Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gibralfaro skrev (4 minutter siden):

Hvor mange nordmenn som er bosatt i utlandet tror du har lagt bort sine norske skikker og vaner, og adoptert de lokale i det landet de bor i?

Har du noen gang sett et 17 mai tog i Spania? Noe av det kleineste jeg noensinne har opplevd.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
LovelyKindness skrev (På 21.8.2021 den 15.07):

Hvorfor ikke bare la folk få bestemme hva de selv ønsker og gå I? Må bli slitsomt og ta seg nær og reagere på alt hva andre mennesker velger og gå  kledd i?

Burka har ikke noe med klesplagg å gjøre. Det er en tvangsuniform som påtvinges kvinnene av ekstreme muslimske menn, som vil at «eiendommen» deres skal være usynlig for andre. 

Skrevet (endret)

Leste et intervju med flere ulike muslimske kvinner i Norge som gikk med hodeplagg, også nikab og 1med burka. Felles for dem alle var at de stort sett trivdes godt med religiøst hodeplagg ut i fra sin kultur og tolkning av religionen/Koranen. De følte seg betydningsfulle og verdifulle med hodeplaggene sine.

Felles for dem med nikab og burka, var at de slet med psykiske utfordringer i større eller mindre grad. Og/eller sterk sosial angst ute blant folk. Bla fordi stadig møtte fordommer fra folk. Da var nikaben veldig god å gjemme seg i. Det var heller ikke nødvendigvis familien som krevde det. De ville det selv. Og det føltes godt med støtte fra kulturen og religionen sin. De beskrev at de nok ikke hadde turt å gå ut blant folk uten.

Selv har jeg blitt veldig fortrolig med munnbind i hverdagen siste året. Syns det er godt å gjemme seg litt (og slippe så mye sminke) i en travel hverdag og med moderat sosial angst. Så jeg på mange måter forstå meg på disse muslimske kvinnene som syns det er godt å skjule seg litt ute blant folk.

Jeg tror det verst av alt må være de tilfellene hvor kvinner vokser opp etter så og si vestlig standard. For så plutselig blir tvunget ut av arbeidslivet og nektes å gå ut av huset uten burka. Sånn helt plutselig. Slik som skjer i Afghanistan nå. Det må nok føles dypt traumatisk for disse kvinnene😞😥

Endret av Jullen
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke bare la folk få bestemme hva de selv ønsker og gå I? Må bli slitsomt og ta seg nær og reagere på alt hva andre mennesker velger og gå  kledd i?

Så du hadde ikke reagert om noen dukket opp i et annet politisk plagg F.eks nazi uniform? 
Jeg vil ikke nekte noen av delene på prinsipielt grunnlag men kan ikke si at jeg liker det

• Liker 1
Skrevet
Marihønepøne skrev (På 24.8.2021 den 2.04):

Har du faktisk sett noen med burka i Oslo, eller prøver du bare å lage bråk nå? Eller vet du kanskje ikke hva en burka er?

Jeg har bodd i Oslo Øst heltid i 8 år og deltid i 8 år til og jeg har aldri, ikke en eneste gang, sett en burka. Jeg har også reist rundt i flere ulike arabiske land i en del måneder til sammen og ikke engang der har jeg sett noen i burka. Jeg har riktignok ikke vært i Afghanistan, men du pleier jo ikke engang å være noe annet sted enn i ditt eget hvite rikmannsstrøk, så at du skulle møtt på en haug med burkaer på en aldri så liten ekspedisjon øst for Ullern, tviler jeg sterkt på, når jeg aldri har sett en.

Merkelig for jeg ser både burka og niqab titt og ofte i Bergen 

Skrevet
18 hours ago, Ricky S said:

Har du noen gang sett et 17 mai tog i Spania? Noe av det kleineste jeg noensinne har opplevd.

Bor i Spania, så ja, har det. Deltar ikke selv, for å si det sånn, men de som vil må gjerne feire og gå i tog for min del. 😄 

Skrevet

Da man vedtok forbud mot ansiktsdekkende plagg for 4-5 år siden, ble det anslått at det var rundt 100 personer i Norge som brukte niqab eller burka. 

Det vil si 0,05 % av norske muslimer.

Mikroskopisk problem, med andre ord. Og som mange har sagt, så er det ingenting i gatebildet i Oslo Øst som tilsier en dramatisk økning. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Min erfaring er at de aller fleste jeg ser med burka er betydelig overvektige. Så tror det har mye med selvbildet å gjøre, at de vil gjemme bort kroppen sin et det store «teltet» som en burka er.

Endret av lupisnor
Skrevet
Agnesjenta skrev (På 21.8.2021 den 14.55):

Jeg er rimelig sjokkert 😱 går folk virkelig i Burka i Oslo??? Hvorfor? Jeg så det selv, var virkelig ikke klar over at det var blitt så ille. Er ikke så ofte på denne kanten.. Og før noen kaller meg ‘rasist’, nei jeg så ikke hudfarge.

Jeg tviler på at du i det hele tatt har vært på Oslo øst. Hva har du gjort for at folk skal kalle deg rasist? Det er ikke slik du tror at folk kaller deg rasist med en gang du er i Oslo øst.

Skrevet

Rimelig spesiell påstand all den tid at å kle seg i Burka ikke er selvbestemt, det handler mest av alt om forventninger/tvang, i et samfunn uten den tvangen så kler ikke hunnkjønn seg i burka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...