AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #41 Del Skrevet 22. august 2021 Brunello skrev (4 minutter siden): Norge har skyhøyt sykefravær i forhold til alle andre land. Sannheten er at dette sykefraværet skyldes en gruppe mennesker som har svært dårlig arbeidsmoral. Mange arbeidstakere har 0-3 dager i året. Og det år etter år. Og du har ingen rett til å dømme andres arbeidsmoral basert på egenmeldinger. Du aner ikke grunnen for dette. Du må jo skjønne at folk er forskjellige, og folk blir rammet forskjellig. At du har fordommer mot folk som bruker egenmeldinger rettferdiggjør ikke dine synspunkt. 12 dager er fortsatt ikke mye. I Norge ligger man på egenmeldt og sykemeldt gjennomsnittsprosent på 6,2. 12 dager er altså under dette. Anonymkode: 0a08c...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. august 2021 #42 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Snittet ditt altså. Vel, det er ikke veiledende for noe. Hva er snittet for landsbasis? Anonymkode: 0a08c...e18 Egenmeldt sykefravær er 0,6% for menn og 0,8 % for kvinner. Totalt sykefravær er 4,4% for menn og 7,6% for kvinner, men her er altså alle de som er borte store deler av året grunnet kreft, hjerteinfarkt og diverse andre sykdommer inkludert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #43 Del Skrevet 22. august 2021 visp skrev (Akkurat nå): Men man snakker ikke om folk som faktisk er syke, men de som utnytter ordningen. Jeg har folk på jobb som er veldig mye borte og har veldig god grunn til det. Men har også folk som man vet utnytter det. Etter år så ser man jo et visst mønster hos folk. Du vet jo ikke om disse kun utnytter ordningen. Hvordan kan dere påstå at et menneske med 12 egenmeldingsdager, tross for at vedkommende egentlig har god helse, utnytter ordningen og "svindler" til seg? Det er fordommer og spekulasjoner. Man er forskjellig. Anonymkode: 0a08c...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #44 Del Skrevet 22. august 2021 Når man er syk 7% av ett arbeidsår. Anonymkode: 56e25...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #45 Del Skrevet 22. august 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Egenmeldt sykefravær er 0,6% for menn og 0,8 % for kvinner. Totalt sykefravær er 4,4% for menn og 7,6% for kvinner, men her er altså alle de som er borte store deler av året grunnet kreft, hjerteinfarkt og diverse andre sykdommer inkludert. Dette er veiledende tall. Det er ingen fasit for hvordan folk bør være syk eller ikke. Statistikk kan både brukes og misbrukes. I en offentlig institusjon med 24 enkle egenmeldingsdager er 12 dager faktisk sett på som lite, eventuelt forventet. Anonymkode: 0a08c...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #46 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man er syk 7% av ett arbeidsår. Anonymkode: 56e25...1a8 Alt over 16 dager, altså? Anonymkode: 0a08c...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. august 2021 #47 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og du har ingen rett til å dømme andres arbeidsmoral basert på egenmeldinger. Du aner ikke grunnen for dette. Du må jo skjønne at folk er forskjellige, og folk blir rammet forskjellig. At du har fordommer mot folk som bruker egenmeldinger rettferdiggjør ikke dine synspunkt. 12 dager er fortsatt ikke mye. I Norge ligger man på egenmeldt og sykemeldt gjennomsnittsprosent på 6,2. 12 dager er altså under dette. Anonymkode: 0a08c...e18 Jeg baserer mine synspunkter på uttalelser fra leger, senest kronikk denne uken, og da er det bare å dømme i vei. 12 dager i året er skyhøyt. Det er rett under snittet, og da har man med alle som er langtidssykemeldt. De får statistikken til å skyte i været. De aller fleste arbeidstakere har utelukkende egenmeldt fravær, og det er altså på 0,7% i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgeline Skrevet 22. august 2021 #48 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jobber man på kontor er det høyt. Jobber man i helsevesenet, på skole/barnehage eller andre steder med mye mennesker er det gjennomsnittlig. Anonymkode: 739f8...0eb Jobber i helsevesenet selv, syns at å bruke opp alle egenmeldingsdager ila året er mye. Vi er IA-bedrift, så vi har flere egenmeldingsdager enn 12. 26 ens? Det er ingen som bruker de opp. Tror nok noen kolleger kommer opp på 12 dager i året, men synes likevel det er mye. Det er forresten alltid de samme som har fravær, og det er andre som nesten aldri er syke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #49 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg er delvis ufør og har ganske høyt fravær. 😥 Føler skam rundt det, men føler meg presset mellom barken og veden. For folk vil at uføretrygdede skal bruke restarbeidsevnen sin, men de klager også når man gjør det og blir borte i perioder... Hva skal vi som ikke er 100% funksjonsfriske gjøre egentlig? Anonymkode: 3796c...147 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. august 2021 #50 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er veiledende tall. Det er ingen fasit for hvordan folk bør være syk eller ikke. Statistikk kan både brukes og misbrukes. I en offentlig institusjon med 24 enkle egenmeldingsdager er 12 dager faktisk sett på som lite, eventuelt forventet. Anonymkode: 0a08c...e18 Veiledende tall? Det er fasiten på det totale fraværet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 22. august 2021 #51 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet jo ikke om disse kun utnytter ordningen. Hvordan kan dere påstå at et menneske med 12 egenmeldingsdager, tross for at vedkommende egentlig har god helse, utnytter ordningen og "svindler" til seg? Det er fordommer og spekulasjoner. Man er forskjellig. Anonymkode: 0a08c...e18 Dette er mennesker man tilbringer mye tid med. Man spekulerer eller dømmer ikke de første par årene, men man kan ikke unngå å se det etterhvert. Det er også gjerne de samme menneskene som er late på jobb. Igjen, jeg snakker om de som helt klart og tydelig sniker til seg en dag her og der, ikke de som har grunner for å være borte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #52 Del Skrevet 22. august 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Jeg baserer mine synspunkter på uttalelser fra leger, senest kronikk denne uken, og da er det bare å dømme i vei. 12 dager i året er skyhøyt. Det er rett under snittet, og da har man med alle som er langtidssykemeldt. De får statistikken til å skyte i været. De aller fleste arbeidstakere har utelukkende egenmeldt fravær, og det er altså på 0,7% i året. Åja, du refererer til denne nyutdannede legen med fordommer mot sine pasienter? Uansett så har hennes uttalelser ingenting med debatten å gjøre. Her diskuteres det om 12 dager i året er mye eller lite. Det er hverken eller. Det er ikke mye og det er ikke lite. Anonymkode: 0a08c...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 22. august 2021 #53 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er delvis ufør og har ganske høyt fravær. 😥 Føler skam rundt det, men føler meg presset mellom barken og veden. For folk vil at uføretrygdede skal bruke restarbeidsevnen sin, men de klager også når man gjør det og blir borte i perioder... Hva skal vi som ikke er 100% funksjonsfriske gjøre egentlig? Anonymkode: 3796c...147 Du trenger vel ikke å føle skam for dette du. Du har jo grunn til fravær. Det er ikke for å rekke hytta før det blir mørkt på fredagen akkurat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #54 Del Skrevet 22. august 2021 visp skrev (Akkurat nå): Dette er mennesker man tilbringer mye tid med. Man spekulerer eller dømmer ikke de første par årene, men man kan ikke unngå å se det etterhvert. Det er også gjerne de samme menneskene som er late på jobb. Igjen, jeg snakker om de som helt klart og tydelig sniker til seg en dag her og der, ikke de som har grunner for å være borte. Jeg har jobbet med en slik som makset egenmeldingsdagene sine hvert eneste år. Vi snakker om 24 frittstående egenmeldingsdager. Det må jeg innrømme er mye, og det ble merkbart. Men til syvende og sist så gjorde han dette av en grunn. For å unngå å havne i langvarig sykemelding. Men klart, han var ikke 100% frisk som utgangspunkt. Likevel, du vet jo ikke om dine medarbeidere er 100% frisk som utgangspunkt. Alle har alltids noe. Og da er det rimelig ufint å spekulere og dømme folk basert på det de selv tror, ser og mener, uten å vite. Plutselig så er det deg som må gjøre det på denne måten. Og da er det en uhyggelig situasjon å stå i, ettersom du vet at alle dine medansatte har samme tankegang som deg. Anonymkode: 0a08c...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #55 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er delvis ufør og har ganske høyt fravær. 😥 Føler skam rundt det, men føler meg presset mellom barken og veden. For folk vil at uføretrygdede skal bruke restarbeidsevnen sin, men de klager også når man gjør det og blir borte i perioder... Hva skal vi som ikke er 100% funksjonsfriske gjøre egentlig? Anonymkode: 3796c...147 Jeg har forresten alltid sykemelding fra lege. Aldri egenmelding. Nettopp fordi jeg føler skam og at folk ikke tror på at jeg er syk. Så da skaffer jeg alltid sykemelding. Anonymkode: 3796c...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #56 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er delvis ufør og har ganske høyt fravær. 😥 Føler skam rundt det, men føler meg presset mellom barken og veden. For folk vil at uføretrygdede skal bruke restarbeidsevnen sin, men de klager også når man gjør det og blir borte i perioder... Hva skal vi som ikke er 100% funksjonsfriske gjøre egentlig? Anonymkode: 3796c...147 Du skal ikke føle skam. Er man ikke funksjonsfriske så er det klart man må tilrettelegge på arbeidsplassen så man kan gjøre det man klarer. Anonymkode: d92cc...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #57 Del Skrevet 22. august 2021 Finnes jo ikke noe fasit på dette. Hvor ofte er det vanlig å være syk? Noen er sjeldent syke, andre får alt som går. I noen yrker er det viktigere å holde seg hjemme når man er smittsom enn i andre yrker. Hvis både min mann og jeg er like forkjølet kan jeg fint gå på jobb (har enekontor) mens mannen må ta egenmelding (er institusjonskokk). Det samme hvis vi begge har knekt beinet; jeg går på jobb, han må bli hjemme (han må stå hele dagen på jobb). Selvfølgelig har vi da ulikt sykefravær, selv om vi er like ofte syke og har samme arbeidsmoral. Anonymkode: 2dd1e...44f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #58 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har forresten alltid sykemelding fra lege. Aldri egenmelding. Nettopp fordi jeg føler skam og at folk ikke tror på at jeg er syk. Så da skaffer jeg alltid sykemelding. Anonymkode: 3796c...147 Da opptar du jo tiden til legen på noe som ikke er nødvendig. Anonymkode: 739f8...0eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #59 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg er vanligvis borte 0-1 dager i året. Jeg pleide også å ha 0-1 sykefraværsdager på skolen per år. Det var en gang jeg var i en liten kollisjon på reise og fikk beskjed om å vente 2 uker før jeg kunne fly på grunn av fare for blodpropp. Anonymkode: 59074...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 22. august 2021 #60 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har jobbet med en slik som makset egenmeldingsdagene sine hvert eneste år. Vi snakker om 24 frittstående egenmeldingsdager. Det må jeg innrømme er mye, og det ble merkbart. Men til syvende og sist så gjorde han dette av en grunn. For å unngå å havne i langvarig sykemelding. Men klart, han var ikke 100% frisk som utgangspunkt. Likevel, du vet jo ikke om dine medarbeidere er 100% frisk som utgangspunkt. Alle har alltids noe. Og da er det rimelig ufint å spekulere og dømme folk basert på det de selv tror, ser og mener, uten å vite. Plutselig så er det deg som må gjøre det på denne måten. Og da er det en uhyggelig situasjon å stå i, ettersom du vet at alle dine medansatte har samme tankegang som deg. Anonymkode: 0a08c...e18 Du, man kommer bare ikke utenom at det alltid vil være noen som utnytter dette. Jeg har masse empati med de som ikke er friske (både psykisk og fysisk), og de har absolutt ikke noe forpliktelse til å forklare seg for meg. Jeg er ikke på facebook selv, men kollegaer har jo snappet opp veldig upassende innlegg på facebook som sammenfaller med en fredag man ikke følte seg helt bra f.eks. Man mister jo respekten for sånne kollegaer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå