Gå til innhold

Naboen har satt opp et gjerde 20-25 cm inn på vår eiendom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lenge hatt et ugreit forhold til vår nabo da han er bygdas største kranglefant, krangler med alt og alle og er hatet av de fleste. Vi har ikke hatt gjerde inn til han før men nå har han satt opp gjerde ca 20-25 cm inne på vår eiendom. Vi har stor hage så det er jo ikke helt krise liksom men vi vil såklart ikke ha gjerdet hans inne på våres eiendom. 

det vi lurer på er om vi skal kreve at han tar opp igjen gjerdet og setter det på grensen eller om vi kan ha rett på økonomisk erstatning for at han har tatt seg inn på vår eiendom og satt ned gjerdet? 
har vi lov å kreve det og evnt hva sier loven om dette? 
vi kan godt ha gjerdet slik det står nå men godtar det ikke om vi ikke får økonomisk kompensasjon for det. Hva kan vi evnt kreve av sum? Lengden på gjerdet er 42 meter hvor han altså har tatt 20-25 cm av vår tomt, så det utgjør jo noen kvadratmeter… 

Vi skal jo gi han muligheten til å flytte gjerdet istedenfor økonomisk kompensasjon, men da må han tette hullene han har gravd til gjerdestolpene og så gress i de igjen. 

vil bare vite hvilke rettigheter vi har før jeg konfronterer han og krever flytting eller erstatning og hvor høy erstatning vi bør kreve. 

Anonymkode: 196a3...88a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå i dialog med han, informer om hvor tomtegrensen går - men på en ok måte. Han må jo flytte gjerdet, kjedelig dobbeltarbeid men slik er det bare.

Anonymkode: ee927...9f2

• Liker 20
Skrevet

Du kan kreve at det flyttes og at eventuelle skader på din tomt rettes eller erstattes om retting ikke går.

• Liker 9
Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg ville bedt han komme og se, så dere får vise han grensen. Ville krevd at gjerde flyttes tilbake til der grensen er. Noe kompensasjon ville jeg ikke gitt han muligheten å betale.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Gå i dialog med han, informer om hvor tomtegrensen går - men på en ok måte. Han må jo flytte gjerdet, kjedelig dobbeltarbeid men slik er det bare.

Anonymkode: ee927...9f2

Jeg tror han meget godt vet hvor grensen går, tror han gjorde dette kun på pur faen pga han alltid er slik. Jeg skal såklart prøve å gå i dialog med han å ta det rolig, men er 99% sikker på at han ikke tar det rolig og begynner å kjefte og krangle slik han alltid gjør. 

Brunello skrev (24 minutter siden):

Du kan kreve at det flyttes og at eventuelle skader på din tomt rettes eller erstattes om retting ikke går.

Hva hvis han nekter å hverken flytte det eller erstatte, hva gjør jeg da?

Vil det da hjelpe å anmelde eller må jeg skaffe en advokat? må jeg betale advokaten av egen lomme eller må han det når han taper?

Smeltemann skrev (19 minutter siden):

Jeg ville bedt han komme og se, så dere får vise han grensen. Ville krevd at gjerde flyttes tilbake til der grensen er. Noe kompensasjon ville jeg ikke gitt han muligheten å betale.

Jeg tror han er helt klar over at han har satt gjerdet inne på vår eiendom, han er en slik person som gjør slik kun for faen og for å skape en ny sak å krangle om. 
hva gjør jeg hvis han nekter?

vil ikke sitte igjen med høye advokatutgifter heller hvis jeg må bruke en

• Liker 1
Skrevet

20 cm? Jeg hadde ikke giddet

Anonymkode: 52247...a01

• Liker 13
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror han er helt klar over at han har satt gjerdet inne på vår eiendom, han er en slik person som gjør slik kun for faen og for å skape en ny sak å krangle om. 
hva gjør jeg hvis han nekter?

vil ikke sitte igjen med høye advokatutgifter heller hvis jeg må bruke en

Ja vil jeg også tro han vet. Men har du med deg dokumentasjon, eller om grensepåler står så har han ikke noe å slå i bordet med.

Konfliktrådet kan du bruke ,husker ikke hva eller om det kostet noe. Har hatt noen grensesaker jeg også,har ikke hatt advokat da jeg synes jeg har hatt såppas sterksak at jeg har fikset det selv.

Skrevet

Han får kjøpe de kvadratmeterne med tomt av dere hvis han inle vil flytte gjerdet. Finn en passende kvadratmeterpris, og i tillegg må han besørge det som trengs av kommunale søknader og papirer, han må vel hyre inn en landmåler også, for å få kartene riktige.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

20 cm? Jeg hadde ikke giddet

Anonymkode: 52247...a01

Helt enig. Herregud. Har du ikke annet å bry deg med , Ts ?

• Liker 1
Skrevet

Sjekk om f.eks innboforsikringen eller fagforening dekker advokat (nei, det trenger ikke ha noe med hus eller jobb å gjøre for at de skal dekke det). Men her trenger du egentlig ikke advokat. Naboen har tatt seg til rette på din eiendom, og det kan selvfølgelig anmeldes. I første omgang havner nok saken i konfliktrådet. Da er det bare å gi beskjed om at du vil at naboen flytter gjerdet til tomtegrensa, fyller igjen hullene han har laget og tar alle ekstrautgiftene det medfører. Husk å gi en tidsfrist som han må forholde seg til. Hvis ikke naboen er helt idiot stopper saken der. Og kanskje det er en anmeldelse som må til for at naboen skal roe seg ned.

Anonymkode: ee95b...90b

• Liker 3
Skrevet
TheQueen123 skrev (6 minutter siden):

Hvor mye mener du det bør være før en setter ned foten? Er det ålreit med 40 cm? 60? Og i hvor mange meter må det være 20, 40 eller 60 cm inn? 

Folk som bryter reglene begynner i det små. Og så eskalerer det. Ts har altså to valg, der ett er åpenbart det beste. 1. flytte til et hyggelig nabolag. 2. ta opp kampen med naboen og sette han skikkelig på plass. 

Feilen her er ikke at ts setter ned foten. Feilen er at resten av bygda ikke gjør det. I velfungerende bygder får kranglefanter korreks. De blir nektet servering på alle matsteder og pubber, de blir oversett i kassa på matbutikken, de blir forbigått som luft når de behøver hjelp. Familien fryser dem ut og innkjørselen måket full med snø. Ts bor i en bygd som ikke funker. 

Anonymkode: 51285...169

• Liker 11
Skrevet

Ta kontakt med huseierne, de er dyktige på sånt 😊

Hadde faktisk ikke funnet meg i noe slikt jeg heller om det ikke var satt opp i god tro eller fordi vi hadde blitt enige om det!

Anonymkode: dccd2...e7b

• Liker 3
Skrevet
TheQueen123 skrev (45 minutter siden):

Det utgjør 9,4 kvm. Mulig du gir bort 9 kvm av din tomt til gratis naboen, men de fleste gjør ikke det.

Anonymkode: 45b10...055

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det utgjør 9,4 kvm. Mulig du gir bort 9 kvm av din tomt til gratis naboen, men de fleste gjør ikke det.

Anonymkode: 45b10...055

Hadde ikke brydd meg om 20 cm..

Skrevet
TheQueen123 skrev (46 minutter siden):

Hadde ikke brydd meg om 20 cm..

Det er jo ikke 20 cm. Det er 9,4 kvadratmeter. Vet du hvor mye det er? Det er typisk størrelse på et lite soverom. Hvis du noen gang har vært student så burde du forstå hvor mye det faktisk utgjør. 

Når det er sagt er en 9,4 kvadrat hybel gjerne til utleie for 4000 kr i mnd, så nei, det er ikke vanlig å gi bort kvadratmetre gratis til andre. 

Anonymkode: ccc59...2fc

• Liker 14
Skrevet

Bygg et gjerde 20cm inn på hans tomt så har dere det gående…

Anonymkode: 56b16...205

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nå blir jo ikke automatisk eiendomsgrensen flyttet ved at de setter opp gjerdet feil. 

Hvis det egentlig ikke betyr noe siden du skriver at tomten er stor hadde jeg ikke bedt de om å flytte gjerdet - men hadde sørget for at begge parter er klar over hvor grensen faktisk går og at dette er skriftlig. 

Endret av punkyB
Korrigerte skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet

Enten få ham til å flytte det, selg ham tomten han har stjålet fra dere eller riv gjerdet.

Når dere konfronterer ham med dette, må dere først dobbeltsjekke tomtegrensene. Det hadde vært litt pinlig om det viste seg at det var dere som hadde feil

Anonymkode: 372eb...ef6

• Liker 4
Skrevet

Sjekk husforsikringen din om den kan ha rettshjelpsdekning.

Normalt er den på kr 100 000,- med en egenandel på kr. 4000,- pluss 20% av det overskytende.

Anonymkode: ce33c...d3a

• Liker 1
Skrevet
TheQueen123 skrev (7 timer siden):

Jeg tenker at du bor på bygda dersom du ikke forstår hvor mye 9 kvadratmeter tomt kan koste i tettbebygde strøk :ler: 

Anonymkode: 65ebc...8a5

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...