Gjest Trenger hjelp Skrevet 22. september 2005 #1 Skrevet 22. september 2005 Hei! Noen som kan hjelpe meg litt? Hvilke ankemuligheter vil være i en straffesak frem til det foreligger en rettskraftig dom? Og hvilke muligheter har jeg til å få saken min behandlet videre når jeg har fått en rettskraftig dom mot meg i en straffesak?
Gjest Melk Skrevet 22. september 2005 #2 Skrevet 22. september 2005 Når en dom er rettskraftig er løpet kjørt.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #3 Skrevet 22. september 2005 Men hvilke ankemuligheter finnes frem til det foreligger en rettskraftig dom? Og er det virkelig ingen muligheter for å få saken sin behandlet videre etter at man har fått en rettskraftig dom mot seg? Mener jeg har hørt noe om det.
Dødspingvinen Skrevet 22. september 2005 #4 Skrevet 22. september 2005 Man har vel lov til å anke to ganger før dommen er rettskraftig.
Gjest Melk Skrevet 22. september 2005 #5 Skrevet 22. september 2005 Man har vel lov til å anke to ganger før dommen er rettskraftig. ← Saken er at selv etter første gangs behandling, så blir dommen rettskraftig om man ikke anker innen fristen. Man kan ikke sitte og vente "til det passer seg" å anke, er derfor satt frister, normalt 2 uker. Anker man er dommen ikke rettskraftig, anker man iikke - blir den rettskraftig når fristen for anking går ut.
Gjest Melk Skrevet 22. september 2005 #6 Skrevet 22. september 2005 Og er det virkelig ingen muligheter for å få saken sin behandlet videre etter at man har fått en rettskraftig dom mot seg? Mener jeg har hørt noe om det. ← Da ville jo ikke dommen vært rettskraftig... Man kan få tatt opp saken om det er store tegn på justismord, men det er svært vanskelig og ganske spesielt.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #7 Skrevet 22. september 2005 Trådstarter har jo et poeng som ingen her svarer godt på. Selv er jeg ikke jurist men gjest burde vel få et ordentlig svar på det og? Hva om man får en dom (alle dommer er vel "rettskraftige"?) - kan man virkelig ikke anke etterpå da (innen fristen)? På amerikanske filmer kan man hvertfall anke uansett (innen fristen). Mulig norsk rettsvesen er mer kjedelig.
Gjest Melk Skrevet 22. september 2005 #8 Skrevet 22. september 2005 Trådstarter har jo et poeng som ingen her svarer godt på. Selv er jeg ikke jurist men gjest burde vel få et ordentlig svar på det og? Hva om man får en dom (alle dommer er vel "rettskraftige"?) - kan man virkelig ikke anke etterpå da (innen fristen)? På amerikanske filmer kan man hvertfall anke uansett (innen fristen). Mulig norsk rettsvesen er mer kjedelig. ← Jeg HAR jo svart på dette!! En dom er ikke rettskraftig før ankefristen er utløpt, eller man ikke har flere ankemuligheter igjen (dvs har prøvsd den helt til Høyesterett). ALLE dommer kan ankes, innen en frist som oppgis i dommen. Anker man ikke innen denne fristen er det for sent. Dommen er da rettskraftig. Anker man er dommen ikke rettskraftig, da man venter på ny behandling.
Gjest Milah Skrevet 22. september 2005 #9 Skrevet 22. september 2005 Kan ikke fatte at dette skal være så vanskelig, Melk forklarer det jo veldig enkelt!
Bønna Skrevet 22. september 2005 #10 Skrevet 22. september 2005 Kan ikke fatte at dette skal være så vanskelig, Melk forklarer det jo veldig enkelt! ← Jeg kan heller ikke forstå at det skal være så vanskelig å skjønne det Melk forklarer. Men så er jo dette KG, da. Man kan ikke forvente all verden.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #11 Skrevet 22. september 2005 hva med menneskerettesdomstolen da? den kan man benytte seg av etter en rettskraftig dom. det går også an å benåde saken hos kongen.
Dødspingvinen Skrevet 22. september 2005 #12 Skrevet 22. september 2005 Det er ikke bare bare å gå til menneskerettsdomstolen. De vurderer enkeltsaker hvor noen har forbrutt seg på dine menneskerettigheter. Sist noen fra Norge fikk opp en sak der, var fetteren til Birgitte Tengst, og det var fordi han var blitt frikjent, men allikevel måtte betale erstatning (altså hans frikjennelse var en farse og ett seriøst brudd på hans rettigheter). Du får ikke møte der fordi du er misfornøyd med dommen du har fått. Kongen kan legge ned veto på en dom, men det er mest en symbolsk rett han har. Den er ikke i bruk. Om det har gått så langt an ankefristen din er ute, som Melk forklarte meget godt, har du ikke flere muligheter.
diddi Skrevet 25. september 2005 #13 Skrevet 25. september 2005 For å få saken opp for menneskerettighetsdomstolen, må den ha vært prøvd i alle instanser i Norge. Den nevnte saken ble anket til Høyesteretts kjæremålsutvalg, og avvist der (så vidt jeg husker.) De aller fleste som sitter i norske fengsler er vel misfornøyd med dommen de fikk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå