Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på hvor jeg skulle poste denne, men iom det omhandler familieforhold, postes den her.

Jeg er en voksen dame som har vært alene med barna mine i over 10 år. Jeg er selv rundt 40 år og har aldri eid en bolig noen gang grunnet økonomi (få lån med en inntekt, uten egenkapital og med barn er ikke barebare). Jeg har en stabil inntekt, fast jobb og har aldri hatt problemer med penger/betalinger, men har samtidig akkurat nok til å betale regninger, klær og utstyr til barna mine med den inntekten jeg har. Jeg har vært i utallige banker opp igjennom og får samme beskjed; du har ikke egenkapital (på flere hundre tusen) så du får ikke lån. 

Jeg spurte min mor da jeg ble alenemor, om hun kunne være villig å stille som garanti. Fikk blankt nei, det turte hun ikke. 

Her jeg leier, betaler jeg mye mer enn et eventuelt lån ville kostet meg. Jeg har som sagt aldri hatt problemer med å betale denne leien, har aldri gått arbeidsledig og har heller aldri brutt noen tillit til min mor eller andre i familien. Så dette sårer meg! Hvis mor kunne hjulpet meg, hadde jeg nå hatt en bolig som hadde vært delvis nedbetalt. 

Er det andre som har opplevd å ikke få hjelp fra foreldrene sine når de har trengt det? Jeg vet bare med meg selv at jeg ville gjort ALT for mine egne barn om de trengte hjelp fra meg - og absolutt hjulpet dem med feks boligkjøp, om de var i en situasjon som meg.

Så her er jeg… 40 år, aldri eid en bolig, og vil nok heller aldri gjøre det. Har søkt husbanken om lån også, hvor man ikke trenger egenkapital, men har blitt avslått. 

Hurra for foreldre som bryr seg. 

Anonymkode: ece3a...380

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått hjelp av mine foreldre, men vet ikke om jeg vil klare å hjelpe egne barn like mye. Er du sikker på at din mor har/hadde økonomi til det? 

Jeg ønsker også å kunne hjelpe mine barn, og bekymrer meg mye over at jeg kanskje ikke vil ha særlig mulighet til det. 

Anonymkode: df7a0...835

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dersom du er over 40 år og ikke har klart å spare opp noe EK, så har du nok ikke så økonomisk sans som du innbiller deg. Så kanskje din mor ser dette. 

Anonymkode: a62f1...4ec

Takk for svar. Veldig konstruktivt råd. Skal ta med meg det videre. ❤️

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har fått hjelp av mine foreldre, men vet ikke om jeg vil klare å hjelpe egne barn like mye. Er du sikker på at din mor har/hadde økonomi til det? 

Jeg ønsker også å kunne hjelpe mine barn, og bekymrer meg mye over at jeg kanskje ikke vil ha særlig mulighet til det. 

Hun har mulighet, ja. Hun har romslig økonomi. Hadde hun ikke hatt mulighet hadde saken stilt seg helt annerledes selvfølgelig. 

Jeg har jobbet fullt siden jeg var 25, etter endt utdanning, og hatt barn med spesielle behov siden jeg var 18, som har gjort at jeg ikke har klart å spare selv dessverre. :(  

Har klart meg selv hele livet - og får fortsette med det. Ville bare høre her om det er vanlig at foreldre ikke stiller opp - når jeg ikke kjenner meg igjen mtp mine egne barn som jeg hadde gått til verdens ende for.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dersom du er over 40 år og ikke har klart å spare opp noe EK, så har du nok ikke så økonomisk sans som du innbiller deg. Så kanskje din mor ser dette. 

Anonymkode: a62f1...4ec

Det blir bare vanskeligere og vanskeligere å opparbeide seg de 15 % man trenger i EK, fordi boligprisene mange steder i landet stiger mye raskere enn rentene man får i banken. Når man omsider har greid å spare opp f.eks 200.000 kr (som fort kan ta litt tid når man er alenemor), rekker likevel dette ikke til de 15 % som kreves for å få lån i banken. 

Jeg er (heldigvis) ikke selv i denne situasjonen, jeg er gift og har et stort boliglån sammen med min mann, og har vært i boligmarkedet i årevis. Men jeg forstår veldig godt at det blir stadig vanskeligere for de som skal forsøke å komme seg inn, og spesielt hvis man er alene og attpåtil skal kjøpe i et område med høye boligpriser.

Til ts, jeg er helt enig i at det er dårlig av moren din å ikke ville stille som garantist når hun har mulighet til det.

Anonymkode: cba58...ad6

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Usikker på hvor jeg skulle poste denne, men iom det omhandler familieforhold, postes den her.

Jeg er en voksen dame som har vært alene med barna mine i over 10 år. Jeg er selv rundt 40 år og har aldri eid en bolig noen gang grunnet økonomi (få lån med en inntekt, uten egenkapital og med barn er ikke barebare). Jeg har en stabil inntekt, fast jobb og har aldri hatt problemer med penger/betalinger, men har samtidig akkurat nok til å betale regninger, klær og utstyr til barna mine med den inntekten jeg har. Jeg har vært i utallige banker opp igjennom og får samme beskjed; du har ikke egenkapital (på flere hundre tusen) så du får ikke lån. 

Jeg spurte min mor da jeg ble alenemor, om hun kunne være villig å stille som garanti. Fikk blankt nei, det turte hun ikke. 

Her jeg leier, betaler jeg mye mer enn et eventuelt lån ville kostet meg. Jeg har som sagt aldri hatt problemer med å betale denne leien, har aldri gått arbeidsledig og har heller aldri brutt noen tillit til min mor eller andre i familien. Så dette sårer meg! Hvis mor kunne hjulpet meg, hadde jeg nå hatt en bolig som hadde vært delvis nedbetalt. 

Er det andre som har opplevd å ikke få hjelp fra foreldrene sine når de har trengt det? Jeg vet bare med meg selv at jeg ville gjort ALT for mine egne barn om de trengte hjelp fra meg - og absolutt hjulpet dem med feks boligkjøp, om de var i en situasjon som meg.

Så her er jeg… 40 år, aldri eid en bolig, og vil nok heller aldri gjøre det. Har søkt husbanken om lån også, hvor man ikke trenger egenkapital, men har blitt avslått. 

Hurra for foreldre som bryr seg. 

Du må søke i husbanken... da får du lån.... dette kunne noen fortalt deg eller du kunne ha funnet ut av det for mange år siden...

Anonymkode: d7809...46b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må søke i husbanken... da får du lån.... dette kunne noen fortalt deg eller du kunne ha funnet ut av det for mange år siden...

Og om du leser  HI så ser du hun har søkt husbanken Og fått avslag. hva er poenget med .... 

Anonymkode: 8d0c3...922

• Liker 46
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men herlighet da - leser du ikke postene du siterer? Hun HAR søkt husbanken og fått avslag

Anonymkode: abeb1...25a

• Liker 34
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og om du leser  HI så ser du hun har søkt husbanken Og fått avslag. hva er poenget med .... 

Anonymkode: 8d0c3...922

Søk igjen og igjen. Husbanken har mer midler nå enn tidligere. Kjenner ingen som ikke har fått hjelp hos de. 

• Liker 11
Skrevet

Fortsett å søke Husbanken, og søk tidlig på året mens de ennå har midler. 

Skrevet

Når du sier du har søkt husbanken, da mener du startlån? Om du har et barn med spesielle behov så er du midt i målgruppa. Har du fått avslag der støtter jeg å søke igjen - og klage om du får avslag. 

• Liker 24
Skrevet

Har du søkt og snakket med en person om lånet, tatt med budsjett som viser hvor mye du betaler i dag i husleie, og regnskap som viser hvordan det står til med økonomien? Hvis du bare prøver elektronisk så får du ikke lån fordi du ikke oppfyller grunnkravene, men det fins veier rundt dette. 

Anonymkode: b4d52...8c0

• Liker 9
Skrevet

Søk på nytt hos Husbanken. De har forskjellig mengde midler til rådighet fra måned til måned. Nå er vi i siste del av året, så nå er det lite midler. Prøv på nytt i januar, når nytt regnskapsår og nye tildelte midler finnes. Kanskje det øker dine sjanser. SPESIELT når du skriver at du har et barn med særskilte behov. Fikk du frem det i søknaden din sist?

Fikk du muligens avslag i Husbanken fordi du tjener for mye? Det står på deres nettsider at deres lån er for "varig vanskeligstilte", som barnefamilier etc med lav inntekt, innvandrere, trygdede osv. Hvor mye har du brutto i året?

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du bare prøver elektronisk så får du ikke lån fordi du ikke oppfyller grunnkravene, men det fins veier rundt dette. 

Hvilke grunnkrav oppfyller hun ikke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun har mulighet, ja. Hun har romslig økonomi. Hadde hun ikke hatt mulighet hadde saken stilt seg helt annerledes selvfølgelig. 

Jeg har jobbet fullt siden jeg var 25, etter endt utdanning, og hatt barn med spesielle behov siden jeg var 18, som har gjort at jeg ikke har klart å spare selv dessverre. :(  

Har klart meg selv hele livet - og får fortsette med det. Ville bare høre her om det er vanlig at foreldre ikke stiller opp - når jeg ikke kjenner meg igjen mtp mine egne barn som jeg hadde gått til verdens ende for.

Jeg vet jo ikke helt hva som er vanlig, men mine foreldre og svigerforeldre har gjort det, og mange (kanskje de fleste) jeg kjenner har fått hjelp. Jeg kjenner igjen følelsen av å ville gjøre alt for barna sine, og sparer så mye jeg kan for å kunne hjelpe mine videre, men har nok mindre muligheter enn mine egne foreldre hadde. 

Så jeg skjønner godt at du er lei deg for at moren din ikke vil hjelpe, det hadde jo betydd enormt mye for deg og barna (hennes barnebarn!) dine. 

Skrevet

Jeg har heller aldri fått noe hjelp av mine foreldre og er glad for det. Leilighet må personer over 18 år sørge for selv. Da din mor var ung var renten opptil 16 prosent på det verste, hun har sikkert strevd mye og ønsker ikke mer risiko. 

• Liker 8
Skrevet

Svært fornuftig av din mor å ikke stille som garanti. Det er ren idioti å stille som garanti/kausjonist for barna, hva hvis du blir ufør eller arbeidsledig, plutselig mister moren din huset sitt. Det er galskap, ingen fornuftige mennesker gjør det. Hvis moren din skulle hjulpet deg måtte det ev. vært med et pengebeløp hun gir deg direkte, eller som et billig privatlån. Men IKKE stå som garanti, det må du ikke finne på å la henne gjøre selv om hun skulle være villig til det. Jeg skjønner ikke at noen har samvittighet til å sette foreldrene sine i den situasjonen i det hele tatt, og du burde aldri spurt om noe så risikabelt. 

Anonymkode: 111e9...82c

• Liker 14
Skrevet
Minitroll skrev (2 minutter siden):

Jeg har heller aldri fått noe hjelp av mine foreldre og er glad for det. Leilighet må personer over 18 år sørge for selv. Da din mor var ung var renten opptil 16 prosent på det verste, hun har sikkert strevd mye og ønsker ikke mer risiko. 

Dette er et poeng altså. Generasjonene over oss har opplevd perioder med høye renter og er veldig klar over hvilken risiko dette ansvaret medfører. Å stille som medlåntaker er faktisk en veldig stor ting, og slett ikke noe man bare kan forvente av andre, heller ikke av sine egne foreldre. 

• Liker 7
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor i all verden mener du hun er kvalifisert for lån gjennom husbanken ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...