AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Jeg laget meg tortillachips med ost i går, stekt i ovnen, og la restene i en pose på benken. Tenkte ikke på at det var ost på det. Det har ligger i over 12 timer i romtemperatur. Kan det være farlig for babyen i magen? Er i uke 14. Anonymkode: 1c093...b51
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Næsj. Slapp av. Anonymkode: d8adb...83f 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Anonymkode: 9a1f2...4b6 Vil du utdype?🙂 Anonymkode: 1c093...b51
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Næsj. Slapp av. Anonymkode: d8adb...83f Jeg leser at noen timer går helt fint, men står lite om over 12 timer. Anonymkode: 1c093...b51
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 Mennesker i u-land som ikke har tilgang på rent vann en gang bærer frem friske barn. Det er ikke farlig for babyen. Du kan i verste fall få en magesjau som ikke er noe behagelig for deg. Hvordan tenker du det kan påvirke babyen? Anonymkode: 6b433...016 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mennesker i u-land som ikke har tilgang på rent vann en gang bærer frem friske barn. Det er ikke farlig for babyen. Du kan i verste fall få en magesjau som ikke er noe behagelig for deg. Hvordan tenker du det kan påvirke babyen? Anonymkode: 6b433...016 Gravide anbefales ikke å spise kokt skinke som har vært åpen i over 3 dager i kjøleskap engang, eller spise spekeskinke i det hele tatt. Så ost som bør oppbevares i kjøleskap, som har ligget ute over natten er jo kanskje ikke så veldig bra heller tenkte jeg? Anonymkode: 1c093...b51
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Ost på nachos er hard, pasteurisert ost som har blitt varmebehandlet. Det er absolutt ingenting her som er farlig. Anonymkode: d8fcd...47c 9
Gjest Albbas Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker said: Gravide anbefales ikke å spise kokt skinke som har vært åpen i over 3 dager i kjøleskap engang, eller spise spekeskinke i det hele tatt. Så ost som bør oppbevares i kjøleskap, som har ligget ute over natten er jo kanskje ikke så veldig bra heller tenkte jeg? Anonymkode: 1c093...b51 Så du tror osten har blitt smittet av listeria, i en pose, på benken, i løpet av 12 timer? Fra hva? 🤔 Edit: Ser at det kan tolkes nedlatende, det er ikke meningen! Mer en oppfordring til å tenke gjennom logikken her... Det kan være lurt når man blir litt irrasjonell! Endret 22. august 2021 av Albbas
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 Albbas skrev (17 minutter siden): Så du tror osten har blitt smittet av listeria, i en pose, på benken, i løpet av 12 timer? Fra hva? 🤔 Edit: Ser at det kan tolkes nedlatende, det er ikke meningen! Mer en oppfordring til å tenke gjennom logikken her... Det kan være lurt når man blir litt irrasjonell! Haha det går fint😂 Jeg tenker ikke på akkurat listeria, men ost er jo laget av bakterier. Anonymkode: 1c093...b51
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Haha det går fint😂 Jeg tenker ikke på akkurat listeria, men ost er jo laget av bakterier. Anonymkode: 1c093...b51 Så ordet "pasteurisert" finnes ikke i ditt ordforråd? Anonymkode: 41290...bf5 3
Gjest Albbas Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Haha det går fint😂 Jeg tenker ikke på akkurat listeria, men ost er jo laget av bakterier. Anonymkode: 1c093...b51 Men det er listeria som er "farlig" for gravide.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Skrevet 22. august 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Haha det går fint😂 Jeg tenker ikke på akkurat listeria, men ost er jo laget av bakterier. Anonymkode: 1c093...b51 Pasteuriseringen dreper bakteriene Anonymkode: d8fcd...47c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #14 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Pasteuriseringen dreper bakteriene Anonymkode: d8fcd...47c Man tilsetter «syrekultur/bakterier» for å syrne melka. Det er en viktig ting i tillegg til løpe man må ha i for å lage ost av melk. Dette skjer etter at melka er pasteurisert, da disse bakteriene vil dø om de får for høy varme, og da vår vi ikke noen ost. Men jeg ville ikke tenkt noe mer over det. Maten har vært varmebehandlet i ovn. Vi har strenge regler for hva man kan og ikke bør spise. Men det er mange gravide som har spise «nei» mat mens de var gravide. For 30-40 år siden var det heller ikke like mange regler for det. Vi har født barn i alle år, og det går som oftest fint. Man bør følge reglene, i tilfelle det skulle være noe i maten som kan påvirke barnet. Spist er spist. Ikke tenk noe særlig mer på det, med mindre du blir syk. Ville ikke tro at det skulle være farlig, men for å være på den sikre siden, ikke gjør det igjen Anonymkode: 34463...0ec 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #15 Skrevet 22. august 2021 Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Jeg spiser ofte pizzasnurrer eller annet brødmat med revet ost på som er oppbevart i romtemperatur, det er jo ikke det samme som å spise myk ost som har ligget fremme? Anonymkode: d8fcd...47c 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #16 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man tilsetter «syrekultur/bakterier» for å syrne melka. Det er en viktig ting i tillegg til løpe man må ha i for å lage ost av melk. Dette skjer etter at melka er pasteurisert, da disse bakteriene vil dø om de får for høy varme, og da vår vi ikke noen ost. Men jeg ville ikke tenkt noe mer over det. Maten har vært varmebehandlet i ovn. Vi har strenge regler for hva man kan og ikke bør spise. Men det er mange gravide som har spise «nei» mat mens de var gravide. For 30-40 år siden var det heller ikke like mange regler for det. Vi har født barn i alle år, og det går som oftest fint. Man bør følge reglene, i tilfelle det skulle være noe i maten som kan påvirke barnet. Spist er spist. Ikke tenk noe særlig mer på det, med mindre du blir syk. Ville ikke tro at det skulle være farlig, men for å være på den sikre siden, ikke gjør det igjen Anonymkode: 34463...0ec Takk🥰 Anonymkode: 1c093...b51
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #18 Skrevet 22. august 2021 Man skal huske på at rådene for gravide er satt med en sikkerhetsmargin. Hvis noen fikk effekt av å spise ost så har grensen blitt justert langt under der de første opplevde effekt. Slik er det med alt. Selv alkohol er faktisk ikke kjempefarlig i små mengder for barnet i magen. Så slapp av og kos deg med ost. Tror babyen i magen har mer godt av at du ikke stresser for småting😉 Anonymkode: e226c...859
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #19 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Jeg spiser ofte pizzasnurrer eller annet brødmat med revet ost på som er oppbevart i romtemperatur, det er jo ikke det samme som å spise myk ost som har ligget fremme? Anonymkode: d8fcd...47c Det bør du absolutt ikke gjøre. Sånt skal oppbevares i kjøleskap. "Utbrudd kan også forårsakes av melkeprodukter, pizza og gryteretter i tillegg til pasta og ris. Med andre ord er heller ikke en stekt pizza trygg å la ligge ved romtemperatur for lenge om den skal spises igjen, selv om den varmes opp på nytt. Så hvor lenge er det trygt å lagre slike typer matvarer ved romtemperatur? Alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer, og i de tilfellene hvor det har vært rapportert dødsfall har maten vært lagret ved over 12-14 °C i mer enn 2 døgn. Men det er liten tvil om at vesentlig kortere tid er tilstrekkelig til å gi oppkast. " https://forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037 Anonymkode: 3386a...b66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå