Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn På 4 uker som jeg lurer på om kan ha kolikk, men synes det er vanskelig å vurdere. Definisjonen av kolikk er jo blant annet gråting over 3 timer hver dag. Gutten gråter ikke så lenge i strekk, men til sammen er det nok over dette.

Spørsmålet mitt er: tok barnet deres pupp/flaske når de hadde «anfall»? Gutten min kan gråte hysterisk og deretter roe seg med en gang han får pupp. Men jeg ser også at han har mye luft i systemet og spenner seg mye, og slapper veldig av med en gang luften kommer ut. 

men er det sånn at kolikkbarn ikke tar puppen så lenge gråtingen står på, og at dette ikke kan være kolikk? Tenkte i starten at han bare var sulten, men han kan godt spise hver halvtime. 

Anonymkode: 704cb...b20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen om at min hadde kolikk, selv om han roet seg med pupp. Han måtte da ligge med puppen i munnen konstant for å ikke gråte. De mente at så lenge han ikke roet seg på andre måter, så anså de det som kolikk, for det skal jo ikke være nødvendig å ligge med puppen i munnen 24/7.

Anonymkode: 4df40...2a3

Skrevet

Kolikk er vel bare en betegnelse på barn som gråter mye / definert som tre timer daglig? Det igjen kan ha mange årsaker.

Jeg ville fortsatt å gi barnet bryst når hen gråter. Hvis hen har mye luftsmerter, ville jeg tenkt over min egen diett. Kanskje kan du droppe matvarer som påvirker barnet ditt. Helsestasjonen kan sikkert mye om dette, samt vise deg hvordan du holder barnet slik at luften kommer lettere ut. Viktig å hjelpe barnet å rape også. Mitt barn var veldig sensitiv i magen som spedbarn og gråt mye. Når jeg droppet kumelk, nesten alle grønnsaker og frukt, ble det veldig mye bedre. Senere viste det seg at barnet har cøliaki. 

Anonymkode: 9a1a9...8ce

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn gråt fra ca åtte på kvelden til 2 på natta hver dag. Konstant. Ingenting hjalp. Gikk å bysset, mens jeg strøk ryggen, men mer for min skyld. 

Hadde jeg skulle gjort det om igjen, hadde jeg definitivt gitt MMS. Antagelig var det noe jeg spiste som ga hun mage smerter

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har et barn På 4 uker som jeg lurer på om kan ha kolikk, men synes det er vanskelig å vurdere. Definisjonen av kolikk er jo blant annet gråting over 3 timer hver dag. Gutten gråter ikke så lenge i strekk, men til sammen er det nok over dette.

Spørsmålet mitt er: tok barnet deres pupp/flaske når de hadde «anfall»? Gutten min kan gråte hysterisk og deretter roe seg med en gang han får pupp. Men jeg ser også at han har mye luft i systemet og spenner seg mye, og slapper veldig av med en gang luften kommer ut. 

men er det sånn at kolikkbarn ikke tar puppen så lenge gråtingen står på, og at dette ikke kan være kolikk? Tenkte i starten at han bare var sulten, men han kan godt spise hver halvtime. 

Anonymkode: 704cb...b20

Jeg ville ikke definert det som kolikk så lenge du kan roe barnet med puppen snarlig. Det høres ut som et sultent barn med umoden tarm, som er helt normalt for så små barn. Det er normalt med mye luft og vansker med å få det ut. Gjør sykleøvelser, vær konsekvent med rapingen og prøv å sett barnet i sittende posisjon på det ene låret ditt, vendt mot det andre låret (som også støtter beina til barnet, ikke ha beina dine spredt), støtt rygg og hake mens barnet "sitter" litt forovervendt. Roter barnet såvidt og forsiktig i sirkulær bevegelse. Det gjør det samme som sykleøvelsen, men for oss var dette mer effektivt. Vi ble vist det på barsel alt på grunn av sår gråt etter amming, og det funket gull nå og da. Av og til ikke, fordi babyer har rett og slett umodne tarmer... 

Anonymkode: 43f1c...5a5

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hmmmmmm skrev (23 minutter siden):

Mitt barn gråt fra ca åtte på kvelden til 2 på natta hver dag. Konstant. Ingenting hjalp. Gikk å bysset, mens jeg strøk ryggen, men mer for min skyld. 

Hadde jeg skulle gjort det om igjen, hadde jeg definitivt gitt MMS. Antagelig var det noe jeg spiste som ga hun mage smerter

Huff, stakkars dere! Men vit at det finnes hjelp. Vi var hos kiropraktor/osteopat med første barnet vårt da hun var 3 mnd gammel.  Barnet fikk noen små plastkuler tapet inni og på ørene, som vi forsiktig skulle presse på noen ganger for dag. Da kom luft og bæsj ut. Fikk også massasjeøvelser med punkter under føttene vi presset på. Dette funket. Vår gråt bare til ca 23, men vi var desperate! 

De neste barna hadde ikke kolikk, og det var himmelvid forskjell! 

Endret av Snabeltann
Skrevet

Kolikk Har alltid underliggende årsaker. Kolikk betyr bare «mye gråt». Sitter du på en pilatesball og humper halve dagen/natta for å roe ungen, da kan vi snakke kolikk. Og da er det gjerne en grunn til det. «Kolikk» er ingenting

Anonymkode: 0086b...430

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kolikk Har alltid underliggende årsaker. Kolikk betyr bare «mye gråt». Sitter du på en pilatesball og humper halve dagen/natta for å roe ungen, da kan vi snakke kolikk. Og da er det gjerne en grunn til det. «Kolikk» er ingenting

Det er som regel magevondt som er årsaken til kolikk, men nesten alle babyer under 3-4 mnd har noe magevondt pga umodent tarmsystem, så jeg tror Ts først og fremst er ute etter å høre om hennes baby har normale smerter eller om det bør undersøkes. Jeg hun vet helt sikkert hva kolikk er. Og nei, man må ikke nødvendigvis humpe på en pilatesball etc halve natta for å roe en kolikkbaby. Min hadde begrenset effektiv av både byssing, bæring, vugging o.l, men roet seg hvis han hadde brystvorta i munnen som en sutt. Hylgråt med én gang brystvorta falt ut, selv om han sov.

• Liker 2
Skrevet

Vår første baby var urolig hele kvelden og ofte på dagtid og natt også, og vi satt og humpa på pilatesball og ammet hyppig fra 16-23 hver kveld Men hun roet seg jo, ihvertfall av og på av humping og amming, så vi ville aldri kalt det kolikk, bare vanlig kveldsuro. De jeg kjenner med kolikkbarn da snakker vi full hylskrik som ingenting hjelper på i timesvis i strekk. 

Anonymkode: 43eb4...967

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er som regel magevondt som er årsaken til kolikk, men nesten alle babyer under 3-4 mnd har noe magevondt pga umodent tarmsystem, så jeg tror Ts først og fremst er ute etter å høre om hennes baby har normale smerter eller om det bør undersøkes. Jeg hun vet helt sikkert hva kolikk er. Og nei, man må ikke nødvendigvis humpe på en pilatesball etc halve natta for å roe en kolikkbaby. Min hadde begrenset effektiv av både byssing, bæring, vugging o.l, men roet seg hvis han hadde brystvorta i munnen som en sutt. Hylgråt med én gang brystvorta falt ut, selv om han sov.

Ikke rart han får vondt i magen om du fôrer barnet hele tida...

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er dette barnet større og har ikke lenger kolikk eller magevondt. Smertene kom før han ville ha pupp hele tiden. Pupp er trygghet og trøst. Det viste seg å være matallergi mot noe jeg spiste som var problemet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2021 den 13.57):

Kolikk er vel bare en betegnelse på barn som gråter mye / definert som tre timer daglig? Det igjen kan ha mange årsaker.

Jeg ville fortsatt å gi barnet bryst når hen gråter. Hvis hen har mye luftsmerter, ville jeg tenkt over min egen diett. Kanskje kan du droppe matvarer som påvirker barnet ditt. Helsestasjonen kan sikkert mye om dette, samt vise deg hvordan du holder barnet slik at luften kommer lettere ut. Viktig å hjelpe barnet å rape også. Mitt barn var veldig sensitiv i magen som spedbarn og gråt mye. Når jeg droppet kumelk, nesten alle grønnsaker og frukt, ble det veldig mye bedre. Senere viste det seg at barnet har cøliaki. 

Anonymkode: 9a1a9...8ce

Det jeg fikk beskjed om på helsestasjonen av både lege og helsespl der var at man ikke skal gi mat konstant - spesielt hvis ungen virker å ha kolikk.. dette fordi tarmene må få hvile

Anonymkode: d615c...05b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jepp. Og d kan også forverre en evt reflux

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp. Og d kan også forverre en evt reflux

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg fikk beskjed om på helsestasjonen av både lege og helsespl der var at man ikke skal gi mat konstant - spesielt hvis ungen virker å ha kolikk.. dette fordi tarmene må få hvile

Jeg fikk samme besekjd, men jeg fikk også beskejd om at om det var det jeg trengte for å fungere så være det å gi pupp. Pupp var det eneste som roet min, da han ikke ville ha smokk.

Anonymkode: 49ad1...8f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg fikk samme besekjd, men jeg fikk også beskejd om at om det var det jeg trengte for å fungere så være det å gi pupp. Pupp var det eneste som roet min, da han ikke ville ha smokk.

Anonymkode: 49ad1...8f9

Ja er litt samme med min. Prøver å ikke amme så ofte, slik at tarmene skal få pause.. men ender ofte opp med ganske ofte likevel. Hvor lenge varte denne perioden for deg? Min er 2 mnd nå og håper virkelig det bedrer seg.. man føler seg låst 24/7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...