Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Babyen min på 4 mnd har blitt veldig interessert i mat. Han smatter og sikler når noen rundt han spiser og prøver å ta tak i maten. Jeg har hittil fullammet og ønsker å fortsette med det. Jeg har denne uken introdusert han for babygrøt samt matglass med sviske og gulrot. Han kan fint spise 15-20 skjeer med mat (har prøvd å gi fast føde både før og etter amming, han spiser fortsatt like mye). Er det farlig å gi så mye fast føde allerede første uken? Han har helt normale bæsjebleier og viser ikke tegn til å ha vondt i magen 

Jeg tenker å lage mat selv videre (annet enn grøt, det kjøper jeg i butikken). Da tenker jeg å begynne med most gulrøtter, søtpoteter osv. Jeg ser ar det er anbefalt babyolje i maten, hvilken olje kan jeg tilsette til en baby på 4mnd? 

Kan jeg tilsette ferdigblandet nan i havregrøt som er beregnet til å blandes ut i vann? Evt i most grønnsaker? Babyen går ikke så mye opp i vekt og ønsker derfor at han går opp i vekt. 

Som førstegangsmor er jeg takknemlig for all hjelp 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville rådført meg med helsesykepleier og laget en plan, mtp at målet er vektoppgang. 

Babyolje skal ikke i maten, det er til hud. Du kan bruke meierismør eller kaldpresset olje for å tilsette fett.

Bruk gjerne morsmelk å blande i grøt. Babygrøt inneholder allerede tilsvarende innhold i morsmelkerstatning.

Anonymkode: 792b0...908

• Liker 1
Skrevet

Du har introdusert fast føde, da fullammer du jo ikke lenger (siden du hevder du vil fortsette...). :)

Hvis baby tåler det er det ikke farlig. :)

Anonymkode: 0e8f0...29e

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Yasmin28 said:

Hei

Babyen min på 4 mnd har blitt veldig interessert i mat. Han smatter og sikler når noen rundt han spiser og prøver å ta tak i maten. Jeg har hittil fullammet og ønsker å fortsette med det. Jeg har denne uken introdusert han for babygrøt samt matglass med sviske og gulrot. Han kan fint spise 15-20 skjeer med mat (har prøvd å gi fast føde både før og etter amming, han spiser fortsatt like mye). Er det farlig å gi så mye fast føde allerede første uken? Han har helt normale bæsjebleier og viser ikke tegn til å ha vondt i magen 

Jeg tenker å lage mat selv videre (annet enn grøt, det kjøper jeg i butikken). Da tenker jeg å begynne med most gulrøtter, søtpoteter osv. Jeg ser ar det er anbefalt babyolje i maten, hvilken olje kan jeg tilsette til en baby på 4mnd? 

Kan jeg tilsette ferdigblandet nan i havregrøt som er beregnet til å blandes ut i vann? Evt i most grønnsaker? Babyen går ikke så mye opp i vekt og ønsker derfor at han går opp i vekt. 

Som førstegangsmor er jeg takknemlig for all hjelp 😊

Babyolje er ikke til å spise.

Anonymkode: a66d0...b2a

Skrevet

Usaltet meierismør er fint å bruke, både i grøt og moser. Du kan også blande morsmelk eller mme i grøten for å øke næringsmengden. 

Avokado er også topp, går fint sammen med banan og mango. 

Babymat det første året (?) av Margit Vea er en fin og informativ bok.

Ida Gran Jansen sin babymatbok har og mange gode oppskrifter.

Anonymkode: 64db8...276

Skrevet

Takk for svar. Jeg mente selvfølgelig matolje og ikke babyolje… 

Skrevet
1 hour ago, Yasmin28 said:

Takk for svar. Jeg mente selvfølgelig matolje og ikke babyolje… 

Helsekosten selger en fin olje til babyer (for å spise) tror den heter baby weaning oil og er en blanding av flere typer olje for optimal sammensetning :) hadde bare en dæsj i grøt/puré hver dag.

Anonymkode: e6d74...1da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...