AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Jeg har forsøkt å finne ut av dette selv, men det er så mye motstridende info på nett så jeg håper noen som vet (ikke tror) kan svare meg 😊 Dersom man skal reise til utlandet, feks København fra et sted i Norge hvor det ikke går direktefly må man innom Gardermoen for flybytte. I «normale» tider (og når man kjøper en gjennomgangsbillett) lander man da på Gardermoen, går til transitt og detter til avdeling utland. Bagasjen går direkte. Men hvordan er det i disse koronatider? Er det på samme måte? Eller må man hente ut bagasjen på Gardermoen for deretter å sjekke inn på ny strekning, gjennom sikkerhetskontroll osv? Anonymkode: bb51f...6fe
Pillarguri Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Vi reiste til utlandet i sommer. Bagasjen ble sjekket helt inn til bestemmelsesstedet som vanlig. Fikk boardingkort til både innlands og utlands fligten. Gikk i transit som vanlig på Gardermoen. Ingen endringer fra normalen, bortsett fra at vi trengte en Koronatest som varte i 72 timer. Den måtte vi ha for å komme ombord i utenlandsflyet. Dette var et krav fra landet vi skulle til (utenfor Europa). 2
Loff77 Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har forsøkt å finne ut av dette selv, men det er så mye motstridende info på nett så jeg håper noen som vet (ikke tror) kan svare meg 😊 Dersom man skal reise til utlandet, feks København fra et sted i Norge hvor det ikke går direktefly må man innom Gardermoen for flybytte. I «normale» tider (og når man kjøper en gjennomgangsbillett) lander man da på Gardermoen, går til transitt og detter til avdeling utland. Bagasjen går direkte. Men hvordan er det i disse koronatider? Er det på samme måte? Eller må man hente ut bagasjen på Gardermoen for deretter å sjekke inn på ny strekning, gjennom sikkerhetskontroll osv? Anonymkode: bb51f...6fe Dette får du jo beskjed om underveis evt, null problem
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Pillarguri skrev (4 minutter siden): Vi reiste til utlandet i sommer. Bagasjen ble sjekket helt inn til bestemmelsesstedet som vanlig. Fikk boardingkort til både innlands og utlands fligten. Gikk i transit som vanlig på Gardermoen. Ingen endringer fra normalen, bortsett fra at vi trengte en Koronatest som varte i 72 timer. Den måtte vi ha for å komme ombord i utenlandsflyet. Dette var et krav fra landet vi skulle til (utenfor Europa). Takk for greit svar 😊 ts Anonymkode: bb51f...6fe
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 Loff77 skrev (1 minutt siden): Dette får du jo beskjed om underveis evt, null problem Jeg vil vite det før jeg bestiller reise. Hvis det blir for mye styr og mange timers venting på Gardermoen (kanskje man misser flyet videre) gidder jeg rett og slett ikke dra. Anonymkode: bb51f...6fe
Loff77 Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil vite det før jeg bestiller reise. Hvis det blir for mye styr og mange timers venting på Gardermoen (kanskje man misser flyet videre) gidder jeg rett og slett ikke dra. Anonymkode: bb51f...6fe Dette kommer an på mye, gjennomgående billett, fullvaksinert osv
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 Loff77 skrev (Akkurat nå): Dette kommer an på mye, gjennomgående billett, fullvaksinert osv Hvis jeg reiser vil det være med gjennomgangsbillett. Og jeg er fullvasksinert. ts Anonymkode: bb51f...6fe
Loff77 Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis jeg reiser vil det være med gjennomgangsbillett. Og jeg er fullvasksinert. ts Anonymkode: bb51f...6fe Vel på vei hjem må du hente bagasje og sjekke den inn igjen i så fall
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 Loff77 skrev (59 minutter siden): Vel på vei hjem må du hente bagasje og sjekke den inn igjen i så fall Sikker? Sånn var det ikke før, da gikk bagasjen videre uten at den måtte tas ut og sjekke inn på nytt. ts Anonymkode: bb51f...6fe
Loff77 Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sikker? Sånn var det ikke før, da gikk bagasjen videre uten at den måtte tas ut og sjekke inn på nytt. ts Anonymkode: bb51f...6fe Korona, inntill videre Endret 22. august 2021 av Loff77
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 Pillarguri skrev (1 time siden): Vi reiste til utlandet i sommer. Bagasjen ble sjekket helt inn til bestemmelsesstedet som vanlig. Fikk boardingkort til både innlands og utlands fligten. Gikk i transit som vanlig på Gardermoen. Ingen endringer fra normalen, bortsett fra at vi trengte en Koronatest som varte i 72 timer. Den måtte vi ha for å komme ombord i utenlandsflyet. Dette var et krav fra landet vi skulle til (utenfor Europa). Enn på tilbaketuren? Ble bagasjen sjekket inn helt fram? Eller måtte dere hente den ut på Gardermoen for så å sjekke den inn til neste flystrekningen? Ts Anonymkode: bb51f...6fe
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 Fra Norge og ut er det som vanlig. På returen må man gjennom kontroll (vaksinepass eller test), så hente ut bagasje, og så sjekke inn igjen. Årsaken er at det er eneste måten de sikrer at alle som kommer inn i Norge har pass eller test. Har vært en dag her og der med solid kø, men nå er det veldig stille. Så null stress. Anonymkode: af894...4fb
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fra Norge og ut er det som vanlig. På returen må man gjennom kontroll (vaksinepass eller test), så hente ut bagasje, og så sjekke inn igjen. Årsaken er at det er eneste måten de sikrer at alle som kommer inn i Norge har pass eller test. Har vært en dag her og der med solid kø, men nå er det veldig stille. Så null stress. Anonymkode: af894...4fb Ok, takk for svar. Da vet jeg 👍🏻 ts Anonymkode: bb51f...6fe
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #14 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, takk for svar. Da vet jeg 👍🏻 ts Anonymkode: bb51f...6fe Men les også på avinors sider løpende. Jeg er egentlig overrasket over at de ikke har klart å etablere et test/kontrollsenter et sted som gjør at man kan gå direkte over til utland, eller ut av terminalen... Har tenkt at det må de jo bare få på plass snart. Men... Gardermoen var jo først ulovlig sent ute med å ha direkte transit fra ut- til innland. Og når det først kom var det nok det mest tungvinte systemet jeg noen gang har opplevd (og jeg har noen hundre transfers bak meg). Med unntak av innreise til USA, med videre transit innenlands (det er det bare å unngå som pesten). Så det tar nok tid før de klarer å knekke den nøtta. Oppsummert foretrekker jeg KLM, til nøds SAS, fremfor Norwegian. Nettopp for å slippe OSL som transferflyplass. Anonymkode: af894...4fb
Pillarguri Skrevet 22. august 2021 #15 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enn på tilbaketuren? Ble bagasjen sjekket inn helt fram? Eller måtte dere hente den ut på Gardermoen for så å sjekke den inn til neste flystrekningen? Ts Anonymkode: bb51f...6fe Vi kom hjem en annen vei. Reiste via Amsterdam (transit) og direkte til Bergen derfra. Slapp derfor unna hele Gardermoen på hjemveien. All bagasje ble sendt direkte til Bergen, som vanlig, på returen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå