Gå til innhold

Måtte snakke til et fremmed barn, mora kjefta tilbake.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på en aktivitetsgård i dag hvor de hadde kaniner. Det stod store skilt der om at ingen barn fikk ta ut kaninene uten en ansvarlig voksen til stede - og at barna måtte sitte mens de holdt dem. En jente på ca 8-10 år krøp inn (!) i kaninburet og henta en kanin, og deretter sto hun der med kaninen og koste. Jeg sa til henne på en hyggelig måte at hun måtte ha med en forelder og at hun måtte sette seg ned så ikke kaninen faller på gulvet. Hun satt seg ned, hun visste kanskje ikke om regelen. 
Jeg satt sammen med ungen min og koste med en annen kanin, da plutselig mora til denne ungen kom inn i kaninhuset. Jenta sa noe til mora (på et eller annet språk) hvor mora deretter kommer til meg og spør «hva var problemet?» Jeg pekte på skiltet hvor reglene sto og forklarte at kaninene kan skades om de faller i gulvet feks. Mora ble sur og sa at hun kunne faktisk ikke ta ut kaninen selv, så barnet måtte gjøre det, faktisk! Og at barnet hennes satt jo nå?!?!? På en veldig aggressiv måte.
Jeg ble helt satt ut. Følte meg veldig ille til mote å bli kjefta på på den måten, og visste ikke hvordan jeg skulle svare for meg. Har fremdeles en uggen følelse i meg..
Pleier du å snakke til et annet barn når det ikke følger reglene? Og hva hadde du svart hvis du ble kjefta på av foreldrene i etterkant? 

Anonymkode: 5f3e1...c35

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja noen ganger jeg snakker. Vet ikke hvis jeg vil snakka hvis jeg var i samme situasjon som deg.

Kjefter noen på meg så kjefter jeg tilbake. Anbefales mot kjeftere.

Anonymkode: b299e...c20

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var på en aktivitetsgård i dag hvor de hadde kaniner. Det stod store skilt der om at ingen barn fikk ta ut kaninene uten en ansvarlig voksen til stede - og at barna måtte sitte mens de holdt dem. En jente på ca 8-10 år krøp inn (!) i kaninburet og henta en kanin, og deretter sto hun der med kaninen og koste. Jeg sa til henne på en hyggelig måte at hun måtte ha med en forelder og at hun måtte sette seg ned så ikke kaninen faller på gulvet. Hun satt seg ned, hun visste kanskje ikke om regelen. 
Jeg satt sammen med ungen min og koste med en annen kanin, da plutselig mora til denne ungen kom inn i kaninhuset. Jenta sa noe til mora (på et eller annet språk) hvor mora deretter kommer til meg og spør «hva var problemet?» Jeg pekte på skiltet hvor reglene sto og forklarte at kaninene kan skades om de faller i gulvet feks. Mora ble sur og sa at hun kunne faktisk ikke ta ut kaninen selv, så barnet måtte gjøre det, faktisk! Og at barnet hennes satt jo nå?!?!? På en veldig aggressiv måte.
Jeg ble helt satt ut. Følte meg veldig ille til mote å bli kjefta på på den måten, og visste ikke hvordan jeg skulle svare for meg. Har fremdeles en uggen følelse i meg..
Pleier du å snakke til et annet barn når det ikke følger reglene? Og hva hadde du svart hvis du ble kjefta på av foreldrene i etterkant? 

Nei pleier ikke snakke til andres barn da skal det være skikkelig ille, men hadde vel ikke blitt sur om noen snakket til mine med en grei tone. Kanskje språkbarieren her er forklaring på reaksjonen, ikke sikkert det hadde hjulpet uansett forklaring. Du får prøve å riste det av deg.

Anonymkode: beef4...e99

• Liker 1
Skrevet

Altså, du gav en vennlig og saklig instruks til et barn. Du stod ikke og kjeftet eller skrek til barnet. Jeg skjønner på ingen måte morens reaksjon her. Du har ikke gjort noe galt, så det kan du slå helt fra deg. 

• Liker 33
Skrevet

Jeg er usikker på hvorfor dette var overraskende for deg, ts? Barn blir oppdratt (eller ikke oppdratt) av sine foreldre. Møter du dermed det du betegner som et «uoppdragent» eller «frekt» barn kan du derfor med sikkerhet anta at minst en av barnets foreldre er uoppdragent eller frekk. Barnet er ingen av delene - det gjør bare det som forventes av et barn av mamma og pappa, og er et resultat av sine omgivelser.

Anonymkode: 7728e...dc9

• Liker 20
Skrevet

Jeg snakker kun til andres barn om de gjør noe som kan skade de som er mer forsvarsløse, feks dyr eller mindre barn. Så i dette tilfellet synes jeg det var innafor å gi pen beskjed, du hverken kjeftet eller var ufin mot barnet.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke var sint på barnet, det hørte jo også etter da du ga beskjed, jeg hadde derimot blitt rimelig sint på moren. Jeg hadde bedt de forholde seg til reglene, at det her var snakk om levende vesner som har rett på å bo trygt selv på en besøksgård og at dersom det bød på problemer å følge noen enkle instrukser så kunne jeg isteden neste gang gå direkte til de som jobbet der fremfor å vennlig opplyse datteren om noe moren burde ha gjort selv.

Anonymkode: 2f234...ec5

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde bedt henne ta seg en bolle og ta ansvar for ungen og dyrenes sikkerhet. 

Var på en leir der en unge holdt en kaninunge stående og den plutselig hoppet, falt og knakk nakken foran alle barna. 

Traumatisk som faen og ikke minst for ungen som holdt den. 

Skrevet

Du gjorde helt rett i å be jenta sette seg ned. Barn ser jo ikke nødvendigvis på skilt, og hun satte seg jo ned når du ba henne om det i en vennlig tone. Ingen skriking eller kjefting fra noen av dere. 

Når det kommer til barn og dyrs sikkerhet, så er det helt innenfor å snakke til et barn. Moren er enten en idiot, eller så misforstod hun ungen

Anonymkode: 75a0e...27b

• Liker 6
Skrevet

For å forvare mor som kjeftet på deg litt, så opplever jeg, om barna mine har fått tilsnakk eller en oppfordring av noen andre voksne at de sier de har fått «kjeft», ikke umulig at jenta som snakket ett annet språk sa det til moren sin som igjen tolket det bokstavlig😅

Anonymkode: beef4...e99

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du gjorde ingenting galt her. 

Skrevet

Når det er dyr i nærheten, har man rett til å si i fra.

Anonymkode: 41bac...8ae

• Liker 9
Skrevet

Du burde heller hentet en ansatt. 

Anonymkode: 9cb50...88b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Stakkars kaniner!! dyreplageri!! Å ha et sånt opplegg der barn kan komme å kose med kaniner på den måten er sykt uansett, samme om foreldre er til stede eller ikke!! Hvor er dette stedet? Og er det ansatte der som følger med?

Anonymkode: 0daeb...e67

• Liker 5
Skrevet

Jeg sier fra om de gjør noe som kan gå ut over andre ja, mennesker eller dyr. På en vennlig måte selvsagt. Har ikke opplevd noen negativ reaksjon fra foreldre. Kun én gang har jeg fått tilbakemelding fra foreldre, da var det et par som takket meg fordi jeg grep inn da sønnen deres dyttet og slo lillesøsteren sin.

Jeg reagerer heller ikke om andre informerer mitt barn om regler han ikke har fått med seg, så lenge de gjør det på en ok måte. (Aldri opplevd noe annet.) Men jeg ble litt flau en gang da det var en helt åpenbar ting som jeg burde ha tenkt på å si til ham selv. 😛

Anonymkode: 1371a...e2f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort det samme en gang.... I Danmark.... Var på en besøksgård, og en liten gutt (ca 4) løftet marsvinene helt feil, var redd for at de skulle brekke både nakke og bein... Han var alene i innhegningen, mor sto utenfor og delvis så på. Først snakket jeg med henne, sa at hun måtte hjelpe ham å løfte dyrene forsiktig og riktig. Hun så dumt på meg, men jeg er HELT sikker på at hun forsto hva jeg sa.... Da hun overhodet ikke gjorde noe som helst, prøvde jeg å hjelpe barnet, vise ham hvordan han skulle løfte og holde. Han reagerte med å slå etter meg (mor så det, sa ingenting).... Da tok jeg dyret fra ham, mens mannen min sa fra til en ansatt i nærheten.

Mor kjeftet på meg utenfor innhegningen etterpå. Jeg kjeftet ikke tilbake, men jeg var VELDIG tydelig og bestemt i svaret mitt.... Hun snudde og gikk...

Du gjorde ikke noe galt. Man kan ikke ha med barn på sånne steder og anta at det er rent frislipp...

• Liker 14
Skrevet

Jeg kjefter alltid på barn som oppfører seg helt jævlig. Har opplevd at den nye kjæresten til broren min sin datter raserte stua her i et selskap, altså ødela ting, skrek, var slem med andre barn her, og hun fikk ingen konsekvenser for det. Moren gikk heller ut og røykte. Moren ga ikke noe kritikk selv og var ikke flau heller, da måtte jeg nesten gi beskjed til barnet. Sur ble mora, men det driter jeg i. 

Anonymkode: 85b0d...3b7

• Liker 6
Skrevet

Hadde gjort som deg. Og hadde rapportert stedet du var til Mattilsynet. Å kose med kaninene? Hva er det slags opplegg? Små barn å gærne foreldre i fri dressur med byttedyr som blir paniske? 

Får vondt 

Anonymkode: 3217a...3c8

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde gjort som deg. Og hadde rapportert stedet du var til Mattilsynet. Å kose med kaninene? Hva er det slags opplegg? Små barn å gærne foreldre i fri dressur med byttedyr som blir paniske? 

Får vondt 

Anonymkode: 3217a...3c8

Er ikke det vanlig? Vi var på Barnas gård ved Hunderfossen i sommer, og der fikk også barna gjøre det. Men de måtte sette seg ned først, og en ansatt la kaninen i fanget deres.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stakkars kaniner!! dyreplageri!! Å ha et sånt opplegg der barn kan komme å kose med kaniner på den måten er sykt uansett, samme om foreldre er til stede eller ikke!! Hvor er dette stedet? Og er det ansatte der som følger med?

Anonymkode: 0daeb...e67

Kanskje Langedrag?De har ihvertfall samme opplegget.

Anonymkode: c77b5...878

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ikke det vanlig? Vi var på Barnas gård ved Hunderfossen i sommer, og der fikk også barna gjøre det. Men de måtte sette seg ned først, og en ansatt la kaninen i fanget deres.

Det blir noe helt annet når det er ansatte som har kontroll på ting. Her høres det ut som en hvilken som helst voksen kan ta ut kanin og gi til barnet. Da er det ingen som har kontroll og oversikt. Hvis det er ansatte som tar ut kaninene kan de fordele dette så alle kaninene får noen pauser i løpet av dagen, de kan se det, og reagere, hvis noen av kaninene blir stresset, og de kan stoppe uønsket håndtering av kaninene med en gang.

Man kan ikke forvente at alle voksne har god nok greie på dyr til å kunne lese situasjonen, og man kan desverre heller ikke forvente at alle voksne gidder å forholde seg til de reglene som settes. Jeg synes opplegget beskrevet i Hi høres totalt uansvarlig, mens det du beskriver kan fungere fint, så sant de ansatte ergode på dyrevelferd. 

Anonymkode: c7fa7...7ad

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...