AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Dere som har husdyr, hva ville dere ha valgt? Jeg har en katt jeg er veldig glad i, men tror ikke jeg hadde klart å velge den fremfor et menneske med mindre mennesket var en morder eller voldtektsforbryter. Anonymkode: 8ab4d...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Skal du spør om status før du ev redder noen? Og dersom det er en morder, snur du og lar vedkommende brenne inne? Anonymkode: 84240...d18 2
Pysa Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Et menneske, selvfølgelig. Selv om jeg elsker hunden min. 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Hadde jeg bodd i blokk hadde det vært dyrene uten tvil. Jeg er ansvarlig for min familie. Andre får konsentrere seg om sine. Men ja, er mer glsd i dyr enn mennesker Anonymkode: 07a55...13f 24
tussi680 Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 (endret) Sjøl ville jeg nå helst reddet et menneske, ellers blir man sett veldig ned på av samfunnet. Du skal redde liv men først familien/ personene som er med deg og naboer. Endret 22. august 2021 av tussi680
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Blir det brann her jeg bor så er det garantert kødden av en nabo som er grunnen til det. Og han kan bare brenne inne med den svidde grandisen sin. Hunden min har reddet et liv, naboen har ødelagt flere. Lett valg. Anonymkode: fcacd...da8 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 Dyrene mine. Det er vel sagt at man først og fremst skal få ut "deg selv og dine" - så da velger dyrene mine. Anonymkode: de34b...ffa 13
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 (endret) Jeg er veldig glad i dyr, men jeg hadde selvfølgelig reddet menneske. Man kan faktisk bli straffet om man unnlater å redde et annet menneske. Endret 22. august 2021 av AthenaRavenLuna
Gjest Jaconandersen Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 (endret) En bør logisk sett redde mennesket, fordi det har en mer verdifull eksistens. Men vi er jo alle mer knyttet til hunden vår enn den fremmede. Så her er jo spørsmålet, greier en å gjøre det rette eller om vi redder det vi er glad i. Endret 22. august 2021 av Jaconandersen
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 1 minutt siden, Jaconandersen said: En bør logisk sett redde mennesket, fordi det har en mer verdifull eksistens. Men vi er jo alle mer knyttet til hunden vår enn den fremmede. Så her er jo spørsmålet, greier en å gjøre det rette eller gjør en det egoistiske? Hvorfor har mennesket høyere verdi? Er det en universell lov? Vi er alle levende skapninger. Hvem gjør mest nytte av en politihund og en kriminell? En førerhund eller en pedofil? Jeg ville valgt mine egne hunder over fremmede uten å nøle. Anonymkode: bc9ee...2ab 17
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor har mennesket høyere verdi? Er det en universell lov? Vi er alle levende skapninger. Hvem gjør mest nytte av en politihund og en kriminell? En førerhund eller en pedofil? Jeg ville valgt mine egne hunder over fremmede uten å nøle. Anonymkode: bc9ee...2ab Så du ville ikke blitt litt lei deg om naboen reddet hamsteren sin fra å brenne inne og lot deg bli igjen? Anonymkode: 95034...67c 12
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #14 Skrevet 22. august 2021 Hund over fremmed, men familie over hund tror jeg 🤔 vanskelig å si, jeg tror at hvis man havner i den situasjonen vil man for eksempel redde et fremmed barn over hunden sin, det er instinkt. Anonymkode: 25256...cef
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #15 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvorfor har mennesket høyere verdi? Er det en universell lov? Vi er alle levende skapninger. Hvem gjør mest nytte av en politihund og en kriminell? En førerhund eller en pedofil? Jeg ville valgt mine egne hunder over fremmede uten å nøle. Anonymkode: bc9ee...2ab En hund eller en lege? en katt eller en lærer? en hamster eller en småbarnsmor? jeg mener at mennesker stort sett er mer verdt en dyr Anonymkode: 8ab4d...9a8 11
Beneviento Skrevet 22. august 2021 #16 Skrevet 22. august 2021 Ville i de aller fleste tilfeller valgt mennesker over katten min selv om jeg er utrolig glad i han. Jeg hadde ikke klart å leve med meg selv om jeg lot et menneske brenne inne. Unntaket må være broren til min mann som har gjort både voksne og barn mye vondt i løpet av sin levetid. 2
Helgeline Skrevet 22. august 2021 #17 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvorfor har mennesket høyere verdi? Er det en universell lov? Vi er alle levende skapninger. Hvem gjør mest nytte av en politihund og en kriminell? En førerhund eller en pedofil? Jeg ville valgt mine egne hunder over fremmede uten å nøle. Anonymkode: bc9ee...2ab Selvfølgelig har mennesker større verdi enn dyr. Hvis vi ikke har det som utgangspunkt kan vi bare kaste alt vi har av etikk, moral og samfunn over bord. Da vil ingenting fungere. Jeg ville reddet et menneske over husdyret mitt any day. Det eneste unntaket var om valget sto mellom et gjennomgående ondt kryp av et menneske som hadde gjort meg personlig urett (fex voldtatt el drept et av barna mine) og den snille gamle hunden min. Da hadde jeg valgt hunden. Men det blir uansett teoretisk, ingen har gjort meg så vondt. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #18 Skrevet 22. august 2021 Mine dyr selvfølgelig. Liker ikke mennesker. Anonymkode: e5870...4c0 5
Gjest Elder Millennial Skrevet 22. august 2021 #19 Skrevet 22. august 2021 Tror ikke man finner svaret på dette før man faktisk er i situasjonen selv. Jeg hadde i hovedsak valgt mennesker framfor dyr. Samtidig så vet man jo ofte ikke i en slik situasjon hva som er rundt neste sving, så jeg hadde vel begynt med de letteste å redde først og tatt det videre der i fra.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #20 Skrevet 22. august 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Så du ville ikke blitt litt lei deg om naboen reddet hamsteren sin fra å brenne inne og lot deg bli igjen? Anonymkode: 95034...67c Nei. Bor dessuten i enebolig så er vel stort sett opp til meg selv å komme meg uansett. Anonymkode: bc9ee...2ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå