Gå til innhold

Utslitt, høygravid og blitt bedt om å ta det med ro. Hva har far rett på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 34, og har planlagt keisersnitt om en måned. Ble innlagt på sykehuset denne uken med regelmessige sammentrekninger over tid - noe som ble tilfeldig oppdaget da jeg var der for en annen grunn. Jeg ble skrevet ut med streng beskjed om å ha lav, lav terskel for å komme inn igjen dersom sammentrekningene ble sterke og/eller om jeg skulle oppleve blødning eller vannavgang. 

Midt oppi dette har vi tilvenning i barnehagen med datteren vår på 14 måneder, noe som går så der. Hun må hentes hver dag halv tolv foreløbig. Far er 100% i arbeid, og er den eneste ansatte i en privat bedrift. Sjefen viser lite forståelse for familielivet, og det er veldig frustrerende. Da samboer måtte kjøre meg på sykehuset, var beskjeden at han måtte være rask. Datteren vår var syk på fredag, men sjefen syntes ikke det var noe problem - for jeg var jo alikavel hjemme.

Sykehuset var veldig strenge og klare på at jeg skal roe helt ned, og redusere all aktivitet som gir kynnere - slik at fødselen ikke går i gang. Men det er rett og slett umulig når far er på jobb 😶 jeg får dessuten og fortsatt kynnere i hvileestilling og ekstremt med nedpress. Vi har såvidt snakket om sykemelding for far her i heimen, i og med vi er midt i tilvenning og det er korte, korte dager i barnehagen. Men klarer ikke bli klok på hva han kan ha rett på. Jeg har blitt ringt etter to ganger, og må da forte meg ned i barnehagen for å hente frøkna. Og jeg regner med det blir relativt likt uken som kommer. Samboer er noe konfliktsky, og det er ikke vits i at han spør sjefen om hvordan de kan løse det - da sjefen kommer til å si at han må være på jobb. 

Er det noe samboer har rett på, som gjør at han kan være hjemme en ukestid? Eller må jeg bare bite tenna sammen (og knipe igjen😅) og håpe på det beste? 

Anonymkode: 73e71...8d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velferdspermisjon?

Anonymkode: 4ff6c...e29

• Liker 9
Skrevet

Tror legen kan sykemelde han eller noe slikt, for å ta vare på familien. Mener det er et eller annet der. Vet en på jobben sa at legen var veldig nært å sykemelde han da mor og spedbarn ikke hadde det bra og trengte hjelp.

Anonymkode: 3de92...b1f

Skrevet

Det er ingenting han har "rett" på i denne situasjon. Han kan ikke bruke sykmleidng da han ikke er syk- det er misbruk av vårt velferdssystem.

Han kan be om ferie eller permisjon (med eller uten lønn- er opp til arbeidsplassen).

Ellers må din mann snakke med sin sjef om der er noen måte å løse dette ettersom det kun er en kort periode. ALternativt må dere spørre nettverket dere om hjelp. Kanskje noen har fri og har mulighet til å hente din datter i barnehagen.

Anonymkode: 6d7cc...356

• Liker 20
Skrevet

Er det vanlig at barn må hentes tidlig i barnehagen? Sånn unntatt sykdom?

Høres ut som en tussig situasjon ❤

Anonymkode: 3a8a7...5e8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ingenting han har "rett" på i denne situasjon. Han kan ikke bruke sykmleidng da han ikke er syk- det er misbruk av vårt velferdssystem.

Denne👆🏻

men å hente barnet kl 12 hver dag, høres unormalt ut?? Vet ikke hvor lenge dere har hatt tilvenning, men høres ut som floken kun kan løses ved at barnet må ha lengre dager. De ansatte skal ikke ringe hver gang barnet vil hjem.. hva sier de i bhg?

Anonymkode: 7e6f8...43f

• Liker 19
Skrevet

Han kan eventuelt bruke «sykt barn dager»: 

Du kan bruke omsorgsdager når du må være borte fra jobb fordi: 

• Barnet, eller den som passer barnet, er blitt syk.

Anonymkode: e9b63...637

• Liker 24
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Han kan eventuelt bruke «sykt barn dager»: 

Du kan bruke omsorgsdager når du må være borte fra jobb fordi: 

• Barnet, eller den som passer barnet, er blitt syk.

Anonymkode: e9b63...637

Den er litt i gråsonen ettersom barnet går i barnehage så vil barnehagen pr definisjon være den som "passer" barnet. Om mor har omsorgspermisjon fra sin jobb for å være hjemme med barnet så er den mer legit, men i dette tilfelle virker det som mor er sykmeldt og hun er da pr definisjon ikke den som passer barnet.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar ❤️

Datteren vår begynte denne uka i barnehagen, så barnehagen har selv ønsket at vi henter henne når de andre skal sove - da hun sliter med søvn i vogn. 

Men kan se ut som far ikke har noen rett på å være hjemme 💁‍♀️ dessverre har vi familie som bor et stykke unna. Får bare "kvinne" meg opp! Det er ikke totalt krise dersom fødsel skulle starte nå, men vil selvfølgelig holde den lille krabaten der inne så lenge som overhodet mulig. 

Ta

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar ❤️

Datteren vår begynte denne uka i barnehagen, så barnehagen har selv ønsket at vi henter henne når de andre skal sove - da hun sliter med søvn i vogn. 

Men kan se ut som far ikke har noen rett på å være hjemme 💁‍♀️ dessverre har vi familie som bor et stykke unna. Får bare "kvinne" meg opp! Det er ikke totalt krise dersom fødsel skulle starte nå, men vil selvfølgelig holde den lille krabaten der inne så lenge som overhodet mulig. 

Ta

Er det mulig, du skal sette fosteret ditt i fare? Far må ta ulønnet fri, alvorlig talt. 

Hva skjer med alle disse trådene for tiden? Folk må faen med begynne å tenke seg om før de popper ut unge etter unge, om dere er så hjelpesløs. 

Anonymkode: 6f820...0c2

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er her problemet ditt er ts, hvor lenge har de tenkt å holde på slik? Dette må dere finne en løsning på sammen med bhg, de kan ikke forvente at dere henter 12 hver dag bare fordi du er hjemme pga graviditet

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er det mulig, du skal sette fosteret ditt i fare? Far må ta ulønnet fri, alvorlig talt. 

Hva skjer med alle disse trådene for tiden? Folk må faen med begynne å tenke seg om før de popper ut unge etter unge, om dere er så hjelpesløs. 

Jeg er så lei av sånne svar her på Kvinneguiden, altså. "Folk må faen meg tenke seg om før de popper ut unge etter unge" 🙄 Svarer du slik når noen spør deg et spørsmål i virkeligheten og? 

Ta det helt med ro, babyen i magen lever i beste velgående og har det veldig fint der inne - noe sykehuset kan bekrefte. Og dersom babyen skulle komme nå, så har sykehuset og beroliget meg med at det skal gå fint. Det er verre for meg, som går med sammentrekninger, nedpress og mangel på søvn på grunn av dette. Og dersom jeg ikke går i fødsel kommer jeg til å være utslitt om det skal være sånn til det planlagte keisersnittet. Vi er verken hjelpeløse eller popper ut unge etter unge, jeg lurte rett og slett bare på hva far kunne ha rett på i denne situasjonen. 

Men takk for innspill. 

Ts

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er her problemet ditt er ts, hvor lenge har de tenkt å holde på slik? Dette må dere finne en løsning på sammen med bhg, de kan ikke forvente at dere henter 12 hver dag bare fordi du er hjemme pga graviditet

Nei, de sier de vil gjøre det frem til hun er mer trygg - noe jeg kan være enig i. Hun har bare gått tre dager i barnehagen, så er fortsatt veldig nytt. Og i og med det er helg nå og, så starter vi litt på an igjen med tilvenning i morgen. Det hadde ikke vært noe problem om det ikke var for formen min, så er veldig typisk at alt dette skal skje på en og samme gang. 🙈

Ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er så lei av sånne svar her på Kvinneguiden, altså. "Folk må faen meg tenke seg om før de popper ut unge etter unge" 🙄 Svarer du slik når noen spør deg et spørsmål i virkeligheten og? 

Ta det helt med ro, babyen i magen lever i beste velgående og har det veldig fint der inne - noe sykehuset kan bekrefte. Og dersom babyen skulle komme nå, så har sykehuset og beroliget meg med at det skal gå fint. Det er verre for meg, som går med sammentrekninger, nedpress og mangel på søvn på grunn av dette. Og dersom jeg ikke går i fødsel kommer jeg til å være utslitt om det skal være sånn til det planlagte keisersnittet. Vi er verken hjelpeløse eller popper ut unge etter unge, jeg lurte rett og slett bare på hva far kunne ha rett på i denne situasjonen. 

Men takk for innspill. 

Ts

Han har heldigvis ikke rett på noe. Hva skal den stakkars datteren deres gjøre om du går i fødsel og blir liggende lenge etter keisersnitt? Virker lite gjennomtenkt. Kun 14 måneder og blir kastet i barnehage, samtidig som det kommer nytt søsken. 

• Liker 3
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han har heldigvis ikke rett på noe. Hva skal den stakkars datteren deres gjøre om du går i fødsel og blir liggende lenge etter keisersnitt? Virker lite gjennomtenkt. Kun 14 måneder og blir kastet i barnehage, samtidig som det kommer nytt søsken. 

For noen svar fra deg, også under AnonymBruker så klart! :klaske:

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjelpes. Jada, veldig synd på datteren vår. 🙄

Når jeg går i fødsel, så er far hjemme i 3 uker. Dessuten reiser besteforeldre ned til oss for å hjelpe til. Så datteren vår er og blir godt ivaretatt av alle rundt seg. Ikke vær redd. 

Ts

• Liker 9
Skrevet
skruttveig skrev (5 minutter siden):

For noen svar fra deg, også under AnonymBruker så klart! :klaske:

Noen gjør sport ut av å være så kvalme og kverrulerende de klarer her på Kvinneguiden - uansett spørsmål😅 kan ikke helt se hva det gir dem, men de får bare holde på. 💁‍♀️

Ts

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han kan be om ferie eller permisjon (med eller uten lønn- er opp til arbeidsplassen).

Ellers må din mann snakke med sin sjef om der er noen måte å løse dette ettersom det kun er en kort periode. ALternativt må dere spørre nettverket dere om hjelp. Kanskje noen har fri og har mulighet til å hente din datter i barnehagen.

Han har vel rett på syk omsorgsperson dager han også? Det har vi på min arbeidsplass. Har også rett på tilvenning i barnehage dager tror det er tre dager. 

Anonymkode: ccd9b...47f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...