AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Jeg har allerede begynt å lese til eksamen, og har et spørsmål relatert til plagiat. Jeg leser en bok akkurat nå om pensum, og der finner jeg mye bra. Jeg har markert det, men jeg lurer på om jeg skår på plagiat om jeg tar noe korte steininger fra boka? har aldri gjort det før, derfor lurer jeg. Går på UIA, og her er de ganske nøye på det. Vil ikke bli kastet ut av skolen heller. Anonymkode: 7b4a7...d87
Gjest 10.54 Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 (endret) Det er ikke plagiat dersom du refererer. Om planen din er å skrive ordrett det samme som står i boken som om du har kommet på det selv, så er dette selvsagt plagiat, og kan føre til stryk. Endret 22. august 2021 av 10.54
Gjest førstedamen Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 (endret) Spoiler Om du siterer forfatter riktig kan du bruke teksten, om ikke så er det plagiat. Du kan også skrive det om til egne ord, men dette må man være forsiktig med. Skal stå refererer. Endret 22. august 2021 av førstedamen
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Plagiat er å ettergjøre andres verk på en utilbørlig måte og utgi dette som sitt eget.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har allerede begynt å lese til eksamen, og har et spørsmål relatert til plagiat. Jeg leser en bok akkurat nå om pensum, og der finner jeg mye bra. Jeg har markert det, men jeg lurer på om jeg skår på plagiat om jeg tar noe korte steininger fra boka? har aldri gjort det før, derfor lurer jeg. Går på UIA, og her er de ganske nøye på det. Vil ikke bli kastet ut av skolen heller. Anonymkode: 7b4a7...d87 Hvis du skriver av ordrett, må det markeres som et sitat og henvises til som det. Vanligvis vil du ikke skrive av en kilde ordrett, du vil skrive det om slik at du bruker dine egne ord. Da skal det henvises til som en kilde (selv om det er bare én setning eller en del av en setning). Jeg underviser på universitetet selv, og en vanlig feil jeg ser mange førsteklassinger gjør, er at de bruker sitat der de burde ha skrevet om innholdet og ført det som en vanlig kilde. Vanligvis er sitat bare aktuelt hvis det er snakk om definisjoner, sitat fra berømte personer eller lignende. Med mulig unntak av definisjoner bør man som regel ikke sitere ordrett fra lærebøker. Anonymkode: 3daef...c29 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 For å svare direkte på spørsmålet ditt: Ja, hvis du klipper og limer selv korte setninger fra læreboka, vil det slå ut i plagiatkontrollen. Da vil sensor se nærmere på det, for å se om det er kildehenvisninger, om det er et sitat og lignende. Anonymkode: 3daef...c29
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har allerede begynt å lese til eksamen, og har et spørsmål relatert til plagiat. Jeg leser en bok akkurat nå om pensum, og der finner jeg mye bra. Jeg har markert det, men jeg lurer på om jeg skår på plagiat om jeg tar noe korte steininger fra boka? har aldri gjort det før, derfor lurer jeg. Går på UIA, og her er de ganske nøye på det. Vil ikke bli kastet ut av skolen heller. Anonymkode: 7b4a7...d87 Les om sitat på: https://sokogskriv.no/referansestiler/apa-7th.html Anonymkode: ba197...436
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Det kan ikke sies ofte nok, husk referanser, referer rett, referer for ofte heller enn for sjelden, lær deg referansereglene. Anonymkode: 5e4d9...abb 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 Jeg har noen ganger brukt rene setninger, men kun hvis det er noe konkret som jeg ikke ser noe poeng i å skrive om. Et eksempel på det kan være "barn av rusmisbrukende foreldre opplever ofte store vansker senere i livet". Da har jeg selvfølgelig referert til kilden med sidetall, men å gjøre om på en så kort og konkret setning har jeg flere ganger følt at gjør teksten usammenhengende og med dårlig språk. Da er selvfølgelig både setningen før og etter mine egne ord. Anonymkode: d7952...1ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå