Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. jeg håper noen der ute kan komme med noen gode råd her, det har seg sånn etter at jeg fikk 4 fantastiske barn. Så sa vi oss ferdig, mannen min var helt klart ferdig. Men så ble vi gravide igjen på prevensjon noe jeg ikke trodde skulle være mulig. Vi ble veldig stresset å jeg vet ikke om jeg klarer og ta abort da jeg tenker veldig på at det er et liv. Men jeg ringte gynekologisk for å snakke om abort og da fant vi ut at det var tvillinger, jeg begynte å gråte og var i sjokk å tenkte bare hvordan skal jeg klare dette. har tenkt på dette i 1 uke nå å klarer ikke og ta en avgjørelse. Mannen min sier nå at han støtter meg uansett valg jeg tar…

nå har vi et stort hus men vi har bare 3 store soverom, vi har 7 seter men trenger større bil, jeg kan ikke skjønne hvordan vi skal klare det, å skal barna dele rom eller hva skal vi gjøre, vi kan ikke kjøpe nytt hus med det første heller. Jeg trenger råd, om noen har vært i lignende situasjon, jeg har ikke god tid på meg for og bestemme meg om abort. Er ganske langt på vei. Jeg har i tillegg en ikke veldig støttende familie som ikke er særlig glad i mange barn, mannen sin familie er motsatt og elsker masse barn. Så der og synes jeg det er utrolig vanskelig og kjipt.. Føler ikke jeg har noen og snakke med om dette eller noen sted å få gode råd 😪😪😪 

vi har begge utdanning og jobb, resten av tid og penger går i barna. Vi har ikke over 1 million i økonomi så føler at det og er noe å tenke på. 

takk på forhånd ❤️

Anonymkode: 3af75...26d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke la størrelsen på huset være en avgjørende faktor, i hvert fall. Sikkert litt kjipt for barna å dele rom, men det er ikke kjipt nok til at du skal velge bort to barn. Kanskje har dere andre rom som kan innredes som soverom og dere kan sikkert også få satt opp skjermbrett etc.

Når det er sagt, så er det såklart heftig med 6 barn, og attpåtil to babyer på én gang. For min del vet jeg at jeg ikke hadde hatt overskudd nok, så jeg hadde blitt svært syk i din situasjon (er friskt til vanlig altså, men har blitt helt utslitt av den ene baby jeg har). Hvis du egentlig har lyst på barna, og har mye overskudd og er veldig frisk, så ville jeg beholdt, men deretter sterilisert meg eller mannen. Nå vet jeg ikke om du skulle hatt keisersnitt uansett, men det kan jo være noe å tenke på at du kan steriliseres under et keisersnitt.

Anonymkode: 32f66...705

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner at dette sikkert er tøft for dere. Men også veldig fint sikkert? Tenk å få tvillinger da. Det har jeg alltid ønsket meg😍
Jeg syns penger er en viktig faktor, men til en viss grad. At tvillingene må dele rom tror jeg bare er fint for dem. Og kanskje dere med tid å stunder kan ha råd til et litt større hus? Jeg vokste opp i en søskenflokk på 3 og foreldre som hadde 500 000 i året. Som barn følte jeg aldri jeg manglet noe. Så lenge man har lørdagsgodt, familiemiddager og får ønske seg gøye leker til jul og bursdag så tror jeg ingen barn lider noen nød. Og i lengden vil de nok være mer glad for flere søsken en matrialistiske ting. Men det kommer et punkt der penger betyr noe så klart. Dersom de andre barna må slutte på aktiviteter eller gi opp hobbyer som betyr mye for dem fordi det kommer flere barn, så er det kanskje noe å tenke på? Men husk at med to barn til så kommer det og to barnetrygder og de første to årene er jo ikke babyene kjempedyre. 
Ny bil kan dere alltids fikse. 

Men jeg tenker at du må tenke på deg selv oppi dette. Hva føler du når du tenker på tvillingene i magen? Får du glede eller bare stress når du tenker på det? Ikke ta en abort hvis du ikke vil det og du egentlig ønsker disse barna. Dere kommer til å få et fint liv uansett tror jeg, men hvis du ønsker dem og så fjerner dem tror jeg det er noe du kan angre på senere i livet. Hvis du tenker lengre fram en bare de neste 5-10 årene? Hva med når du er 60 og alle barna dine har flyttet hjemme i fra. Hvordan ser du for deg livet da? 

Uansett hva du velger så er det din kropp, ditt liv og ditt valg. Ingenting er feil. Men jeg føler av innlegget ditt at dersom du virkelig ville ta abort så hadde du visst det nå kanskje? Ikke ta abort hvis du ikke ønsker det fordi dere hadde litt lite hus eller bil, for sånne ting ordner seg alltid. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 4ad34...e0d

• Liker 7
Skrevet

å bo på rom med søsken bruker ikke å være et problem, jeg sov på rom med søsteren min i barndommen og det var veldig koselig. Mamma leste eventyr for oss begge. 

Ellers skjønner jeg at det er overveldende for deg. Og stressende kanskje at du må ta en så stor avgjørelse med stort tidspress. 

Anonymkode: 809c6...16c

• Liker 3
Skrevet

Så lenge dere begge har helse og jobb ville jeg ikke bekymret meg for økonomien. Som brukeren over skriver finner dere løsninger og barn trenger ikke luksus. 

Ville tenkt mer på kapasiteten deres. Om fire barn går lekende lett og dere ser for dere å ta vare på to til er jo det bare fint! 

Personlig hadde ikke jeg hatt kapasitet til 6 barn, og tror de færreste hadde dømt deg for å ikke orke dette. Samtidig som det faktisk er to liv, som du garantert vil bli glad i, men det bare du som kan finne ut av hvordan du tenker/og hva du kan leve med.

Kan du få time med jordmor på helsestasjon? Amathea? 

Anonymkode: 5ada6...d64

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes mannen din er litt tafatt her. Ved å bare si "jeg støtter deg uansett" så overlater han all tankevirksomhet til deg. Greit nok at det er din kropp og din avgjørelse til syvende og sist, men han skal være din viktigste samtalepartner akkurat nå. Dere er to foreldre, og dette påvirker i høyeste gradd hans liv også, så han må være med i disse diskusjonene. Han må komme med innspill og synspunkt og sine betraktninger, ikke bare trekke på skuldrene og si "bestem du, samme for meg".

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner at dette sikkert er tøft for dere. Men også veldig fint sikkert? Tenk å få tvillinger da. Det har jeg alltid ønsket meg😍
Jeg syns penger er en viktig faktor, men til en viss grad. At tvillingene må dele rom tror jeg bare er fint for dem. Og kanskje dere med tid å stunder kan ha råd til et litt større hus? Jeg vokste opp i en søskenflokk på 3 og foreldre som hadde 500 000 i året. Som barn følte jeg aldri jeg manglet noe. Så lenge man har lørdagsgodt, familiemiddager og får ønske seg gøye leker til jul og bursdag så tror jeg ingen barn lider noen nød. Og i lengden vil de nok være mer glad for flere søsken en matrialistiske ting. Men det kommer et punkt der penger betyr noe så klart. Dersom de andre barna må slutte på aktiviteter eller gi opp hobbyer som betyr mye for dem fordi det kommer flere barn, så er det kanskje noe å tenke på? Men husk at med to barn til så kommer det og to barnetrygder og de første to årene er jo ikke babyene kjempedyre. 
Ny bil kan dere alltids fikse. 

Men jeg tenker at du må tenke på deg selv oppi dette. Hva føler du når du tenker på tvillingene i magen? Får du glede eller bare stress når du tenker på det? Ikke ta en abort hvis du ikke vil det og du egentlig ønsker disse barna. Dere kommer til å få et fint liv uansett tror jeg, men hvis du ønsker dem og så fjerner dem tror jeg det er noe du kan angre på senere i livet. Hvis du tenker lengre fram en bare de neste 5-10 årene? Hva med når du er 60 og alle barna dine har flyttet hjemme i fra. Hvordan ser du for deg livet da? 

Uansett hva du velger så er det din kropp, ditt liv og ditt valg. Ingenting er feil. Men jeg føler av innlegget ditt at dersom du virkelig ville ta abort så hadde du visst det nå kanskje? Ikke ta abort hvis du ikke ønsker det fordi dere hadde litt lite hus eller bil, for sånne ting ordner seg alltid. Lykke til ❤️ 

Ja jeg tror bare det ble veldig mange ting å tenke på med en gang, vi har utrolig snille barn fra før av som sover gjennom nettene, ingen problemer med noe. Ganske «enkle» barn om det går Ann og si men det er jo fordi de er så tette og er sammen hele tiden. De vil ikke sove uten hverandre. Så jeg tror nok de ville tatt disse to i mot med åpne armer 🌸 

Jeg stresser nok også pga familien min er veldig opptatt av og ha det beste av alt utstyr, fine klær, fine biler. Jeg er ikke så opptatt av disse tingene å de mener at 2 barn er nok fordi barna skal kunne gå på 2-3 idretter, jeg blir utrolig matt og sliten av å høre på alle meningene de har om hvordan ting skal være å hva folk i samfunnet forventer. Jeg føler ingen som helst støtte. De ble nesten sinte da jeg fikk nr 4 fordi da ble det liten plass rundt bordet. Veldig mye rare tanker, de er såklart glade nå for barna vi har å jeg elsker og invitere å være sammen med familien min men jeg er alltid stresset for alle meningene de har om alt. 

Jeg føler en stor glede og en sorg samtidig når det kommer til tvillingene i magen, fordi jeg ønsker selv å beholde men jeg ønsker og ta riktig valg i forhold til alt annet også, vi har tross alt ikke den største plassen. De fleste jeg kjenner har 2, maks 3 barn og 4-5 soverom. Vi har bare 3 soverom. Jeg vet at man ikke skal tenke så mye på hva andre tenker og sier men jeg gjør faktisk det litt 😞😞 det var nok vanligere og enklere før. 

ser jeg frem i tid så ser jeg den fine gjengen å at vi mest sannsynligvis får oss et større hus og klarer oss kjempe fint 💗

Skrevet

Ikke la mangel på plass hindre deg. Det er mye å tenke på, men dette klarer du!💜💙

Anonymkode: 94483...f54

• Liker 2
Skrevet

Barn kan bo på ett rom sammen med hele familien så lenge de får mat på bordet, kjærlighet, omsorg og trygghet. Stort hus betyr i utgangspunktet ingenting for barn. 
Så jeg synes du skal slutte å bry deg om andres matrialistiske forventninger, det viktigste er at du og flokken din har det godt. 

Anonymkode: 21d4a...bcf

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde 3 barn da jeg ble gravid med tvillinger. Å ta abort var aldri et alternativ, men nå som 5 barnsmor hadde jeg nok ikke gjennomført en graviditet til. 
Vi har 4 soverom så de eldste barna har hvert sitt og tvillingene sover på vårt rom. Ser for meg sovesofa i stua om noen år når tvillingene ikke vil dele med oss lenger ( de er 4 nå) Det blir jo uansett bare noen år, flytte er ikke aktuelt. 

Ellers er livet med tvillinger fantastisk ( og tidvis slitsomt men det er det men enlinger og) Lykke til med valget

Anonymkode: 80591...e33

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg hadde 3 barn da jeg ble gravid med tvillinger. Å ta abort var aldri et alternativ, men nå som 5 barnsmor hadde jeg nok ikke gjennomført en graviditet til. 
Vi har 4 soverom så de eldste barna har hvert sitt og tvillingene sover på vårt rom. Ser for meg sovesofa i stua om noen år når tvillingene ikke vil dele med oss lenger ( de er 4 nå) Det blir jo uansett bare noen år, flytte er ikke aktuelt. 

Ellers er livet med tvillinger fantastisk ( og tidvis slitsomt men det er det men enlinger og) Lykke til med valget

Anonymkode: 80591...e33

Tusen takk for at du deler erfaringen din, setter stor pris på det. Jeg vil også tro at det går fint om man ikke tenker for mye på alt det andre tenker på. Det er jo tross alt vi som skal oppdra dem og gi dem kjærlighet ikke noen andre.

jeg kjenner ingen som har over 3 barn så veldig fint og høre at det går så fint om man ønsker det 💗

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg tror bare det ble veldig mange ting å tenke på med en gang, vi har utrolig snille barn fra før av som sover gjennom nettene, ingen problemer med noe. Ganske «enkle» barn om det går Ann og si men det er jo fordi de er så tette og er sammen hele tiden. De vil ikke sove uten hverandre. Så jeg tror nok de ville tatt disse to i mot med åpne armer 🌸 

Jeg stresser nok også pga familien min er veldig opptatt av og ha det beste av alt utstyr, fine klær, fine biler. Jeg er ikke så opptatt av disse tingene å de mener at 2 barn er nok fordi barna skal kunne gå på 2-3 idretter, jeg blir utrolig matt og sliten av å høre på alle meningene de har om hvordan ting skal være å hva folk i samfunnet forventer. Jeg føler ingen som helst støtte. De ble nesten sinte da jeg fikk nr 4 fordi da ble det liten plass rundt bordet. Veldig mye rare tanker, de er såklart glade nå for barna vi har å jeg elsker og invitere å være sammen med familien min men jeg er alltid stresset for alle meningene de har om alt. 

Jeg føler en stor glede og en sorg samtidig når det kommer til tvillingene i magen, fordi jeg ønsker selv å beholde men jeg ønsker og ta riktig valg i forhold til alt annet også, vi har tross alt ikke den største plassen. De fleste jeg kjenner har 2, maks 3 barn og 4-5 soverom. Vi har bare 3 soverom. Jeg vet at man ikke skal tenke så mye på hva andre tenker og sier men jeg gjør faktisk det litt 😞😞 det var nok vanligere og enklere før. 

ser jeg frem i tid så ser jeg den fine gjengen å at vi mest sannsynligvis får oss et større hus og klarer oss kjempe fint 💗

Uff, det er kjedelig med familie som ikke er så støttende. Men når alt kommer til alt så er det ditt liv og din lille kjernefamilie som er viktigst. Jeg syns du skal beholde tvillingene dine, for det høres ut (og som du og skriver selv) at det er det du ønsker. Og IKKE ta abort fordi andre kommer til å tenke sitt. Det gjør de helt sikkert, men man kan ikke ta hensyn til alle andre. De skal jo ikke leve med valgene dine, det er det du og din lille familie som skal. Så ta valget for deg, mannen og deres barn og ingen andre! Det er vanskelig å ikke bry seg om hva andre tenker. Det tror jeg helt ærlig alle gjør til en viss grad. Men IKKE ta vekk tvillingene dine som du ønsker å beholde fordi du er redd for andre sine meninger.  

Jeg har alltid ønsket meg to tette barn. Og min baby er nå 8 mnd og jeg er gravid igjen. Jeg er så glad og jeg gleder meg sånn, men dessverre har det vært mye negativt fra foreldre og venner. Alle skal fortelle meg hvor jævlig det blir og at vi burde ha bedre økonomi først og at jeg kommer til å ødelegge kroppen min. Det har vært litt tungt for meg og mannen og gå i mot det alle i familien sier, men når alt kommer til alt så er det vårt liv og vi må ta valgene som er best for oss. Jeg ønsker meg også 4 barn til slutt, og dette er også noe jeg møter mye motstand på. særlig økonomi er folk opptatt av. Men jeg er lite materialistisk av meg og vil heller ha en stor familie en de dyreste tingene. 

• Liker 1
Skrevet

IKKE ta abort for å gjøre andre fornøyd. Da kan du komme til å angre resten av livet. Og plass; det gjør ingenting om noen må dele rom. Jeg har flere som deler rom. Til og med de som egentlig har eget rom, sover helst sammen med noen av de andre. Har selv 7 barn. Ingen tvillinger. Lite støtte for den avgjørelsen hos noen av familiene. Lite/ingen hjelp. Stortrives med familien min. Og ser hvor knyttet ungene er til hverandre.

Anonymkode: 2786c...d75

• Liker 2
Skrevet

Hei😊 jeg tok en abort for ca 8 år siden, jeg tenkte mye på hensyn til andre, og ikke til meg selv. Jeg har angret hver eneste dag siden aborten💔

Anonymkode: 18481...d55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei😊 jeg tok en abort for ca 8 år siden, jeg tenkte mye på hensyn til andre, og ikke til meg selv. Jeg har angret hver eneste dag siden aborten💔

Anonymkode: 18481...d55

Veldig trist og lese ❤️😢 det er det jeg tror jeg hadde gjort. Jeg har kun til i morgen å bestemme meg på, stresser veldig mye. Trist å ikke «kunne» dele det med noen fordi jeg vet at ingen blir glade på mine/våre vegne. 

Skrevet

Tja. 

Det er stor forskjell på 2 friske barn som er enkle og sover greit - og på der den ene eller begge får sykdommer og komplikasjoner. 

Flerlinger er høyere risiko.

Om dere har veldig høy kapasitet generelt hadde jeg vurdert å beholde. Hvis ikke hadde det nok blitt abort og sterilisering av mannen. 

Anonymkode: 80af4...401

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff, det er kjedelig med familie som ikke er så støttende. Men når alt kommer til alt så er det ditt liv og din lille kjernefamilie som er viktigst. Jeg syns du skal beholde tvillingene dine, for det høres ut (og som du og skriver selv) at det er det du ønsker. Og IKKE ta abort fordi andre kommer til å tenke sitt. Det gjør de helt sikkert, men man kan ikke ta hensyn til alle andre. De skal jo ikke leve med valgene dine, det er det du og din lille familie som skal. Så ta valget for deg, mannen og deres barn og ingen andre! Det er vanskelig å ikke bry seg om hva andre tenker. Det tror jeg helt ærlig alle gjør til en viss grad. Men IKKE ta vekk tvillingene dine som du ønsker å beholde fordi du er redd for andre sine meninger.  

Jeg har alltid ønsket meg to tette barn. Og min baby er nå 8 mnd og jeg er gravid igjen. Jeg er så glad og jeg gleder meg sånn, men dessverre har det vært mye negativt fra foreldre og venner. Alle skal fortelle meg hvor jævlig det blir og at vi burde ha bedre økonomi først og at jeg kommer til å ødelegge kroppen min. Det har vært litt tungt for meg og mannen og gå i mot det alle i familien sier, men når alt kommer til alt så er det vårt liv og vi må ta valgene som er best for oss. Jeg ønsker meg også 4 barn til slutt, og dette er også noe jeg møter mye motstand på. særlig økonomi er folk opptatt av. Men jeg er lite materialistisk av meg og vil heller ha en stor familie en de dyreste tingene. 

Uff så fælt, ja jeg vet veldig godt hvordan du har det. Jeg fikk mine to første tett på hverandre, de er pseudo tvillinger altså de er født med 13 måneders mellomrom. De er uadskillelige, vil gjøre alt sammen, å da hørte jeg hele tiden «har dere ikke hørt om prevensjon?, skal dere ikke nyte tiden med en først» osv. Men vi var jo overlykkelige, de går ett trinn i fra hverandre på skolen å leker til og med på skolen sammen. Så det er helt fantastisk ❤️ 

det var faktisk mye lettere da vi hadde 2, og nr 3 var nesten ikke merkbart. Men nummer 4 var tidlig med alt, stå, gå osv. så han var kanskje den travleste når han kom til 2 års alderen men nå er alle bare så snille og gode med hverandre. De deler på alt og tenker alltid på hverandre. 

så håper du og mannen din får de barna dere ønsker dere og at de andre ikke blander seg så mye. Det er så slitsomt at folk ikke bare kan være glade på andres vegne 😥 

Skrevet

Jeg var nettopp i din situasjon bare med barn nr 3. 

Du og mannen din må sette dere ned å legge alle kortene på bordet - helt ærlig. Fortell akkurat hva dere tenker og føler. Det var mye lettere for meg når min mann gikk fra «jeg støtter deg uansett», til å faktisk være med å hjelpe meg å ta en avgjørelse. ❤️ 

Du må også tenke på hva du/dere klarer og beherske. Og hva psyken og parforholdet deres sier❤️ 

Det er en MEGA vanskelig avgjørelse og ta, men erfaringsmessig blir det lettere med engang man har tatt en avgjørelse. Enten den ene eller andre veien.

Jeg hadde fine samtaler med fastlegen min og med amatea over telefon. Det var godt å prate med noen utenforstående. 

Her landet vi på å beholde og kjenner jeg begynner og glede meg til kaoset😊 

Lykke til!❤️

Anonymkode: 18ca5...0f1

• Liker 3
Skrevet

Synes dere har altfor dårlig økonomi til å ta vare på og følge opp 6 barn. Vi har nesten 1 million i årslønn, men kunne aldri falt oss inn å få mer enn to barn. Ikke minst skal man ha tid til hver enkelt. Nei, det finnes bare en ting å gjøre. 

Anonymkode: 7af47...3ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Synes dere har altfor dårlig økonomi til å ta vare på og følge opp 6 barn. Vi har nesten 1 million i årslønn, men kunne aldri falt oss inn å få mer enn to barn. Ikke minst skal man ha tid til hver enkelt. Nei, det finnes bare en ting å gjøre. 

Anonymkode: 7af47...3ac

Det var da et ufyselig menneskesyn. Det er ikke alt penger kan kjøpe, tydeligvis. Håper barna deres klarer å komme seg bedre ut av en oppvekst så preget av materialisme. 

Anonymkode: 91be8...65a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...