Gå til innhold

Plutselig positiv hpv i langtidsforhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal spørre legen, men har ikke time på en stund enda. Har noen andre erfaring med å være i et langvarig forhold, og så plutselig få positiv hpv-prøve? Hvordan er det mulig, ligger det latent i kroppen min? 

Jeg har hatt positiv hpv før, da i 2010. Nå har jeg fått det igjen, og jeg har ikke skiftet partner. 

Anonymkode: 29094...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, HPV kan ikke ligge latent, men man tester bare for visse typer HPV enten ved vanlig celleprøve eller ved livmorhals eller munn og halskreft, og celleprøve taes normalt ikke oftere enn hvert 3.år. Så du kan ha vært i et forhold i 3 år og nå få påvist HPV.

Anonymkode: 0b9ff...7b9

Skrevet

Jeg har vært i et forhold siden 2011, altså ti år. Jeg har hatt en positiv HPV, og fikk oppfølging da, i 2009-2010. Det gikk over av seg selv. Siden da har jeg tatt regelmessige celleprøver, og fått barn. Alt har vært normalt. Nå har jeg positiv HPV helt ut av det blå. 

Jeg har ikke hatt noen andre seksualpartnere, for å si det sånn. 

Kan jeg ha hatt positiv hpv hele tiden, uten å få beskjed om det? Er det den samme som for 11 år siden? Eller har jeg fått det nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært i et forhold siden 2011, altså ti år. Jeg har hatt en positiv HPV, og fikk oppfølging da, i 2009-2010. Det gikk over av seg selv. Siden da har jeg tatt regelmessige celleprøver, og fått barn. Alt har vært normalt. Nå har jeg positiv HPV helt ut av det blå. 

Jeg har ikke hatt noen andre seksualpartnere, for å si det sånn. 

Kan jeg ha hatt positiv hpv hele tiden, uten å få beskjed om det? Er det den samme som for 11 år siden? Eller har jeg fått det nå? 

Det kan være samme som for over 11 år siden, men hvilken HPV hadde du før og hvilken har du nå? (Altså om du har type 16 eller 18 osv) For hvis det er to ulike typer vet du i alle fall at du ikke kan ha hatt det siden den gang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det kan være samme som for over 11 år siden, men hvilken HPV hadde du før og hvilken har du nå? (Altså om du har type 16 eller 18 osv) For hvis det er to ulike typer vet du i alle fall at du ikke kan ha hatt det siden den gang. 

Ah, smart tenkt. Jeg skal be legen sjekke det. Jeg har ikke papirene fra sist gang, men det ligger garantert i journalsystemet et sted. 

Jeg liker jo å stole på samboeren min, men vi har hatt en lang røff periode og sextørke. Så da stakk det litt å plutselig få en infeksjon :sukk: 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ah, smart tenkt. Jeg skal be legen sjekke det. Jeg har ikke papirene fra sist gang, men det ligger garantert i journalsystemet et sted. 

Jeg liker jo å stole på samboeren min, men vi har hatt en lang røff periode og sextørke. Så da stakk det litt å plutselig få en infeksjon :sukk: 

Da ligger det vel litt i kortene hvor det viruset nå kommer fra…

Anonymkode: f541d...cec

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært sammen med samme mann i 21 år. I 2004 fikk jeg positiv hpv prøve. Ble behandlet og det forsvant. I 2019 fikk jeg på nytt positiv prøve. Fastlegen min sa at det kan ligge latent i mange mange år. Det kan  blusse opp igjen. Nå holdes det øye med to ganger i året. Jeg har tatt HPV-vaksine. 

Anonymkode: 1a7f0...ec4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, HPV kan ikke ligge latent, men man tester bare for visse typer HPV enten ved vanlig celleprøve eller ved livmorhals eller munn og halskreft, og celleprøve taes normalt ikke oftere enn hvert 3.år. Så du kan ha vært i et forhold i 3 år og nå få påvist HPV.

Har du kilde på at det ikke kan ligge latent? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da ligger det vel litt i kortene hvor det viruset nå kommer fra…

Anonymkode: f541d...cec

Nei det gjør det ikke.

Viruset kan ligge i kroppen lenge. Jeg testet positivt 10 år etter jeg hadde hatt sex sist, hadde 2 helt fine prøver i mellomtiden. 

Anonymkode: cf615...a8b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du kilde på at det ikke kan ligge latent? 

Det er så vidt jeg vet aldri blitt bevist at HPV-virusene kan ligge latent slik som f.eks lungetuberkulose, men om det er kommet ny forskning på feltet må du gjerne vise til det.

Skrevet

Står om at det er ne teori det ligger latent ser jeg nå

Anonymkode: 679aa...c1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, HPV kan ligge latent. Det er hele greia med HPV...

HPV – Store medisinske leksikon (snl.no)

Herpesvirusene kan også gjøre dette....

Sannheten om HPV - Lommelegen

Sitat

Det finnes imidlertid teorier om latens. Det vil si at smitte for mange år tilbake kan ligge "sovende" i basallaget av slimhinnen over lang tid uten aktiv virusproduksjon. Livmorhalsprøve vil være normal og HPV-test vil være negativ. Etter mange år kan en slik latent infeksjon reaktivers, gi celleforandringer og positiv HPV-test. Dette kan skje både hos menn og kvinner. En HPV-test kan derfor ikke brukes som en utroskaptest.

Anonymkode: f6b8d...365

• 2 år senere...
Skrevet

Kan ligge laten i årevis,, minst 20-30. kan utvikle kreft da selv om smittet for lenge siden.

Anonymkode: 7b0cd...64e

Skrevet

Om det er celleprøve det er snakk om, så er det nå en ny laboratorieanalyse i forhold til tidligere. Tidligere så de på cellene i mikroskop for å se om det var forandring som var forårsaket av hpv. Nå blir det tatt en "dna-test" for å se etter dna til hpv. Om en finner det, ser de på cellene i mikroskop for å se etter forandringer. Jeg vil derfor anta at flere får positive resultat nå i forhold til tidligere.

Anonymkode: 96740...ff9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...