Gå til innhold

Naboen vil toppkutte trærne våre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, naboen vil toppkutte trærne våre.

Det vil ikke gi mer lys eller utsikt for dem, men de ønsker å ha det mer åpent rundt seg, og det er greit nok.

Mitt problem er at vi (og egentlig de også, selv om de ikke helt forstår det) er helt avhengige av at trærne ikke dør.
Trærne står i en veldig fuktig skråning, og vi har tidligere erfart at deler av grunnen har blitt vasket ut når vi har kuttet ned for mye vegetasjon der.

Jeg har sjekket litt rundt dette, og har funnet ut at det er praktisk mulig å beskjære noen av trærne hvis rette folk gjør det, og at trærnes størrelse blir redusert over 3 år (kappe litt hvert år).  Det krever også en del vedlikehold fra vår side i etter at trærne er ferdig beskåret for å opprettholde "styvingen".

På grunn av dette synes jeg det er greit å kreve av naboen at det er fagfolk som står for beskjæringen (at de ikke kan gjøre det selv), og at hvis trærne dør, må de stå for nyplanting, og eventuelle skader som vil oppstå i grunnen mens de nye trærne etablerer seg.

Er jeg urimelig?

Anonymkode: 4bef4...51a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det syns jeg er rimelig. Om de vil ha det mer åpent så får de ta jobben (eller betale for den). Syns dere er generøse som i det hele tatt godtar å gjøre dette jeg. 

Anonymkode: 22262...cd1

• Liker 10
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Hvilken type trær er det?

Ask, svartor, og rogn.

Det er litt bjørk også, men de vil vi ikke at de skal røre for vi vet at bjørka tåler beskjæring dårlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette er helt urimelig, av dem. Hvis de verken får mer utsikt eller mer lys, så hadde det vært uaktuelt for meg. Å toppkutte trær blir aldri fint, og det er stor fare for at de dør. 

Det blir som om jeg skal be naboen male huset hvitt fordi jeg ikke liker blå hus. 

• Liker 9
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ask, svartor, og rogn.

Det er litt bjørk også, men de vil vi ikke at de skal røre for vi vet at bjørka tåler beskjæring dårlig.

Er det stor omkrets på stammen der dere skal kutte? Or og rogn er jo som ugress å regne,de tåler å få mye juling. Ask er jeg usikker på.  Bjørka har jeg selv kuttet den reagerte ikke noe særlig på det. Jeg kuttet på etterjulsvinteren.

Skrevet

Hvor nærme grensa til naboen står trærne? 

Skrevet
Melis87 skrev (3 minutter siden):

Det har vel ikke noe med saken å gjøre.

Anonymkode: a0343...d8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei det syns jeg er rimelig. Om de vil ha det mer åpent så får de ta jobben (eller betale for den). Syns dere er generøse som i det hele tatt godtar å gjøre dette jeg. 

Anonymkode: 22262...cd1

Tja, vi prøver å være imøtekommende, men legger oss ikke langflate for å si det slik.

Denne løsningen er vel egentlig et kompromiss, for egentlig vil vi beholde trærne som de er fordi de binder grunnen, samt at de gir god skjerming for vind, og støy og eksos fra hovedvei i sommerhalvåret.  :)

Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Er det stor omkrets på stammen der dere skal kutte? Or og rogn er jo som ugress å regne,de tåler å få mye juling. Ask er jeg usikker på.  Bjørka har jeg selv kuttet den reagerte ikke noe særlig på det. Jeg kuttet på etterjulsvinteren.

Omkretsen der det er mest naturlig å ende opp om noen år er vel ca 40 cm på de største trærne.

Asken tåler greit å bli beskåret dersom de som gjør det vet hva de holder på med.
Det er to små bjørketrær, og de står så langt unna dem at det ikke utgjør noe som helst for dem, men vi mister unødvendig mye skjerming for vind, støv og støy.

Melis87 skrev (Akkurat nå):

Alt fra ca 2 meter til 10 meter fra tomtegrensen - 10 - 20 meter fra huset.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er to små bjørketrær, og de står så langt unna dem at det ikke utgjør noe som helst for dem, men vi mister unødvendig mye skjerming for vind, støv og støy

Bjørka tåler mere når dem ikke er så store. Men om de får stå så er det det beste.

Skrevet
Meadow skrev (13 minutter siden):

Jeg synes dette er helt urimelig, av dem. Hvis de verken får mer utsikt eller mer lys, så hadde det vært uaktuelt for meg. Å toppkutte trær blir aldri fint, og det er stor fare for at de dør. 

Det blir som om jeg skal be naboen male huset hvitt fordi jeg ikke liker blå hus. 

Det er vel litt den samme følelsen jeg sitter igjen med, men mannen min er mer åpen for det enn jeg er.

• Liker 1
Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Bjørka tåler mere når dem ikke er så store. Men om de får stå så er det det beste.

Bjørkene er høye (ca 10-12 meter), men er ikke så omfangsrike.  De har tynne stammer.  :)

Men som sagt, det blir ikke noe mer åpent for naboen om disse kappes siden de står lengst unna dem, og vi har dårlig erfaring med å beskjære bjørk, så disse skal stå.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har vel ikke noe med saken å gjøre.

Anonymkode: a0343...d8f

Det har alt å gjøre med saken i henhold til naboloven

Anonymkode: 59439...562

• Liker 7
Skrevet

Grav en avskjæringsgrøft for å lede unna vannet, så trenger dere ikke trær for å ta fuktigheten. Er avstanden til deres tomt mindre enn 1/3 av treets høyde har de sitt på det tørre, og kan kreve at trærne blir beskåret. 

Anonymkode: 4943e...938

• Liker 3
Skrevet

Folk som på død og liv må kutte ned alt av trær og vegetasjon, attpåtil med sånne svadagrunner som det.  Fritidsproblemer eller bare sært.

Anonymkode: c94a1...22f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grav en avskjæringsgrøft for å lede unna vannet, så trenger dere ikke trær for å ta fuktigheten. 

Anonymkode: 4943e...938

Det er prøvd av de tidligere eierne, og det fungerte ikke her siden vannet går dypt i grunnen, ikke på overflaten.
Vi bor nederst i en ås, og alt smeltevann og regnvann ender opp hos oss.  Det er en ekstremt fuktig grunn her.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ikke ut som naboen din har en god sak.

Bare så jeg forstår dette riktig. Er det en skråning slik at naboens hus ligger høyere enn deres hus? Er skråningen på deres tomt eller også på naboen tomt?

Det er ikke avstanden til tomtegrensen som avgjør hvor høyt treet kan være før naboen har rett til å kreve beskjæring, men avstanden til naboens hus/hage/tun.

Se ellers også mer info her:

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/eie-bolig/nabotvister/trar-pa-naboens-tomt/

Anonymkode: 5155b...aa5

• Liker 1
Skrevet

Naboen vår vil også fjerne våre trær. Vi fjernet noen for å være grei, men mye vil ha mer. Naboen vil bare ta flere og flere trær, og nå har vi sett oss nødt til å si nei. Vi ønsker å ha trærne, og de lager ikke skygge eller stopper utsikt for uteplassen til naboen. Han ønsker også å beskjære, noe som har blitt gjort før og er forferdelig stygt. Jeg leste endel rundt det før vi sa nei, og er ganske sikker på at vi har retten på vår side. 

Anonymkode: a7291...dc8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bare så jeg forstår dette riktig. Er det en skråning slik at naboens hus ligger høyere enn deres hus? Er skråningen på deres tomt eller også på naboen tomt?

Det er ikke avstanden til tomtegrensen som avgjør hvor høyt treet kan være før naboen har rett til å kreve beskjæring, men avstanden til naboens hus/hage/tun.

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/eie-bolig/nabotvister/trar-pa-naboens-tomt/

Artikkelen fortsetter med «Men i villastrøk vil det i praksis være avstanden til gjerdet, fordi din hage begynner på din side av gjerdet.» Så det er sannsynlig at naboen kan bruke tomtegrense som argument, altså. 

Anonymkode: 56ac0...fb2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Naboens hus ligger på samme høyde som vårt hus, men vi har ulike nivåer på nedre del av tomtene våre, vår nedre del ligger en god del lavere enn deres.

Det er litt vanskelig å forklare, for der vi har en skråning (vestvendt) har de egentlig to skråninger, en vestvendt, som hos oss, og en sørvendt.

Den vestvendte skråningen er mindre hos dem enn hos oss, men de har også en sørvendt skråning (mot vår tomt) som er veldig bratt.  Det er i bunnen av denne skråningen trærne som de ønsker fjernet (eller beskåret) står.

Det virker ikke som de forstår at de er avhengige av at en del av de trærne som binder grunnen hos oss ikke blir borte, for da vil deler av deres tomt også rase ut, i tillegg til deler av vår tomt.  (Det er altså en erfaring vi har gjort oss før de flyttet hit)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...