Gå til innhold

Fjerne flere lag med gammel tapet


Sleepy

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp et rom som per i dag er dekket med en skikkelig gyselig strietapet. Denne er både fillete og stygt satt opp, så det er ikke noe alternativ å bare male eller tapetsere over. I tillegg sitter det en annen tapet under. Begge tapetene ser ut til å være av typen med et ytre lag som kan fjernes og et indre lag som blir sittende igjen for å gi godt grunnlag for ny tapet. Jeg prøvde å rive av det ytterste laget i går, men det gikk ikke særlig bra. Noen steder rev jeg vekk ett lag, noen steder to og noen steder forsvant alt. Altså blir ikke veggen påfallende jevn....

Så hva gjør jeg? River av det jeg får av og sliper hele veggen etterpå?

Prøver å skrape av all gammel tapet? Og finnes det noen enkel måte å gjøre det på? Jeg prøvde meg på det, men ga opp etter noen få minutter. Det virket nesten enklere å rive ned veggene i steden... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville forsøkt å få av alt - når dere har fått av det verste kan du spraye veggene med lunkent/varmt vann, la det virke litt, og bruk så en sparkelskrape(?) til å skrape av restene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagoberta ii

Når jeg har vært med og fjernet tapet, har vi brukt en svamp med vann på tapeten først, latt det virke en stund, så brukt skrape - det er tidkrevende, men det går ;)

Tror det finnes noe greier som damper løs tapeten også :klø:

Dette vet sikkert Sixx mer om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har fjernet gammel tapet har vi leid tapetfjernemaskin. Først gangen leide vi på et maskinutleiefirma (5 år siden), men i fjord leide vi på Maxbo.

Det er en dampmaskin som fukter papirunderlaget slik at det blir enkelt å skrape vekk med sparkelspade e.l. Vi syntes det var mye bedre enn å sprute på varmt vann. Det tar litt tid, men da får du bort alt. Vi har sponplater på veggen, så det gjør det nok lettere å fjerne enn på gipsvegg.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har fjernet gammel tapet har vi leid tapetfjernemaskin. Først gangen leide vi på et maskinutleiefirma (5 år siden), men i fjord leide vi på Maxbo.

Det er en dampmaskin som fukter papirunderlaget slik at det blir enkelt å skrape vekk med sparkelspade e.l. Vi syntes det var mye bedre enn å sprute på varmt vann. Det tar litt tid, men da får du bort alt. Vi har sponplater på veggen, så det gjør det nok lettere å fjerne enn på gipsvegg.

Hilsen Lille meg

:Nikke: Dette er et veldig godt hjelpemiddel! Vi har brukt en sånn også, og det gikk mye lettere, men verdt å prøve med bare varmt vann først - spesielt hvis det er et lite rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sleepy, ikke innlogget

Elodi, beklager at jeg ikke så svaret ditt før nå.

Hva er egentlig rehab plater for noe? Er de tykke?

Takk for svaret!

Sleepy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Flügger får du kjøpt noe som heter "Återställare". Det er en slags veldig tykk tapet, omtrent som sandpapir, som du legger oppå den gamle tapeten. Da synes ikke ujevnhetene fra den gamle tapeten og du kan male eller tapetsere oppå. Veggene blir helt glatte og fine. Kjempebra, og mye mindre jobb enn å fjerne gammel tapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et lignende prosjekt... de i butikken anbefalte oss å bruke zalovann som vi sprayet på og lot virke litt. Så skulle vi bruke skraper.

Tapeten hos oss satt såpass løst at det gikk fint å skrape/rive den av som den var. Etterpå pusset vi med sandpapir, og så brukte vi noen liter med sparkel, og mere pussing. Før vi la på ny strie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...