AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Jeg tror de er født i Oslo om jeg husker riktig, men så har de gått på skole i Viken og er bosatt i Viken (Skaugum)..? Betyr ikke det at ingen av dem har skolerett i Oslo? Hvordan kom da Prinsesse Ingrid Alexandra inn på Uranienborg? Mitt barn ville starte på skole i Viken 5 min unna (lever rett ved grensa) men fikk avslag. Er det noen spesiell grunn til at Ingrid fikk plass i en annen kommune? Anonymkode: d7037...fb3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 Alle de kongelige blir født på Rikshospitalet Anonymkode: 7cee4...19c 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 De er folkeregistrert i Oslo. Iallfall var Marius det Anonymkode: 5bc4a...8a5
Svigermor Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 Det følger noen privilegier med å være født inn i kongefamilien. Det vet du sikkert. 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De er folkeregistrert i Oslo. Iallfall var Marius det Anonymkode: 5bc4a...8a5 Jeg trodde bostedsadresse bestemte skole offentlig? Anonymkode: d7037...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 Svigermor skrev (1 minutt siden): Det følger noen privilegier med å være født inn i kongefamilien. Det vet du sikkert. Jada, men så er det vel en drøy halvtime med bil fra Skaugum til selve Uranienborg, mer om du teller med trafikk og dør - dør. Det skal vel være ganske tøffe forhold på den lokale ungdomsskolen, gjerne diagnose og spesialopplegg for å rettferdiggjøre 40 min reisevei hver dag, selv om man er prinsesse? Eller er det virkelig så stor forhold på henne og min pod på individnivå? Anonymkode: d7037...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg trodde bostedsadresse bestemte skole offentlig? Anonymkode: d7037...fb3 Alle har rett til å søke en annen skole. Kjenner flere som har gått på "feil" skole. De fleste i rett kommune da. Men er det på tvers av kommunegrensene holdere at det er greit for kommunene. Gjetter at det ikke sitter langt inne å godkjenne den søknaden for kronprinsbarna Anonymkode: 5bc4a...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #8 Skrevet 21. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jada, men så er det vel en drøy halvtime med bil fra Skaugum til selve Uranienborg, mer om du teller med trafikk og dør - dør. Det skal vel være ganske tøffe forhold på den lokale ungdomsskolen, gjerne diagnose og spesialopplegg for å rettferdiggjøre 40 min reisevei hver dag, selv om man er prinsesse? Eller er det virkelig så stor forhold på henne og min pod på individnivå? Anonymkode: d7037...fb3 Men om hun er folkeregisteret på slottet er jo Uranienborg rett skole. Anonymkode: 5bc4a...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #9 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men om hun er folkeregisteret på slottet er jo Uranienborg rett skole. Anonymkode: 5bc4a...8a5 Men hvorfor er hun registrert boende på slottet om hun har bodd hele sitt liv i Skaugum? Er det en spesiell kongefamilie-greie? Anonymkode: d7037...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #10 Skrevet 21. august 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jada, men så er det vel en drøy halvtime med bil fra Skaugum til selve Uranienborg, mer om du teller med trafikk og dør - dør. Det skal vel være ganske tøffe forhold på den lokale ungdomsskolen, gjerne diagnose og spesialopplegg for å rettferdiggjøre 40 min reisevei hver dag, selv om man er prinsesse? Eller er det virkelig så stor forhold på henne og min pod på individnivå? Anonymkode: d7037...fb3 Hva skrev du i søknaden da? Kongefamilien vet nok akkurat hvilke paragrafer man skal brukr Anonymkode: 5bc4a...8a5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #11 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De er folkeregistrert i Oslo. Iallfall var Marius det Anonymkode: 5bc4a...8a5 Han er ikke Kronprinsbarn. Kongelige føder på Rikshospitalet. Oslo. Anonymkode: c242b...5a3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #12 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skrev du i søknaden da? Kongefamilien vet nok akkurat hvilke paragrafer man skal brukr Anonymkode: 5bc4a...8a5 Poden mistrivdes veldig på sin skole, som lå 10 min gangavstand unna. Dvs mobbing, utfrysning o.l - hun ville ikke på skolen engang i en periode. Skrev at hun mistrivdes veldig og at skolen i Viken lå nærmere, grovt sett. Man har jo en slags form å fylle ut, så fikk ikke skrevet så alt meget. Men føler ikke at kronprinsessa har en mer valid grunn? 🙂 Anonymkode: d7037...fb3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #13 Skrevet 21. august 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor er hun registrert boende på slottet om hun har bodd hele sitt liv i Skaugum? Er det en spesiell kongefamilie-greie? Anonymkode: d7037...fb3 Så mye har jeg ikke satt meg inn i det Anonymkode: 5bc4a...8a5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #14 Skrevet 21. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han er ikke Kronprinsbarn. Kongelige føder på Rikshospitalet. Oslo. Anonymkode: c242b...5a3 Jeg vet at ikke han er det. Men om han hadde adresse slottet har vel halvsøsknene det også. Anonymkode: 5bc4a...8a5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #15 Skrevet 21. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Poden mistrivdes veldig på sin skole, som lå 10 min gangavstand unna. Dvs mobbing, utfrysning o.l - hun ville ikke på skolen engang i en periode. Skrev at hun mistrivdes veldig og at skolen i Viken lå nærmere, grovt sett. Man har jo en slags form å fylle ut, så fikk ikke skrevet så alt meget. Men føler ikke at kronprinsessa har en mer valid grunn? 🙂 Anonymkode: d7037...fb3 Jeg vet ikke hvilken grunn har brukt. Men jeg har sett regjeringsmedlemmers søknad og da har de henvist til skoleloven. Anonymkode: 5bc4a...8a5
SPOCA Skrevet 21. august 2021 #16 Skrevet 21. august 2021 (endret) Det er forskjell fra fylke til fylke. Oslo har fritt skolevalg, Viken/Akershus har/hadde f.eks ikke det (dvs at Viken har nærskoleprinsipp). Så har vel de konglige noen egne avtaler, sikkert basert på både sikkerhet og andre vurderinger. Det sagt, det innføres nå fritt skolevalg over landet: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-innforer-regler-for-fritt-skolevalg-i-hele-landet/id2862858/ Nederst kan man se hvilke modeller som finnes i de ulike fylkene. Endret 21. august 2021 av SPOCA 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #17 Skrevet 21. august 2021 "Viken" fantes selvfølgelig ikke da, akkurat som det nå snart forsvinner igjen. Anonymkode: 5fc36...31e
Millimani Skrevet 21. august 2021 #18 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg trodde bostedsadresse bestemte skole offentlig? Anonymkode: d7037...fb3 Ikke når det er snakk om videregående skole. Da kan du velge selv. Forutsatt at det er plass på skolen skal du komme inn. Er det ikke det blir du tilbudt skoleplass på en annen skole med tilsvarende linje 1
Daria Skrevet 21. august 2021 #19 Skrevet 21. august 2021 – I forbindelse med at Prinsessen har søkt og blitt tatt inn på ordinær måte på to skoler i Oslo (først Uranienborg og deretter Elvebakken) har vi lagt vekt på følgende: Prinsessen tilhører kongefamilien og dermed slottet, som er lokalisert i Oslo, skriver hun ...er kommentaren fra Utdanningsetaten i Oslo. Prinsessen er hverken den første eller den siste som bruker annen adresse enn faktisk bostedsadresse for å komme inn på ønsket skole - ikke minst kjenner jeg mange skilsmissebarn som flyttet til den andre foreldren den gangen Oslo hadde nærskoleprinsipp for videregående skole... 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #20 Skrevet 22. august 2021 23 hours ago, Daria said: – I forbindelse med at Prinsessen har søkt og blitt tatt inn på ordinær måte på to skoler i Oslo (først Uranienborg og deretter Elvebakken) har vi lagt vekt på følgende: Prinsessen tilhører kongefamilien og dermed slottet, som er lokalisert i Oslo, skriver hun ...er kommentaren fra Utdanningsetaten i Oslo. Prinsessen er hverken den første eller den siste som bruker annen adresse enn faktisk bostedsadresse for å komme inn på ønsket skole - ikke minst kjenner jeg mange skilsmissebarn som flyttet til den andre foreldren den gangen Oslo hadde nærskoleprinsipp for videregående skole... Jeg måtte faktisk "flytte" til en venninne av mamma for å søke VGS i Oslo. Vi skulle flytte til Oslo før skolestart, men hadde ikke bostedsadresse i Oslo innen 1. mars, så da måtte jeg på papiret bo hos denne venninnen. Det var ingen annen måte å omgå regelverket på, så det er ikke mye skjønn. Anonymkode: 39519...6f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå