Gå til innhold

Oppfordring! Inviter og inkludere de barna som aldri/sjeldent blir med noen hjem fra bhg/skolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spurte min datter på 9 år om det var noen av jentene i klassen hennes som ikke hadde så mange å leke med etter skolen. Da fortalte hun om et barn hun ikke trodde lekte med så mange og som var/virket litt ensom på skolen. Da spurte jeg om vi skulle invitere henne hjem til oss en dag etter skoletid og det ville min datter gjerne. 

Er dette noe dere spør deres barn om?

Jeg tenker tanken er jo god, men om dette barnet bare blir med hjem denne ene gangen så er vi jo like langt, hun har fremdeles ingen å leke med uken etter.

Jeg tenkte ta opp dette på foreldremøte. Har hørt om vennegrupper. Er det noen med erfaring med dette?  Hørt litt delt, og så på blant annet Lives oppdagelsesreise på NRK der de avviklet det da folk flest har alt for mye å gjøre om dagen og har gjerne flere barn, idrett osv som skal følges opp. Noen er kanskje flau over hjemmet sitt? For andre er sikkert dette positivt, da har de noen å leke med, kanskje de blir enda bedre kjent og begynner å leke mer på skolen og på fritiden?  

Andre tips til inkludering? Klassefest? Skolene er grønne i området jeg bor i. 

Anonymkode: deeee...9dc

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer ikke på noe i farta men, hvis jeg gjør skal jeg huske å skrive det her. Men, jeg må bare si at jeg syntes det dere gjør og har tenkt på så langt er helt fantastisk ♥️

• Liker 9
Skrevet

Så fantastisk tanke. Slik skulle alle foreldre tenkt. Tenk hvor mye det betyr for det barnet som blir invitert? ❤️❤️

• Liker 8
Skrevet

Datteren min hadde også ei i klassen som stort sett gikk for seg selv eller lekte med førsteklassingene, denne gangen gikk de i 5.

Jeg spurte om datteren min ville be henne med hjem og det var greit. Det ble med den ene gangen og aldri mer. Hun klarte ikke leke, hun gikk sammen med meg hele tiden og ville holde meg i hånda. Vsr veldig vanskelig å få lagd middag den ettermiddagen. Mine barn og noen nabo barn lekte ute, mens denne jenta bare hang rundt meg.

Vi hadde ingen interesse av å invitere henne igjen.

Anonymkode: c6467...441

• Liker 5
Skrevet

Så fint av deg, trådstarter ❤️ Utrolig viktig det du skriver. Skal selv forsøke å gjøre mitt for at vi får et godt nabolag og at ungene føler seg sett ❤️

Anonymkode: 37e67...d47

• Liker 5
Skrevet

Så hjertevarm problemstilling. 😊 Jeg gjør det samme med min sønn 9 år, og ser på det som ett av mine ansvar som voksen. Barna klarer ikke alltid dette selv. 

Jeg forstår dilemmaet ang hva som skjer neste uke, men kan det ikke bli en jevnlig ting å invitere henne da, på lik linje med de andre jentene i klassen? Hvis de fungerer sånn passe greit sammen?

Vi inviterer gjerne flere barn samtidig, og på den måten får barnet som er litt utenfor en fot innenfor det sosiale miljøet. 

Mitt barn hadde få venner før fordi han var ny, nå har han mange venner, og vi snakker mye om hvilket ansvar som følger med å ha mange å leke med. Da har man kapasitet til å ta med seg de som står utenfor. 

Anonymkode: 298ca...690

• Liker 10
Skrevet

Anbefaler en Messenger-gruppe mellom jentemødrene i klassen. Det fungerer godt her i hvert fall. Der legger vi ut f.eks ‘Hedvig og Mia går ned på banen nå. Plass til flere’. ‘Is og bad på stranda kl.17 i dag’. Det legges ut noe lignende minst en gang i uken og på den måten blir det en del av kulturen å invitere inn flere. 

Anonymkode: a96ce...40b

• Liker 35
Skrevet

Deg skulle det vært flere av! Takk ❤️

Anonymkode: 1f1ad...8ee

• Liker 8
Skrevet

Her hentet jeg yngste fra barnehagen en dag før sommerferien og i garderoben så vi det eneste helt utenlandske barnet i avdelingen (ikke-vestlig) som også ble hentet samtidig. Det var ikke ofte vi henter samtidig, så har knapt pratet med mor før, men hilste på dem og slo en liten prat mens vi gjorde oss klare. De virket hyggelige og det viste seg at de ikke bor så veldig langt unna oss, så vi inviterte dem hjem hos oss for barna å leke sammen i hagen neste dag etter barnehagen. Moren ble veldig glad og fortalte at de ikke har vært på besøk hos andre barn i barnehagen ennå.

Som sagt, så gjort, men da de kom på besøk, utbrøt barnet: ''Mamma, de bor i stort hus, vi bor i blokk. Det er urettferdig.'' Jeg synes det ble en veldig rar stemning siden moren var tydeligvis ukomfortabel og ingen av oss var forberedt på dette. Hun sa noe til barnet på sitt morsmål (ikke kjeft, bare noe med nøytral tone) og så prøvde vi å bare glemme det hele og prate om noe annet. Jeg spurte om det var greit med is siden det var varmt og ja, det var det, så jeg tok frem is til alle. Men så kom det flere kommentarer fra barnet om at vi har trampoline, vi har den og den uteleker, vi har oppblåsbar barnebasseng og hvor urettferdig det var at de ikke hadde det. Jeg må si at det ble en helt annen opplevelse enn det jeg så for meg og jeg følte synd på moren som satt der og var flau. Etter en halv time sa hun at de skulle hjem og lage middag, takket for seg og så dro de. Det tok en stund før jeg inviterte de igjen, men da takket hun pent nei og sa vi kan heller møtes på en lekeplass. Jeg forstår det veldig godt. Like barn leker best. 

Anonymkode: 3c6a9...e70

• Liker 14
Skrevet

Barnet mitt har en i klassen som ikke leker/ er hos andre på besøk særlig. Dette barnet bor veldig nærme oss. Vi har prøvd leke innimellom, men dette andre barnet er ikke grei med vårt/ andre barn i klassen, så det har vi kuttet ut nå, altså å oppmuntre vårt barn til å leke og henge med det barnet. 

Anonymkode: ac0db...6d6

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Datteren min hadde også ei i klassen som stort sett gikk for seg selv eller lekte med førsteklassingene, denne gangen gikk de i 5.

Jeg spurte om datteren min ville be henne med hjem og det var greit. Det ble med den ene gangen og aldri mer. Hun klarte ikke leke, hun gikk sammen med meg hele tiden og ville holde meg i hånda. Vsr veldig vanskelig å få lagd middag den ettermiddagen. Mine barn og noen nabo barn lekte ute, mens denne jenta bare hang rundt meg.

Snakket du med henne? 

Ville definitivt gravd litt dypere for å avdekke evt omsorgssvikt. Et så stort barn som henger seg på en voksen er ofte tegn på at barnet trenger omsorg og trygghet.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med utgangspunkt i det du visste fra skolesituasjonen, var det kanskje litt mye å forvente at det skulle gå av seg selv. Kanskje kunne det gått litt bedre om dere hadde satt i gang en aktivitet med bare ditt barn og henne, og med tett voksenkontakt i håp om å trygge henne? Da blir det plutselig en del mer arbeid, men kunne vært verdt et forsøk om man ville gjøre en ekstra innsats for inkludering. 

• Liker 15
Skrevet
Hactar skrev (1 time siden):

Med utgangspunkt i det du visste fra skolesituasjonen, var det kanskje litt mye å forvente at det skulle gå av seg selv. Kanskje kunne det gått litt bedre om dere hadde satt i gang en aktivitet med bare ditt barn og henne, og med tett voksenkontakt i håp om å trygge henne? Da blir det plutselig en del mer arbeid, men kunne vært verdt et forsøk om man ville gjøre en ekstra innsats for inkludering. 

Nei, viktigere med middag😗

Anonymkode: f92ce...f9c

• Liker 9
Skrevet

Det har jeg snakket om ofte, og 2 av barna mine har vært flinke til å "trekke inn" de som har vært utenfor. 2 av de langvarige, tetteste vennskapene har oppstått på denne måten.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alle kan være inkluderende og omtenksomme i teorien, men her bekrefter du veldig godt hvorfor mange barn sliter uten at noen griper inn. Det er lett å si at man skal inkludere og at alle er velkommen, men krevende å bry seg i praksis. Her sviktet du med inkluderingen fordi det krevde innsats av deg. Stakkars barn. Håper noen andre tok seg av henne. 

Anonymkode: a7a3f...71f

• Liker 36
Skrevet

Veldig bra initiativ :)

jeg er lærer, og har hatt elever som ikke leker med så mange andre på fritiden. Foreldrene er utenlandske og syns det er vanskelig å komme i kontakt med andre foreldre, noen har foreldre som jobber mye og ikke prioriterer å avtale eller organisere vennebesøk, noen barn er sjenerte og har vanskeligheter med å komme inn i gjengen. De blir liksom aldri nevnt, og så blir de glemt. Har "spleiset" noen elever, sagt : "kan du ikke spørre Lise om dere skal være med hverandre hjem en dag? Dere lekte jo så fint sammen i dag". Men fint om foreldre også henger seg på. 

vi har alle et ansvar for å inkludere alle. Foreldre også :)

Anonymkode: 9c214...1c8

• Liker 11
Skrevet

Her hentet jeg yngste fra barnehagen en dag før sommerferien og i garderoben så vi det eneste helt utenlandske barnet i avdelingen (ikke-vestlig) som også ble hentet samtidig. Det var ikke ofte vi henter samtidig, så har knapt pratet med mor før, men hilste på dem og slo en liten prat mens vi gjorde oss klare. De virket hyggelige og det viste seg at de ikke bor så veldig langt unna oss, så vi inviterte dem hjem hos oss for barna å leke sammen i hagen neste dag etter barnehagen. Moren ble veldig glad og fortalte at de ikke har vært på besøk hos andre barn i barnehagen ennå.

Som sagt, så gjort, men da de kom på besøk, utbrøt barnet: ''Mamma, de bor i stort hus, vi bor i blokk. Det er urettferdig.'' Jeg synes det ble en veldig rar stemning siden moren var tydeligvis ukomfortabel og ingen av oss var forberedt på dette. Hun sa noe til barnet på sitt morsmål (ikke kjeft, bare noe med nøytral tone) og så prøvde vi å bare glemme det hele og prate om noe annet. Jeg spurte om det var greit med is siden det var varmt og ja, det var det, så jeg tok frem is til alle. Men så kom det flere kommentarer fra barnet om at vi har trampoline, vi har den og den uteleker, vi har oppblåsbar barnebasseng og hvor urettferdig det var at de ikke hadde det. Jeg må si at det ble en helt annen opplevelse enn det jeg så for meg og jeg følte synd på moren som satt der og var flau. Etter en halv time sa hun at de skulle hjem og lage middag, takket for seg og så dro de. Det tok en stund før jeg inviterte de igjen, men da takket hun pent nei og sa vi kan heller møtes på en lekeplass. Jeg forstår det veldig godt. Like barn leker best. 

Anonymkode: 3c6a9...e70

Nå er jeg ikke helt med....

Like barn leker best? De er barn som vokser opp med to ulike økonomiske utgangspunkt hos foreldrene. Hva mener du konkret?

Og var det problematisk å skulle treffes på en lekeplass? 

Men til TS:

Vår skole har vennegrupper, samt skoleinitierte treff for foreldre. Eller: oppgaven er FAUs ovenfor foreldrene for å opprette jevnlige arrangement. 

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Anbefaler en Messenger-gruppe mellom jentemødrene i klassen. Det fungerer godt her i hvert fall. Der legger vi ut f.eks ‘Hedvig og Mia går ned på banen nå. Plass til flere’. ‘Is og bad på stranda kl.17 i dag’. Det legges ut noe lignende minst en gang i uken og på den måten blir det en del av kulturen å invitere inn flere. 

Anonymkode: a96ce...40b

Takk, det var lurt,  vi har en gruppe som ikke aktiv, da får vi blåse liv i den igjen. 

Deg skulle det vært flere av! Takk ❤️

Anonymkode: 1f1ad...8ee

Takk for det, jeg tenker vi som foreldre kan gjøre hverdagen enda bedre til de som kanskje ikke har like lett for å finne noen. 

Jeg skal ta dette opp på foreldremøte neste gang. 

SS skrev (4 timer siden):

Det har jeg snakket om ofte, og 2 av barna mine har vært flinke til å "trekke inn" de som har vært utenfor. 2 av de langvarige, tetteste vennskapene har oppstått på denne måten.

fantastisk. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig bra initiativ :)

jeg er lærer, og har hatt elever som ikke leker med så mange andre på fritiden. Foreldrene er utenlandske og syns det er vanskelig å komme i kontakt med andre foreldre, noen har foreldre som jobber mye og ikke prioriterer å avtale eller organisere vennebesøk, noen barn er sjenerte og har vanskeligheter med å komme inn i gjengen. De blir liksom aldri nevnt, og så blir de glemt. Har "spleiset" noen elever, sagt : "kan du ikke spørre Lise om dere skal være med hverandre hjem en dag? Dere lekte jo så fint sammen i dag". Men fint om foreldre også henger seg på. 

vi har alle et ansvar for å inkludere alle. Foreldre også :)

Anonymkode: 9c214...1c8

så fint å høre fra en lærer også. Takk for innspill :)

Fløff skrev (6 minutter siden):

Men til TS:

Vår skole har vennegrupper, samt skoleinitierte treff for foreldre. Eller: oppgaven er FAUs ovenfor foreldrene for å opprette jevnlige arrangement. 

Kunne tenkte meg FAU dette året.  

Anonymkode: deeee...9dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så du ikke et stoooooooort rødt flagg her?

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...