Gå til innhold

MDG kan få vippemakt: Stans i oljeleting, skroting av motorveiprosjekter og dyrere bensin er noen av kravene

Anbefalte innlegg

Skrevet
PetterKanin skrev (36 minutter siden):

Da har du opplevd en arbeidsgiver som ikke fulgte reglene, ikke en politikk fra FrP. Evt. er det fra før dagems ordning ble til.

Før dagens ordning, slik over alt for arbeidsfolk, ikkje funksjonerer. Frp og høgre vil redusere dagens ordning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
LiseTV skrev (40 minutter siden):

Før dagens ordning, slik over alt for arbeidsfolk, ikkje funksjonerer. Frp og høgre vil redusere dagens ordning.

Dette stemmer som sagt ikke.

Flertallet i programkomiteen stemte mot dette. Jeg synes det er synd, men slik er det nå.

Endret av PetterKanin
Skrevet
Humle Brumle skrev (På 23.8.2021 den 20.15):

Men det står nå i HI at mdg vil kutte prisene på buss. Så skjønner ikke hvorfor du klager om det på denne tråden her?

Hvorfor skal jeg ikke klage på det ?

Hva tror du Mdg gjør for distriktsnorge ?  Da blir det slutt på veiutbygging, vi har for dårlig veistandard sånn som det er nå. Vi skal ikke bruke bil, men sykle. For å si det sånn, her hvor jeg bor er det 2,5 mil til nærmeste butikk. Da snakker jeg en vei. Det er temmelig uaktuelt å hive seg på sykkelen for å handle.  Vi har et radbrukket kollektivtilbud nå. Og verre vil det bli, for det er dyrt å drifte busstransporten her i de grisgrendt strøk. Det er lange avstander og det blir større behov for drivstoff. Da blir det påslag i pris på billetten. De vil ha en lønnsom drift.

Vet ikke helt hvordan Mdg tenker det skal løses. Tviler på at billettprisen går ned fordi om de blir sittende i en regjering.

Pr i dag så finnes det 2 ladestasjoner for elbil i dalføret som er disponibel for allmennheten. Det er ca 5 mil mellom dem. 

Ikke er det så uvanlig at temperaturen er nede i minus 40 på vinteren. Syns du det høres ut som ideelt sted for elbil ? 

Personlig så håper jeg Mdg får et elendig valgresultat.

Skrevet

Men I sør lader vi elbilene hjemme hos oss selv. Kun tesla som ikke gjør det.

Skrevet
PetterKanin skrev (13 timer siden):

Dette stemmer som sagt ikke.

Flertallet i programkomiteen stemte mot dette. Jeg synes det er synd, men slik er det nå.

Du har feil. Sett deg inn i sakene med ett åpent sinn. Ferdig med denne tråden.

Skrevet

Jeg tror også dette er noe av årsaken til at SP går tilbake så mye på meningsmålingene. I alle fall de jeg kjenner som stemmer SP er veldig betent rundt dette. Jeg vil tro dette gjelder en del AP velgere også og ingen av disse to tar avstand til MDG og SVs ønsker om stans i oljeleting og masseinnvandring.

Skrevet
fotballjenta skrev (På 25.8.2021 den 17.42):

Det er fakta at klimaendringer vil gjøre det vanskeligere å leve de neste tiårene.

Hvorfor er det fakta?

Her er noen fakta for deg. Aldri før har et vilkårlig menneske hatt lavere sannsynlighet for å dø av værrelaterte fenomener. I 1920 var sannsynligheten for å dø av vær- og klimarelaterte fenomener ca. 0,01%. I dag er det 0,00025%. Økonomiske skader som andel av økonomien er også langt mindre nå enn tidligere (I Kina er økonomiske konsekvenser av klima- og værskader redusert med 90% siden 1980).

Det folk ikke ser ut til å forstå, eller ville forstå, er at mennesket tilpasser seg og vi beskytter oss mot vær og klima. Denne tilpasningsevnen er (helt åpenbart empirisk belagt) langt høyere enn konsekvenser av klimaendringer.

Skrevet

Det jeg synes er veldig rart er at både H og AP er villige til å inngå kompromisser med «ekstreme» småpartier for å få makt. Partier som står lenger fra seg en det H og AP står fra hverandre. Så for å slippe FrP, MDG, Sv og Rødt påvirket politikk, kan H heller stemme for APs budsjettforslag dersom de blir størst. Og Ap kan stemme for Hs budsjett om de blir størst, så slippet de å samarbeide med FrP.

Skrevet
LiseTV skrev (På 27.8.2021 den 7.23):

Nei, jeg tar selvsagt ikke feil.

Skrevet
LiseTV skrev (På 27.8.2021 den 7.23):

Kan du ikke heller komme med en kilde for påstanden din? Om du har rett burde jo det være en smal sak og redusere antallet innlegg av typen ‘du har feil’. 

Skrevet
rips & vaniljesaus skrev (På 22.8.2021 den 14.53):

Dette blir ille.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v5kJvL/mdg-kan-faa-vippemakt-etter-valget-her-er-kravene-til-stoere

I følge siste meningsmåling ville Støre ha blitt avhengig av enten Rødt eller Miljøpartiet De Grønne for å få flertall i Stortinget.

Overfor VG sier MDG-leder Une Bastholm at det ville ha vært en drømmeposisjon å komme på vippen i Stortinget.

– Realiteten nå er at Støre kan bli helt avhengig av oss for å få flertall for sin regjering. Det betyr at han må levere på klima- og naturkrisen, sier hun.

Stans i oljeleting, skroting av motorveiprosjekter og dyrere bensin er noe av det MDG-leder Une Bastholm vil prioritere dersom hun kommer på vippen i Stortinget.

– Vi vil gjøre Norge til verdens første fossilfrie land innen 2035.

Kravlisten inneholder blant annet:

• Å stanse store motorveiprosjekter inn mot de store byene.
  • Å kutte prisene på buss, tog, trikk og ferge med 20 prosent i hele landet.
  • Å øke avgiftene på bensin, diesel og fossile flyreiser.
  • Å stanse leting etter olje og gass – og å avvikle oljebransjens skattefordeler.
  • Å kutte utslippene med 95 prosent innen 2035.

Dette blir fantastisk...og Lan som samferdselsminister!!..Hadde jeg bestemt hadde bensin kostet 100 kr/ literen og vært behovsprøvd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...