Gå til innhold

Hva er å ha urealistiske forventinger til hvor fort man blir gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annem tråd. Ja, hvor mange måneder mener dere?

Anonymkode: cf1b6...d00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig individuelt. Føler at det som mangler i seksuell undervisningen og som nesten er tabu i samfunnet er å snakke om at det å prøve å få barn tar faktisk som oftest tid. Vi lever i en verden der det virker som om man kan bli gravid med en gang man vil, men det funker jo ikke sånn. Så jeg som en kvinne i tidlig 20 årene var overrasket at det ikke skjedde på første forsøk. Her tok det 3 måneder så det er jo relativt kort tid men for meg virket den tiden utrolig lang og uforståelig. Men, friske par kan bruke myeee lenger tid enn det også. Så mitt råd er bare å prøve å være tålmodig og ikke tenke så mye på det❤️

Anonymkode: 2b774...c1b

• Liker 1
Skrevet

Prøvde å bli gravid med eksen min, ikke veldig aktivt men hadde mye sex og gikk ikke på prevensjon i nesten to år. Skjedde ingenting. Med mannen min tok det litt over en syklus å bli gravid med begge svangerskapene mine etter at jeg sluttet på prevensjon, og hadde heller ikke noe måling av temperatur el for å time det best mulig. Eksen min har nå barn med noen andre, det gikk også ganske raskt så tror ikke det var prøverør for dem uten at jeg skal si det sikkert.

Med andre ord, kanskje vi var en dårlig kombo også når det kom til befruktning? Jeg tenker hvertfall at det kan ha noe å si. Kjenner flere som har brukt et par år, og noen som hat brukt noen måneder eller veldig lite tid. Tipper alt er ganske normalt.

Anonymkode: 5854c...e7c

Skrevet

Det er jo umulig å vite hvor lang tid det tar. Men jeg tenker at det kan være lurt å mentalt innstille seg på at det kan ta ett år, for å unngå å gå i kjelleren bare fordi det tar litt tid.

Hvis du er innstilt på at det kommer til å klaffe på første forsøk, så er det stor sannsynlighet for at du kommer til å bli skuffet.

Skrevet

Vi begynte å prøve å få barn etter å ha lest at 80-85% blir gravide innen ett år. Med prøve mener jeg å ha sex ofte (gjerne hver dag eller flere ganger om dagen) den uka sjansen er høy for kvinnen å bli gravid. Første mnd hadde vi sex 3-4 ganger denne uken, neste mnd 5-6 ganger denne uka, fire uker etter viste testen positiv. Lykke til 

Skrevet

Statistikken sier vel at 80% av normale og friske par blir gravide innen 12mnd. Noen blir gravid fort, og noen trenger lengre tid. 

Jeg trodde selv at det skulle gå ganske så raskt å bli gravid, men etter 12mnd og 8 prøveperioder er jeg enda ikke gravid med en spire som sitter løpet ut. Var 28 år når jeg begynte prøvingen, er nå 29. Det har vært veldig tøft psykisk enkelte måneder når det ikke ha klaffet. 

Skrevet

Å gå helt i kjelleren fordi det ikke har klaffet før 6mnd er litt prematurt tenker jeg.

Anonymkode: 499cd...aad

• Liker 2
Skrevet

Tenker også at en må innstille seg på at det kan ta litt tid for kroppen og nullstille seg etter at en har sluttet på ppiller. For noen skjer det med en gang, mens det ellers kan ta opp til 6-12 mnd etter siste ppille. Det var det vi forberedte oss på, men vi var heldige og det gikk på pp4 for oss. 

Husk også at det kun er 20% sjangs for å lykkes hver mnd. Det er vanskelig og vondt når en går inn for fult, og bare får negative tester og mensen. Det er viktig å finne noe positivt å fokusere på.

Anonymkode: f5014...a7c

Skrevet

Jeg mener at å tro man blir gravid på under 6 måneder, er man litt urealistisk.

Ja, mange blir gravid raskt, men VELDIG mange blir ikke det. Å tro og håpe det klaffer fra prøverperiode 1 er å gi seg selv 2 uker med hodepine i over et halvår.

Anonymkode: 40363...b09

Skrevet

60% blir gravide innen tre måneder, 80-85% innen et år så jeg tenker realistisk sett at det er greit å forvente å bli gravid innen 8-9 måneder, tar det lengre tid enn det tilhører man et mindretall og det kan da være greit å ha i bakhodet at man kan trenge hjelp for å komme i mål. 

Anonymkode: c5d3b...2ef

• Liker 1
Skrevet

Jeg var uforsiktig i ti år med eksen, skjedde aldri noe. 

Så prøvde jeg og samboer i en syklus og alt klaffa med en gang. 

Jeg tenkte at jeg sikkert ikke ble gravid før om 6mnd - 1år, fordi det er normalt at det tar tid. (Det har jeg faktisk lært av kvinneguiden) 

Anonymkode: fa57c...530

Skrevet

Her prøvde vi i 1 og et halvt år+ før det klaffet. Traff el godt hver måned og hadde sex mer eller mindre hver dag.

Etter 6 måneder begynte jeg å bli nervøs for at det ikke skulle gå naturlig, etter 1 år var jeg sikker på at det ikke kom til å gå. Jeg har endometriose, men utenom det så var alt veldig bra.

Vi var i kontakt med privat klinikk for fertilitet, alle tester og alt var veldig bra. De ville prøve IUI før eventuell IVF. Dagen jeg hadde el var så klart mannen skikkelig syk og leverte tidenes dårliste sædprøve 😅 bare 3 mill totalt etter vask og 1 mill i veldig god kvalitet (alle tester før var veldig bra hos mannen, så var nok grunnet sykdom, vi burde nok ha ventet til neste syklus, men vi var begge veldig satt på å endelig prøve noe nytt), jeg gikk rett i kjelleren, var rundt 2% sjanse for gravidetet ved IUI med så lavt nummer. Men gravid ble jeg!! 

Ingen anelse om hvorfor det funket med den elendige IUI runden, men ikke 1 og et halvt år med prøving med gode numre 🤭 muligens livmorstappen min nektet å la spermen få komme inn i livmoren.

Nå er lille 1 år og vi skal sette i gang prøvingen på nummer 2. Spent på om det går av seg selv eller ikke denne gangen!

Anonymkode: 7a0cb...b47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...