AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Dere som ikke har utdannelse: 1) Skulle dere ønske dere hadde en utdannelse? 2) Fordeler og ulemper ved ikke å ha en utdannelse? 3) Dersom dere skulle ønske dere hadde en utdannelse, hvorfor tok dere ikke det? Hvilke forhold sto i veien? Anonymkode: 6a48a...75d
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Ja, det skulle jeg ønske. Ulemper er å sitte stuck med en jobb man ikke trives i, og ikke ha mulighet for å få en annen jobb. Jeg var i et nedbrytende forhold. Siden har jeg ikke vært i posisjon for å ta utdanning Anonymkode: 194a6...53b 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Jeg tar en veldig sen utdannelse, så kan jo si hvordan det var før jeg startet. 1) ja jeg skulle ønske jeg hadde en utdannelse 2) fordeler er jo at man får kompetanse til å jibbe innenfor noe man faktisk ønsker, fremfor å måtte ta en jobb som ikke har noen særlige krav, man må liksom ta det man får 3) livet mitt var kaotisk, jeg Hadde ingen klare mål i livet, slet med depresjon og følte at det å starte på en utdannelse var for mye for meg. Jeg måtte først fullføre vgs på voksenopplæring før jeg fikk startet på høyere utdanning. Anonymkode: 07240...8bd 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Tja kunne gjerne fullført bacheloren men begynte jobbe mye og strøyk . har eget firma og tjener 2 mill i året så tenker ikke allverdens på det . Anonymkode: 0b604...bf8 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 Har ikke utdannelse og skulle ønske jeg hadde det, MEN jeg har nå fantastisk jobb som jeg elsker og jeg tjener godt. Fordelen med å ikke ha utdannelse, er at jeg ikke har studielån, og kunne derfor kjøpe meg en bolig på 120 kvm i Oslo ALENE. Har ikke utdannelse fordi livet mitt var kaotisk i ungdomstiden, og jeg slet mye psykisk. Anonymkode: 5bd4b...c68 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 Jeg skulle ønske jeg hadde det. Men har så store hull at t.o.m fagene på vgs er vanskelige for meg. Anonymkode: 8afe0...26b 2
Rosi Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dere som ikke har utdannelse: 1) Skulle dere ønske dere hadde en utdannelse? 2) Fordeler og ulemper ved ikke å ha en utdannelse? 3) Dersom dere skulle ønske dere hadde en utdannelse, hvorfor tok dere ikke det? Hvilke forhold sto i veien? Anonymkode: 6a48a...75d 1) Ja, hadde vært enklere å bytte arbeidsplass om det ikke var 300 søkere på stillinger jeg er kvalifisert til. Vet forøvrig ikke hva jeg kunne tenke meg utdannelse innenfor.. 2) Jeg kom meg inn på boligmarkedet i en alder av 20år, og har ikke studielån. Er også i en mannsdominert bransje, så lønnsnivået er passe bra med tanke på manglende utdannelse. 3)Hadde bestått 1 av 5år i et masterfag som ville ført til typisk høy lønn/status jobb, men var litt innom bransjen og fant ut at det ville jeg ikke trives med, så fikk meg fast jobb i stedet. Med fast jobb kunne jeg kjøpe bolig og flytte hjemmefra, hvor det var rimelig turbulent. Så ble jeg i tillegg gravid 2 år senere, fant ut at barnefar hadde voldelige tendenser 6mnd inn i svangerskapet og ble da alene med barn. Som alenemor med bolig og utgiftene som følger disse 2, og en fast jobb som dekker disse utgiftene, hvor jeg også fint kan bytte stilling internt om jeg mistrives med leder/kollegaer, så ser jeg ikke behovet for å utsette meg for den økonomiske risken det er å slutte i jobben for å studere. Har ikke kapasitet til full jobb, barn og fullt studie. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 1) Ja 2) Inget studielån er vel eneste fordelen. 3) Som barn fikk jeg aldri høre hva jeg gjorde bra, kun kjeft for det jeg gjorde dårlig. Fikk i tillegg ingen hjelp eller oppfølgning på skolen. Så jeg vokste opp med å tro at jeg ikke klarte noe, at jeg var dårligst i alt og at utdannelse var kun for de som var gode til ting. Så utdannelse var ikke noe jeg trengte å tenke på, og har alltid følt med underlegen alle andre. Har da bare jobbet i enkle jobber som ikke krever utdannelse, og var godt voksen + litt til da jeg skjønte at jeg faktisk er smart bare jeg fant min måte å lære ting på. Nå vet jeg at jeg kunne kommet meg bra gjennom hvilken som helst utdannelse, men er altfor gammel til ta opp videregående (har ingen stryk, men 3 i snitt, og det kommer man ikke langt med), og begynne på en lengre utdannelse. Anonymkode: 9a181...7d4 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dere som ikke har utdannelse: 1) Skulle dere ønske dere hadde en utdannelse? 2) Fordeler og ulemper ved ikke å ha en utdannelse? 3) Dersom dere skulle ønske dere hadde en utdannelse, hvorfor tok dere ikke det? Hvilke forhold sto i veien? Anonymkode: 6a48a...75d 1) Ja 2) det er ingen fordeler ved å IKKE ha en utdannelse, kun ulemper og dårligere betalte jobber som du alltid stiller bakerst i køen for å få 3) Ja, jeg kunne ønske jeg tok en utdannelse en gang i tiden. Men jeg var utålmodig, og begynte å jobbe i stedet (butikkjobb). Ville tjene penger, ville ikke ta studielån. Etter 4-5 år i jobb, stoppet jeg ett år og tok et datakurs. Først på kveldstid, så på dagtid (heltid). Etter det fikk jeg en kontorjobb som vikar, og ble senere fast ansatt. Tjente bra i det firmaet (stort firma). Anonymkode: 53820...905 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 Ts her: Grunnen til at jeg spør om fordeler og ulemper er at jeg personlig kjenner en del som har det veldig bra på tross av at de ikke har utdannelse. De har vel alle hatt en tøff periode hvor de har kjent på ulempene, men så har de jobbet bra og vært gode arbeidstagere, og gjerne begynt for seg selv med ett eller annet etterhvert. Salgsyrket er en gjenganger, men det forutsetter selvfølgelig at man har en personlighet som passer til dette. Det er et par fordeler som jeg har tenkt på og det er at de ofte har mindre å tape på å prøve deg for seg selv, og også vil stå på hardere igjennom de tøffe periodene fordi de ikke har noe å falle tilbake på. Derfor er det en del som har startet for seg selv som ikke har utdannelse. Dette kommer selvfølgelig også av at en del av dem slutter i utdannelsen da det ikke gir mening når man allerede ser veien i livet sitt. En annen fordel er at de sosialt sett i enkelte tilfeller kan bli "formet bedre" da de ikke bruker slik mye tid i bøker og foran skjermen. Å være sosialt handicapet kan være en like sot ulempe for et menneske, ikke bare i arbeidslivet men også ellers i livet. Anonymkode: 6a48a...75d
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 Jeg har ikke noen fullført høyere utd, kun noen emner. Har drevet for meg selv i 11 år nå, og det er her jeg har oppnådd mest lærdom. Har måttet lest meg opp på mye, tatt noen kurs her og der, feilet grovt innimellom. Men lært utrolig mye om hvordan det er å drive bedrift. Tja kunne vel tenkt meg en BA eller master. Men det ville bare tatt seg ut på papiret er jeg redd🤓 Anonymkode: ada00...027
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som ikke har utdannelse: 1) Skulle dere ønske dere hadde en utdannelse? 2) Fordeler og ulemper ved ikke å ha en utdannelse? 3) Dersom dere skulle ønske dere hadde en utdannelse, hvorfor tok dere ikke det? Hvilke forhold sto i veien? Anonymkode: 6a48a...75d Angrer bittert på at jeg aldri fikk meg en utdannelse. Anonymkode: a2f5d...d23 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Skrevet 22. august 2021 Fikk meg utdanning seint. Det som plagde meg var at jeg rett og slett manglet en disiplinering av tankegang og måte å argumentere. Jeg har alltid lest og vært regnet som kunnskapsrik, men argumenterer mye bedre nå med utdanning. Bedre status. Folk ser annerledes på deg straks de vet du er utdanna. Anonymkode: 457dd...06a 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #14 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som ikke har utdannelse: 1) Skulle dere ønske dere hadde en utdannelse? 2) Fordeler og ulemper ved ikke å ha en utdannelse? 3) Dersom dere skulle ønske dere hadde en utdannelse, hvorfor tok dere ikke det? Hvilke forhold sto i veien? Anonymkode: 6a48a...75d Et av de høyeste ønskene jeg har. Finner ingen fordeler med å ikke ha en. Hadde ikke selvtillit nok. Syns skole var veldig vanskelig og mente selv at jeg var for dum til å få til et studie. Så da ville det være å kaste bort masse penger. Anonymkode: 47439...f24
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #15 Skrevet 22. august 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Dere som ikke har utdannelse: 1) Skulle dere ønske dere hadde en utdannelse? 2) Fordeler og ulemper ved ikke å ha en utdannelse? 3) Dersom dere skulle ønske dere hadde en utdannelse, hvorfor tok dere ikke det? Hvilke forhold sto i veien? Anonymkode: 6a48a...75d 0 utdannelse, 31 år. 1) Skole var aldri no for meg 2) Mer lykkelig, mer frihet. Er digital nomad, så jobber hvor jeg vil og når jeg vil. Satt på stranda og redigerte videoer her om dagen, er i Gdansk npå. Ulemper: mye borte fra familie og venner i Norge. 3) Alltid visst at jeg skulle klare meg uansett, uten utdanning. Jeg tjener mer enn gjennomsnitt lønnen i Norge, og er som oftest i Polen og Thailand, så lever ganske godt/luksus. Jeg er veldig lykkelig med livet mitt, elsker meg selv og livet. Da jeg bodde fast i Norge i vanlig jobb kunne jeg ikke si at jeg Elsket meg selv. Tar imot hver eneste dag med åpne armer, helst på en cafe og god frokost, veldig takknemlig for livet jeg har idag ❤️ Anonymkode: c881f...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #16 Skrevet 22. august 2021 En ting mange glemmer er jo at utdannelsen ofte gir mye vekst som person. Man lærer å tenke kritisk, ser verden på en annen måte, lærer å tenke kildekritisk, etikk og filosofi osv. Så noen få kan jo fint få til å starte et firma uten utdannelse og få en grei lønn på den måten. Men den akademiske biten har gitt meg veldig mye som menneske også. Anonymkode: 5ec18...3d8 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #17 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som ikke har utdannelse: 1) Skulle dere ønske dere hadde en utdannelse? 2) Fordeler og ulemper ved ikke å ha en utdannelse? 3) Dersom dere skulle ønske dere hadde en utdannelse, hvorfor tok dere ikke det? Hvilke forhold sto i veien? Anonymkode: 6a48a...75d 1) Ja 2) Vet ikke om noen fordeler, ulemper er det nok mange av 3) Psykisk sykdom, deretter fysisk sykdom. Har startet på bachelor, men ikke klart å fullføre. Har veldig lyst å starte på utdannelse igjen, og håper at det blir fysisk mulig om ikke alt for lenge. Er i slutten av 30-årene, og har vært ufør siden 2017. Anonymkode: 08488...ce1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #18 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dere som ikke har utdannelse: 1) Skulle dere ønske dere hadde en utdannelse? 2) Fordeler og ulemper ved ikke å ha en utdannelse? 3) Dersom dere skulle ønske dere hadde en utdannelse, hvorfor tok dere ikke det? Hvilke forhold sto i veien? Anonymkode: 6a48a...75d 1) Ja 2) Fordeler: tja.. Hvis man ikke ønsker utdannelse har man sluppet tid på skolebenken. Men jeg ser pr nå ikke noen spesielle fordeler ved å ikke ta utdannelse. Ulemper: lav lønn. Mindre muligheter til å skaffe jobb? Ingen skjønner hvorfor jeg ikke har utdannelse, eller at det er mulig å ikke ha det, det er litt irriterende faktisk. 3) Økonomi.. Kunne tatt mange tullefag på uni, men jeg kan ikke skjønne poenget med å bare ta noe for å ta noe, som ikke leder til et klart igjenkjennbart yrke. 😊 Anonymkode: 30189...129 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #19 Skrevet 23. august 2021 Ingen utdannelse, var et stort poeng for meg å ikke ta det. Bortkastet tid og en havner i selskap med 1000 andre om samme beinet. Ville drive for meg selv og tjene mer enn en gjør i de fleste toppjobber i Norge. Og slik ble det. Kun pga at jeg visste jeg kunne få det til og hadde mulighetene til det. Anonymkode: 6ba6d...893
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #20 Skrevet 23. august 2021 Dere som ikke har utdannelse: 1) Skulle dere ønske dere hadde en utdannelse? Absolutt! Føler jeg har gått glipp av verdifull student-erfaring og en bedre CV. 2) Fordeler og ulemper ved ikke å ha en utdannelse? Det er en veldig stor fordel å ikke ha studielån. Jeg har også kunnet spare fra tidlig av fordi jeg har jobbet. Fikk derfor også kjøpt bolig tidlig og kom meg inn på boligmarkedet. Ulempe er definitivt at jeg ikke har så mange alternativer når det kommer til jobber, jeg har ikke noe å slå i bordet med når det kommer til utdanning. 3) Dersom dere skulle ønske dere hadde en utdannelse, hvorfor tok dere ikke det? Hvilke forhold sto i veien? Jeg slet veldig psykisk fra jeg var 17 til jeg ble 23 pga overgrep og en veldig veldig lang prosess med ganske store rettsaker som ble anket (det tok 2-3 år hele prosessen). Fikk ikke fullført VGS og da var mye dessverre skrinlagt allerede der. I tillegg ble jeg mor som 20-åring midt oppi dette som gjorde at jeg måtte prioritere å jobbe da rettsakene var ferdige og jeg fikk lagt ting bak meg. Har en god jobb i dag, tjener rundt 550 000 kr I året og har mye egenkapital så alt har gått veldig fint for meg, men jeg savner valgmuligheter 😊 Anonymkode: 0fbc6...70e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå