AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #81 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns også det høres mye ut. Klart man kan være uheldig å få influensa, da ryker det noen dager. Samt på oppkast og diaré. Men jeg kjenner svært få voksne som sliter med disse tingene hvert år, eller flere ganger i året. Ikke nå i år. Men generelt syns jeg folk har lav arbeidsmoral. Hvor man er hjemme bare man er litt snufs. Jobber selv privat, vi er avhengige av folk med lite sykefravær. Merkes utrolig godt når vi har en som alltid bruker opp alle dagene pluss sykmeldinger i tillegg. Er det noe som sliter meg ut så er det det. Har jobbet samme plass i 5 år nå. Har ingen egenmeldingsdager på meg selv. Anonymkode: f4e35...4d3 Hva gjør du om ett eller annet skjer i livet ditt og du går deg på en skikkelig smell? Da er ofte ikke en dag nok, da kan det være snakk om måneder. Anonymkode: 857a4...d50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 22. august 2021 #82 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva gjør du om ett eller annet skjer i livet ditt og du går deg på en skikkelig smell? Da er ofte ikke en dag nok, da kan det være snakk om måneder. Anonymkode: 857a4...d50 Men det er jo eit heilt anna konsept. Det er så typisk at diskusjonen om fråver skal bli avspora av at ein kan bli alvorlig sjuk, ha psykisk sjukdom etc. Normalt frisk person skal ikkje behøve mange sjukedagar i året. Det er ikkje slik at det er normalt å gå på ein smell, få kreft, bli psykisk sjuk. Heldigvis gjeld det det eit mindretal!! Endret 22. august 2021 av Fjaselina 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 22. august 2021 #83 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) Hos oss i staten har vi 24 dager. Vi kan egenmelde oss opp til 8 dager om gangen. Ingen gjør det. De fleste har vel 3-5 sykedager i året. Den ordningen ble i sin tid begrunnet med at om man fikk influensa eller en hard forkjølelse, så ville man kanskje gått til legen og blitt sykemeldt en uke eller resten av uken. Når vi kunne vurdere det selv, så trengte vi ikke så mye. De siste 2-3 årene har jeg dessverre vært med på å øke statistikken på langtidsfravær, men det er en helt annen sak. Endret 22. august 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #84 Del Skrevet 22. august 2021 Fjaselina skrev (3 minutter siden): 4 dagar borte i året er ikkje spesielt mykje. Men er du borte heile arbeidsbolken i eit jafs? Sidan du spør vert eg usikker på om du meinte 4 dagar eller 4 fråver med fleire dagar i gongen. Og eg syns 12 dagar i året er ekstremt mykje dersom det ikkje er kronisk sjukdom som ligg til grunn. Normalt friske mennesker skal ikkje vere borte frå jobb meir enn i sjeldne tilfelle, syns eg. Eg veit at det er mange som tek ein sjukedag eller 3 når ein er sliten, har krangla med sjefen eller kollegaer, eller kanskje festa litt for hardt i helga. Og eg har høyrt om fleire som er litt sjuk, er heime ein dag fordi ein treng det, men som tek ein 3-dagers fordi ein har rett til det. Arbeidsmoral er viktig for meg. Men så jobbar eg på ein plass der mine kollegaer må jobbe ekstra hardt dersom eg er borte. Dersom ein sit på kontor og kan ta "fri" når ein har lyst, og arbeidet berre ventar til ein er tilbake, då er det kanskje noko anna. Nei 4 -5 dager i året ca . Da også inkludert sykmelding. Har også hatt flere velferdspermisjondager jeg ikke teller med. Har dårlig samvittighet og gruer meg for å eventuelt søke ny jobb fordi jeg føler jeg har mye fravær. Anonymkode: b7108...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #85 Del Skrevet 22. august 2021 Synes det er festlig hvordan man setter likhetstegn mellom sykefravær og dårlig arbeidsmoral i denne tråden. Altså, noen folk har dårlig arbeidsmoral og benytter seg av unødvendig mange egenmeldingsdager. Men jeg har jobbet med svært få av disse. De jeg har møtt flere av, er folk med dårlig arbeidsmoral som aldri egenmelder. Hvirfor skulle de benytte seg av egenmelding, når det er så innmari trivelig og avslappende å være på jobb? Man kan jo labbe inn kl 8, ta lang 9-kaffe, lang lunsj, lang 14-kaffe, prate med kollegaer ved kaffemaskinen, i gangene, før og etter møter og så labbe ut igjen kl 15.30... Disse skryter gjerne av at de aldri er syke, men de får sørenmeg lite gjort likevel. Og for de som lurer, ja, jeg er kommunalt ansatt på et kontor. Anonymkode: c349a...8fb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 22. august 2021 #86 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Synes det er festlig hvordan man setter likhetstegn mellom sykefravær og dårlig arbeidsmoral i denne tråden. Altså, noen folk har dårlig arbeidsmoral og benytter seg av unødvendig mange egenmeldingsdager. Men jeg har jobbet med svært få av disse. De jeg har møtt flere av, er folk med dårlig arbeidsmoral som aldri egenmelder. Hvirfor skulle de benytte seg av egenmelding, når det er så innmari trivelig og avslappende å være på jobb? Man kan jo labbe inn kl 8, ta lang 9-kaffe, lang lunsj, lang 14-kaffe, prate med kollegaer ved kaffemaskinen, i gangene, før og etter møter og så labbe ut igjen kl 15.30... Disse skryter gjerne av at de aldri er syke, men de får sørenmeg lite gjort likevel. Og for de som lurer, ja, jeg er kommunalt ansatt på et kontor. Anonymkode: c349a...8fb Ja, eg veit at det går an på enkelte kontor. Men det går ikkje an å kome ruslende når ein sjølv finn det for godt dersom ein jobbar i skule eller barnehage;) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 22. august 2021 #87 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei 4 -5 dager i året ca . Da også inkludert sykmelding. Har også hatt flere velferdspermisjondager jeg ikke teller med. Har dårlig samvittighet og gruer meg for å eventuelt søke ny jobb fordi jeg føler jeg har mye fravær. Anonymkode: b7108...ed5 For arbeidsplassen (kollegaene) vil det vere heilt likegyldig om du har velferdspermisjon eller sjukedag. Dei ser berre at du er borte. Så om du kjenner dårlig samvittigheit tenker eg det er det samla fråveret som er greia, ikkje dei 4-5 sjukedagane. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 22. august 2021 #88 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg hadde i en periode kronisk migrene som ga mye fravær. Heldigvis fikk jeg medisin og tilpasning på jobben (jeg trengte bare å komme på jobb, så kunne jeg finne et mørkt rom til medisinen virket og jobbe resten av dagen. Hvis medisinen ikke virket ble jeg kjørt hjem). Jeg tenker at en bør se på bransjer når en snakker om høyt/lavt gjennomsnitt. Alle bedrifter er pålagt å følge med på det, sette mål og arbeide med det. Det er i hovedsak for å unngå at arbeidsplassen forårsaker sykefravær. Og ja, dessverre er det slik at de som utnytter systemet blir oppdaget. Flere steder jeg har jobbet hadde vi personer som holdt ut akkurat lenge nok til at de nok en gang kunne ta ut full sykemelding og få sykepenger. Noen av disse burde hatt en uføregrad. Det er ikke mulig å ikke legge merke til det når du omtrent på forhånd kan merke av i kalenderen når de blir syk. Jeg har også opplevd grov misbruk av egenmelding - type får ikke fri julaften så da blir det egenmelding, eller skulle vært tilbake på jobb mandag men kommer onsdag og har egenmeldt de to dagene - hver gang. Dette fordi det var da billig fly fra hjemlandet var mulig. En gang kan være et uhell, hver gang er ikke det. Spesielt når en har bedt om fri og fått nei ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #89 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg jobber i barnehage, og selv om jeg har gjort det i så mange år at jeg nå har opparbeidet en viss immunitet mot en del "faranger", så er det ikke til å unngå at man får en eller annen infeksjon i blant. Det er ikke en jobb som er forenlig med å hangle seg gjennom dagen. Du skal være 100% på i 8 timer. Det nytter ikke å be et barn vente, eller være stille, fordi du ikke orker akkurat nå. Og med den nye smitteveilederen fra FHI, kommer det til å bli artige tilstander utover høst/vinter! Barn under 18 år slipper smittekarantene, mens de voksne skal overholde den. Hvem skal ta vare på barna, når hele teamet av voksne må sitte i karantene? Jeg har jobbet som styrer i barnehage, og sittet på kontoret også. Da kunne jeg selvsagt gå på jobb med samme plager som jeg holdt meg hjemme med, da jeg var på avdelingen. Stor forskjell på å jobbe på kontor, og å jobbe med mennesker. Jeg har også jobbet i helsesektoren, og fikk beskjed om å holde meg hjemme ved f.eks dårlig mage, lett feber, da jeg kunne smitte sårbare pasienter. Hva slags jobb du har, har MYE å si for hvor høy terskelen er for å holde seg hjemme. Anonymkode: 5218f...072 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. august 2021 #90 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ærlig talt, nå må man greie å ha flere tanker i hodet samtidig. Man utnytter ikke automatisk systemet om man har over gjennomsnittet mange sykedager, ikke dra alle under en kam. Til dere som aldri er syke: gratulerer! Dere aner ikke hvor heldige dere er. Så er det tusen grunner for at andre tar ut noen egenmeldinger ila et år: En arbeidstaker som sliter med syerk angst, men som jobber 100% til tross må kanskje ta seg en dag i ny og ne for å hente seg inn igjen og ikke gå på en smell. En psykolog/terapeut/lege som gjennomgår et samlivsbrudd har det kanskje bedre med å ta 1-2 egenmeldingsdag er da vedkommede ikke har kapasitet til andres elendighet. En ellers helt frisk person kan slite med migreneanfall som kommer med jevne mellomrom hvor det å jobbe er umulig. En ellers frisk person kan streve med psyken eller andre helseplager, men tar heller noen egenmeldingsdager når det trengs enn å være arbeidsufør eller ute av arbeid. Uansett så må dere finne ut hva dere diskuterer her. Vi er alle forskjellige, og det er vel derfor man har inkluderende arbeidsliv. Helt sikkert noen som utnytter systemet og tar egenmelding på belielige tidspunkt, men ikke dra ned andre som dessverre har behov iblant samtidig. I en jobb jeg hadde måtte alle reise seg og applaudere en kvinne som kun hadde hatt 1 sykedag på sine 40 år i arbeidslivet. Det er noe av det kvalmeste jeg har opplevd. Hvorfor skal man hylles for å ha god helse? Det er da nokså tilfeldig og man er mer heldig enn dyktig. Visst er det bra å ha god arbeidsmoral, men hvor går grensa? Man er hjemme om man ikke evner å gjøre jobben sin den dagen. Klarer man det til tross er det kjempefint (så lenge man ikke smitter andre). Anonymkode: 25a65...dde Fordi det er lønnsomt for bedriften. Hver sykedag koster i snitt arbeidsgiver kr 3 000,-. Dersom hun da hadde vært syk 12 dager hvert år, som mange synes er helt normalt, ville det kostet bedriften kr 36 000,-. Gang det med 40, så skjønner du at det er fint at de ansatte ikke er syke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #91 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg synes personlig at 12 dager i året høres ekstremt mye ut. Jeg har brukt egenmelding 1 dag i løpet av de siste 5 årene, 1 dag fri pga behandling på sykehus og ingen sykemeldinger fra lege. Og jeg har kronisk sykdom. Anonymkode: 10410...65e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #92 Del Skrevet 22. august 2021 Har ikke brukt egenmelding det siste året. 12 er én dag i måneden, synes det er mye å være syk så ofte/mye. Anonymkode: ae545...621 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #93 Del Skrevet 22. august 2021 På min arbeidsplass er det en liten gruppe som sykemelder seg ofte. Noen av de har helseutfordringer, men en blir sykemeldt for alt mulig som ikke er sykdomsrelatert, feks at hun ikke fikk en prosjektlederstilling hun søkte på. Men de som aldri tar sykedager er like irriterende når de kommer på jobb med influensa og smitter hele avdelingen. Jeg tar egenmeldingsdager når jeg er syk, som er ca en gang i året, kanskje 2 dager. Nå har jeg ikke vært syk på 3 år, så da har jeg ikke hatt noen sykedager. Hadde en skade i foten, men jeg kunne jo jobbe selv om jeg gikk på krykker. Hadde hjemmekontor da. Anonymkode: 2c85e...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #94 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg har hatt et par år hvor jeg har brukt opp egenmeldingene mine, men da 4 ganger 1 dag. Har migrene 1-2 ganger måneden og det er der alt mitt fravær stammer fra. Det vil si at jeg går på jobb ca 75% av gangene jeg sliter med migrene, det er mulig fordi jeg har ok virkning av medisiner. Men strengt tatt burde jeg nok ha vært borte litt oftere, det er bare så styrete og skaffe seg sykmelding. Heldigvis har jeg god helse på alt annet og trenger ikke være borte av andre grunner enn migrenen. Anonymkode: 74bd4...426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 22. august 2021 #95 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva gjør du om ett eller annet skjer i livet ditt og du går deg på en skikkelig smell? Da er ofte ikke en dag nok, da kan det være snakk om måneder. Anonymkode: 857a4...d50 Du kan jo ikke ta måneder på egenmelding . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #96 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg har en sjef som konsekvent går på jobb selv om hun er syk. Dette har irritert meg både fordi hun kan smitte andre, men også fordi jeg føler terskelen for å bli hjemme blir veldig høy for de ansatte. Nå er jeg sjelden syk, og de gangene jeg har følt meg dårlig har jeg gjerne dratt på jobb og funnet ut at jeg må dra hjem igjen. Men syns faktisk noen fraværsdager på et helt år er helt innafor. Et år fikk jeg influensa i januar og var for dårlig til å komme meg til legen mens det stod på. Tror ikke jeg tenkte på at jeg kunne få sykemelding tilbake i tid. Det gikk med egenmelding, men da hadde jeg lite igjen resten av året. Ble heldigvis ikke noe mer syk det året, så det var jo greit. Jeg har også, en veldig sjelden gang (2-3 ganger i løpet av 10 år) blitt hjemme fordi jeg ikke har følt meg mentalt bra. Da har jeg visst at jeg har gråten i halsen og kan risikere å begynne å gråte på jobb. Det har jeg heller blitt hjemme og tenkt at det gagner alle, og at jeg får heller yte litt ekstra på jobb de neste dagene. Tror ikke jeg hadde gjort det hvis jeg generelt var mye syk og borte. Anonymkode: fee6b...c54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #97 Del Skrevet 22. august 2021 Brunello skrev (2 timer siden): Fordi det er lønnsomt for bedriften. Hver sykedag koster i snitt arbeidsgiver kr 3 000,-. Dersom hun da hadde vært syk 12 dager hvert år, som mange synes er helt normalt, ville det kostet bedriften kr 36 000,-. Gang det med 40, så skjønner du at det er fint at de ansatte ikke er syke. Selvfølgelig er det fint for bedriften at de ansatte ikke er syke. Arbeidsgiversiden vil tjene mye på å ha en mer menneskelig tilnærming til sykdom og fravær, enn det de har i dag. Det handler om mennesker, ikke roboter. En ansatt som blir syk, tenker ikke først og fremst på bedriftens økonomi når den holder seg hjemme fra jobb, det må arbeidsgivere ta inn over seg. Min første tanke er hos mine kolleger, som får en ekstrabelastning når jeg er syk, for vikar skal man selvfølgelig ikke bruke. Og motivet er alltid å spare penger. Det ledelsen ikke tenker på, er at ved økt belastning hos de ansatte, øker risikoen for sykdom hos resten. Man sparer seg til fant. Mange ledere ville også fått ansatte som ikke brukte sykedager i tide og utide, hvis de faktisk sørget for et bedre arbeidsmiljø. Måten man møter syke ansatte på, har også stor betydning for hvor rask tilfriskningen skjer i mange tilfeller. Føler man seg sett, forstått og ivaretatt av leder, vil både arbeidsinnsats, motivasjon, og terskel for fravær være mye høyere. Jeg har vært yrkesaktiv i snart 35 år, og ser mange flere dårlige ledere nå, enn for bare 10-15 år siden. Det er kun fokus på penger, budsjett, regnskap, og den berømmelige bunnlinja. Som arbeidstaker, er bunnlinja minst viktig for meg. Det aller viktigste er å ha en leder som klarer å ta vare på de ansatte, som sørger for gode arbeidsvilkår, et godt arbeidsmiljø, og som har gode relasjonelle ferdigheter. De bedriftene jeg har jobbet i, som har hatt lavest sykefravær, har vært der hvor det har vært en dyktig leder. Dritt renner nedover, og er det dårlig på toppen, blir resten dårlig. Anonymkode: 5218f...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #98 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig er det fint for bedriften at de ansatte ikke er syke. Arbeidsgiversiden vil tjene mye på å ha en mer menneskelig tilnærming til sykdom og fravær, enn det de har i dag. Det handler om mennesker, ikke roboter. En ansatt som blir syk, tenker ikke først og fremst på bedriftens økonomi når den holder seg hjemme fra jobb, det må arbeidsgivere ta inn over seg. Min første tanke er hos mine kolleger, som får en ekstrabelastning når jeg er syk, for vikar skal man selvfølgelig ikke bruke. Og motivet er alltid å spare penger. Det ledelsen ikke tenker på, er at ved økt belastning hos de ansatte, øker risikoen for sykdom hos resten. Man sparer seg til fant. Mange ledere ville også fått ansatte som ikke brukte sykedager i tide og utide, hvis de faktisk sørget for et bedre arbeidsmiljø. Måten man møter syke ansatte på, har også stor betydning for hvor rask tilfriskningen skjer i mange tilfeller. Føler man seg sett, forstått og ivaretatt av leder, vil både arbeidsinnsats, motivasjon, og terskel for fravær være mye høyere. Jeg har vært yrkesaktiv i snart 35 år, og ser mange flere dårlige ledere nå, enn for bare 10-15 år siden. Det er kun fokus på penger, budsjett, regnskap, og den berømmelige bunnlinja. Som arbeidstaker, er bunnlinja minst viktig for meg. Det aller viktigste er å ha en leder som klarer å ta vare på de ansatte, som sørger for gode arbeidsvilkår, et godt arbeidsmiljø, og som har gode relasjonelle ferdigheter. De bedriftene jeg har jobbet i, som har hatt lavest sykefravær, har vært der hvor det har vært en dyktig leder. Dritt renner nedover, og er det dårlig på toppen, blir resten dårlig. Anonymkode: 5218f...072 Det er bunnlinja som gjør at man har en jobb å gå til 🙄 mange som tror at pengene kommer inn automatisk uten at man har folk som utfører en tjeneste. Staten kan det være slik ,men i det private er man faktisk avhengig av at folk møter på jobb. Anonymkode: 759e7...306 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #99 Del Skrevet 22. august 2021 12 dager uten barn er høyt fravær. Da er du jo borte 1 gang i måneden. Som leder hadde jeg nok vært bekymret. Forkjølelse er ikke gyldig grunn til fravær. Anonymkode: 6039b...fed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 22. august 2021 #100 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette er veiledende tall. Det er ingen fasit for hvordan folk bør være syk eller ikke. Statistikk kan både brukes og misbrukes. I en offentlig institusjon med 24 enkle egenmeldingsdager er 12 dager faktisk sett på som lite, eventuelt forventet. Anonymkode: 0a08c...e18 Jeg jobber i det offentlige, på en barneskole, og ser år etter år at det er de samme som gjerne tar seg noen dager "fri" enten før eller etter en helg. De aller fleste av mine kolleger har langt under 12 dager i året. De som vi vet har mange fraværsdager, er ikke så populære, og de går omtrent på "rundgang" med de forskjellige kollegene så ikke belastningen skal bli for stor for enkelte. Ikke bra hverken for kolleger eller elever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå