Agnesjenta Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Jeg er rimelig sjokkert 😱 går folk virkelig i Burka i Oslo??? Hvorfor? Jeg så det selv, var virkelig ikke klar over at det var blitt så ille. Er ikke så ofte på denne kanten.. Og før noen kaller meg ‘rasist’, nei jeg så ikke hudfarge. 3
Ananas. Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 Fordi de som bruker burka trolig har de samme holdningene og verdiene uansett om de bor i Oslo eller andre steder? At burka finnes og brukes, gjør jo at det før eller siden også vil dukke opp i Oslo og andre steder i Norge. Bakgrunnen for bruk av burka generelt antar jeg at du kjenner til (tildekking osv.). Rasisme er dessuten ikke knyttet til hudfarge spesifikt. Jeg synes det er leit at det finnes kulturer og holdninger som gjør at kvinner bruker burka, bare så det er sagt, men at det finnes burkabrukere i Oslo i vår tid kan vel ikke være så overraskende.. 11
LovelyKindness Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 Hvorfor ikke bare la folk få bestemme hva de selv ønsker og gå I? Må bli slitsomt og ta seg nær og reagere på alt hva andre mennesker velger og gå kledd i? 6
Agnesjenta Skrevet 21. august 2021 Forfatter #4 Skrevet 21. august 2021 (endret) LovelyKindness skrev (7 minutter siden): Hvorfor ikke bare la folk få bestemme hva de selv ønsker og gå I? Må bli slitsomt og ta seg nær og reagere på alt hva andre mennesker velger og gå kledd i? Jeg syns uansett at det er utrolig trist at noen, frivillig eller ihvertfall under tvang, går i burka i Norge. Det er fordi jeg ser på det som et kvinnefiendtlig og diskriminerende plagg. Håper virkelig ikke det blir vanlig. Er det ikke derfor kvinner vil bort fra Afghanistan? Hvorfor bruke det i Norge da? Syns ikke andre at det er trist? Eller er det helt greit? Endret 21. august 2021 av Agnesjenta Skrivefeil 20
LovelyKindness Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 1 minutt siden, Agnesjenta said: Eller er det helt greit? Så lenge det er helt frivellig så syns jeg det er helt greit. Men om det er under tvang er det selvfølgelig IKKE greit. På lik linje som alt annet. Det er aldri greit og tvinge noen til noe de ikke vil. Men om vedkommede selv ønsker det, og vil det er det vedkommende sitt valg og bestemme selv. 2
Bli medlem Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 LovelyKindness skrev (33 minutter siden): Hvorfor ikke bare la folk få bestemme hva de selv ønsker og gå I? Må bli slitsomt og ta seg nær og reagere på alt hva andre mennesker velger og gå kledd i? Man skal bry seg om hva andre går med. Det handler om hvilke verdier som ytres gjennom bekledningen, ikke graden av tildekning. Burka representerer verdier som er uønskede. Også andre plagg representerer verdier som er uønskede: Det er ikke opp til hver enkelt hva de har på seg. 19
Gjest Saph Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 Oslo er bitte bitte lite. Har de en familie som vil de skal bruke burka, så kan de aldri ta den av fordi da får familien vite det med en gang. Men det finnes flere grunner til hvorfor de brukes. Det kan være vane, det kan være traume, det kan være konservative grunner, og det kan være en måte å tviholde på en kultur som er den de kjenner, til tross for at den er undertrykkende. Fordi de føler seg veldig langt unna religionen, kulturen og landet sitt. Mange av dem vil jo ikke være her. De vil være der de kommer fra, med familie og venner, språket sitt, kulturen sin. Men de kan ikke. Og mange blir veldig patriotiske når de er langt hjemmefra. Ingen elsker Norge mere enn mange nordmenn i utlandet på 17 mai liksom.
ErGlad Skrevet 21. august 2021 #8 Skrevet 21. august 2021 Saph skrev (2 minutter siden): Oslo er bitte bitte lite. Har de en familie som vil de skal bruke burka, så kan de aldri ta den av fordi da får familien vite det med en gang. Men det finnes flere grunner til hvorfor de brukes. Det kan være vane, det kan være traume, det kan være konservative grunner, og det kan være en måte å tviholde på en kultur som er den de kjenner, til tross for at den er undertrykkende. Fordi de føler seg veldig langt unna religionen, kulturen og landet sitt. Mange av dem vil jo ikke være her. De vil være der de kommer fra, med familie og venner, språket sitt, kulturen sin. Men de kan ikke. Og mange blir veldig patriotiske når de er langt hjemmefra. Ingen elsker Norge mere enn mange nordmenn i utlandet på 17 mai liksom. Dette! 1
lupisnor Skrevet 21. august 2021 #9 Skrevet 21. august 2021 Agnesjenta skrev (5 timer siden): Jeg er rimelig sjokkert 😱 går folk virkelig i Burka i Oslo??? Hvorfor? Jeg så det selv, var virkelig ikke klar over at det var blitt så ille. Er ikke så ofte på denne kanten.. Og før noen kaller meg ‘rasist’, nei jeg så ikke hudfarge. Mange menn kan bli kåte hvis de ikke går med burka. Er det jeg har hørt. 2
Mardrøm Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 Agnesjenta skrev (På 21.8.2021 den 14.55): Jeg er rimelig sjokkert 😱 går folk virkelig i Burka i Oslo??? Hvorfor? Jeg så det selv, var virkelig ikke klar over at det var blitt så ille. Er ikke så ofte på denne kanten.. Og før noen kaller meg ‘rasist’, nei jeg så ikke hudfarge. «Blitt så ille». Jeg er stortsett innom både Grønland, Tøyen og Gamlebyen hver dag - og kan knapt huske å ha sett burka i Oslo. Niqab kan jeg se litt hyppigere, men heller ikke det er vanlig. En god del går med med hijab - som selvfølgelig er noe helt annet enn burka og niqab. Og ja jeg som kvinne kan fint gå gjennom området i helt vanlige klær. 4
Gab Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 Agnesjenta skrev (På 21.8.2021 den 15.14): Jeg syns uansett at det er utrolig trist at noen, frivillig eller ihvertfall under tvang, går i burka i Norge. Det er fordi jeg ser på det som et kvinnefiendtlig og diskriminerende plagg. Håper virkelig ikke det blir vanlig. Er det ikke derfor kvinner vil bort fra Afghanistan? Hvorfor bruke det i Norge da? Syns ikke andre at det er trist? Eller er det helt greit? At det er tvang om burkabruk som er årsaken til at kvinner vil bort fra Afghanistan? 😀😀😀
Nettmagica Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 Agnesjenta skrev (På 21.8.2021 den 14.55): Jeg er rimelig sjokkert 😱 går folk virkelig i Burka i Oslo??? Hvorfor? Jeg så det selv, var virkelig ikke klar over at det var blitt så ille. Er ikke så ofte på denne kanten.. Og før noen kaller meg ‘rasist’, nei jeg så ikke hudfarge. Jo.. så ille har det blitt.. Tragisk, rett og slett.. 10
ops2 Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 Du kan ta mennesker bort fra muslimske land, men du kan ikke ta de islamistiske verdiene fra de. 5
Agnesjenta Skrevet 23. august 2021 Forfatter #14 Skrevet 23. august 2021 lupisnor skrev (På 21.8.2021 den 20.44): Mange menn kan bli kåte hvis de ikke går med burka. Er det jeg har hørt. Deres problem, deres ansvar i såfall 🥸
Agnesjenta Skrevet 23. august 2021 Forfatter #15 Skrevet 23. august 2021 Gab skrev (23 timer siden): At det er tvang om burkabruk som er årsaken til at kvinner vil bort fra Afghanistan? 😀😀😀 Det er vel EN av grunnene? Jeg hadde heller dødd enn å bli tvunget til å gå med hijab/burka. 1
Agnesjenta Skrevet 23. august 2021 Forfatter #16 Skrevet 23. august 2021 ops2 skrev (12 timer siden): Du kan ta mennesker bort fra muslimske land, men du kan ikke ta de islamistiske verdiene fra de. Men hvorfor ikke heller da BO i et muslimsk land? Lurer jeg på.. 8
Khadira Skrevet 23. august 2021 #17 Skrevet 23. august 2021 Hvorfor ikke bare respektere at folk har en annen tro enn man selv har? 5
Agnesjenta Skrevet 23. august 2021 Forfatter #18 Skrevet 23. august 2021 Khadira skrev (27 minutter siden): Hvorfor ikke bare respektere at folk har en annen tro enn man selv har? Så lenge de ikke prøver å påvirke norsk levemåte, historie og kultur så må de tror hva de vil for meg. Men kvinner bør få velge selv - helt fritt - om de vil gå med hijab/burka. Og med fritt mener jeg fritt. Ikke fordi de ikke tør annet. 5
Rullerusk Skrevet 23. august 2021 #19 Skrevet 23. august 2021 Just now, Agnesjenta said: Så lenge de ikke prøver å påvirke norsk levemåte, historie og kultur så må de tror hva de vil for meg. Men kvinner bør få velge selv - helt fritt - om de vil gå med hijab/burka. Og med fritt mener jeg fritt. Ikke fordi de ikke tør annet. Problemet kommer når barna til disse skal joine samfunnet. Det ser dere ikke. Hijab og alle øvrige symboler på kvinnenes «skammelige kjønn» forplanter seg som problem når deres sønner ikke respekterer deg, dine døtre og øvrige medelever. Når sønnen din blir mobbet fordi han ikke er omskjært, osv osv osv symbolet betyr masse for muslimene. De forteller det bare ikke til de vantro. Også gårvi der og tenker vi er liberale og fri, og legger dermed til rette for grov kvinneundertrykkelse og det som verre er i et demokratisk samfunn tuftet på likhet, frihet og gjensidig respekt. Vi sier at det er greit alt det dette symbolet står for. Selv om det står i grell konflikt med alt nordmenn har kjempet frem de siste hundre årene. To + to er plutselig 18 10
Khadira Skrevet 23. august 2021 #20 Skrevet 23. august 2021 Agnesjenta skrev (3 timer siden): Så lenge de ikke prøver å påvirke norsk levemåte, historie og kultur så må de tror hva de vil for meg. På hvilken måte er "norsk levemåte" truet eller påvirket av at et veldig lite antall kvinner går med niqab eller burka? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå