og ute. I Asia er de bekymret for økende antall dødsfall hos barn og unge. Jeg forstår ikke helt dette. Viruset er det samme og det er pga tiltak (og vaksinen) at vi har vært forskånet. Slipper vi helt opp er det da ikke ulogisk at vi kommer til å få samme erfaring som andre land, eller? Joda, vi har våre fordeler men vi har også ulemper. Om ikke lenge blir vi innendørs med dårlig utlufting, et virus som ser ut til å trives godt i kaldere omgivelser, lite sol. Er det ikke bedre med litt tiltak enn at de risikerer å dra i nødbremsen når mange barn er veldig syke og foreldrene tar barna ut fra skolen? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbalala Skrevet 23. august 2021 #25 Del Skrevet 23. august 2021 2ro skrev (10 minutter siden): Er det ikke bedre med litt tiltak enn at de risikerer å dra i nødbremsen når mange barn er veldig syke og foreldrene tar barna ut fra skolen? Det kommer aldri til å skje. Slutt å sammenligne oss med land med ekstremt dårlig folkehelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 23. august 2021 #26 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Barbalala skrev (34 minutter siden): Det kommer aldri til å skje. Slutt å sammenligne oss med land med ekstremt dårlig folkehelse. Om mange blir veldig syke garanterer jeg at det skjer. Vi kan fint sammenligne oss med Australia. Mener du at norske barn har så mye bedre helse enn australske barn? De er mye mer utendørs og har tilgang til friske frukt og grønnsaker. Kjøtt og fisk koster en brøkdel enn her. Norske barn er også fete. Mange barn (tror flere enn i Australia) har astma og allergi. Norske barn er som gruppe ikke imponerende når det kommer til helse, beklageligvis. Endret 23. august 2021 av 2ro 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 23. august 2021 Forfatter #27 Del Skrevet 23. august 2021 bredbrem skrev (52 minutter siden): Det korrekte tallet på de over 18 som ikke er vaksinert, er 11.8% Og så er det tydeligvis store forskjeller i landet. På Oslo kommune sin side ser man at hele 17 % av mellom 18-44 er uvaksinerte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 23. august 2021 Forfatter #28 Del Skrevet 23. august 2021 Barbalala skrev (34 minutter siden): Det kommer aldri til å skje. Slutt å sammenligne oss med land med ekstremt dårlig folkehelse. Ekstremt dårlig folkehelse i Australia...??? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 23. august 2021 #29 Del Skrevet 23. august 2021 J.E skrev (2 minutter siden): Ekstremt dårlig folkehelse i Australia...??? Du vet vi nordmenn er overlegne på alt. Det er derfor ingen blir syke eller dør av korona (men med...). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 23. august 2021 Forfatter #30 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Example skrev (3 timer siden): Det er stor forskjell på om 70% av de voksne eller 70% av alle er vaksinert, jo. Det hjelper betydelig på i forhold til å ha en mulighet for flokkimmunitet. Det betyr at færre smittes før dette skjer, forhåpentligvis. Så kunne man kanskje håpet på at flere av de resterende 8 % som er over 18 år hadde takket ja, slik at dette målet er mer oppnåelig før vinteren. Alt man kan gjøre er å håpe at en del av dem innser hvilken risiko de utsetter seg selv for fremover, og at de kanskje må tåle å leve med flere tiltak enn resten. Så kan man jo håpe at det er en lavere risiko for barn mellom 12 og 16 å ta vaksine fremfor å bli smittet. Jeg regner med at man gjør nøye vurderinger her, og det forsåvidt ikke gjør noe om man bruker den tiden man har på å komme frem til en riktig beslutning rundt dette. Enig i mye her. Selvsagt er det veldig bra at det er 70 % av Norges sin befolking som er vaksinert og ikke 70 % av de voksne. Der tok jeg feil i farta et av innleggene. Men det gjør selvsagt ikke Nakstad og FHI. Og de forventer da 10000 smittede i uken fra 5 september til tross for såpass høy vaksinasjon . Hovedsakelig barn vil bli smittet. 1 av 3000 barn i snitt får MIS C. Det kan bli over 3 barn i ukentlig som kan få denne svært alvorlig tilstanden. Hvis ikke vi innfører nye tiltak. Hvilket vi ikke gjør før sykehus kapasiteten er truet... Det er ikke rart at Nakstad nå advarer. Nå må foreldre få et valg om de ønsker vaksine for barna! Det ligger i kortene her at det blir tilbudt, men problemet er at det blir tilbudt for sent. Etter en eneste skole uke har smitten kommet inn på 28 skoler i Bergen ( tror det var det ) Det sier mye om hvor fort det sprer seg uten noen tiltak i skolen og uten tiltak i samfunnet forøvrig. Endret 23. august 2021 av J.E 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 23. august 2021 #31 Del Skrevet 23. august 2021 J.E skrev (13 timer siden): De har vært altfor optimistiske i anslagene sine. De gir råd til H.Dir og regjeringen som har basert gjenåpning på deres estimater. Jeg fatter ikke hva de bygget all optimismen på. Dette er veldig forventet etter min mening. Kun 70 prosent av de voksne er vaksinert, pluss mange er fortsatt delvaksinerte og 1 million barn,og de eldre har muligens redusert effekt av vaksinene nå. Og det ikke knapt noe smittevern og få tiltak. Vi går en spennende høst i vente må jeg si. Virker som om mange av estimatene de har kommet med siste året har blitt regnet ut på ett nachspiel.. FHI er tregt ute med det meste, Hør hva de har funnet ut nå: Sitat FHI: Dødsfall kan hindres med barnevaksinasjon Ifølge FHIs forrige modeller kan vaksineringen av 16- og 17-åringer gi opptil 30 prosent færre dødsfall i år. Nå regner de på hvor mange liv det kan spare å vaksinere 12–15-åringene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wjm5oL/fhi-doedsfall-kan-hindres-med-barnevaksinasjon Det virker som om FHI tror de vet best i hele verden,alltid må de gjøre egne undersøkelser når man har data fra mange andre land som USA osv . Vaksinering av yngre har de startet med for lenge siden i flere land og mange eksperter har anbefalt det. Men her kjører de på med grønt nivå og bare test deg ut av karantene system. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 23. august 2021 Forfatter #32 Del Skrevet 23. august 2021 2ro skrev (6 minutter siden): Du vet vi nordmenn er overlegne på alt. Det er derfor ingen blir syke eller dør av korona (men med...). Ja det virker jo som enkelte tror vi er helt unike og den overlegne rase. At vi har gjort det så bra i Norge er for mange et tegn på at Corona er helt ufarlig... At tiltakene virket blir brukt som bevis for dette. Logisk kortslutning.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 23. august 2021 Forfatter #33 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) NorthernLight skrev (1 time siden): Virker som om mange av estimatene de har kommet med siste året har blitt regnet ut på ett nachspiel.. FHI er tregt ute med det meste, Hør hva de har funnet ut nå: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wjm5oL/fhi-doedsfall-kan-hindres-med-barnevaksinasjon Det virker som om FHI tror de vet best i hele verden,alltid må de gjøre egne undersøkelser når man har data fra mange andre land som USA osv . Vaksinering av yngre har de startet med for lenge siden i flere land og mange eksperter har anbefalt det. Men her kjører de på med grønt nivå og bare test deg ut av karantene system. Hehe 😅 ja mulig de har laget utregninger på nachspiel. Og test alene som forebygging av smitte hjelper jo ikke vesentlig da... 25 smittet i 9. trinn på en Oslo skole nå. De har jo mest sannsynlig blitt smittet på samme dag... og den som ( foreløpig ...? ) har negativ test kan gå tilbake og smitte flere... Dette blir ikke det samme som Danmark sin suksess med testing, da de massetester kontinuerlig og ikke først etter at en er postiv... Ja FHI fant ut at barnevaksinasjon kan gi 30 % færre dødsfall. Så det ligger i kortene nå at vaksinasjon blir anbefalt for barn. Men de kunne de vel ha regnet på dette og avgjort dette litt før. Endret 23. august 2021 av J.E 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 23. august 2021 #34 Del Skrevet 23. august 2021 J.E skrev (1 time siden): Enig i mye her. Selvsagt er det veldig bra at det er 70 % av Norges sin befolking som er vaksinert og ikke 70 % av de voksne. Der tok jeg feil i farta et av innleggene. Men det gjør selvsagt ikke Nakstad og FHI. Og de forventer da 10000 smittede i uken fra 5 september til tross for såpass høy vaksinasjon . Hovedsakelig barn vil bli smittet. 1 av 3000 barn i snitt får MIS C. Det kan bli over 3 barn i ukentlig som kan få denne svært alvorlig tilstanden. Hvis ikke vi innfører nye tiltak. Hvilket vi ikke gjør før sykehus kapasiteten er truet... Det er ikke rart at Nakstad nå advarer. Nå må foreldre få et valg om de ønsker vaksine for barna! Det ligger i kortene her at det blir tilbudt, men problemet er at det blir tilbudt for sent. Etter en eneste skole uke har smitten kommet inn på 28 skoler i Bergen ( tror det var det ) Det sier mye om hvor fort det sprer seg uten noen tiltak i skolen og uten tiltak i samfunnet forøvrig. Vi har ikke ekstra doser som ikke blir brukt. Begynner man vaksinering av barn nå, vil det drøye ut i tid før voksne er fullvaksinert. Så må nesten FHI og helsedirektoratet få muligheten til å veie fordeler mot bakdeler av barnevaksinasjon. Hvis det er farligere for barn å bli vaksinert enn å bli smittet, synes jeg ikke man skal vaksinere dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 23. august 2021 #35 Del Skrevet 23. august 2021 2 hours ago, Barbalala said: Sjansen for dette regner jeg som 0. FHI sine modeller har konsekvent vist seg å være svært overdrevne. Slik som da de i fjor anslo at det ville bli mindre enn 100 tilfeller før påske, eller da de for en måned siden anslo at det ville øke til 2-3000 tilfeller i uka i løpet av september? Forrige uke var det 4340. Jeg regner med at ikke du har noen data å vise til for påstandene dine, men i den grad FHI har hatt for høye anslag er det nok fordi myndighetene har satt inn mye strengere tiltak enn de har anbefalt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 23. august 2021 Forfatter #36 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Example skrev (21 minutter siden): Vi har ikke ekstra doser som ikke blir brukt. Begynner man vaksinering av barn nå, vil det drøye ut i tid før voksne er fullvaksinert. Så må nesten FHI og helsedirektoratet få muligheten til å veie fordeler mot bakdeler av barnevaksinasjon. Hvis det er farligere for barn å bli vaksinert enn å bli smittet, synes jeg ikke man skal vaksinere dem. FHI gir svar på dette denne uken. Signalene som blir gitt nå er at det ser ut til og bli vaksinasjon av barn. Det kommer mange hint på det nå. Det er bred enighet internasjonalt rundt dette . Det sier sitt. Det ville være veldig rart om FHI skulle mene stikk motsatt. Fordi vi ikke har nok vaksiner enda, skulle vi heller ha beholdt noen tiltak. Endret 23. august 2021 av J.E 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 23. august 2021 #37 Del Skrevet 23. august 2021 J.E skrev (6 minutter siden): FHI gir svar på dette denne uken. Signalene som blir gitt nå er at det ser ut til og bli vaksinasjon av barn. Det kommer mange hint på det nå. Den er bred enighet internasjonalt rundt dette . Det sier sitt. Det ville være veldig rart om FHI skulle mene stikk motsatt. Fordi vi ikke har nok vaksiner enda, skulle vi heller ha beholdt noen tiltak. Jeg ser heller ikke fordeler med det som skjer nå. Når man tester positivt kan man ha rukket å smitte andre. Det er for sent. Å fjerne karantene når barna ikke har fått muligheten til å bli vaksinerte tror jeg er en tabbe. Jeg er redd at erfaringene med delta smitte hos barn er fortsatt begrenset. Det virker stadig verre med de tegnene som kommer fra utlandet. Barn har rett på trygg skoledag og nå sviktes disse. Hva er problemet med karantene ved en veldig smittsom sykdom? Det er vel bedre at man deler byrden enn at det blir ekstra utrygt for alle, men særlig utsatte barn og foreldre. Disse kan måtte ta barna ut fra ordinær skole og det synes jeg er trist. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 23. august 2021 Forfatter #38 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) 2ro skrev (37 minutter siden): Jeg ser heller ikke fordeler med det som skjer nå. Når man tester positivt kan man ha rukket å smitte andre. Det er for sent. Å fjerne karantene når barna ikke har fått muligheten til å bli vaksinerte tror jeg er en tabbe. Jeg er redd at erfaringene med delta smitte hos barn er fortsatt begrenset. Det virker stadig verre med de tegnene som kommer fra utlandet. Barn har rett på trygg skoledag og nå sviktes disse. Hva er problemet med karantene ved en veldig smittsom sykdom? Det er vel bedre at man deler byrden enn at det blir ekstra utrygt for alle, men særlig utsatte barn og foreldre. Disse kan måtte ta barna ut fra ordinær skole og det synes jeg er trist. Corona defineres som en allmennfarlig sykdom. Så lenge smittetrenden er økende og så mange er ubeskyttet så kan jeg ikke forstå hvorfor ikke det er krav om et grunnleggende smittevern. Hvorfor barna må vernes fra karantene men ikke fra sykdom kan jeg ikke forstå. Slik det gjøres nå kommer det til og bli masse fravær uansett. Alle som var i samme rommet burde være i karantene. Men siden delta er så smittsomt er mange da alt smittet. Derfor burde det også satses på kontinuerlig massetesting. Gult nivå i byer med høyt smittepress. Regelmessig lufting i klasserommene. Så må det ikke være fritt frem for vaksinerte voksne og alle voksne bør oppfordres til og ta ansvar. Ha få nærkontakter og det burde selvsagt brukes munnbind i det offentlige slik nesten alle land + who anbefaler. Lufting, munnbind, avstand og god håndhygiene og færre nærkontakter for voksne kanskje kunne hindret mye smitte i samfunnet. Da blir det kanskje mindre smitte i skoler også. Endret 23. august 2021 av J.E 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlsenHansen Skrevet 23. august 2021 #39 Del Skrevet 23. august 2021 J.E skrev (2 timer siden): Ja det virker jo som enkelte tror vi er helt unike og den overlegne rase. At vi har gjort det så bra i Norge er for mange et tegn på at Corona er helt ufarlig... At tiltakene virket blir brukt som bevis for dette. Logisk kortslutning.... Tiltakene i Norge er av de mildeste i hele verden. Hvilken annen forklaring enn genetikk skulle det være? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 23. august 2021 Forfatter #40 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Hr. Aktiv skrev (2 timer siden): Hvis du ikke tåler at folk blir syke så bør du søke hjelp. At noen blir så dårlige at de trenger helsehjelp er ingen overraskelse. Det har folk alltid hatt behov for, men nå er ikke det greit liksom? Du kan ikke redde alle. Det dør mange barn av kreft hvert år. Noen er rett og slett sykere enn andre. Naturen tar ingen hensyn til om det barnet eller personen er et flott menneske. Er du syk er du også på lista over de svakeste og da kan faktisk ting skje. Det de gjør nå med sterilisering av samffunnet vil på sikt virke mot sin hensikt. Flokkimmuniteten vil avta og plutselig har man endt opp med vanlig forkjølelse har blitt dødelig. Nå er risikogruppene vaksinerte så da er det ingen grunn til at de ikke slipper opp og lar det bli flokkimmunitet. Norske barneforeldre skal ikke tvinges til og « tåle» mer alvorlig sykdom enn foreldre i andre land. Tall fra utlandet viser at mange barn nå er innlagte. Delta smitter lettere så flere blir alvorlige syke. Noen sykehus og leger mener også at de ser en mer alvorlig sykdom med Delta hos barn. Uansett blir det alvorlig for flere når det er så smittsomt. Fordi det dør barn med kreft så er ikke det god argumentasjon for at barn skal dø på grunn av Corona også. Du kan Google situasjonen på sykehuset Lund i Skåne i desember. Dette var til og med før delta. De måtte utsette operasjoner for andre alvorlig syke barn. Fordi barneintensiven var full. En slik situasjon vil gå ut over mange barn med ulike sykdommer. Synes du det er greit? Endret 23. august 2021 av J.E 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg