AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Jeg har en liten valp på 12 uker. Den er ca1 kilo nå. En venn av meg har en større hund på to år og 15 kilo. Jeg står med hjertet i halsen når de leker da den andre hunden leker mye med frambena og munnen. Vennen min sier at jeg må slappe av og at dette er noe hundene finner ut av, men jeg er redd for at min skal bli skadet i ryggen av ett kraftig poteslag, eller uheldig bitt. Den andre hunden er i utgangspunktet snill og leken. Min elsker å leke med han, men kommer til meg og vil opp når den har fått nok. Da løfter jeg den opp så den får hvile. Dette får jeg også kjeft av min venn for å gjøre. Hun mener jeg da skaper en usikker hund. Hva gjør jeg i denne situasjonen? Jeg vil jo ikke være en pinglete hønemor, men jeg vil heller ikke at min hund skal bli skadet. Jeg finner ikke informasjon om akkurat dette på nettet, og valpekurset begynner ikke før om to uker. What to do?? La de leke, eller ikke?? Anonymkode: dc6b1...f0f
Troyamin Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Så du spiller russisk rulett med din hund? Fordi du er redd for å virke som en "hønemor"?! Det er IKKE ok! Bare ett feil tråkk fra den store kan få fatale konsekvenser for din lille hund. Nei, her må du se å skaffe en kompis som er jevn på størrelse og alder. Evnt en trygg, eldre hund som er i nogenlunde samme størrelse. 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Kunne du lagt ut en film av hundene? Jeg mener det er viktig at også små hunder får lekt og blir vandt til større hunder, for det er alt for mange som er redde de store hundene. Men de trenger ikke leke lenge. Holder med 15 min. Og voksne hunder skjønner stort sett at det er en valp, og er snillere med valpen enn med voksne hunder (der leken er enda røffere) Anonymkode: 3c742...339 1
Troyamin Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kunne du lagt ut en film av hundene? Jeg mener det er viktig at også små hunder får lekt og blir vandt til større hunder, for det er alt for mange som er redde de store hundene. Men de trenger ikke leke lenge. Holder med 15 min. Og voksne hunder skjønner stort sett at det er en valp, og er snillere med valpen enn med voksne hunder (der leken er enda røffere) Anonymkode: 3c742...339 Det er greit nok at små hunder skal lære seg å omgås store hunder. Men de behøver ikke leke sammen. Gå snuseturer sammen holder frem til valpen er eldre og mer "satt" i beinbygning. Uansett er det russisk rulett å la en 1 kg hund leke med en som veier 15 kg! Finn en lekekompis som nevnt i andre innlegget mitt. Å sette tidsbegrensning er bare tull. Det kan skje mye på 15 minutter. Feil vridning, en labb osv er nok. 6
Hactar Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 Her er veien kort til et uhell. Denne lekekameraten er ikke en gammel, rolig hund som snuser litt og skakker på hodet, men en ung og leken en som ikke har forutsetning for å vite at en dult med poten kan skade lekekameraten. Valpen din er også veldig ung, langt fra utvokst og har fortsatt for lite kroppskontroll til å smette unna slik voksne, små hunder blir eksperter på. Jeg ville ikke latt dem leke sammen ennå. Har ikke noe med at hundene ikke "finner ut av det", men at din valp ennå ikke tåler normal lek med en så mye større lekekamerat. 4
Lea Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 Jeg tror jeg heller kun ville ha gått turer sammen🙂 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 Uff, nei. Hadde den andre hunden vært en rolig voksen som ikke gjorde noe mye av seg, så hadde det gått fint. Men en hannhund på 2 år er knapt voksen. Ett feilsteg, så er valpen din død eller skadet for livet. Dere kan gå tur sammen, men lekingen bør stoppe. Valpen kan leke med rolige, stabile hunder, hunder som er omtrent samme størrelse, eller andre valper. En stor, vilter hannhund på 2 år er ikke en god lekekamerat til en valp på 1kg. Grøsser bare jeg tenker på det Anonymkode: 42917...725 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Hvorfor ikke trene på ligg i ro / gå tur istedet.. Denne lekingen er bare for de tobeinte. La de heller lære å være passiv /være på samme plass uten å må leke.. I tillegg er det alt for stor forskjell på de to, har ikke latt de herje sammen uansett 😊 Hilsen oppdretter Anonymkode: 34627...fef 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 Her må du bare sette foten ned å si nei. Hundene kan godt gå tur eller være sammen, men jeg hadde vært veldig forsiktig og begrenset lek mellom dem. Jeg har en hund på 25kg og 5år, og når vi fikk en valp på 4kg så var det veldig lite den store fikk lov å gjøre. Den voksne hunden var rolig og forsiktig med valpen, men samtidig så hadde hun lett for å bli revet med og gjøre mer ut av seg. Så vi skilte dem ofte eller gikk imellom, ingen av hundene har tatt skade av det og valpen har ikke blitt usikker, snarere tvert imot den klarer ikke la den voksne hunden være i fred. Samtidig, helt fra begynnelsen så har den voksne hunden vår ligget på bakken med valpen sin fot, lår, snute osv i munnen og det ser mye verre ut enn det er. Hunder leker med munnen sin akkurat som vi kan gjøre med hendene våre, så jeg ser alltid på intensiteten og om valpen er avslappet og komfortabel. En enkel regel hos meg har vært «ingen herjing» i begynnelsen, men nå når valpen har blitt større og sterkere så tillater jeg mer og mer. Anonymkode: 45c5b...08f 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 Takk for alle svar! Jeg følger magefølelsen min og deres velbegrunnede svar og lar leken stoppe før det er for sent. Fremover vil jeg kun gå tur med vedkommende, uten lek. Så får min venn bli så snurt hun vil. Hilsen ts. Anonymkode: dc6b1...f0f 4
Try2 Skrevet 25. august 2021 #11 Skrevet 25. august 2021 Høres ut som om det går helt fint. Den store er jo ikke agressiv. Den skjønner veldig godt at den leker med en baby.
Julie Skrevet 25. august 2021 #12 Skrevet 25. august 2021 Try2 skrev (2 minutter siden): Høres ut som om det går helt fint. Den store er jo ikke agressiv. Den skjønner veldig godt at den leker med en baby. Handler ikke om aggressivitet,men fysikkens lover - 1 kg vs 15 kg. En grei kjøreregel er å la hunder leke/herje med artsfrender på jevnbyrdig størrelse, enten de er valp eller voksen. 2
MissPierce Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 Min Staff elsker små hunder,og hadde han fått veldig hadde vi hatt huset fult med Chihuahuas😂😅🤣 men han får absolutt ikke leke med de. Han får hilse forsiktig når jeg holder han i selen. Det skal ikke mer enn en klask med en labb litt feil, og en så liten hund kan brekke rygg eller nakke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå