AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Jeg har et standard kjøkken fra Ikea i kirsebærtre, noe som var populært rundt 2009. Ikke noe galt med det, men benkeplaten er slitt og kunne trengt å byttes ut. Vurderer også å bytte fronter og male det grått, men ser det koster litt om jeg skal gjøre dette. Vasken er også litt slitt. Hva er verdt å bruke penger på før man legger ut en leilighet for salg? Det kan jo hende de som skal ta over ønsker å renovere alt, men jeg tenker det skal se innbydende ut og være brukendes ved et salg. Jeg kontaktet noen kjøkkenfornyere i Oslo, og det koster rundt 50.000 kr å fikse kjøkkenet evt (inkl noen hvitevarer). Er allerede masse penger jeg må bruke på andre ting her, så trenger bare litt tilbakemeldinger på hva folk syns er viktig når dere kjøper leilighet Og hvis noen har gjort slike forbedringer på et kjøkken, del gjerne deres erfaringer. Gikk leiligheten over takst? Anonymkode: 115bb...d10
Kriston Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Hvis kjøkkenet er fra 2009 ville jeg ikke gjort noe med det, med mindre det er veldig slitt eller har spesielt umoderne fargevalg. Har du et bilde av kjøkkenet? 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Kan du ikke sjekke med megleren du har tenkt å bruke til salget om de tror det utgjør noen forskjell? Anonymkode: 21ba0...91a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Jeg tenker også megler. Vanligvis lønner det seg ikke å ta noe så stprt/dyrt, og skal det først byttes er det bedre at den som kjøper kan bytte til noe de liker. Hos oss var resten av leiligheten superfresh, så vi ble anbefalt å bytte kjøkken. Gjorde det et år før vi flyttet ut. Fikk mye igjen på både takst og budrunde Anonymkode: ac0b2...407 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 Jeg byttet fronter på mitt kjøkken. Kostet bare et par tusenlapper Anonymkode: c5ead...c17
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 Veldig sjeldent det anbefales å gjøre noe med det. Kjøkken er noe folk liker å pusse opp. Anonymkode: a3eac...c40 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 Om kjøkkenet er travelt kan det være lurt å dempe det, men å gjøre store ting lønner seg ikke. Anonymkode: 62b25...851
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Jeg foretrekker at det ikke blir gjort noen ting. Så kan jeg heller pusse opp med god samvittighet og velge det jeg selv liker. Vi bor selv i en leilighet med et IKEA-kjøkken som er noen år nå. Det er helt ok og fungerer, så vi lar det være. Anonymkode: 22116...9ab 2
Snedig Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 Ikke bruk penger på å «sminke» på et gammelt kjøkken. Det er bortkastet, og folk ser forbi det. Og Som en over her skriver; folk liker å pusse opp kjøkken selv. 2
Nooni Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 Ikke viktig. Det dummeste man gjør er å pusse opp kjøkken og gjøre alt hvitt fordi man tror at da er det størst sjanse for at flere liker det. Trenger kjøkkenet å bli pusset opp så ser jeg det gjennom noen skapdører som er flikket på - da foretrekker jeg å sette inn nytt kjøkken selv. Bortkastet arbeid for dere og HELT unødvendig. Det viktigste for meg er planløsning og størrelse. 9 av 10 ganger (av alt jeg ser) så tenker jeg at jeg vil bytte kjøkken. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 Vi hadde kjøkken fra 90-tallet. Spurte megler om vi skulle male det hvitt (det var i tre), men han sa nei. For realiteten er at de som flytter inn kommer til å pusse det opp uansett. Vi fokuserte på at det er god kvalitet og alt virker, men at det må pusses opp på sikt. Ingen sa noe på det Så - jeg hadde ikke gjort noe. Sørg for at det er plettfritt og rent når du har visning, men ikke invester noe før salget. Om du ikke får solgt på noen måned kan du kanskje gjøre noe, men ikke før du vet det faktisk er et problem. Anonymkode: c107c...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 Takk for alle tilbakemeldinger, er fortsatt i tvil om jeg bør gjøre noe med kjøkkenet. Har lagt ved bilde, der dere ser benkeplaten som har blitt litt rufsete. Den var forresten sånn da jeg flyttet inn, men jeg syntes ikke det gjorde noe da. Den treplanken nederst på kjøkkenet (nærmest gulvet) har også mistet en del som hører til selve "kjøkkenstammen" eller hva det heter så den har blitt skeiv. Hadde dere bare latt det være sånn, og sett an interessen fra potensielle kjøpere? Megler mener jeg bør gå for full kjøkkenfornying, men jeg syns det er mye penger. Skal male veggen og bytte kjøkkenvifte tenkte jeg, for den funker ikke og det er greit å ha en vifte som er i orden tenker jeg Anonymkode: 115bb...d10
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Skrevet 22. august 2021 Jeg hater å pusse opp, så når jeg er boligjakt ser jeg etter boliger hvor kjøkken og bad ikke trenger å skiftes ut. Men folk er nok forskjellige der 😛 Anonymkode: 12baa...5b0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #14 Skrevet 22. august 2021 Jeg tenker det kommer an på hvordan resten av leiligheten ser ut. Er det mye som må oppgraderes der? Personlig vil jeg heller fikse kjøkken enn bad hvis jeg kjøper leilighet, så hvis ikke kjøkkenet var tipp topp men brukandes så hadde det ikke vært så farlig. Tror neppe jeg hadde brukt 50 000 på å fikse et kjøkken hvis det ikke dro veldig ned helhetsinntrykket. Naboen min brukt 110 000 på oppussing før de solgte, og det syns jeg er helt vilt. Aner ikke hva de fikk til slutt, men du skal være rimelig sikker på å få pengene igjen hvis du går i gang med så stort prosjekt tenker jeg. Anonymkode: 5c918...179 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #15 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker det kommer an på hvordan resten av leiligheten ser ut. Er det mye som må oppgraderes der? Personlig vil jeg heller fikse kjøkken enn bad hvis jeg kjøper leilighet, så hvis ikke kjøkkenet var tipp topp men brukandes så hadde det ikke vært så farlig. Tror neppe jeg hadde brukt 50 000 på å fikse et kjøkken hvis det ikke dro veldig ned helhetsinntrykket. Naboen min brukt 110 000 på oppussing før de solgte, og det syns jeg er helt vilt. Aner ikke hva de fikk til slutt, men du skal være rimelig sikker på å få pengene igjen hvis du går i gang med så stort prosjekt tenker jeg. Anonymkode: 5c918...179 Se bildet av kjøkkenet lenger over, så ser du det jeg ønsker å fikse Badet er ok, men trengs nok å fikses da det er sikkert 15 år gammelt. Resten av leiligheten har jeg pusset opp, lagt nye gulv, malt, satt inn ny peis osv. Syns kjøkkenet mitt er koselig, men litt usikker på om jeg burde oppgradere noe, i det minste bytte benkeplate som er ganske slitt. En ny benkeplate kan man få til 4-5000 kr. Anonymkode: 115bb...d10
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #16 Skrevet 22. august 2021 Benkeplata ville jeg byttet ut. Det ser ut som en laminatplate som har fått fuktskader, sannsynligvis er det ikke montert fuktsperre ved oppvaskmaskinen og dampen som kommer ut når man åpner maskinen gjort skade på benkeplata over tid. Når det gjelder sokkelen (treplanken nederst mot gulvet) mangler det sannsynligvis et sokkelfeste (en klips som fester treplanken til bena kjøkkenet står på). Ellers synes jeg kjøkkenet ser helt ok ut. Anonymkode: 7bc61...19d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå