Gå til innhold

Hva blir regnet som et høyt sykefravær?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå snakker vi naturligvis om reell sykdom. 2020 og 2021 har jo være noen skikkelige unntaksår, men på en vanlig år uten pandemi, er det mye å ha brukt hele egenmeldingsperioden på sykdom hos seg selv?(ingen barn) Det blir altså totalt 12 dager. 

Anonymkode: 313ff...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det syns jeg er mye ja, men dette er veldig individuelt. På min arbeidsplass har vi folk som nesten aldri er syke, og vi har folk som bruker alle egenmeldingsdager og i tillegg er sykemeldt innimellom. 

Anonymkode: bdf0f...a5e

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå snakker vi naturligvis om reell sykdom. 2020 og 2021 har jo være noen skikkelige unntaksår, men på en vanlig år uten pandemi, er det mye å ha brukt hele egenmeldingsperioden på sykdom hos seg selv?(ingen barn) Det blir altså totalt 12 dager. 

12 dager er ikke mye i løpet av et helt år. 

Anonymkode: 0a08c...e18

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at 12 sykedager er mye i løpet av ett år, ja. Jeg har jobbet der jeg er nå i 6år, og har kun tatt ut fire sykedager totalt...

Men sånn ellers tenker jeg at det er normalt å være syk én gang i året og at man da kanskje trenger en uke. Så fem sykedager i året tenker jeg er greit.

Anonymkode: a3ca2...fc8

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ekstremt mye

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 12 dager er ekstremt mye. Om man ikke har noen helseplager som tilsier at man trenger det.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hæ? Det er helt ekstremt mye hvis man ellers er en frisk person. Jeg har jobbet 14 år på samme sted, og kan telle på fingrene på én hånd de sykedagene jeg har hatt.

Anonymkode: a253f...e8e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

er det mye å ha brukt hele egenmeldingsperioden på sykdom hos seg selv?(ingen barn) Det blir altså totalt 12 dager. 

Ja det er mye. Uvanlig mye.

Hadde blitt noen fraværsamtaler/oppfølgingssamtaler her med så høyt fravær.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt år med 0 sykedager. De fleste år har jeg 4-6 sykedager. Pga ordningen med tredagers egenmelding, så går jeg alltid tom for egenmeldinger og må ha sykemelding.

Jeg er altså ganske ofte forkjølet med litt feber/kroppssmerter, hvor jeg tar 1-2 sykedager. Og veldig sjeldent syk i 5 dager i strekk.

Mindre syk i pandemien, da jeg har blitt mye mindre eksponert for virus som går i befolkningen.

Man ønsker vel å holde sykefravær under 3.5% ideelt sett i løpet av et år.

Anonymkode: 8a1fe...ed8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hæ? Det er helt ekstremt mye hvis man ellers er en frisk person. Jeg har jobbet 14 år på samme sted, og kan telle på fingrene på én hånd de sykedagene jeg har hatt.

Anonymkode: a253f...e8e

Hvor mye sykefravær er en ting. Hvor mye sykenærvær har du på jobb? Hvor du går rundt og egentlig er syk, smitter alle rundt deg?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 dager høres mye ut hvis man ikke har noen helseproblemer som trigger mye fravær, men i så fall får man vel sykemelding hos lege. 

Men det kommer også litt an på om det er 12 dager ett år eller 12 dager hvert år. 

Man kan ha uflaks og få seg en saftig influensa samt en skikkelig strekk i ryggen på et og samme år og da ryker dagene fort, men den type uflaks har man normalt ikke i flere påfølgende år. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye sykefravær er en ting. Hvor mye sykenærvær har du på jobb? Hvor du går rundt og egentlig er syk, smitter alle rundt deg?

Det der er ganske vanlig å si for de som alltid føler seg litt uggen på en fredag eller mandag. Skulle jeg vært borte fra jobb hver bidige gang jeg følte meg dårlig på noe vis så hadde jeg ikke klart å sett folk i øynene. Og det er veldig sjelden det er smittsomme greier som ikke allerede har spredd seg.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og med høyt sykefravær blir det i mange yrker mer-arbeid på kollegaer. Har vært borti folk som sitter og uføre seg litt, for så å bli borte i tre dager. Tar en tredagers hvert kvartal. Blir så godt kjent med adferden så man vet når den kommer. 

Anonymkode: d92cc...466

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (1 minutt siden):

Skulle jeg vært borte fra jobb hver bidige gang jeg følte meg dårlig på noe vis så hadde jeg ikke klart å sett folk i øynene.

Enig. Jeg er en av dem som det henger i lenge hos hvis jeg først blir forkjølet. Kan fint være forkjølet i 2 uker før det gir seg. Og så kommer 4-5 uker med hoste etterpå. (Sarte luftveier.) Skulle tatt seg ut å være hjemme så lenge... Men siden jeg har en jobb der jeg kan holde meg mye på kontoret eller holde avstand så advarer jeg folk om at kommer de inn så er det på egen risiko de dagene jeg snufser og nyser som verst og på møter setter jeg meg litt unna alle andre. 

Jeg omgås så få ellers at sjansen er stor for at jeg faktisk er smittet på jobb når dette skjer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt korttidsfravær er i snitt 1%. Siden det er drøyt 225 arbeidsdager i løpet av et år, er alt mer enn 3 fraværsdager høyt.

Å bruke hele egenmeldingsperioden fire ganger i løpet av et år tilsier i 99 av 100 tilfeller juks.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kanskje vanlig, men å være "lei seg", "uenig med kolleger eller sjefen" eller ha et "snev av sosial angst" berettiger ikke bruk av egenmeldingen; bruker man egenmelding på den slags så har man misbrukt systemet.

I følge denne https://dinside.dagbladet.no/jobb/er-du-sykere-enn-snittet/62097433 som riktignok er gammel (2007) var gjennomsnittsfraværet, eks. fravær pga. barn, på 7,3% noe som typisk tilsvarer 16,5 dager i året eller 1,5 per måned. Det syns jeg er ganske voldsomt. 

Anonymkode: 5b161...cbe

Her er langtidsfravær også med. Og i mye statistikk er ekstremtilfellene så ødeleggende at gjennomsnittstall ikke kan benyttes for å si hva som er normalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er veldig avhengig av hvilken type jobb du har. Jobber man tett på mennesker bør man holde seg hjemme ved smittsomme sykdommer (forkjølelse, magevirus etc) mens hvis man jobber på eget kontor har kan man jo være på jobb uten å smitte andre. 

Anonymkode: 6ce32...c44

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det burde vært gitt ut offentlige retningslinjer på når det er ok å bruke sykemelding og ikke - å bare si at det skal brukes ved "sykdom" er tydeligvis ikke nok. Her burde man både sagt hva som IKKE kvalifiserer som sykdom (være "lei seg" osv) og hvor syk man bør føle seg før det er innafor å være hjemme; grensen må jo settes høyere enn at det bare "kribler litt" i halsen. Og presisert hvilke bransjer som evt. bør følge en annen norm (sykehus etc).

Anonymkode: 5b161...cbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...