AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Jeg skjønner at ikke alle E stoffer er noe å være lei seg for, men denne innholdsforklaringen er ganske grusom lesing: Det er noen som nevnes flere ganger, men likevel...er ikke dette litt voldsomt? Får det dere til å bli skeptisk? Jeg er litt usikker...disse er så grei lunsj. Anonymkode: eef49...6ab 4
Jegerikkeminskyld Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 NNja... E260 er eddiksyre, E330 er sitronsyre. Altså eddik og sitron. De fleste bruker det selv i matlaging uten å ane at det er "E-stoffer". At det er såpass mang skyldes vel at det er mange forskjellige ingredienser, og at det brukes litt forskjellige konserverings- og søtningsmidler i hver enkelt? 21
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 Jegerikkeminskyld skrev (15 minutter siden): NNja... E260 er eddiksyre, E330 er sitronsyre. Altså eddik og sitron. De fleste bruker det selv i matlaging uten å ane at det er "E-stoffer". At det er såpass mang skyldes vel at det er mange forskjellige ingredienser, og at det brukes litt forskjellige konserverings- og søtningsmidler i hver enkelt? Og E160a er betakaroten, E412 er guar, E960 er stevia, E300 er askorbinsyre. Det er forresten 16 E-stoffer her, ikke over 20, og mange av dem er helt naturlige og ufarlige stoffer. Noen er til og med bra for oss. Så før du slutter å kjøpe en vare du liker anbefaler jeg å lese litt om de enkelte. Det trenger ikke være så skummelt som det ser ut til. Her er hele lista: E133 Briljantblå E1422 Acetylert distivelseasdipat E160a Betakaroten (Omdannes til vitamin A) E202 Kaliumsorbat E211 Natriumbenzoat E260 Eddiksyre E300 Askorbinsyre (AKA C-vitamin) E330 Sitronsyre E412 Guar E415 Xantan E420 Sorbitol E621 Mononatriumglutamat E635 Dinatrium-5'-ribonukleotider E954 Sakkarin E955 Sukralose E960 Steviolglykosid (Stevia) Anonymkode: a274b...5cb 12
Lafamiglia Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 Selv om mange tilsetningsstoffer er helt harmløse, er det da mye bedre med vanlig mat, som IKKE inneholder noe av dette. Og for øvrig er det forskjell på om et stoff naturlig inngår i den kjemiske sammensetningen i en matvare (f.eks. fruktose i frukt), eller om det er trekt ut av matvaren (f.eks. ren fruktose i pulverform) og så tilsatt andre steder. Dette fordi et stoff i en matvare samspiller med de andre stoffene i den aktuelle matvaren, mens når stoffet er isolert, virker det på en helt annen måte i kroppen. 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 Selv om det er nevnt 16 e-stoffer inneholder nok denne maten mange flere e-stoffer. Så og si all mat inneholder mange e-stoffer naturlig. Et eple inneholder f.eks 11 e-stoffer. Anonymkode: c0d1e...5b1 9
Lafamiglia Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv om det er nevnt 16 e-stoffer inneholder nok denne maten mange flere e-stoffer. Så og si all mat inneholder mange e-stoffer naturlig. Et eple inneholder f.eks 11 e-stoffer. Anonymkode: c0d1e...5b1 Da har du misforstått kraftig. For, som jeg forsøkte å forklare litt tidligere her, så er alle de kjemikaliene som en frukt, et stykke kjøtt, eller annet består av (for ja, all mat er bygd opp av ulike kjemiske stoffer, det er virkelig barneskolekunnskap) noe helt annet enn om man trekker ut noen av dem enkeltvis og setter dem inn i helt nye omgivelser. Da påvirker de kroppen på en helt annen måte enn om de er en del av den råvaren hvor de naturlig forekommer. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 Lafamiglia skrev (Akkurat nå): Da har du misforstått kraftig. For, som jeg forsøkte å forklare litt tidligere her, så er alle de kjemikaliene som en frukt, et stykke kjøtt, eller annet består av (for ja, all mat er bygd opp av ulike kjemiske stoffer, det er virkelig barneskolekunnskap) noe helt annet enn om man trekker ut noen av dem enkeltvis og setter dem inn i helt nye omgivelser. Da påvirker de kroppen på en helt annen måte enn om de er en del av den råvaren hvor de naturlig forekommer. Hva har jeg misforstått? Anonymkode: c0d1e...5b1 2
Lafamiglia Skrevet 21. august 2021 #8 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva har jeg misforstått? Anonymkode: c0d1e...5b1 Alt det med at det ikke nødvendigvis er enkeltstoffer som er problematiske, men derimot hvordan de kjemiske bindingene inni matvaren er, pluss hvilke andre stoffer som de naturlig opptrer sammen med i en råvare. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #9 Skrevet 21. august 2021 Lafamiglia skrev (Akkurat nå): Alt det med at det ikke nødvendigvis er enkeltstoffer som er problematiske, men derimot hvordan de kjemiske bindingene inni matvaren er, pluss hvilke andre stoffer som de naturlig opptrer sammen med i en råvare. Hvor har jeg skrevet noe som helt om det? Anonymkode: c0d1e...5b1 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #10 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor har jeg skrevet noe som helst om det? Anonymkode: c0d1e...5b1 * rettet skrivefeil Anonymkode: c0d1e...5b1
Druid Skrevet 21. august 2021 #11 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skjønner at ikke alle E stoffer er noe å være lei seg for, men denne innholdsforklaringen er ganske grusom lesing: Det er noen som nevnes flere ganger, men likevel...er ikke dette litt voldsomt? Får det dere til å bli skeptisk? Jeg er litt usikker...disse er så grei lunsj. Anonymkode: eef49...6ab Jeg hater når de IKKE bruker E kodene. Oftere og oftere ser jeg innholdsfortegnelser som kun skriver navnet, og ikke den tilhørende Ekoden. Det må være et helvete for de som faktisk er avhengig av koden. Og kun fordi folk ikke skjønner verdien av kodene. Man velger vekk å skrive kodene fordi tanketomme folk anser E koder som problematisk. 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #12 Skrevet 21. august 2021 Druid skrev (1 minutt siden): Jeg hater når de IKKE bruker E kodene. Oftere og oftere ser jeg innholdsfortegnelser som kun skriver navnet, og ikke den tilhørende Ekoden. Det må være et helvete for de som faktisk er avhengig av koden. Og kun fordi folk ikke skjønner verdien av kodene. Man velger vekk å skrive kodene fordi tanketomme folk anser E koder som problematisk. Er ikke dette regulert? Anonymkode: eef49...6ab 2
Lafamiglia Skrevet 21. august 2021 #13 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor har jeg skrevet noe som helt om det? Anonymkode: c0d1e...5b1 OK, jeg trodde at du mente at bare fordi en kjemisk forbindelse forekommer i sunne råvarer, så er det uproblematisk. Men det er virkelig ikke sånn! For eksempel er det ikke spesielt problematisk å få i seg sukrose (vanlig sukker) i form av frukt, mens det ikke er spesielt sunt å helle sukker på frokostblandingen. Dette handler i stor grad om at sukrose, og de aller fleste andre kjemiske forbindelser, tas opp av kroppen på en annen måte når vi får dem i oss i form av råvarer, enn når vi får dem i oss i ren form. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #14 Skrevet 21. august 2021 Lafamiglia skrev (4 minutter siden): OK, jeg trodde at du mente at bare fordi en kjemisk forbindelse forekommer i sunne råvarer, så er det uproblematisk. Men det er virkelig ikke sånn! For eksempel er det ikke spesielt problematisk å få i seg sukrose (vanlig sukker) i form av frukt, mens det ikke er spesielt sunt å helle sukker på frokostblandingen. Dette handler i stor grad om at sukrose, og de aller fleste andre kjemiske forbindelser, tas opp av kroppen på en annen måte når vi får dem i oss i form av råvarer, enn når vi får dem i oss i ren form. Kan du vise til forskning på dette? Anonymkode: c0d1e...5b1 9
Druid Skrevet 21. august 2021 #15 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er ikke dette regulert? Anonymkode: eef49...6ab Tydeligvis ikke. Mange produkter innholdet bare konserveringsmiddel… ingen kode
Lafamiglia Skrevet 21. august 2021 #16 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du vise til forskning på dette? Anonymkode: c0d1e...5b1 Dette er da helt elementær kunnskap. Men greit, jeg skal finne fram til studier som viser dette. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #17 Skrevet 21. august 2021 Lafamiglia skrev (1 minutt siden): Dette er da helt elementær kunnskap. Men greit, jeg skal finne fram til studier som viser dette. Jeg tar ikke det noen skriver på KG for god fisk uten dokumentasjon. Anonymkode: c0d1e...5b1 5
Lafamiglia Skrevet 21. august 2021 #18 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tar ikke det noen skriver på KG for god fisk uten dokumentasjon. Anonymkode: c0d1e...5b1 Det gjør du virkelig helt rett i! Men som sagt, jeg skal finne frem til egnede studier for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #19 Skrevet 21. august 2021 Synes det er rart at folk forsvarer slik bruk av tilsetningsstoffer til maten de spiser. Halvparten her er sikkert helt fullstendig unødvendig. Men det er slik vi har blitt. Tilsetningsstoffer = vanlig. Problemet er ikke denne retten i seg selv, men tilsetningsstoffer i absolutt alt du spiser. Da blir mengdene også store. Angående mengder så har man høye retningslinjer for mat i Norge, så du kan jo tenke selv hvorfor ting blir så det blir. Vi er veldig opphengt i at man gjennom evolusjonen har tilvent seg melk og gluten. Men ironisk nok så bryr vi oss ikke om at evolusjonen ikke har vent oss til tilsetningsstoffer, som er av ganske ny dato. Og så lurer vi samtidig på hvorfor vi overøses av sykdommer, spesielt relatert til mage- og tarm. Mage- og tarm, som enda mer ironisk er involvert i stort sett alle sykdommer i dag, enten direkte eller indirekte. Så kos dere med sushi folkens! Anonymkode: c2bb0...41c 4
Lafamiglia Skrevet 21. august 2021 #20 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Synes det er rart at folk forsvarer slik bruk av tilsetningsstoffer til maten de spiser. Halvparten her er sikkert helt fullstendig unødvendig. Men det er slik vi har blitt. Tilsetningsstoffer = vanlig. Problemet er ikke denne retten i seg selv, men tilsetningsstoffer i absolutt alt du spiser. Da blir mengdene også store. Angående mengder så har man høye retningslinjer for mat i Norge, så du kan jo tenke selv hvorfor ting blir så det blir. Vi er veldig opphengt i at man gjennom evolusjonen har tilvent seg melk og gluten. Men ironisk nok så bryr vi oss ikke om at evolusjonen ikke har vent oss til tilsetningsstoffer, som er av ganske ny dato. Og så lurer vi samtidig på hvorfor vi overøses av sykdommer, spesielt relatert til mage- og tarm. Mage- og tarm, som enda mer ironisk er involvert i stort sett alle sykdommer i dag, enten direkte eller indirekte. Så kos dere med sushi folkens! Anonymkode: c2bb0...41c Spot on. Og folk bryr seg ikke, sjokkerende nok! De siste få dagene har det vært en diskusjon på Barn og familie her på forumet, om hvorvidt det er akseptabelt å servere kjøpekake. Og i denne diskusjonen, ligger omtrent alle svarene i den moralistiske gata, altså om hvorvidt det er akseptabelt som høyverdig og akseptabel mor (for det er alltid mor det dreier seg om, og aldri far), å kjøpe kake, eller om man da har feilet som perfekt mamma (spesielt relatert til Insta, regner jeg med). Den kaken de som er litt mer nedpå, og som ikke er med på presset foretrekker, er imidlertid IKKE bra heller. Og om man snakker ned den, så er man hysterisk. Go figure, Her er den: Sukker, vegetabilske olje (raps, kokos), hvetemel, egg, fuktighetsbevarende middel (E422), glukose-fruktose sirup, fettredusert kakaopulver (1,4%), skummetmelk pulver, modifisert stivelse (E1422), stivelse (inneholder hvete), emulgator (E471, E475, E481, E322), hevemiddel (E450, E500), salt, surhetsregulerende middel (E262), hvetegluten, helmelks pulver, kakaosmør, kakaomasse, vegetabilsk olje (herdet raps), konserveringsmidler (E202), fortykningsmiddel (E415), fargestoff (E120, E141, E160a), overflatebehandlingsmiddel (E904), aroma Men er altså de eneste alternativene som fins, perfekt prinsessekake med alle de riktige ingrediensene, på den ene siden, eller denne på den andre? Eller går det faktisk an å lage en helt ok kake med normale ingredienser og også synes at den er helt grei? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå