Gå til innhold

Min datters venninne er konfirmant, sammen med tvillingbroren sin. Hva med gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke etnisk norske, og min datter har en god venninne, som er konfirmant snart, sammen med tvillingbroren sin. De går i samme klasse, alle tre, men det er kun jentene som har vært sammen, ikke gutten/broren, som har sin egen vennekrets. 

Min datter kommer ikke til å ha en konfirmasjon, det er ikke vanlig i vår religion eller kultur. Er det vanlig at hun som venninne bør gi presang til sin venninne? De er 14/15 begge to. Eller trenger hun ikke, når hun ikke er invitert. Hva er vanlig? 

Denne venninne har en tvillingbror, som også er konfirmant. Hvis hun velger å gi gave til venninne, selv om hun ikke er invitert, bør broren også samtidig få en gave. 

Jeg vet ikke hva som er riktig, kan noen gi meg råd ift det? 

Anonymkode: 39e59...e2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun behøver ikke gi gave til denne tvillingbroren da de er i forskjellige vennekretser. Til venninne kan hun jo kjøpe noen pene øredobber, enkelt kjede. Behøver ikke være noe dyrt. Eller bare sende en blomst og ett kort til venninnen.

MÅ ikke kjøpe gave heller, men jeg ville nok gjort det.

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke vanlig å gi gaver mellom venninner. 

Om hun ønsker det kan hun kjøpe en liten ting til sin venninne, det er heller ikke feil. Men dere trenger ikke gi noe til broren. 

Anonymkode: 8f9fd...9b4

• Liker 5
Skrevet
Blomsterpotta skrev (3 minutter siden):

Hun behøver ikke gi gave til denne tvillingbroren da de er i forskjellige vennekretser. Til venninne kan hun jo kjøpe noen pene øredobber, enkelt kjede. Behøver ikke være noe dyrt. Eller bare sende en blomst og ett kort til venninnen.

MÅ ikke kjøpe gave heller, men jeg ville nok gjort det.

Nei. Ikke til 15 åringer i 2021. 

• Liker 9
Skrevet

Det er vanlig å gi gaver til venner

Anonymkode: 82baf...d6c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ånei 

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt noe på tvillingbroren. Vet at mange jentejenger avtaler om de skal gi gave til hverandre eller ikke, så går jo an å få jenten din til å høre med andre jenter i klassen f.eks. om de skal gi noe :)  Vi hadde avtale på forhånd om hvor mye vi skulle gi i gave til hverandre (f.eks. et smykke eller en 200 lapp med fint kort). 

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hva som et vanlig, men synes det høres rart ut om datteren din skal gi gave til en gutt hun ikke omgås og der hun ikke skal til festen engang. Også rart om det er vanlig at 15-åringer skal kjøpe dyre gaver til hverandre til fester ig feiringer der de ikke er invitert.

Anonymkode: 47e35...8f1

• Liker 1
Skrevet

Ser at mange skriver at det ikke er vanlig å gi konfirmasjonsgave til venner. Kanskje det er litt forskjeller utifra hvor man bor i landet. I skolekretsen til meg (Bergen er nærmeste by), søsken, kusiner og barn har det i alle fall vert vanlig å gi konfirmasjonsgave til nære venner - de samme som man gjerne gir julegaver og bursdagsgaver til. 

• Liker 4
Skrevet

Her jeg er fra er det ikke vanlig å gi konfirmasjonsgave til venninner med mindre man er invitert i konfirmasjonen. 

• Liker 2
Skrevet

Her hvor jeg er fra er det vanlig å gi gave til nære venninner, uavhengig av om man er invitert eller ikke. Smykke eller øredobber er fine gaver. Dere trenger ikke å gi noe til tvillingbroren.

Anonymkode: 7ebc5...5e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er avhengig av sosial krets og sted. Noen steder og i noen kretser er dette ok. I andre er det ok å ikke gi noe som helst, mens i andre igjen forventes det at hver av barna gir en fast sum til alle sine venner. Da er kutymen typisk at man gir til dem som gir til en selv.

ts: har du en mor i din klasse du kan sprøere rett ut? Eventuelt kan du spørre læreren, om du tror hen vet slikt? Norge har nemlig ikke, verken i sosiale lag eller geografisk, en regel eller kutyme for dette.

Anonymkode: 2fcbe...697

Skrevet

Jeg har tvillinger selv, og du trenger uansett ikke tenke på tvillingbroren. Jeg er vant til at man gir en liten gave dersom man er invitert, men ikke ellers. Det kan hende det har endret seg og at man gir en gave selv om man ikke er invitert. Som sagt, ikke tenk på broren. 

Anonymkode: 68920...ce1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er avhengig av sosial krets og sted. Noen steder og i noen kretser er dette ok. I andre er det ok å ikke gi noe som helst, mens i andre igjen forventes det at hver av barna gir en fast sum til alle sine venner. Da er kutymen typisk at man gir til dem som gir til en selv.

ts: har du en mor i din klasse du kan sprøere rett ut? Eventuelt kan du spørre læreren, om du tror hen vet slikt? Norge har nemlig ikke, verken i sosiale lag eller geografisk, en regel eller kutyme for dette.

Anonymkode: 2fcbe...697

Enig i at det å gi eller ikke varierer.

Men ingen 15 åringer gir kort og blomster. Konseptet kort er i ferd med å dø ut fullstendig. Og ingen tenåringsjente i historien har vært interessert i blomster om alternativet er et par øredobber fra HM, eller en 100 lapp. 

Skrevet

Her er det vanlig å gi en liten gave til venner selv om man ikke er invitert. Akkurat hva kommer an på mottakeren, her ble det gavekort på kinobilletter ettersom ingen av dem bruker noe særlig smykker. 

Anonymkode: f6ffc...53b

Skrevet
ValarMorghulis skrev (23 minutter siden):

Her jeg er fra er det ikke vanlig å gi konfirmasjonsgave til venninner med mindre man er invitert i konfirmasjonen. 

Samme her. 

Anonymkode: 640ff...5e0

Skrevet

Datteren min skal konfirmere seg nå snart, og vi gir selvsagt gave til venninnene hennes i jentegjengen. Vi har kjent hverandre siden 1.kl, og jeg har et godt forhold til foreldrene. 

De er fem stk og alle får 200 kr hver. 

Anonymkode: 79384...c9f

Skrevet

Hmm, det kommer nok an på hva som er vanlig rundt hos dere. Her gir vi penger til nabobarn som konfirmerer seg, og nå som søsteren til vår sønns bestevenn konfirmerer seg har jeg selvfølgelig tenkt å gi gave til henne også. Blir jo litt det samme? Gave til søsteren til bestevennen? 

Anonymkode: 4d3f7...a19

Skrevet

Hos oss ville det være naturlig med en gave og kort fra vennine+foreldre typ 200 kroner litt avhengig av hvor godt dere kjenner familen. 

Hvis dere er nære naboer eller omgås litt ellers, tenker jeg broren og får gave. 

Skrevet

Gave til veninne men ikke tvilling bror 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...