AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 På tur å bli utbrent, har hatt 2 «smeller» i 2020 og er på tur igjen mot smell 3 som er verre enn de forrige. Er helt typisk kvinne som sliter mellom balansen familie og karriere, og forsøker å få til begge. Men etter 4 år med minimal søvn, 10 kg vektnedgang og begynnende angstplager må jeg ta noen grep. Problemet er at jeg er konstant sliten. Alle gjøremål føles som å skulle løpe marathon. Trening hjelper ikke. Merker at ei god natt søvn hjelper, og nok mat. Har allerede redusert oppgavene på jobb slik at jeg (nesten) kan gjøre alt på jobb uten å jobbe overtid. Vurderer å jobbe 80%. dere som har vært der hvor jeg er nå, hva har funket for dere? Anonymkode: 95e8e...29d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 Følger. Lurer på det samme. Anonymkode: 4b312...bd2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 Hvis du har mulighet til å jobbe 80%, så burde du jo gjøre det. Jeg fikk diagnosen angst, stress og utbrenthet i Mars. Fikk sovemedisin av legen, og det hjalp litt. Ting har roet seg på jobben, men jeg sliter fortsatt med smerter i brystet. Har ikke mulighet til å jobbe mindre, og sykemelding faller ikke i god jord så det sa jeg nei til. Anonymkode: 4b95b...df5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): På tur å bli utbrent, har hatt 2 «smeller» i 2020 og er på tur igjen mot smell 3 som er verre enn de forrige. Er helt typisk kvinne som sliter mellom balansen familie og karriere, og forsøker å få til begge. Men etter 4 år med minimal søvn, 10 kg vektnedgang og begynnende angstplager må jeg ta noen grep. Problemet er at jeg er konstant sliten. Alle gjøremål føles som å skulle løpe marathon. Trening hjelper ikke. Merker at ei god natt søvn hjelper, og nok mat. Har allerede redusert oppgavene på jobb slik at jeg (nesten) kan gjøre alt på jobb uten å jobbe overtid. Vurderer å jobbe 80%. dere som har vært der hvor jeg er nå, hva har funket for dere? Anonymkode: 95e8e...29d Trening gir ikke energi når du er i underskudd. Du er i underskudd. Du trenger å komme i vater. Deretter kan du trene. Første smell er den mildeste. Du må ta det på alvor. Det tar lang tid å komme tilbake så slutt med en gang. Jobb 80 nå. Med en gang. Sov. Spis. Hvil. Til du føler du henter deg inn. Ikke forhast deg. Huff, dette er så frustrerende for du kommer ikke til å høre, men gå på en smell igjen som er mye verre og bruke år på å komme deg. Som du kan unngå, om du tar dette på alvor. Men ingen gjør det før det skjer, for man har jo klart før. For man er jo ikke sånn. For man klarer jo. Men nei. Man gjør ikke det. Lykke til. 80. Nå. Sove. Nå. sunn mat. Nå. Anonymkode: e7d07...bcb 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 Det hjalp meg å gå til fastlegen og ha samtaler med ham. Du må finne grunnen til at du blir utbrent, og lære deg å gjøre noe med det. Anonymkode: ecb23...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 Enig i å ta kontakt med fastlegen, for å hørre hva denne mener. Uenig i å gå ned i stilling i første omgang. Jeg gikk ned til 80% for to år siden. Vi regnet på det, og fant ut at det gikk. For travel hverdag, jeg var sliten (men ikke syk eller helt utslitt), kabalen gikk opp men helt på grensa. Det var forsåvidt lurt for oss, bedra hverdagen. Men, så ble jeg syk da... Å være sykmeldt går økonomisk greit, men nå som jeg har vært over på AAP en periode er det striere. 66% av 80% lønn er ikke mye.. så om du virkelig begynner å bli syk (ordentlig utbrent), er det dumt å bøte på det med å gå ned i stilling. Men samtidig, dersom du ikke er syk men trenger roligere hverdag - så er det den mest nærliggende løsningen. Så snakk med legen, iallefall før du tar en avgjørelse ang permanent stillingsstørrelse. Anonymkode: d4ac0...e5b 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 Tenk at det å bli utbrent, og ikke reise seg igjen på flere år, gjør at du verken klarer karriere eller familie. Foreslår derfor at du skal jobbe litt redusert og ta livet litt roligere. Det er tross alt bedre enn å bli utbrent. Anonymkode: 05b6a...745
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Takk for alle svar❤️ Tror også det er det lureste nå. Dritkjipt å alltid være tom og gå på reservetanken. Må bare mote meg opp til å snakke med sjefen.. begynt i ny jobb så er egentlig ikke denne jobbens «feil» at jeg har det som jeg har det. Men må vell bare prøve å si litt om ståa:/ mange tanker om hva de blir å tenke om meg, men alternativet er jo mye verre som det nevnes i de fleste svar her. Tusen takk for alle råd! ts Anonymkode: 95e8e...29d
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 Jeg sliter med det samme. Jeg er også nyansatt, og har med meg problemer fra den gamle jobben. Jeg er veldig "flink pike", vil få gjort mest mulig. Det sliter meg helt ut, og jeg kjenner at dette ikke går. Forlot den gamle jobben med 3 mnd sykemelding pga det samme. Det som hjelper meg mest nå er meditasjon, du bør prøve det. Ligger mye guided meditation på sporify og youtube Jeg har kommet mer i balanse, og blitt flinkere til å kjenne hvor grensa går etter å ha begynt å meditere. Anonymkode: a4a94...a3d
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 Uansett hva du gjør nå, IKKE reduser stilling, få heller sykemelding. Som andre skriver, om du blir langtidssyk (som man kan bli med utbrenthet), så vil du etterhvert få AAP av 80% lønna. Det er ikke kult når det er lett å unngå. Nå må du faktisk slippe ALT en stund. Absolutt alt du kan. Vær forelder om du må, gå turer, men ikke gjør noe ekstra. Si nei til folk. Nei til å hjelpe å pusse opp, nei til å bake kake. Nå må du prioritere deg selv før dette blir enda verre. Ingen av oss har noe igjen for å være flink pike dessverre. Fakta er at du er erstattelig for arbeidsgiver, men din egen helse kan du aldri erstatte. Du er den eneste som kan ta vare på deg selv, så ville ha startet med en prat med fastlegen hvor du er helt ærlig om hvordan du egentlig har det, og ta det derfra. Nevn at du allerede har stanget i veggen, og at dette ikke blir bedre. Krev prøver, utredning. Og hvil. Anonymkode: 171ff...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg sliter med det samme. Jeg er også nyansatt, og har med meg problemer fra den gamle jobben. Jeg er veldig "flink pike", vil få gjort mest mulig. Det sliter meg helt ut, og jeg kjenner at dette ikke går. Forlot den gamle jobben med 3 mnd sykemelding pga det samme. Det som hjelper meg mest nå er meditasjon, du bør prøve det. Ligger mye guided meditation på sporify og youtube Jeg har kommet mer i balanse, og blitt flinkere til å kjenne hvor grensa går etter å ha begynt å meditere. Anonymkode: a4a94...a3d Kan du linke til de du liker best? Hadde vært interessant å teste:) Anonymkode: fcb74...792
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 Jeg vil også anbefale at du ikke går ned i stillingsprosent. Som noen skriver over her kan du tape mye på det hvis du skulle bli langtidssyk. Og mange jobber lar seg egentlig ikke gjøre å trappe ned litt, det blir bare kortere tid og mindre betalt for å gjøre jobben din. I tillegg blir det lett at du da tar på deg enda mer av ansvaret for at alt skal være bra med barna og huset. Og resultatet kan bli at du sitter igjen med 1. mindre penger 2. mer stress på jobb 3. hovedansvar for barn og hus 4. ikke noe mer tid til deg selv.Da er det bedre med vaskehjelp og matkasse… Av aktiviteter er rolig gåtur veldig fint. Gjerne i skog eller park, og øv deg på å gå sakte og kjenn at du puster. Og øv på å si nei, enten det gjelder kakebaking, frivillige verv eller overnattingsbesøk av andre enn dine favorittpersoner. Kanskje du kan sende mann og barn på hyttetur med svigers en helg, så du får kjent på hvordan det er å være alene litt? Anonymkode: 85647...775
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 Du har selv redusert oppgavene på jobb, og klarer fortsatt ikke unngå overtid. Vil du slippe overtiden om du jobber færre timer? Vil sjefen faktisk gi deg oopgaver tilsvarende 80% stilling om du går ned til det, når han allerede synes det er helt greit at du har oppgaver langt over det som er mulig gjennomføre på 100% stilling? Jeg ville snakket med sjefen og krevd å få oppgaver/ansvar som faktisk er mulig gjennomføre i en 100% stilling uten overtid! Og inntil sjefen klarer tilrettelegge slik at du kan ha en vanlig fulltidsstilling så ville jeg vurdert sykemelding. Anonymkode: 36301...1d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå