Gå til innhold

Hva spiser dere som er overvektige eller har fedme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså - FØR evt kostholdsendring.

Et normalt hverdagskosthold. Forsøk å være ærlige?

Hvor aktive er dere?

Anonymkode: c8668...7d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor aktive er dere?

(Legg evt til helgekosen, hva den typisk består av, og hva dere regner som helg)

Skrevet

De fleste som ikke har endret kosthold ser nok ikke "feilene". Dessverre er det lett å spise mer enn man innser. Mange som sier "spiser bare 500kcal om dagen, det må være genene" men i realiteten inntar de 3500kcal..

Anonymkode: d363e...3f6

• Liker 19
Skrevet

Spiser helt vanlig mat, men mye av det. Og jeg trener ingenting 

Anonymkode: 6b4f6...47c

• Liker 15
Skrevet

Det er ikke vits å oppgi noe slikt her inne for hetsen starter jo før en stakkar har fått lagt inn et eksempel.

Man vet utrolig lite om kropp og kosthold hvis man tror det er så enkelt som kalorier inn og kalorier ut.

Anonymkode: db6f9...71d

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor aktive er dere?

Frokost: 1 youghurt ala God Morgen med eller uten sukker alt etter hva de har på jobb.

Lunch: varierer: pastasalat med brød eller knekkebrød med makrell i tomat, eller wraps.

Middag: varierer også: grønnsakssuppe med brød, hjemmelaga ovnsbakte pommes frites med panert fisk, kremet pasta, Lakseburger etc… (både sunnere og ikke fult så sunne alternativer, varierer selvsagt litt med hvilken dag i uka det er, ofte suppe på mandager).

Kveld: ikke alltid det er nødvendig: men om jeg spiser det kan det være alt fra en banan/eple, yoghurt eller 1-2 skiver med pålegg. 

Anonymkode: 87ac4...800

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Frokost: 1 youghurt ala God Morgen med eller uten sukker alt etter hva de har på jobb.

Lunch: varierer: pastasalat med brød eller knekkebrød med makrell i tomat, eller wraps.

Middag: varierer også: grønnsakssuppe med brød, hjemmelaga ovnsbakte pommes frites med panert fisk, kremet pasta, Lakseburger etc… (både sunnere og ikke fult så sunne alternativer, varierer selvsagt litt med hvilken dag i uka det er, ofte suppe på mandager).

Kveld: ikke alltid det er nødvendig: men om jeg spiser det kan det være alt fra en banan/eple, yoghurt eller 1-2 skiver med pålegg. 

Trenger ikke, da jeg hater det.

Skrevet

Jeg har lyst til å svare,  men jeg har desverre sett lignende innlegg hvor det har blitt brukt til shaming og holdninger av typen: gudskjelov at det ikke er meg,  eller som underholdning av hvor mye eller hva slags type feil mat det er mulig å proppe i seg. Jeg sier ikke at du har slike fordommer eller holdninger,  men om du sier noe om motivasjonen bak hvorfor du ønsker å vite dette, kan det være du får flere svar 

Anonymkode: ee4b2...a61

• Liker 20
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke vits å oppgi noe slikt her inne for hetsen starter jo før en stakkar har fått lagt inn et eksempel.

Man vet utrolig lite om kropp og kosthold hvis man tror det er så enkelt som kalorier inn og kalorier ut.

Anonymkode: db6f9...71d

Det er ikke så lett som kalorier inn, kalorier ut, men samtidig så er det det. 

Fettet på kroppen din, det er energi. Energi er lagret i maten, spiser du mer enn du forbruker, ja da lagrer kroppen det til senere for å være smart. Spiser du mindre enn det du trenger er kroppen nødt til å hente fra lagrene sine. 

Det trenger ikke være så komplisert, men de fleste som har problemer med å gå ned i vekt, gjør det komplisert. Det eneste som virkelig er komplisert er å finne ut hvor mye DIN kropp forbrenner. For det er forskjellig. Hos noen går det meget sakte, hos andre går det veldig mye fordi de forbruker mer (enkelt forklart). Så, om du ikke går ned i vekt, så er det faktisk fordi kroppen din inntar mer energi enn den forbruker. Slik er kroppen bare.

Anonymkode: d363e...3f6

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor spør du, Ts ?

Anonymkode: d769d...4ff

• Liker 8
Skrevet

Jeg var ganske slank for noen år siden, men så var det en lege som satte meg på quetiapin (seroquel) for søvn, men ikke oppga den kjipe bivirkningen om vektøkning. Dette var mens jeg var innlagt på dps, og jeg var ikke i stand til å se konsekvenser på den tiden. Uansett;  jeg var konstant sulten og jeg kunne spise 8-9 brødskiver og fremdeles være sulten. På relativt kort tid gikk jeg opp 40 kg.  Dette er ingen unnskyldning, men en slags forklaring. 

Etter jeg hadde sluttet med den medisinen, så klarte jeg å gå ned 20 kg.  Fordi jeg sliter med kroniske smerter som legene ikke finner ut av, ville legen forsøke prednisolon. Vel, de 20 kg jeg mista, de kom fort på igjen, med ytterligere 10 kg. Mens jeg sto på prednisolon, så crava jeg veldig på sjokolade, noe som ikke gjorde saken noe bedre, 

Men for å svare på spørsmålet ditt. Jeg spiser egentlig ikke så mye, men jeg spiser feil. Jeg er ikke noe glad i å lage mat, da jeg 1) er singel og ikke gidder å stå i timesvis foran grytene for å spise i typ 10 minutter. 2) har veldig liten plass på kjøkkenet og 3) jeg syns det er kjedelig.
Jeg spiser vanligvis ila én dag  rundt 5-6 brødskiver, en yoghurt i ny og ne, og en kvikk lunsj hvis jeg ønsker noe søtt. Veldig sjelden jeg lager middag, men hvis jeg slår til en dag, så blir det gjerne kyllingfilet stekt i ovn, ris og sursøt saus. Eller så kjøper jeg fjordland. Kiwi har i tillegg "middag for én" varer, og der har de en pakke med laksefileter i sitrusrubb som bare er å slenge i ovnen. Den spiser jeg med litt lettrømme til. 

Jeg står på en del medisiner fremdeles, hvorav mange har bivirkningen (vektøkning). Jeg har forsøkt å slanke meg mens jeg står på disse medisinene, men det har vist seg å være ekstremt vanskelig, dessverre. MEN, jeg gir ikke opp, og jeg skal forsøke igjen! 

Jeg drikker utelukkende kun sukkerfritt.

Anonymkode: 81a8e...b99

• Liker 9
Skrevet

På en gjennomsnittlig hverdag:

Frokost: Kaffe med havremelk og en banan, eventuelt en brødskive med ost

Lunch: Havregrøt laget på melk og fruktyoghurt med chiafrø og friske bær

Mellommåltid: En eller to brødskiver eller knekkebrød, eventuelt noe frukt

Middag: To porsjoner med kjøtt/fisk med grønnsaker og ofte en karbohydratkilde, stort sett grov

Mellom/kvelds: Mer kaffe med havremelk eller grønn te.

Spiser noen ganger knekkebrød til kvelds også. Så jeg spiser mye sunt men jeg spiser mye og på enkelte måltider tilsetter jeg unødvendige kalorier(fks gjennom yoghurt i grøten, melken i kaffen, ekstra saus til middagen osv...)

I helgene spiser jeg mer usunt ja.

Anonymkode: 40667...857

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lyst til å svare,  men jeg har desverre sett lignende innlegg hvor det har blitt brukt til shaming og holdninger av typen: gudskjelov at det ikke er meg,  eller som underholdning av hvor mye eller hva slags type feil mat det er mulig å proppe i seg. Jeg sier ikke at du har slike fordommer eller holdninger,  men om du sier noe om motivasjonen bak hvorfor du ønsker å vite dette, kan det være du får flere svar 

Anonymkode: ee4b2...a61

Motivasjonen bak: Det finnes et innlegg her hvor man skal oppgi hva normalvektige spiser. Det viser seg at normalvektige spiser - vel, både veldig bra og veldig dårlig. Jeg tror oppriktig at det er en god del som har overvekt eller fedme som ikke spiser så ille som mange tror. Det er så lett å tenke at det kommer av at man har et veldig dårlig kosthold. Derfor spør jeg fordi jeg er nysgjerrig, rett og slett.

Jeg kan ta meg selv som et eksempel. Jeg var bittelitt overvektig en stund, nå er jeg rett under overvekt.

Jeg spiste typ:

En brødskive + kaffe til frokost

To brødskiver og kaffe til lunsj

Vanlig middag: pasta, kylling, fisk (Ja, du tar tegningen)

Kveldsmat: to brødskiver

Helgekos: 2-3 øl fredag og lørdag. Potetgull (maks en halv pose), popcorn, smågodt lørdag, noen ruter sjokolade fredag

Under korona ble det kanskje litt vel mye kos. Vin i ukedager, kanskje litt mer potetgull I helgene. Samt litt mindre trening og aktivitet. Nå har jeg mer dagligaktivitet, trening minst tre ganger i uka, gått fra vanlig til lite øl, spiser mindre godis og lar potetgullet ligge (spiser popcorn). Veier 68 kilo og er 166 høy. 

• Liker 3
Skrevet

Eg har eit heilt normalt kosthold, med brødskiver til frukost og lunsj, vanlig middag og varierende kveldsmat. Men eg er så svak for søtt, så eg et sjokolade kvar dag. Eller kjeks. Og ofte valnøtter. Slikt et eg i smug. 

Nei, eg er ikkje overraska over 10 kg for mykje;)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spiser helt vanlig mat, men mye av det. Og jeg trener ingenting 

Anonymkode: 6b4f6...47c

Dette

Anonymkode: 82172...362

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var på mitt største spiste jeg hver gang jeg kjente sult, eller trodde det var sult(innser nå at jeg kanskje enkelte gang var tørst i stedet).

Spiste to skiver med kaloririkt pålegg (smør + kjøttpålegg og ost og majones + grønnsaker feks). Drakk 1-3 glass melk/juice. Kaffe latte i tillegg.

Ca det samme til lunch. Evnt omelett av 2-3 egg, mye ost og skinke + pålegg oppå 1-2 skiver brød med smør og majones. 1-3 glass melk eller juice.

Flere kopper kaffe latte i løpet av dagen.

Middag besto av minimum to store porsjoner. Feks tre kjøttkaker, 2-3 poteter, mye brun saus også mye grønnsaker. (Alltid mye saus, mange poteter/mye pasta/mye ris. Flere porsjoner kjøtt/fisk osv).

Kveldsmat ca samme som frokost, evnt byttet ut brød med 2-3 knekkebrød. Alltid smør før mye pålegg. Melk i glasset. 

Drakk vann i tillegg, men ikke fult så mye.

Om jeg fikk lyst eller hadde mulighet til å spise/kjøpe noe godt, så gjorde jeg det. Feks litt sjokolade, en muffins, en lefse, boller.

I helgene var det alltid mye godteri, spesielt sjokolade og is.
Spiste gjerne over 200g sjokolade alene, i tillegg til alle måltid som jeg ikke begrenset og is/dessert og salt snacks. 
Kunne også drikke noe sukkerholdig brus, men har alltid prøvd å begrense det og heller drikke sukkerfritt.

Aner ikke hvor mange kalorier dette utgjorde hver dag, men jeg opprettholdt en bmi på 26 i 20 år. Nå spiser jeg sjeldent mer enn 1500kcal om dagen og har holdt en bmi på 22 i flere år. Ser at slik jeg spiste før va ren misbruk av kroppen. Aldri mer igjen!

Anonymkode: 984aa...6b7

• Liker 8
Skrevet

Før kostholdsendring slet jeg med depresjon og ikke-diagnostisert bipolar sykdom. Da kunne jeg på en dag spise både en stor melkesjokolade, burger og en stor vanlig cola, pluss brødskiver etc.

Jeg visste at det var en fryktelig usunn livsstil, i helgene var det gjerne fest attpåtil hvor det gikk med en del øl. Når man er så deprimert som jeg var så ga jeg fullstendig blanke i kosthold, jeg brukte usunn mat som trøst og la på meg mange kilo på ganske kort tid. Gudene vet hva jeg spiste kalorimessig i løpet av en dag, men tviler ikke på at jeg var oppe i 3000 kcal.

jeg veier i dag 110 kilo, jobber for å gå ned, men det er mye lettere å legge på seg enn å slanke seg, da det å legge på seg bare krever mat med mye kcal og rumpa plantet i sofaen. Når vel målet etter hvert 😅

Anonymkode: 1a0a0...73c

• Liker 4
Skrevet

Jeg spiser følelser. 

Anonymkode: d80f0...46c

• Liker 12
Skrevet

Spiste vanlig mat men i for store mengder. Gjerne litt for mye dressing/majones/ smør osv. 

Hadde også lett for å kjøpe boller,sjokolade eller fine baguetter hvis jeg handla. 

Glad den tiden er forbi… 

Anonymkode: 27614...b7a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...