Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr det være åndelig person? Beskriv det  slik du ser på det med maks 3 punkter. :)

Anonymkode: 36614...3f7

Skrevet

En religiøs person. Eventuelt en person som er overtroisk. 

Anonymkode: 5d03e...b71

• Liker 1
Skrevet

Spirituell 

- Tror det er noe ekstra (magisk) i denne verden utover det vi lærer i naturfagene 

- Tilbøyelig til å tilby eller sette pris på disse kreftene. Vil gjerne Connecte litt til denne makten. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

I mine øyne er det forskjell på å være religiøs og åndelig. Den religiøse beveger seg mot det åndelige, men noen religiøse kan også ses på som åndelig. De har opplevd det. Det handler om å nå et visst nivå i våkenhet og bevissthet der man ikke lenger tror, men erkjenner en kraft som er ufattelig men likevel er kjent i det indre mennesket og vi ønsker å være det mer nær og bevisst.

I kristendommen har man ikke det åndelige før man er hva man kaller å bli født på ny og døpt, ikke av vann, men den hellige ånd som også er Guds underfulle lys, det lys som åpner det indre øyet for de åndelige ting og den åndelige verden. Vers 3,18 i 2. korinterbrev beskriver dette slik:

- Vi som med utildekket åsyn skuer herrens herlighet som i et speil; vi blir alle forvandlet til det samme bilde fra herlighet til herlighet, som av herrens ånd.

Det vi kaller ånd kalles ren levende energi eller levende kraft. Det er livets essens og en uendelig levende bevissthet. Ånden er materiens motsetning og det nærmeste vitenskapen har kommet er ved Antimatrerien. Antimaterie er også ren energi og kalles av vitenskapen for universets begynnelse.

Noen sier at ALT er bevissthet og dette Altet er ånden. Det handler i bunn og grunn om levende energi på forskjellige vibrasjonsfrekvenser. Ånd er uendelig og absolutt mens menneskets og materiens verden er relativ fordi vibrasjonshastigheten her er tung og lav.

Max Planck kaller ånden for urgrunnen til all materie, så det å være åndelig handler vel om å bli stadig mer bevisst livets opprinnelse, mål og mening, og det er som en livets skole hvor vi gradvis blir mer kunnskapsrik og bevisst disse ting, og det begynner med tro.

Det finnes så vidt jeg vet tre trinn på denne vei og det utvikler seg gjennom: Legeme - sjel - ånd, som igjen knyttes til utvikling av tre intelligenser: IQ - EQ - SQ, og nettopp utviklingen av SQ eller spirituell eller åndelig intelligens er målet. Det å bli åndelig bevisst som en motsetning til det verdslige og materielle sinn. Kort sagt, Våken!

Endret av Skriveleif
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva betyr det være åndelig person? Beskriv det  slik du ser på det med maks 3 punkter. :)

Anonymkode: 36614...3f7

1. Du har realisert den åndelige verden ved å komme inni den og oppleve den. Dette er hvor åndelige vesener, spirits, demoner og Lucifer beholder seg. 

Satan er mektig og stolt, han lar seg ikke at en menneske skal benekte denne virkeligheten og alle vesener som eksisterer der. Han finnes, totalt og absolutt. 

Møt han som meg og se om du kan benekte hans eksistens der og da eller etterpå, I dare you. Du vil bøye deg ned i terror. Satan er ikke min Gud, men han fikk meg bare med hans kraft og tilstedeværelse til å aldri igjen kunne tvile på den åndelige virkeligheten. 

2. Du har eller har hatt åndelige evner. 

3. Du vet at Gud eksisterer. Du vet at sjelen eksisterer. Sjelen har våknet opp i deg. Du er 24/7 bevisst av Gud.

Skrevet

Æ være åndelig betyr at man tror man er spesiell, unik og overlegen alle andre. Mens man egentlig mangler kunnskap og bruker begrepet for å fremme sin egen usikkerhet. 

Skrevet

Skriveleif og Conal viser svaret: Det er et svadaord.

Skrevet

Hvorfor tre punkter? 

Å lese en god bok er åndelig stimulering. Å spørre hvorfor jeg er så negativ er åndelig søken. 

Det er noe som heter sinnsfilosofi om du faktisk er interessert🙂

Skrevet

Åndelighet har for meg ingenting med Gud å gjøre. Nysgjerrighet, åpenhet og kjærlighet er tre ord som beskriver åndelighet for meg. 

Skrevet

Det betyr egentlig ingenting lenger. Folk bruker det om veldig forskjellige opplevelser, og ingen klarer å lage noen fornuftig definisjon. 

Anonymkode: 35bca...415

Skrevet

Det å være åndelig er for meg at man har funnet noe som er "større enn en selv", noe som ikke er verdslig og materielt, og som gir livet et perspektiv og en mening.

Man kan finne sin åndelighet i religion, i naturen, i musikken, i samvær med andre, gjennom kunst osv

Min mening er at alle behøver noe åndelig i livet, i tillegg til det verdslige og materielle.

Anonymkode: bd3f2...2cd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...