AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #21 Del Skrevet 22. august 2021 Se der ja. Her inne er det VM i minst sykefravær. Man har alle forskjellige grunner til hvorfor man er syk. Og det er jammen bedre å bruke opp sine egenmeldingsdager iløpet av året enn å holde ut så lenge at man går rett inn på en sykemelding på 1-2 måneder. 12 dager er faktisk ikke mye. Det er mer forventet og kalkulert enn noe annet. I dét du bikker over dette, og må ty til sykemeldinger, DA regnes det som høyt sykefravær. Så får dere fortsette å sminke dere inn med at dere er så flinke og pålitelige og står på så inni hampen mye på tross av alt. Vel, dere får faktisk ingen medalje for det. Og man har alle ulike grunner til egenmeldinger. Jeg for min del HATER kolleger som kommer på jobb småinfluensisk eller uggen eller hva enn som feiler dem. Jeg har sett at folk har kastet opp på jobb, men har nektet å gå hjem fordi egenmeldingsdager stikker høyt i egoet å bruke. Jeg fordrar ikke syke og pjuske mennesker på jobb, som potensielt kan smitte andre. Er dere en av disse, vel, så er jeg himla glad for at jeg ikke jobber sammen med dere. Anonymkode: 0a08c...e18 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #22 Del Skrevet 22. august 2021 Brunello skrev (2 minutter siden): Her er langtidsfravær også med. Og i mye statistikk er ekstremtilfellene så ødeleggende at gjennomsnittstall ikke kan benyttes for å si hva som er normalt. Ja jeg så bare på overskriften at det var sykefravær generelt man spurte om - ikke bare korttids. Men mulig jeg misforstod. Ellers enig i at gjennomsnittstall sikkert blir misvisende, men vet ikke hva man kunne satt som en median? Anonymkode: 5b161...cbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. august 2021 #23 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor mye sykefravær er en ting. Hvor mye sykenærvær har du på jobb? Hvor du går rundt og egentlig er syk, smitter alle rundt deg? Anonymkode: 8a1fe...ed8 Hos oss er det også slik at de aller fleste har 0 til 3 dagers fravær pr. år. Så argumentasjonen om at folk smitter hverandre hele tiden stemmer ikke. Men nå er heldigvis den problemstillingen snart ikke aktuell for veldig mange. De dagene man føler seg litt slapp er det bare å ta hjemmekontor. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #24 Del Skrevet 22. august 2021 Brunello skrev (7 minutter siden): Normalt korttidsfravær er i snitt 1%. Siden det er drøyt 225 arbeidsdager i løpet av et år, er alt mer enn 3 fraværsdager høyt. Å bruke hele egenmeldingsperioden fire ganger i løpet av et år tilsier i 99 av 100 tilfeller juks. Jahvisst, for alle mennesker er jo helt like med akkurat samme utgangspunkt? Nei! Anonymkode: 0a08c...e18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #25 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Se der ja. Her inne er det VM i minst sykefravær. Man har alle forskjellige grunner til hvorfor man er syk. Og det er jammen bedre å bruke opp sine egenmeldingsdager iløpet av året enn å holde ut så lenge at man går rett inn på en sykemelding på 1-2 måneder. 12 dager er faktisk ikke mye. Det er mer forventet og kalkulert enn noe annet. I dét du bikker over dette, og må ty til sykemeldinger, DA regnes det som høyt sykefravær. Så får dere fortsette å sminke dere inn med at dere er så flinke og pålitelige og står på så inni hampen mye på tross av alt. Vel, dere får faktisk ingen medalje for det. Og man har alle ulike grunner til egenmeldinger. Jeg for min del HATER kolleger som kommer på jobb småinfluensisk eller uggen eller hva enn som feiler dem. Jeg har sett at folk har kastet opp på jobb, men har nektet å gå hjem fordi egenmeldingsdager stikker høyt i egoet å bruke. Jeg fordrar ikke syke og pjuske mennesker på jobb, som potensielt kan smitte andre. Er dere en av disse, vel, så er jeg himla glad for at jeg ikke jobber sammen med dere. Anonymkode: 0a08c...e18 VM i minst sykefravær? Er en god helse og god arbeidsmoral også feil nå? Anonymkode: d92cc...466 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. august 2021 #26 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja jeg så bare på overskriften at det var sykefravær generelt man spurte om - ikke bare korttids. Men mulig jeg misforstod. Ellers enig i at gjennomsnittstall sikkert blir misvisende, men vet ikke hva man kunne satt som en median? Anonymkode: 5b161...cbe Man skiller mellom egenmeldt og legemeldt. Og korttids og langtids (over 14 dager). Egenmeldt sykefravær er 0,6% For menn og 0,8% for kvinner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. august 2021 #27 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jahvisst, for alle mennesker er jo helt like med akkurat samme utgangspunkt? Nei! Anonymkode: 0a08c...e18 Nei, men alt over snittet er mye. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #28 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): VM i minst sykefravær? Er en god helse og god arbeidsmoral også feil nå? Anonymkode: d92cc...466 Er du aldri syk, så bra for deg. Men den dagen du kommer på jobb tross for at du er syk, så er det feil. I det offentlige har du 24 egenmeldingsdager. Faktisk single egenmeldingsdager, altså at du kan svi av en og en dag innimellom. Å da ta ut 12 av disse iløpet av et år pga sykdom og "psykdom" er ikke høyt. UAnsett hva dere mener om det. Anonymkode: 0a08c...e18 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #29 Del Skrevet 22. august 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Nei, men alt over snittet er mye. Snittet ditt altså. Vel, det er ikke veiledende for noe. Hva er snittet for landsbasis? Anonymkode: 0a08c...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #30 Del Skrevet 22. august 2021 12 dager er ikke mye. Vi er IA bedrift og har 24 egenmeldings dager i året. folk kan ligge syke med feber eller oppkast, og blir da ofte borte 3-5 dager om gangen. Jeg jobber i barnehage der vi går i bakterier og snørr hele dagen. Oppkast og forkjølelse er veldig vanlig hos oss. fysiske helseplager er en ting, men så er det psykisk helse også. konflikter på arbeidsplassen, vanskelige livssituasjoner, syke barn, søvnproblemer osv øker sykefraværet. Anonymkode: 857a4...d50 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #31 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 12 dager er ikke mye. Vi er IA bedrift og har 24 egenmeldings dager i året. Nettopp. 12 dager er faktisk mer normalt enn noe annet! Anonymkode: 0a08c...e18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #32 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snittet ditt altså. Vel, det er ikke veiledende for noe. Hva er snittet for landsbasis? Anonymkode: 0a08c...e18 5,8% er sykmeldt fra lege. 0,9 % er egenmelding Anonymkode: 857a4...d50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. august 2021 #33 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Se der ja. Her inne er det VM i minst sykefravær. Man har alle forskjellige grunner til hvorfor man er syk. Og det er jammen bedre å bruke opp sine egenmeldingsdager iløpet av året enn å holde ut så lenge at man går rett inn på en sykemelding på 1-2 måneder. 12 dager er faktisk ikke mye. Det er mer forventet og kalkulert enn noe annet. I dét du bikker over dette, og må ty til sykemeldinger, DA regnes det som høyt sykefravær. Så får dere fortsette å sminke dere inn med at dere er så flinke og pålitelige og står på så inni hampen mye på tross av alt. Vel, dere får faktisk ingen medalje for det. Og man har alle ulike grunner til egenmeldinger. Jeg for min del HATER kolleger som kommer på jobb småinfluensisk eller uggen eller hva enn som feiler dem. Jeg har sett at folk har kastet opp på jobb, men har nektet å gå hjem fordi egenmeldingsdager stikker høyt i egoet å bruke. Jeg fordrar ikke syke og pjuske mennesker på jobb, som potensielt kan smitte andre. Er dere en av disse, vel, så er jeg himla glad for at jeg ikke jobber sammen med dere. Anonymkode: 0a08c...e18 Norge har skyhøyt sykefravær i forhold til alle andre land. Sannheten er at dette sykefraværet skyldes en gruppe mennesker som har svært dårlig arbeidsmoral. Mange arbeidstakere har 0-3 dager i året. Og det år etter år. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #34 Del Skrevet 22. august 2021 Jobber man på kontor er det høyt. Jobber man i helsevesenet, på skole/barnehage eller andre steder med mye mennesker er det gjennomsnittlig. Anonymkode: 739f8...0eb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #35 Del Skrevet 22. august 2021 20 minutter siden, Cata said: Enig. Jeg er en av dem som det henger i lenge hos hvis jeg først blir forkjølet. Kan fint være forkjølet i 2 uker før det gir seg. Og så kommer 4-5 uker med hoste etterpå. (Sarte luftveier.) Jeg har det også sånn. Takk og pris for hjemmekontor, nå som man ikke skal komme på jobb med det minste symptom på forkjølelse ville det blitt helt håpløst med mange uker sykefravær for hver forkjølelse. 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg for min del HATER kolleger som kommer på jobb småinfluensisk eller uggen eller hva enn som feiler dem. Jeg har sett at folk har kastet opp på jobb, men har nektet å gå hjem fordi egenmeldingsdager stikker høyt i egoet å bruke. Jeg fordrar ikke syke og pjuske mennesker på jobb, som potensielt kan smitte andre. Er dere en av disse, vel, så er jeg himla glad for at jeg ikke jobber sammen med dere. Anonymkode: 0a08c...e18 Enig. Heldigvis har synet på dette snudd seg nå under pandemien. Man blir ikke lenger superhelt av å komme hostende og nysende på kontoret. 5 minutter siden, AnonymBruker said: VM i minst sykefravær? Er en god helse og god arbeidsmoral også feil nå? Anonymkode: d92cc...466 Nei, men merk at de to tingene ikke har noe med hverandre å gjøre. God helse betyr at du er heldig, ikke at du har høy moral. Anonymkode: f65ea...f8e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #36 Del Skrevet 22. august 2021 Syns også det høres mye ut. Klart man kan være uheldig å få influensa, da ryker det noen dager. Samt på oppkast og diaré. Men jeg kjenner svært få voksne som sliter med disse tingene hvert år, eller flere ganger i året. Ikke nå i år. Men generelt syns jeg folk har lav arbeidsmoral. Hvor man er hjemme bare man er litt snufs. Jobber selv privat, vi er avhengige av folk med lite sykefravær. Merkes utrolig godt når vi har en som alltid bruker opp alle dagene pluss sykmeldinger i tillegg. Er det noe som sliter meg ut så er det det. Har jobbet samme plass i 5 år nå. Har ingen egenmeldingsdager på meg selv. Anonymkode: f4e35...4d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #37 Del Skrevet 22. august 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Norge har skyhøyt sykefravær i forhold til alle andre land. Sannheten er at dette sykefraværet skyldes en gruppe mennesker som har svært dårlig arbeidsmoral. Mange arbeidstakere har 0-3 dager i året. Og det år etter år. Men nå er det ikke snakk om andre land. Nå snakker vi hva som er for Norge. 12 dager i løpet av et kalenderår er ikke mye, uansett. Anonymkode: 0a08c...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #38 Del Skrevet 22. august 2021 Altså, arbeidsgiver og kollegaer merker fort hvem som er syke og «syke». er man litt redusert, kan man få tilpasset arbeidsoppgaver, og man kan jobbe litt kortere dager. Jeg har en mildt krevende jobb. Jeg får mine 10.000 skritt i løpet av arbeidsdagen for å si det sånn. Litt feber, litt kvalme, hodepine, vondt i rygg, skuldre o.l stopper ikke meg eller kollegaene mine. hvis man spyr, har høy feber ; absolutt ikke kommer ut av senga, kan man bli hjemme med god samvittighet. Noen arbeidsplasser spiller det liten rolle om man er borte 1-3 dager. Arbeidet «venter» til personen er tilbake. Andre arbeidsplasser må stenge ned, hyre inn ekstra, legge om produksjonen, flytte mannskap fra avdeling/oppgave til en annen. På Disse arbeidsplassene bør man ikke flørte med tanken på å «bruke opp» egenmeldingene sine hvert år. Det skaper bare misnøye. Er man syk er man syk. Men om en Paracet o.l med gjevne mellomrom fikser størsteparten av problemet, kan man gå på jobb. Anonymkode: 998ed...82f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #39 Del Skrevet 22. august 2021 12 dager i løpet av et år er mye, ja, med mindre du jobber med barn hvor det er mye smitte av luftveissykdommer, omgangssyke osv., eller jobber med pasienter som ikke bør smittes slik at du bør være hjemme dersom du kan være smittsom. Min mann har kroniske mageproblemer og han bruker stort sett opp de 4 periodene med egenmelding som han kan bruke, men han bruker da ikke 12 dager i løpet av et år men har en dags fravær flere ganger. Og når det ikke er IA-bedrift så blir jo egenmeldingsperioden brukt opp samme om man bruker 1 eller 3 dager i slengen. Det er et litt teit system, egentlig, som ikke passer de som har lidelser som gjør at de behøver en dag hjemme i blant. Anonymkode: df33b...085 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 22. august 2021 #40 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Se der ja. Her inne er det VM i minst sykefravær. Man har alle forskjellige grunner til hvorfor man er syk. Og det er jammen bedre å bruke opp sine egenmeldingsdager iløpet av året enn å holde ut så lenge at man går rett inn på en sykemelding på 1-2 måneder. 12 dager er faktisk ikke mye. Det er mer forventet og kalkulert enn noe annet. I dét du bikker over dette, og må ty til sykemeldinger, DA regnes det som høyt sykefravær. Så får dere fortsette å sminke dere inn med at dere er så flinke og pålitelige og står på så inni hampen mye på tross av alt. Vel, dere får faktisk ingen medalje for det. Og man har alle ulike grunner til egenmeldinger. Jeg for min del HATER kolleger som kommer på jobb småinfluensisk eller uggen eller hva enn som feiler dem. Jeg har sett at folk har kastet opp på jobb, men har nektet å gå hjem fordi egenmeldingsdager stikker høyt i egoet å bruke. Jeg fordrar ikke syke og pjuske mennesker på jobb, som potensielt kan smitte andre. Er dere en av disse, vel, så er jeg himla glad for at jeg ikke jobber sammen med dere. Anonymkode: 0a08c...e18 Men man snakker ikke om folk som faktisk er syke, men de som utnytter ordningen. Jeg har folk på jobb som er veldig mye borte og har veldig god grunn til det. Men har også folk som man vet utnytter det. Etter år så ser man jo et visst mønster hos folk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå