AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Med tanke på den renteoppgangen som er varslet i høst. Vi har LOFavør-lån og en rente på rundt 1,4%. Begynner å lure på om det kan være lurt å binde renta? Regner med den blir litt høyere om man binder seg? Vet så å si ingenting om dette, så om noen med peiling vil ta seg tid til å gi en forklaring til meg med teskje og komme med fordeler, ulemper og egne erfaringer så setter jeg stor pris på det! Anonymkode: 6800b...887
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 Er fastrente på 1,4 %?Det høres ut som en lav fastrente. I hvor mange år må du binde renta da? Historisk sett lønner det seg ikke å binde renta, men dersom dere er i en økonomisk situasjon der dere trenger forutsigbarhet kan det være fornuftig med fastrente Anonymkode: 602fe...5b2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er fastrente på 1,4 %?Det høres ut som en lav fastrente. I hvor mange år må du binde renta da? Historisk sett lønner det seg ikke å binde renta, men dersom dere er i en økonomisk situasjon der dere trenger forutsigbarhet kan det være fornuftig med fastrente Anonymkode: 602fe...5b2 Nei, nåværende rente uten binding er på ca 1,4%. Vet ikke hva bundet rente ville blitt med LOFavør, finner lite om det på nett. Den økonomiske situasjonen vår er egentlig ganske grei, men det er jo surt at lånet blir dyrere uansett. I tillegg har vi barn på vei, noe som ikke akkurat er billig 😅 Anonymkode: 6800b...887
Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 (endret) bind renta Endret 26. august 2021 av bredbrem
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 bredbrem skrev (25 minutter siden): Renta er sagt å skulle opp ganske raskt i flere etapper de neste årene. Ville absolutt forsøkt å få til en bra deal med tanke på rentebinding. Med en gang renta settes opp første gang, vil det bli dyrere å binde renta for hver renteheving, Ja, for det er vel kanskje ikke helt sannsynlig at renta går ned igjen i løpet av de fem årene vi eventuelt hadde bundet renta? Hvor mye er det egentlig forventet at den stiger før den stabiliseres? Nå vet jeg som sagt ikke hvilket tilbud vi ville fått fra banken, men om vi får en fastrente på rundt 2% med en femårsavtale (vet ikke om dette er realistisk) så vil vi jo uansett spare penger om renta stiger over dette. Anonymkode: 6800b...887
Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.8.2021 den 21.08): Ja, for det er vel kanskje ikke helt sannsynlig at renta går ned igjen i løpet av de fem årene vi eventuelt hadde bundet renta? Hvor mye er det egentlig forventet at den stiger før den stabiliseres? Nå vet jeg som sagt ikke hvilket tilbud vi ville fått fra banken, men om vi får en fastrente på rundt 2% med en femårsavtale (vet ikke om dette er realistisk) så vil vi jo uansett spare penger om renta stiger over dette. Anonymkode: 6800b...887 takk ja Endret 26. august 2021 av bredbrem
ErGlad Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 bredbrem skrev (36 minutter siden): Etter så lang tid med nullrente og før det svært lav rente i flere år, så er det ikke sannsynlig at den skal ned igjen på mange år. En avtale om 2% fastrente ville jeg glatt ha takket ja til. Det sa man også før pandemien: "nå øker renten for første gang på 7 år i 2018, og sannsynligvis ikke tilbake til disse nivåene igjen". Hva skjedde? I 2020 satt vi ned renten rekordlavt. Om det kommer en ny mutasjon, så kommer det til å bli kraftig nedstenging igjen... Du vet aldri. 1
Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #8 Skrevet 21. august 2021 (endret) Visum skrev (På 21.8.2021 den 21.57): Det sa man også før pandemien: "nå øker renten for første gang på 7 år i 2018, og sannsynligvis ikke tilbake til disse nivåene igjen". Hva skjedde? I 2020 satt vi ned renten rekordlavt. Om det kommer en ny mutasjon, så kommer det til å bli kraftig nedstenging igjen... Du vet aldri. takk ja Endret 26. august 2021 av bredbrem
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #9 Skrevet 21. august 2021 Kommer aldri til å binde renta. Du betaler overpris. Banken tar godt i i tilfelle, for å sikre seg selv. Å binde renta er utelukkende for at de skal tjene mer på deg. Aldri motsatt! For det er det du må betale for "tryggheten". Tenk de som har bundet renta nå. F.eks for 3 år siden. De betaler sikkert 3% rente pga avtalen, enda normalrenta i dag er 1,5%. Anonymkode: 381ae...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #10 Skrevet 21. august 2021 Vi har bundet vår, har 1,8 i rente med 10 års binding. Regner med vi tjener på det for er jo lite trolig at styringsrenta blir på 0 neste 10 årene. Men en kan jo tape på det, men spørs vel litt på når det er for sent. Hadde hatt 2,3 i rente om jeg hadde gått på 10 års binding nå. Og det er vel en grunn til at det kun har gått oppover siste tiden. Anonymkode: 6724a...0f1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #11 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har bundet vår, har 1,8 i rente med 10 års binding. Regner med vi tjener på det for er jo lite trolig at styringsrenta blir på 0 neste 10 årene. Men en kan jo tape på det, men spørs vel litt på når det er for sent. Hadde hatt 2,3 i rente om jeg hadde gått på 10 års binding nå. Og det er vel en grunn til at det kun har gått oppover siste tiden. Anonymkode: 6724a...0f1 Om jeg hadde kjøpt i desember når vi begynte lete kunne jeg bundet til 1,5. Anonymkode: 6724a...0f1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #12 Skrevet 21. august 2021 Man tjener aldri penger på å binde renta. Det eneste man tjener er forutsigbarhet. Bankene hadde aldri gitt deg en fastrente som gjorde at de taper penger ift en flytende rente Anonymkode: 9b1d4...87f 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #13 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kommer aldri til å binde renta. Du betaler overpris. Banken tar godt i i tilfelle, for å sikre seg selv. Å binde renta er utelukkende for at de skal tjene mer på deg. Aldri motsatt! For det er det du må betale for "tryggheten". Tenk de som har bundet renta nå. F.eks for 3 år siden. De betaler sikkert 3% rente pga avtalen, enda normalrenta i dag er 1,5%. Anonymkode: 381ae...cb9 Ja, det er fort gjort å gå på en smell der. Det er jo så vanskelig å vite. Synes bare det er litt stressende å tenke på at renta jo var rundt 4%? 5%? for en ti års tid siden før den begynte å dale, og da var man ikke sikker på om den skulle gå opp eller ned. Kjedelig for de som fikk fastrente på den tiden. Hva om det går opp igjen til de nivåene? Da sitter man igjen og angrer bittert AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om jeg hadde kjøpt i desember når vi begynte lete kunne jeg bundet til 1,5. Anonymkode: 6724a...0f1 Hvordan fikk du så godt tilbud? Anonymkode: 6800b...887
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #14 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man tjener aldri penger på å binde renta. Det eneste man tjener er forutsigbarhet. Bankene hadde aldri gitt deg en fastrente som gjorde at de taper penger ift en flytende rente Anonymkode: 9b1d4...87f Man sparer jo hvis man binder renta på 2% og den flytende renta går opp til f. eks 4%. Anonymkode: 6800b...887 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #15 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er fort gjort å gå på en smell der. Det er jo så vanskelig å vite. Synes bare det er litt stressende å tenke på at renta jo var rundt 4%? 5%? for en ti års tid siden før den begynte å dale, og da var man ikke sikker på om den skulle gå opp eller ned. Kjedelig for de som fikk fastrente på den tiden. Hva om det går opp igjen til de nivåene? Da sitter man igjen og angrer bittert Hvordan fikk du så godt tilbud? Anonymkode: 6800b...887 Vi har lån i husbanken, men prinsippet blir jo i utgangspunktet det samme. Om styringsrenta settes opp til 1% vil de jo ikke kunne holde en rente på under 1%, det er vel litt av grunnen til at det har økt fra 1,5 til 2,3 på 8 mnd. Anonymkode: 6724a...0f1
Grandidosa83 Skrevet 21. august 2021 #16 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Med tanke på den renteoppgangen som er varslet i høst. Vi har LOFavør-lån og en rente på rundt 1,4%. Begynner å lure på om det kan være lurt å binde renta? Regner med den blir litt høyere om man binder seg? Vet så å si ingenting om dette, så om noen med peiling vil ta seg tid til å gi en forklaring til meg med teskje og komme med fordeler, ulemper og egne erfaringer så setter jeg stor pris på det! Anonymkode: 6800b...887 Å binde renten er å inngå et veddemål mot banken. Et veddemål som foregår på bankens premisser. De vet også godt hva sentralbanksjefen sier, så tilbudet du får til enhver tid vil alltid a priset inn en sikkerhetsmargin i bankens favør. Det betyr ikke at det kan være lurt, men man skal vite hva man holder på med. Jeg mener at man bare bør binde renten dersom en renteøkning vil medføre at man får problemer med å betale for seg. 3
Druid Skrevet 21. august 2021 #17 Skrevet 21. august 2021 Grandidosa83 skrev (3 minutter siden): Å binde renten er å inngå et veddemål mot banken. Et veddemål som foregår på bankens premisser. De vet også godt hva sentralbanksjefen sier, så tilbudet du får til enhver tid vil alltid a priset inn en sikkerhetsmargin i bankens favør. Det betyr ikke at det kan være lurt, men man skal vite hva man holder på med. Jeg mener at man bare bør binde renten dersom en renteøkning vil medføre at man får problemer med å betale for seg. Dette er så viktig å forstå. Dette er kjernen i beslutningen rundt denne typen valg. 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #18 Skrevet 21. august 2021 Grandidosa83 skrev (34 minutter siden): Å binde renten er å inngå et veddemål mot banken. Et veddemål som foregår på bankens premisser. De vet også godt hva sentralbanksjefen sier, så tilbudet du får til enhver tid vil alltid a priset inn en sikkerhetsmargin i bankens favør. Det betyr ikke at det kan være lurt, men man skal vite hva man holder på med. Jeg mener at man bare bør binde renten dersom en renteøkning vil medføre at man får problemer med å betale for seg. Det kan hende jeg er helt på bærtur nå, men: Siden styringsrenten er på 0 nå og vårt huslån har en rente på ca. 1,4% i dag, er det da riktig å anta at vår rente vil ha steget til rundt 2,4% om et år når styringsrenten havner på 1% som varslet? Og når styringsrenten i 2024 er varslet å havne på 4%, så blir vår rente 5,4? I så fall vil vi jo totalt sett spare penger etter at første året er omme, om vi binder renta nå etter helga? Selv om jeg skjønner at det selvsagt er på bankens premisser, de skal jo tjene penger, så er det vel egentlig lurt å binde nå for vår egen del? Forutsatt at styringsrenta øker som spådd. Anonymkode: 6800b...887
Oxytenis Skrevet 21. august 2021 #19 Skrevet 21. august 2021 Jeg lurer også på om vi skal binde nå. Men kan ingenting om dette😅
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #20 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan hende jeg er helt på bærtur nå, men: Siden styringsrenten er på 0 nå og vårt huslån har en rente på ca. 1,4% i dag, er det da riktig å anta at vår rente vil ha steget til rundt 2,4% om et år når styringsrenten havner på 1% som varslet? Og når styringsrenten i 2024 er varslet å havne på 4%, så blir vår rente 5,4? I så fall vil vi jo totalt sett spare penger etter at første året er omme, om vi binder renta nå etter helga? Selv om jeg skjønner at det selvsagt er på bankens premisser, de skal jo tjene penger, så er det vel egentlig lurt å binde nå for vår egen del? Forutsatt at styringsrenta øker som spådd. Anonymkode: 6800b...887 Slik jeg forstår det vil det være slik, altså banken har neppe lavere rente en styringsrenta. Og penger får de vel inn likevel sia de fleste sikkert hopper på for sent/til feil tidspunkt. Folk har jo gjerne en tendens til å vente til det blir varslet, og da har jo banken alt økt sitt. Anonymkode: 6724a...0f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå