Gå til innhold

Kan klamydia ha redusert sjansen for å bli gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i pp 4. eggløsning gor va en uke siden så vet enda ikke om det klaffet. Men har ikke helt trua ☹️

Har en magefølelse på at det ikke blir så lett å bli gravid. Er 36 år og møtte desverre drømmemannen litt sent. 

Har også hatt klamydia som jeg først fant ut av etter noen måneder. Kan det ha gjort skade? Blr jeg sjekke mer med legen?

Anonymkode: 733a5...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klamydiainfeksjon kan øke risikoen for infertilitet, spesielt om det går lenge ubehandlet. Vet ikke hvor lenge det må gå før det er tilfelle. 

Tenker gjerne at det er mer naturlige årsaker til at du ikke er gravid enda. 
Nummer 1, du er 36 år. Det betyr at du ikke lengre nødvendigvis er svært fruktbar lengre. Og nummer 2, pp 4 er ikke spesielt langt ut i prøvingen. 

Men med tanke på alderen din er det sikkert en ide og ikke vente å altfor lenge før du oppsøker hjelp til utredning for hvorfor du ikke har blitt gravid. 

Anonymkode: 72703...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går med klamydia for lenge ubehandlet så kan den påvirke fertiliteten din, ja. Akkurat hvor lenge vet jeg ikke, men det er nok snakk om mer enn et par uker, tenker jeg.

Kan legge til at jeg har ei venninne som gikk med ubehandlet klamydia i ett år (hun hadde ingen symptomer, ble oppdaget ved en tilfeldighet), og hun har to hoppe av i svingen-barn, så selv om du går med det lenge uten behandling så trenger ikke det bety at du ikke lenger er fertil. 

Hvis du er usikker, ville jeg tatt kontakt med lege, evt en privatpraktiserende gynekolog for å få undersøkt hvordan det står til der nede. 
PP4 er jo veldig tidlig, de fleste bruker mellom og 12 måneder på å bli gravide, men med tanke på at du er over 35 og du er usikker på egen fertilitet, ville jeg fått det undersøkt :) 

Anonymkode: 92eeb...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Jeg har hatt ultralyd og gyn og fikk beskjed om at alt ser meget bra ut. Også med tanke på at jeg har og fikk fort stabil syklus. 

Men har bestilt en legetime og. Skjønner meg må være talmodig men greit å vite at alt er fint. 

Gikk med klamydia i flere måneder. Hadde ingen symptomer og testet ikke fordi vi brukte kondom ☹️

Anonymkode: 733a5...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...