Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange av de burkakledte kvinnene er i arbeid? Forsørges de av sin yrkesaktive mann?

Jeg tror dessverre Nav er en viktig bidragsyter - dvs en nødvendighet - for at det skal være mulig å ta et slikt "valg".

For meg er det en selvfølge at man tilpasser seg kulturen i det land man besøker. Og i enda større grad om man flytter til et land med en kultur helt ulik den man kommer fra.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du faktisk sett noen med burka i Oslo, eller prøver du bare å lage bråk nå? Eller vet du kanskje ikke hva en burka er?

Jeg har bodd i Oslo Øst heltid i 8 år og deltid i 8 år til og jeg har aldri, ikke en eneste gang, sett en burka. Jeg har også reist rundt i flere ulike arabiske land i en del måneder til sammen og ikke engang der har jeg sett noen i burka. Jeg har riktignok ikke vært i Afghanistan, men du pleier jo ikke engang å være noe annet sted enn i ditt eget hvite rikmannsstrøk, så at du skulle møtt på en haug med burkaer på en aldri så liten ekspedisjon øst for Ullern, tviler jeg sterkt på, når jeg aldri har sett en.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Khadira skrev (10 timer siden):

På hvilken måte er "norsk levemåte" truet eller påvirket av at et veldig lite antall kvinner går med niqab eller burka? 

Alt begynner jo et sted… Har ikke islam som målsetting å erobre verden da? Man vet ikke hva som vil skje i fremtiden, om muslimene kommer i flertall i bydeler, så Oslo, og etter hvert Norge.  Det avhenger jo både av innvandring og av fødselstall i forhold til ikke-muslimer. Som norsk fri kvinne med 3 unge døtre, så ja, jeg ser det som en mulighet og jeg liker ikke ideen.

Endret av Agnesjenta
Skrivefeil
  • Liker 4
Skrevet
Marihønepøne skrev (8 timer siden):

Har du faktisk sett noen med burka i Oslo, eller prøver du bare å lage bråk nå? Eller vet du kanskje ikke hva en burka er?

Jeg har bodd i Oslo Øst heltid i 8 år og deltid i 8 år til og jeg har aldri, ikke en eneste gang, sett en burka. Jeg har også reist rundt i flere ulike arabiske land i en del måneder til sammen og ikke engang der har jeg sett noen i burka. Jeg har riktignok ikke vært i Afghanistan, men du pleier jo ikke engang å være noe annet sted enn i ditt eget hvite rikmannsstrøk, så at du skulle møtt på en haug med burkaer på en aldri så liten ekspedisjon øst for Ullern, tviler jeg sterkt på, når jeg aldri har sett en.

Vil tippe vedkommende mener niqab.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er ikke trådstarter og dermed ikke den du stiller spørsmålet til. Jeg bor i Oslo og har sett personer iført burka på Tøyen og Grønland. Dette er ikke et vanlig syn, og på ingen måte normalen.

Endret av Oida
  • Liker 2
Skrevet

Har heller aldri sett noen i Oslo med burka, men ser en sjelden gang noen med niqab.

• Liker 1
Skrevet

Niqab og burka er jo nesten det samme... blir litt pirkete å tenke at alle skal vite eller se forskjell? jeg så en kvinne med niqab (tror det var det ikke burka, jeg stirret ikke så jeg vet ikke helt) på tbanen senest i helgen, så det er ikke sånn at man aldri ser det. 

Synes det er helt fint at folk går med hijab om de vil men synes det er trist at noen føler de må gå med niqab (eller burka) pga religionen sin eller pga tvang fra sitt samfunn (sine nærmeste, sin omgangskrets eller liknende), føler det da blir veldig vanskelig for dem å bli integrert i samfunnet her. Jeg er for fritt valg men fritt valg basert på strenge religiøse lover er ikke for meg helt fritt valg. 

• Liker 2
Skrevet
Othilia skrev (1 minutt siden):

https://snl.no/burka
i tilfelle noen ikke vet forskjellen 

Det var ihvertfall helt tildekket med gitter foran øynene. Dette var på et kjøpesenter hvor vi var raskt innom for å kjøpe noe, i en butikk vi hadde sett at hadde det vi trengte på nettet. Hadde lite kjennskap til denne bydelen fra før og Jeg var ikke klar over at det var slik allerede i Oslo… men den burkaen var uansett det verste.

Skrevet

Hallo - hvorfor tror du jeg prøver å lage bråk? Dette var på et kjøpesenter nordøst i Oslo og mange andre så også denne kvinnen. Hun hadde minst et lite barn med seg. Er jo også mange som svarer at de også har sett dette.

Jeg ble sjokkert da jeg aldri har sett dette i Norge og ja jeg frykter utviklingen!

Men man har vel ikke lov til å reagere på dette en gang, ihvertfall ikke skrive om det. Det skal vel bare ties i hjel. Siden du tror jeg bare skal lage bråk så tyder det på at du mener dette!

• Liker 3
Skrevet
Honey Dew skrev (33 minutter siden):

Vil tippe vedkommende mener niqab.

Kan godt være - det var heldekkende, dekket også ansiktet og med gitter i et lite parti ved øynene. 

Skrevet
Rullerusk skrev (15 timer siden):

Problemet kommer når barna til disse skal joine samfunnet. Det ser dere ikke. Hijab og alle øvrige symboler på kvinnenes «skammelige kjønn» forplanter seg som problem når deres sønner ikke respekterer deg, dine døtre og øvrige medelever. Når sønnen din blir mobbet fordi han ikke er omskjært, osv osv osv 

symbolet betyr masse for muslimene. De forteller det bare ikke til de vantro. Også gårvi der og tenker vi er liberale og fri, og legger dermed til rette for grov kvinneundertrykkelse og det som verre er i et demokratisk samfunn tuftet på likhet, frihet og gjensidig respekt. Vi sier at det er greit alt det dette symbolet står for. Selv om det står i grell konflikt med alt nordmenn har kjempet frem de siste hundre årene. 

To + to er plutselig 18

Akkurat! Det er tilbake til den mørke middelalder…

• Liker 3
Skrevet
Marihønepøne skrev (10 timer siden):

Dette var på et kjøpesenter, Stovner, nordøst i Oslo. Nei jeg har aldri vært der før. 

Bor ikke i noe spesielt rikmannsstrøk, her jeg bor er det relativt homogent med små forskjeller. Enn så lenge.

Skrevet
Agnesjenta skrev (3 timer siden):

Kan godt være - det var heldekkende, dekket også ansiktet og med gitter i et lite parti ved øynene. 

Er det gitter, er det burka.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Agnesjenta skrev (17 timer siden):

Men hvorfor ikke heller da BO i et muslimsk land? Lurer jeg på..

Fordi her i Norge får de alle økonomiske støttefordeler som finnes. Det får de ikke i de fleste arabiske eller muslimske land.

Du kan jo tenke deg... bare det å få barnetrygd beløper seg jo til mange tusen kroner for en barnerik muslimsk familie. Penger de aldri ville fått for det å ha barn i et muslimsk land.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet
Honey Dew skrev (6 minutter siden):

Er det gitter, er det burka.

Ja det var det jeg trodde. 

Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Fordi her i Norge får de alle økonomiske støttefordeler som finnes. Det får de ikke i de fleste arabiske eller muslimske land.

Du kan jo tenke deg... bare det å få barnetrygd beløper seg jo til mange tusen kroner for en barnerik muslimsk familie. Penger de aldri ville fått for det å ha barn i et muslimsk land.

Økonomiske støtteordninger som ikke hadde eksistert i et muslimsk land ja. Men muslimer skal de være… Er det noen muslimer som jobber for et nytt mer moderne og demokratisk styresett tro? 

Leste at feks i Afghanistan er det masse dyrebare mineraler. Hvorfor ikke utvinne disse, og dele med folket, slik som Norge gjør med oljen?

Men nå som oljen skal ta slutt så blir vi vel like fattige vi også. Og kaldt er det her…

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Skrevet

Snork, hvem bryr seg? Samme hvordan folk går kledd, vell?

Skrevet
On 8/21/2021 at 2:55 PM, Agnesjenta said:

Jeg er rimelig sjokkert 😱 går folk virkelig i Burka i Oslo??? Hvorfor? Jeg så det selv, var virkelig ikke klar over at det var blitt så ille. Er ikke så ofte på denne kanten.. Og før noen kaller meg ‘rasist’, nei jeg så ikke hudfarge.

Hvor mange nordmenn som er bosatt i utlandet tror du har lagt bort sine norske skikker og vaner, og adoptert de lokale i det landet de bor i?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...