Gå til innhold

Tilvenning i barnehagen og søvn. Tips? 😳

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei frøken på snart 15 måneder som alltid har hatt lakenskrekk og vært ekstremt seig når det kommer til søvn, helt fra hun ble født. 😅 Det har gått greit de siste månedene hjemme med søvn på dagtid og på natta, men hun nekter plent å sove i vogna. Det har hun aldri klart. Dette byr på en del utfordringer i barnehagen. 

Vi har prøvd å trille vogna inne på rommet hennes når hun skal sove på dagen, uten hell. Vi kan til nød få henne til å sove i vogna om vi går med henne i armene først, for så å legge henne ned. Men det har jo ikke akkurat barnehagen tid til. 

For øyeblikket henter vi henne i barnehagen når de andre barna skal sove i halv tolv-tiden, og de ansatte har sagt at etterhvert så kan eventuelt jeg komme ned til barnehagen og se om jeg får lagt henne til å sove. 

Vil jo prøve å legge til rette for at tilvenningen går så smertefritt som mulig, men vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få ho til å finne roen i vogna 🥴

Noen som har hatt et "likt barn" og har noen tips å komme med? 

Anonymkode: 16283...adf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bhg må prøve å få henne til å sove når du ikke er der. Hun sovner til slutt. Det kan også være at hun er et barn som ikke behøver så mye søvn. Datteren min sov bare 15-20 min i bhg. 

• Liker 3
Skrevet

Dette er ikke noe godt råd, men vi måtte rett og slett vente med barnehage til hun var 2 år og kunne droppe dagluren. Vi prøvde å starte i barnehage ved 15 mnd, men vogntilvenningen ble bare en eneste lang skrikekur. Jeg kom flere ganger for å hente i sovetid og fant henne helt rød og utgrått i vogn (sov ikke såklart). Det at alle barnehager har magiske evner til å få barna til å sove stemmer rett og slett ikke, og da ligger det iallefall en skrikekur bak. Dette pågikk i nesten 8 uker før vi bestemte oss for å ta ut lengre ulønnet permisjon.

Det gikk helt fint å starte i bhg ved 2 års alder uten lur på dagtid. Vi hentet litt tidligere så hun ikke var helt utslitt.

Anonymkode: 6b349...678

• Liker 1
Skrevet

Mi sov heller ikke i vogn, og jeg ventet også med å la hun sove der før jeg følte hun kjente folkene der. Hentet henne noen dager i 12 tiden. 

Men jeg tenker det beste er at de bare får prøve. Hun sovner til slutt. Jeg fikk bilde av at mi sov i vogna si der. 

Anonymkode: 68051...ad5

Skrevet
Maydis8 skrev (30 minutter siden):

Bhg må prøve å få henne til å sove når du ikke er der. Hun sovner til slutt. Det kan også være at hun er et barn som ikke behøver så mye søvn. Datteren min sov bare 15-20 min i bhg. 

Hun er absolutt et barn som ikke trenger så mye søvn 💁‍♀️ om hun hadde duppet i 15 minutter i barnehagen, så hadde det vært en drøm 🙌 jeg er jo enig at barnehagen burde gi det et forsøk, men i og med de syntes det er best å gjøre slik de har foreslått - så skal jeg ikke være vanskelig der. Vil jo gjøre det best mulig for henne. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette er ikke noe godt råd, men vi måtte rett og slett vente med barnehage til hun var 2 år og kunne droppe dagluren. Vi prøvde å starte i barnehage ved 15 mnd, men vogntilvenningen ble bare en eneste lang skrikekur. Jeg kom flere ganger for å hente i sovetid og fant henne helt rød og utgrått i vogn (sov ikke såklart). Det at alle barnehager har magiske evner til å få barna til å sove stemmer rett og slett ikke, og da ligger det iallefall en skrikekur bak. Dette pågikk i nesten 8 uker før vi bestemte oss for å ta ut lengre ulønnet permisjon.

Det gikk helt fint å starte i bhg ved 2 års alder uten lur på dagtid. Vi hentet litt tidligere så hun ikke var helt utslitt.

Anonymkode: 6b349...678

Hadde i teorien ventet lett en stund med barnehagestart, om det var mulig. Men vi venter en liten en om en måned, og i tillegg så har vi merket den siste tiden at hun er ekstremt klar for noen nye impulser annet enn å gå hjemme med mammaen sin. 😊 Det er bare den der søvnen hennes jeg stresser mest med 😳

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mi sov heller ikke i vogn, og jeg ventet også med å la hun sove der før jeg følte hun kjente folkene der. Hentet henne noen dager i 12 tiden. 

Men jeg tenker det beste er at de bare får prøve. Hun sovner til slutt. Jeg fikk bilde av at mi sov i vogna si der. 

Anonymkode: 68051...ad5

Ja, vi og tenker det kanskje blir lettere når hun blir tryggere på folka på avdelingen sin og rutinene i barnehagen 🤞 

Ts

Skrevet

Veldig ofte er det annerledes i bhg enn hjemme. Men hvis ikke- må hun sove i vogn da? Bhg vår har en seng stående på avdeling der de barna som trenger en hvil kan legge seg en liten stund. Hvis hun egentlig ikke trenger å sove, kan kanskje en hvil på avdelingen være løsningen? Det kommer jo litt an på romløsningen, men slik bhg vår er utformet så er sovevakten ofte inne på avd under hviletiden. (Alle vognene står utenfor med et stort vindu imellom) 

gråtekur hadde vært helt uaktuelt i vår barnehage. Da hadde vi heller latt de være våkne og gitt beskjed til foreldrene. 🙈

Anonymkode: 6f59b...d49

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Veldig ofte er det annerledes i bhg enn hjemme. Men hvis ikke- må hun sove i vogn da? Bhg vår har en seng stående på avdeling der de barna som trenger en hvil kan legge seg en liten stund. Hvis hun egentlig ikke trenger å sove, kan kanskje en hvil på avdelingen være løsningen? Det kommer jo litt an på romløsningen, men slik bhg vår er utformet så er sovevakten ofte inne på avd under hviletiden. (Alle vognene står utenfor med et stort vindu imellom) 

gråtekur hadde vært helt uaktuelt i vår barnehage. Da hadde vi heller latt de være våkne og gitt beskjed til foreldrene. 🙈

Anonymkode: 6f59b...d49

De har ikke fortalt om andre måter å sove på der i barnehagen - så virker som vogn er eneste alternativ 🙈 jeg tror ikke de driver med gråtekurer i barnehagen her heller, fikk ikke det inntrykket da de ringte meg og sa hun var veldig trøtt og sliten og måtte bli hentet. 

Om noen år virker jo dette som verdens største bagatell, men det er så slitsomt når det står på. 💁‍♀️ vil jo bare at hun skal kunne finne roen og ha gode dager i barnehagen. 

Ts

Skrevet

Der jeg jobber, ligger barna på madrass på gulvet, og det funker best for dem. Barnehagen skal tilrettelegge for og tilstrebe seg å dekke barnas behov i størst mulig grad, det er derfor de er på jobb! Snakk med dem om muligheten for det.

Anonymkode: 4fcf9...a28

• Liker 1
Skrevet

De må jo nesten prøve, går det ikke så kan du hente.

En venninnes datter sov heller ikke i vogn, hun fikk som eneste barn i barnehagen sove inne på en madrass. Hun sluttet for øvrig veldig tidlig med dagsoving.

Anonymkode: d2cc3...1b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er absolutt et barn som ikke trenger så mye søvn 💁‍♀️ om hun hadde duppet i 15 minutter i barnehagen, så hadde det vært en drøm 🙌 jeg er jo enig at barnehagen burde gi det et forsøk, men i og med de syntes det er best å gjøre slik de har foreslått - så skal jeg ikke være vanskelig der. Vil jo gjøre det best mulig for henne. 

Ts

Jeg hadde ikke hatt mulighet til å hente hjem ungen hver dag etter at hun starta i bhg. Har jo jobb jeg må skjøtte. Husk at om hun sover godt om natta, så er det ikke så farlig med den luren på dagen. Om de kan få henne til å slappe litt av, så er det mer enn bra nok. Vi slutta tidlig med soving på dagen. Hun sov godt om natta, så da får bhg personalet holde ut med at et barn ikke sover i bhg. 

Anonymkode: 1f864...f39

• Liker 1
Skrevet

Har de prøvd å legge henne i vogn, eller holder du igjen? 

Anonymkode: dd8a0...339

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde en i barnehagen som ikke fikk sove i vogn,da hadde foreldrene med en reiseseng som er veldig lett å slå opp. Det fungerte utmerket :)

Anonymkode: 1830e...6cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ei frøken på snart 15 måneder som alltid har hatt lakenskrekk og vært ekstremt seig når det kommer til søvn, helt fra hun ble født. 😅 Det har gått greit de siste månedene hjemme med søvn på dagtid og på natta, men hun nekter plent å sove i vogna. Det har hun aldri klart. Dette byr på en del utfordringer i barnehagen. 

Vi har prøvd å trille vogna inne på rommet hennes når hun skal sove på dagen, uten hell. Vi kan til nød få henne til å sove i vogna om vi går med henne i armene først, for så å legge henne ned. Men det har jo ikke akkurat barnehagen tid til. 

For øyeblikket henter vi henne i barnehagen når de andre barna skal sove i halv tolv-tiden, og de ansatte har sagt at etterhvert så kan eventuelt jeg komme ned til barnehagen og se om jeg får lagt henne til å sove. 

Vil jo prøve å legge til rette for at tilvenningen går så smertefritt som mulig, men vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få ho til å finne roen i vogna 🥴

Noen som har hatt et "likt barn" og har noen tips å komme med? 

Barnehagen fikser dette. Tro meg. Barn er flokkdyr, de følger gjengen og trenger ingen spesialbehandling med andre.

Anonymkode: cc14e...78c

Skrevet

Mine likte KUN vogn til formiddagslur, og barnehagen de gikk i ønsket at barna skulle sove inne pga lite uteområde/vanskelig å skjerme dem fra støy fra større barn som lekte ute. Barnehagen foreslo selv at de skulle ta tilvenning til innesoving, og det sa jeg ja til. Hadde prøvd selv med sønnen min uten hell, kun vogn gikk bra. 

De innrømte at han var seig i forhold til andre barn de hadde gjort det samme med, men de klarte det. Dattera mi var lettere å få tilvent innesoving. Jeg syns barnehagen skal ta den 'jobben' med di jente. De har gjort det med mange barn før, og unger godtar andre ordninger/regler der enn hjemme når det er andre voksenpersoner som står for dem. 

Skrevet

Må hun legges på dagtid? 
Hva om bhg lar henne være oppe selv om de andre sover.. Om hun sovner under lek eller ved matbordet senere på dagen, så kan de legge henne over i vogna. Eller la henne sove på en matte på gulvet. 

Jeg ville ikke brukt løsningen å hente henne hver dag når de andre barna skal sove. Regner med dere foreldre jobber, og da blir dette en dårlig løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...