AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Jeg sparer så godt jeg kan, og ønsker å kjøpe bolig så snart jeg og samboer finner en som passer oss. Pr nå har jeg pengene plassert slik: BSU (med BSU 2): 310.000 kr (som er 15 % egenkapital av lånegrensen min) Buffer: 20.000 kr (lav pga ingen eiendeler) Sparekonto: 150.000 kr ment til møbler i ny leilighet Fond: 30.000 kr Generell sparekonto: 50.000 kr, kanskje til bil? Hvor ville dere plassert penger som kommer inn? Vurderer BSU, slik at jeg får skattefradraget, så kan jeg trekke månedstrekket fra den kontoen? Evt kan jeg flytte penger fra BSU 2 til BSU for å få fullt skattefradrag, og heller sette pengene i fond? For risikabelt? 27 år, 100% stilling, nyutdannet med ca 600.000 i fast inntekt Anonymkode: 4f8bd...ecd
Grandidosa83 Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sparer så godt jeg kan, og ønsker å kjøpe bolig så snart jeg og samboer finner en som passer oss. Pr nå har jeg pengene plassert slik: BSU (med BSU 2): 310.000 kr (som er 15 % egenkapital av lånegrensen min) Buffer: 20.000 kr (lav pga ingen eiendeler) Sparekonto: 150.000 kr ment til møbler i ny leilighet Fond: 30.000 kr Generell sparekonto: 50.000 kr, kanskje til bil? Hvor ville dere plassert penger som kommer inn? Vurderer BSU, slik at jeg får skattefradraget, så kan jeg trekke månedstrekket fra den kontoen? Evt kan jeg flytte penger fra BSU 2 til BSU for å få fullt skattefradrag, og heller sette pengene i fond? For risikabelt? 27 år, 100% stilling, nyutdannet med ca 600.000 i fast inntekt Anonymkode: 4f8bd...ecd Slik jeg ser det: ikke del opp pengene i ulike formål. Tenk på alt, foruten buffer, som egenkapital og kom dere inn i boligmarkedet. Når boligen er kjøpt kan man heller be om en måned eller to med avdragsutsettelse for å kjøpe møbler mv. Utover dette vil jo prisnivået i markedet deres ser i ha betydning. Er det Tjuvholmen eller Aker brygge som er målet er det jo viktig å få mest mulig avkastning på pengene (fond), mens man i et mer oppnåelig marked kanskje bare bør sette pengene på sparekonto. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Grandidosa83 skrev (1 time siden): Slik jeg ser det: ikke del opp pengene i ulike formål. Tenk på alt, foruten buffer, som egenkapital og kom dere inn i boligmarkedet. Når boligen er kjøpt kan man heller be om en måned eller to med avdragsutsettelse for å kjøpe møbler mv. Utover dette vil jo prisnivået i markedet deres ser i ha betydning. Er det Tjuvholmen eller Aker brygge som er målet er det jo viktig å få mest mulig avkastning på pengene (fond), mens man i et mer oppnåelig marked kanskje bare bør sette pengene på sparekonto. Jeg er i en heldig situasjon hvor jeg kjøper bolig med en partner som har betydelig høyere lønn og formue, så kjøp av bolig er ikke et problem. Vi trenger ikke spare mer egenkapital for å realisere boligdrømmen. Anonymkode: 4f8bd...ecd
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #4 Skrevet 23. august 2021 Jeg har nettopp satt alt jeg har i fond. Anonymkode: a827b...7e1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #5 Skrevet 23. august 2021 Hvis du planlegger å kjøpe veldig snart, så hadde jeg ikke puttet inn i fond. Dersom du ikke tenker å kjøpe før om 3 år, så putter du pengene i fond. Jeg hadde puttet så mye som mulig i BSU, og resten i sparekonto. Anonymkode: b1ac6...9b8
PetterKanin Skrevet 23. august 2021 #6 Skrevet 23. august 2021 Jeg plasserer i PK-investeringer. Altså aksjer i grønn energi, grønne fond etc. Klimahysteri er skadelig for samfunnet, men ser ingen grunn til at det ikke skal berike meg.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #7 Skrevet 23. august 2021 BSU, BSU pluss og sparekonto med bra rente, de varierer en del. Og et tips: Når du en dag kjøper er det ikke sikkert at du må tømme BSU, selv om det er i bankens beste interesse å gjøre det.. Anonymkode: fe642...631
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 Jeg sparer til pensjon i flax-lodd. Vil åpne ett lodd om dagen fra jeg er 67 år og til jeg er 80 år. Har foreløpig kjøpt ca 7000 uåpnede lodd. Anonymkode: 93d33...04e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå