GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rimelig sjokkert đŸ˜± gĂ„r folk virkelig i Burka i Oslo??? Hvorfor? Jeg sĂ„ det selv, var virkelig ikke klar over at det var blitt sĂ„ ille. Er ikke sĂ„ ofte pĂ„ denne kanten.. Og fĂžr noen kaller meg ‘rasist’, nei jeg sĂ„ ikke hudfarge.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de som bruker burka trolig har de samme holdningene og verdiene uansett om de bor i Oslo eller andre steder? At burka finnes og brukes, gjÞr jo at det fÞr eller siden ogsÄ vil dukke opp i Oslo og andre steder i Norge. Bakgrunnen for bruk av burka generelt antar jeg at du kjenner til (tildekking osv.). 

Rasisme er dessuten ikke knyttet til hudfarge spesifikt.

Jeg synes det er leit at det finnes kulturer og holdninger som gjÞr at kvinner bruker burka, bare sÄ det er sagt, men at det finnes burkabrukere i Oslo i vÄr tid kan vel ikke vÊre sÄ overraskende.. 

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor ikke bare la folk fÄ bestemme hva de selv Þnsker og gÄ I? MÄ bli slitsomt og ta seg nÊr og reagere pÄ alt hva andre mennesker velger og gÄ  kledd i?

• Liker 6
Skrevet (endret)
LovelyKindness skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke bare la folk fÄ bestemme hva de selv Þnsker og gÄ I? MÄ bli slitsomt og ta seg nÊr og reagere pÄ alt hva andre mennesker velger og gÄ  kledd i?

Jeg syns uansett at det er utrolig trist at noen, frivillig eller ihvertfall under tvang, gÄr i burka i Norge. Det er fordi jeg ser pÄ det som et kvinnefiendtlig og diskriminerende plagg. HÄper virkelig ikke det blir vanlig. Er det ikke derfor kvinner vil bort fra Afghanistan? Hvorfor bruke det i Norge da? Syns ikke andre at det er trist? Eller er det helt greit?

Endret av Agnesjenta
Skrivefeil
  • Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, Agnesjenta said:

Eller er det helt greit?

SÄ lenge det er helt frivellig sÄ syns jeg det er helt greit. Men om det er under tvang er det selvfÞlgelig IKKE greit. PÄ lik linje som alt annet. Det er aldri greit og tvinge noen til noe de ikke vil. Men om vedkommede selv Þnsker det, og vil det er det vedkommende sitt valg og bestemme selv. 

• Liker 2
Skrevet
LovelyKindness skrev (33 minutter siden):

Man skal bry seg om hva andre gÄr med. Det handler om hvilke verdier som ytres gjennom bekledningen, ikke graden av tildekning. Burka representerer verdier som er uÞnskede. 

OgsÄ andre plagg representerer verdier som er uÞnskede:

standard_ku_klux.jpg

Det er ikke opp til hver enkelt hva de har pÄ seg. 

• Liker 19
Skrevet

Oslo er bitte bitte lite. Har de en familie som vil de skal bruke burka, sÄ kan de aldri ta den av fordi da fÄr familien vite det med en gang. 

Men det finnes flere grunner til hvorfor de brukes. Det kan vÊre vane, det kan vÊre traume, det kan vÊre konservative grunner, og det kan vÊre en mÄte Ä tviholde pÄ en kultur som er den de kjenner, til tross for at den er undertrykkende. Fordi de fÞler seg veldig langt unna religionen, kulturen og landet sitt. Mange av dem vil jo ikke vÊre her. De vil vÊre der de kommer fra, med familie og venner, sprÄket sitt, kulturen sin. Men de kan ikke. Og mange blir veldig patriotiske nÄr de er langt hjemmefra. Ingen elsker Norge mere enn mange nordmenn i utlandet pÄ 17 mai liksom. 

Skrevet
Saph skrev (2 minutter siden):

Oslo er bitte bitte lite. Har de en familie som vil de skal bruke burka, sÄ kan de aldri ta den av fordi da fÄr familien vite det med en gang. 

Men det finnes flere grunner til hvorfor de brukes. Det kan vÊre vane, det kan vÊre traume, det kan vÊre konservative grunner, og det kan vÊre en mÄte Ä tviholde pÄ en kultur som er den de kjenner, til tross for at den er undertrykkende. Fordi de fÞler seg veldig langt unna religionen, kulturen og landet sitt. Mange av dem vil jo ikke vÊre her. De vil vÊre der de kommer fra, med familie og venner, sprÄket sitt, kulturen sin. Men de kan ikke. Og mange blir veldig patriotiske nÄr de er langt hjemmefra. Ingen elsker Norge mere enn mange nordmenn i utlandet pÄ 17 mai liksom. 

Dette!

• Liker 1
Skrevet
Agnesjenta skrev (5 timer siden):

Jeg er rimelig sjokkert đŸ˜± gĂ„r folk virkelig i Burka i Oslo??? Hvorfor? Jeg sĂ„ det selv, var virkelig ikke klar over at det var blitt sĂ„ ille. Er ikke sĂ„ ofte pĂ„ denne kanten.. Og fĂžr noen kaller meg ‘rasist’, nei jeg sĂ„ ikke hudfarge.

Mange menn kan bli kÄte hvis de ikke gÄr med burka. Er det jeg har hÞrt.

• Liker 2
Skrevet
Agnesjenta skrev (PĂ„ 21.8.2021 den 14.55):

«Blitt sÄ ille».

Jeg er stortsett innom bÄde GrÞnland, TÞyen og Gamlebyen hver dag - og kan knapt huske Ä ha sett burka i Oslo. Niqab kan jeg se litt hyppigere, men heller ikke det er vanlig.  En god del gÄr med med hijab - som selvfÞlgelig er noe helt annet enn burka og niqab. 

Og ja jeg som kvinne kan fint gÄ gjennom omrÄdet i helt vanlige klÊr.

• Liker 4
Skrevet
Agnesjenta skrev (PĂ„ 21.8.2021 den 15.14):

Jeg syns uansett at det er utrolig trist at noen, frivillig eller ihvertfall under tvang, gÄr i burka i Norge. Det er fordi jeg ser pÄ det som et kvinnefiendtlig og diskriminerende plagg. HÄper virkelig ikke det blir vanlig. Er det ikke derfor kvinner vil bort fra Afghanistan? Hvorfor bruke det i Norge da? Syns ikke andre at det er trist? Eller er det helt greit?

At det er tvang om burkabruk som er Ă„rsaken til at kvinner vil bort fra Afghanistan? 😀😀😀

Skrevet
Agnesjenta skrev (PĂ„ 21.8.2021 den 14.55):

Jo.. sÄ ille har det blitt.. Tragisk, rett og slett..

• Liker 10
Skrevet

Du kan ta mennesker bort fra muslimske land, men du kan ikke ta de islamistiske verdiene fra de.

• Liker 5
Skrevet
lupisnor skrev (PĂ„ 21.8.2021 den 20.44):

Mange menn kan bli kÄte hvis de ikke gÄr med burka. Er det jeg har hÞrt.

Deres problem, deres ansvar i sĂ„fall đŸ„ž

Skrevet
Gab skrev (23 timer siden):

At det er tvang om burkabruk som er Ă„rsaken til at kvinner vil bort fra Afghanistan? 😀😀😀

Det er vel EN av grunnene? Jeg hadde heller dÞdd enn Ä bli tvunget til Ä gÄ med hijab/burka.

• Liker 1
Skrevet
ops2 skrev (12 timer siden):

Du kan ta mennesker bort fra muslimske land, men du kan ikke ta de islamistiske verdiene fra de.

Men hvorfor ikke heller da BO i et muslimsk land? Lurer jeg pÄ..

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor ikke bare respektere at folk har en annen tro enn man selv har?

• Liker 5
Skrevet
Khadira skrev (27 minutter siden):

Hvorfor ikke bare respektere at folk har en annen tro enn man selv har?

SÄ lenge de ikke prÞver Ä pÄvirke norsk levemÄte, historie og kultur sÄ mÄ de tror hva de vil for meg. Men kvinner bÞr fÄ velge selv - helt fritt - om de vil gÄ med hijab/burka. Og med fritt mener jeg fritt. Ikke fordi de ikke tÞr annet. 

• Liker 5
Skrevet
Just now, Agnesjenta said:

SÄ lenge de ikke prÞver Ä pÄvirke norsk levemÄte, historie og kultur sÄ mÄ de tror hva de vil for meg. Men kvinner bÞr fÄ velge selv - helt fritt - om de vil gÄ med hijab/burka. Og med fritt mener jeg fritt. Ikke fordi de ikke tÞr annet. 

Problemet kommer nÄr barna til disse skal joine samfunnet. Det ser dere ikke. Hijab og alle Þvrige symboler pÄ kvinnenes «skammelige kjÞnn» forplanter seg som problem nÄr deres sÞnner ikke respekterer deg, dine dÞtre og Þvrige medelever. NÄr sÞnnen din blir mobbet fordi han ikke er omskjÊrt, osv osv osv 

symbolet betyr masse for muslimene. De forteller det bare ikke til de vantro. OgsÄ gÄrvi der og tenker vi er liberale og fri, og legger dermed til rette for grov kvinneundertrykkelse og det som verre er i et demokratisk samfunn tuftet pÄ likhet, frihet og gjensidig respekt. Vi sier at det er greit alt det dette symbolet stÄr for. Selv om det stÄr i grell konflikt med alt nordmenn har kjempet frem de siste hundre Ärene. 

To + to er plutselig 18

• Liker 10
Skrevet
Agnesjenta skrev (3 timer siden):

SÄ lenge de ikke prÞver Ä pÄvirke norsk levemÄte, historie og kultur sÄ mÄ de tror hva de vil for meg.

PÄ hvilken mÄte er "norsk levemÄte" truet eller pÄvirket av at et veldig lite antall kvinner gÄr med niqab eller burka? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...