Gå til innhold

MDG kan få vippemakt: Stans i oljeleting, skroting av motorveiprosjekter og dyrere bensin er noen av kravene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke jeg skal stemme MDG, men jeg lurer oppriktig på hvorfor dere er så utrolig redde for dette partiet. Alt de skriver blir blåst opp i proposjoner og misforstått. Å sette en frist for oljeletestopp mener jeg er helt innafor. Det er ikke snakk om i morgen. Vi burde heller bruke alle ressursene vi har på å utvikle grønne energikilder, som vi igjen kan selge til utlandet og tjene penger på. Norge AS går ikke konkurs neste år om MDG havner på vippen. 

Det er fakta at klimaendringer vil gjøre det vanskeligere å leve de neste tiårene. Jeg tror ikke menneskeheten blir utryddet akkurat, og vi i Norge er ganske beskyttet. Men det vil uten tvil bli en gigantisk økning av klimaflykninger de neste 20-100 åra. Og hvor flykter de? Til trygge land som Norge som «kun» opplever tørke, flom og en og annen orkan. DA kan vi begynne å bekymre oss for konkurser, fattigdom og matmangel. 

Jeg bor på fjellet og vi har overhode ikke råd til en elbil som dekker våre behov. Men vi betaler gladelig litt ekstra for drivstoff. Om vi må ofre kjøtt til middag så er det helt ok. Da jeg bodde i Oslo var det ingen problemer for meg å ta kollektiv fra Maridalen til Lindeberg hver dag, selvom det tok lang tid. Vi kjøper kortreist og økologisk mat, og vi lever så grønt vi kan uten at vi lider noe særlig av det. MDG ønsker ikke at vi skal selge hus og hjem og flytte ut i skogen i telt. De ønsker at vi ofrer små ting i hverdagen så våre barn og barnebarn kan leve trygge liv. Hvorfor er det så ille? 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Villfisker
Skrevet

Usosial og fordyrende møkkapolitikk for folk flest. Som øker forskjeller. Avgiftspolitikk i ny drakt. Hverken mer eller mindre.

Skrevet
fotballjenta skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke jeg skal stemme MDG, men jeg lurer oppriktig på hvorfor dere er så utrolig redde for dette partiet. Alt de skriver blir blåst opp i proposjoner og misforstått. Å sette en frist for oljeletestopp mener jeg er helt innafor. Det er ikke snakk om i morgen. Vi burde heller bruke alle ressursene vi har på å utvikle grønne energikilder, som vi igjen kan selge til utlandet og tjene penger på. Norge AS går ikke konkurs neste år om MDG havner på vippen. 

Det er fakta at klimaendringer vil gjøre det vanskeligere å leve de neste tiårene. Jeg tror ikke menneskeheten blir utryddet akkurat, og vi i Norge er ganske beskyttet. Men det vil uten tvil bli en gigantisk økning av klimaflykninger de neste 20-100 åra. Og hvor flykter de? Til trygge land som Norge som «kun» opplever tørke, flom og en og annen orkan. DA kan vi begynne å bekymre oss for konkurser, fattigdom og matmangel. 

Jeg bor på fjellet og vi har overhode ikke råd til en elbil som dekker våre behov. Men vi betaler gladelig litt ekstra for drivstoff. Om vi må ofre kjøtt til middag så er det helt ok. Da jeg bodde i Oslo var det ingen problemer for meg å ta kollektiv fra Maridalen til Lindeberg hver dag, selvom det tok lang tid. Vi kjøper kortreist og økologisk mat, og vi lever så grønt vi kan uten at vi lider noe særlig av det. MDG ønsker ikke at vi skal selge hus og hjem og flytte ut i skogen i telt. De ønsker at vi ofrer små ting i hverdagen så våre barn og barnebarn kan leve trygge liv. Hvorfor er det så ille? 

Man må huske at et lands økonomi og dermed velferd er en skjør balanse mellom hva et land kan få i skatteinntekter, eksport, langsiktige investeringer, de som kjøper våre varer sin tillit til at det er trygge langsiktige leveringer og offentlige utgifter, prisnivå etc.

MDG sin politikk tar overhodet ikke hensyn til dette.  De stort sett skal bombardere naringlivet med avgifter, stoppe olje og gass eksporten som gil landet helt nødvendige inntekter blant annet.

Konsekvensene for landet kan være katasrofal og man kan ikke leke med dette.  Dette er alvor.

• Liker 5
Skrevet
Jon Are skrev (På 24.8.2021 den 18.40):

Men kjære deg . Jeg er for alt dette, men det vil ikke bli råd til dette når vi skaø ha så mye innvandring og klimatiltak. Det virker på meg som om mange tror oljefondet er bunnløst.

Frp har råd til å gi dei rikaste skattelette.

• Liker 2
Skrevet
PetterKanin skrev (På 24.8.2021 den 17.01):

Hva vil FrP redusere i sykelønnsordningen, tror du?

Slik den var før. 3 karentsdager og 90% lønn.

• Liker 2
Skrevet
LiseTV skrev (11 minutter siden):

Hva mener du med det? Er det skatt på arbeidende kapital du mener? 

Skrevet
LiseTV skrev (6 timer siden):

Slik den var før. 3 karentsdager og 90% lønn.

Dette stemmer ikke. 

Skrevet
PetterKanin skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke. 

Det har jeg selv opplevd, men LO og AP fikk bedre vilkår.

Skrevet
LiseTV skrev (10 timer siden):

Dette er et ekstremt dårlig og forslitt argument, fordi den eventuelle skateletten det ikke er enighet om er så forsvinnende liten i forhold til utgiftene det er snakk om samtidig som å redusere utgiftene vil være så uendelig mye mer smertefullt enn å øke skattene bittelitt. 

Skrevet

Karensdager MÅ gjeninnføres.  Ihvertfall minst en dag.  Håper bare det er politikere som er tøffe nok til å ta dette opp.

• Liker 2
Gjest parkeringsvakten
Skrevet
On 8/22/2021 at 3:29 PM, TorTh said:

MDG er inkonsekvente på flere områder, bl a innvandring, f eks vil MDG nå øke innvandringen fra Afghanistan. Men Afghanistan har et CO2-utslipp på 0,28 tonn pr innbygger, mens Norge har et CO2 utslipp på 8,28 tonn pr innbygger, dvs at en afghaner vil øke CO2-utslippene sine ca 30 ganger dersom han kommer til Norge. Det samme gjelder for andre ikke-vestlige innvandrere. Faktisk så er det mest effektive Norge kan gjøre for å redusere sine CO2-utslipp, å stanse all ikke-vestlig innvandring til Norge. MDG har blitt gjort oppmerksom på dette flere ganger, men det ser ikke ut til at de tar det til seg.

Haha, hva? Løsningen på klimekrisen er å holde flest mulig i mest mulig fattigdom slik at de forurenser mindre? hahaha. "Du må nok bare være i ditt krigsherjede land fordi statistikk viser at du kjøper vannkoker, sofa og annet som øker forurensningen i verden om du kommer til Norge"

Jo, det er greit for meg at du er fattig og ikke kan kjøpe deg alt du vil av mat, møbler, ny tv og annet. Da forurenser du mindre. Vinn vinn for meg og miljøet. Trenger ikke tenke på de som er fattige som kanskje ikke syntes det er så grei løsning på problemet. 

Å ha penger øker hvor mye du forurenser. Løsninge er selvsagt å stanse all NAV utlegg. Ikke noe aap, ufør eller sosialhjelp. Da blir enda flere fattige og vil ikke ha råd til å kjøpe seg klær, mat og den slags. Det vil bli mindre produksjon og utslipp i verden. Veldig bra for miljøet. Vi burde også gjøre det vanskelig å bli rik, da de rike forurenser mest. 

Skrevet
On 8/22/2021 at 2:53 PM, rips & vaniljesaus said:

• Å kutte utslippene med 95 prosent innen 2035.

Kan noen forklare meg hvordan dette hjelper verden når land som Kina, India, Vietnam, USA og andre skal høyne sine utslipp med over 450%? India har et utslipp allerede på 60 mill tonn mer enn Norge  O_o

Skrevet
Peanut skrev (10 minutter siden):

Kan noen forklare meg hvordan dette hjelper verden når land som Kina, India, Vietnam, USA og andre skal høyne sine utslipp med over 450%? India har et utslipp allerede på 60 mill tonn mer enn Norge  O_o

Det er ikke slik at Norge står og ser på og bare lar det skje. Det jobbes ganske hardt politisk for å påvirke disse landene til å senke utslippene. Med miljøpartier i regjering (sammen med AP etc) så vil det legges enda mere arbeid i dette.

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Duff said:

Det er ikke slik at Norge står og ser på og bare lar det skje. Det jobbes ganske hardt politisk for å påvirke disse landene til å senke utslippene. Med miljøpartier i regjering (sammen med AP etc) så vil det legges enda mere arbeid i dette.

Hva har man tilgjengelig av andre utvinningsmuligheter i Norge og de landene som det går fort å gå over til? Vannkraft? Vindkraft? Solenergi? 

Endret av Peanut
Skrevet
Athena79 skrev (På 2021-8-22 den 15.31):

Nettopp derfor må folk stemme Rødt og ikke MDG. 

Så du tenker det er bedre å få et kommunistparti på vippen i stedet?

Avskaffelse av privat eiendomsrett, revolusjon og innføring av kommunisme er ganske mye større konsekvenser enn det MDG ønsker å oppnå.

• Liker 1
Skrevet
Peanut skrev (57 minutter siden):

Hva har man tilgjengelig av andre utvinningsmuligheter i Norge og de landene som det går fort å gå over til? Vannkraft? Vindkraft? Solenergi? 

Norge har alle de tre og alle land har tilgang til sol og vind, det gjelder bare å finne gode løsninger på hvordan energien kan hentes ut. Vi er ikke 100% ennå, se feks vindmøller som skader fugl, men jo mere vi forsker på gode løsninger jo bedre er det. Jeg synes det uansett er dumt å sitte og se på at jorda blir ulevelig bare fordi Kina ikke følger etter. Når det er sagt så er jeg ikke enig med noen parti i alt de gjør eller står for. Man må tenke på hva som er viktigst og prisen på alkohol er iallefall ikke en viktig sak,-for meg.

Skrevet
Peanut skrev (1 time siden):

Kina har verdens største satsing på solenergi, og er sånn sett et foregangsland. I mellomtiden finansierer de innbyggernes økonomiske vekst med kullkraftverk, som selvfølgelig ikke er holdbart. Men de gjør faktisk allerede mye arbeid med solenergi.

For Norges del er jo ikke energispørsmålet for egen bruk like viktig, ettersom vi allerede har nær 100% vannkraft. Så vi må kutte i andre utslipp isteden.

• Liker 1
Gjest Jon Are
Skrevet (endret)
LiseTV skrev (13 timer siden):

Det samme gjør Arbeiderpartiet.i tillegg til at de pålegger oss enorme avgifter . Arveavgift,  eiedomskatt bare eksempler.  Snart blir der diverse avgifter knyttet til miljø. Fly, bil , bensin , kjøtt etc..Ikke noen mulighet for middelklassen å spare opp noe eller for å få et godt liv.

Man bør belønne de flinke. Klart man må det. Det er de som skaper arbeidsplasser,.er kreative og står på . Man kan ikke skatte ihjel initiativtakerne og bedriftseiere. Da blir det ingen forretninger igjen i Norge. Samtidig må man ta vare på de som.ikke tjener så bra . Yrkessjåfører, frisører , butikkansatte,.sykepleiere . Et vanskelig regnestykke.

Endret av Jon Are
Skrevet
Jon Are skrev (3 timer siden):

Det samme gjør Arbeiderpartiet.i tillegg til at de pålegger oss enorme avgifter . Arveavgift,  eiedomskatt bare eksempler.  Snart blir der diverse avgifter knyttet til miljø. Fly, bil , bensin , kjøtt etc..Ikke noen mulighet for middelklassen å spare opp noe eller for å få et godt liv.

Man bør belønne de flinke. Klart man må det. Det er de som skaper arbeidsplasser,.er kreative og står på . Man kan ikke skatte ihjel initiativtakerne og bedriftseiere. Da blir det ingen forretninger igjen i Norge. Samtidig må man ta vare på de som.ikke tjener så bra . Yrkessjåfører, frisører , butikkansatte,.sykepleiere . Et vanskelig regnestykke.

Men uten oss vanlige arbeidere er det ingen som kan tjene penger på å være flinke grundere, dyktige bedriftseiere etc. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
LiseTV skrev (8 timer siden):

Det har jeg selv opplevd, men LO og AP fikk bedre vilkår.

Da har du opplevd en arbeidsgiver som ikke fulgte reglene, ikke en politikk fra FrP. Evt. er det fra før dagems ordning ble til.

Endret av PetterKanin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...