Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt supert, noe av det mest solidariske denne regjeringen har gjort🙏🏻💜

• Liker 5
Skrevet
Okaki skrev (Akkurat nå):

Enig! 

Klarer ikke å la være å gråte når jeg ser foreldre som bare sender barna sine fra seg over all kaoset utenfor flyplassen i Kabul😭 som forelder vet man at alt man vil er at barnet ens skal være trygg, men man får jo fysisk vondt av å være uten de 💔

• Liker 6
Skrevet
Okaki skrev (På 21.8.2021 den 20.07):

tunaen skrev (På 21.8.2021 den 20.10):

Enig! 

Klarer ikke å la være å gråte når jeg ser foreldre som bare sender barna sine fra seg over all kaoset utenfor flyplassen i Kabul😭 som forelder vet man at alt man vil er at barnet ens skal være trygg, men man får jo fysisk vondt av å være uten de 💔

Spørsmålet mitt var ikkje om dette er rett eller galt, men om norske styresmakter i teori eller praksis kan evakuere barn frå andre katastrofeområde? 

Ser forøvrig at ein barnelege kritiserer at dei afghanske barna vart skilt frå foreldrene: https://www.nrk.no/urix/mener-uidentifiserte-barn-burde-blitt-igjen-i-kabul-1.15619329

Skrevet
Smascha skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet mitt var ikkje om dette er rett eller galt, men om norske styresmakter i teori eller praksis kan evakuere barn frå andre katastrofeområde? 

Ser forøvrig at ein barnelege kritiserer at dei afghanske barna vart skilt frå foreldrene: https://www.nrk.no/urix/mener-uidentifiserte-barn-burde-blitt-igjen-i-kabul-1.15619329

Skjønner ikke egentlig hvorfor denne barnelegen kritiserer evakueringen av disse barna. Barna blir jo nesten kastet over gjerde av desperate foreldre. 

• Liker 2
Skrevet

Det er garantert mye med denne saken media ikke vet, og UD sitter nok på mye informasjon som ikke kommer til å deles offentlig. Ettersom disse barna (etter det UD faktisk har sagt) var under behandling på det norske feltsykehuset, kan man regne med at de både vet id på barn og foreldre, det kan være foreldre som også er på vei ut eller barna kan være foreldreløse. Ingenting er nok så rett frem og enkelt som det mange tror. 

• Liker 6
Skrevet
Smascha skrev (På 21.8.2021 den 20.04):

Har norske styresmakter verkeleg bare tatt med seg afghanske barn ut av landet? Dette må jo bety at Norge i praksis kan evakuere barn frå Al Hol, Moria og andre helvetes-forgård-leirer? Eller er det noko eg har oversett her?

NRK: Her blir den lille gutten evakuert på Terjes fang

Jo da, de kan. Men ikke uten mødrenes samtykke og mødrene er uønsket her. I dette tilfelle er det snakk om barn uten omsorgspersoner. Hvis mødrene i Al Hol samtykker, så kommer deres barn til Norge. Men som vi så med IS-kvinnen som ble hentet - barna er inngangsbilletten. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...