Tømrer88 Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Vi har vært til fotograf og tatt bilder av dattra vår, dette er vell 1,5siden. nå har de plutselig hengt opp fult av bilder av henne i utstillingsvinduet mot gaten. Er dette lovlig? Vi har ikke gitt samtykke
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Du har vel skrevet under på en avtale når dere var der, og i den så pleier det å stå at fotografen står fritt til å bruke bildene til reklame for egen fotobedrift (feks på nettside og i studio) Anonymkode: 24b0c...c16 25
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Er du sikker på at dere ikke har gitt samtykke? Kan være så lite som at dere har huket av en boks feil. Uansett er det da bare å si i fra til dem at dere ikke ønsker at bilder av henne skal stå på utstilling. Selv om dere evt har gitt samtykke er det alltid lov å trekke den tilbake. Anonymkode: 0364f...1ee 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Det er rimelig standard i kontrakter med fotograf at det er de som eier bildene og kan gjøre «det de vil» med dem. Jeg vet ikke helt hvor langt de kan ta det mtp publisering, for eksempel hva som kan legges ut på nett, men utstilling i butikker er helt sikkert innafor. Anonymkode: 4f0ab...781 8
OlsenHansen Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 Ta nå bare komplimentet om at dattera di er skjønn. 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 Her står det mer. https://robinlund.no/bildebruk-og-bilderettigheter/ Men fotografen eier bildet og kan bruke bildet akkurat som de ønsker mht å reklamere for seg selv. Barnet ditt er jo "anonymt" i den forstand at det bare blir et av mange bilder fotografen reklamerer for egne ferdigheter.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 Det er en av grunnene for at vi aldri har gått til profesjonell fotograf. Anonymkode: fd357...d47 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Du må sjekke avtalen som foreligger mellom deg og fotografen, mest sannsynlig har virksomheten sitt på det tørre. Anonymkode: 472a3...3f3 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en av grunnene for at vi aldri har gått til profesjonell fotograf. Anonymkode: fd357...d47 Regner med at du spesifikt kan si fra at bildene skal være kun til privat bruk. Hva er de andre grunnene? Anonymkode: cf755...765
skruf Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 Dette opplevde vi også, både med et brudebilde av meg og 1-årsbilde av datteren vår Brudebilde ble i tillegg til utstilling i vinduet også brukt i reklame for fotografen, i tillegg vant han en pris for det da han brukte det i en fotokonkurranse. Var to ulike fotografer, og kan ikke huske at vi samtykket til at fotografene kunne bruke bildene som de ville, så mulig det er en lov eller noe om at fotografer har opphavsrett til bildene de tar. For vår del så gjorde det ikke så mye, det er jo ingen som vet hvem vi er, og vi fikk kjøpe de utstilte bildene til sterkt rabattert pris da de ikke skulle brukes til utstilling lengre, forstørrelse/innramming av bilder er ganske kostbart, så vi var fornøyde med å få det billig 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 skruf skrev (16 minutter siden): Dette opplevde vi også, både med et brudebilde av meg og 1-årsbilde av datteren vår Brudebilde ble i tillegg til utstilling i vinduet også brukt i reklame for fotografen, i tillegg vant han en pris for det da han brukte det i en fotokonkurranse. Var to ulike fotografer, og kan ikke huske at vi samtykket til at fotografene kunne bruke bildene som de ville, så mulig det er en lov eller noe om at fotografer har opphavsrett til bildene de tar. For vår del så gjorde det ikke så mye, det er jo ingen som vet hvem vi er, og vi fikk kjøpe de utstilte bildene til sterkt rabattert pris da de ikke skulle brukes til utstilling lengre, forstørrelse/innramming av bilder er ganske kostbart, så vi var fornøyde med å få det billig Det står garantert på papirene dere skrev under da dere avtalte fotograferingen. Men mange tenker ikke over det. Tar du et bilde eier du bildet og alle bruksrettigheter.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 Når jeg tok nyfødt bilder av babyen min spurte hun om det var greit å bruke de i sin reklame. Samtykket til dette, husker ikke om jeg skrev under på det eller om hun bare krysset av for det. Men kunne ihvertfall når som helst trekke det tilbake, var bare å sende de en melding så fjernet de det. Anonymkode: b8456...82c 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når jeg tok nyfødt bilder av babyen min spurte hun om det var greit å bruke de i sin reklame. Samtykket til dette, husker ikke om jeg skrev under på det eller om hun bare krysset av for det. Men kunne ihvertfall når som helst trekke det tilbake, var bare å sende de en melding så fjernet de det. Anonymkode: b8456...82c Og det er god kundeservice. Men det står nok i de fleste kontrakter bak med liten skrift at fotografen eier alle rettigheter. Så du kan ikke selge bildet eller bruke det i en reklame uten fotografens samtykke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå