Gå til innhold

"Det gikk jo bra med oss/barnet mitt". Hvordan defineres "bra"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om 50/50 barnefordeling, hvor en bruker skriver "Er voksen nå, og har ingen problemer i etterkant. Veldig velfungerende, utdannelse og jobb." Så begynte jeg å lure; hvordan definerer man bra i denne sammenhengen?

Man hører jo stadig vekk folk si "det gikk jo bra med oss", ofte referert til egen generasjon, eller "jeg gjorde sånn og sånn med barna mine og det gikk bra med dem". Er alt man har opplevd som barn greit så lenge man har jobb, utdanning og evt familie som voksen? Og hvilken betydning har det hvorvidt barnet hadde det greit underveis?

Min mor kan nok finne på å si at det gikk jo bra med barna hennes. Hun har tre. Alle har jobb, utdanning, hus, bil, kjærester, barn osv. Men to av tre får hjelp av DPS. Men det gikk jo "bra" med oss? Vi er bare veldig deprimerte iblant og hadde det ikke så bra under deler av oppveksten.

Anonymkode: a5094...5ae

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg fundert på også. Mine foreldre kan finne på å si at det gikk jo bra med meg også, selv om jeg begynte i barnehagen da jeg var 7 måneder. Utad gikk det bra ja, jeg har mastergrad, godt betalt jobb, stort hus og en super mann, men jeg har slitt mye med angst og er generelt veldig sosialt utrygg. Jeg har hatt problemer med å knytte relasjoner hele livet. Årsaken til det er selvfølgelig umulig å si, men oppnådde prestasjoner er virkelig ikke ensbetydende med at man har det bra på innsiden. 

Anonymkode: 52a89...456

• Liker 4
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette har jeg fundert på også. Mine foreldre kan finne på å si at det gikk jo bra med meg også, selv om jeg begynte i barnehagen da jeg var 7 måneder. Utad gikk det bra ja, jeg har mastergrad, godt betalt jobb, stort hus og en super mann, men jeg har slitt mye med angst og er generelt veldig sosialt utrygg. Jeg har hatt problemer med å knytte relasjoner hele livet. Årsaken til det er selvfølgelig umulig å si, men oppnådde prestasjoner er virkelig ikke ensbetydende med at man har det bra på innsiden. 

Anonymkode: 52a89...456

Ikke sant! Merker jeg blir litt provosert over disse argumentene. Har hørt det mye fra folk på 45+ som synes dagens foreldregenerasjon er hysteriske og oppdrar en generasjon aspeløv fordi en del er mot skrikekurer og "ta deg sammen"-oppdragelse. Og så begynner de å snakke om at det gikk jo bra med deres barn, hva nå enn det betyr, som om oppdragelsen deres barn fikk på 80-, 90-, og 00-tallet er en slags fasit på hvordan man skal skape voksne som det går bra med.

Ts

Anonymkode: a5094...5ae

• Liker 1
Skrevet

Har inntrykk av at en del som bruker den slags argumentasjon, legger lista ved overlevelse. Ingen døde, så da gikk det jo fint. 

• Liker 3
Skrevet

Jada, det gikk bra med de fleste som ikke brukte bilbelte før det var en ting, men det var en grunn til at vi nå bruker de.
Og det er en grunn til at vi ikke lar 5-åringer gå alene til butikken like lett som vi gjorde før.
Ja, det gikk nok bra med mange, men man må faktisk tenke på alle det ikke gikk bra med også.

Anonymkode: ebce0...b4d

Skrevet

Hadde en venninne som skulle belære meg da jeg fikk mitt første barn samtidig som hun fikk sitt tredje. Hun mente jeg var hysterisk og måtte slappe mer av, for hun hadde ikke tatt noen ting så nøye med sine to første barn (som da var blitt store), og "det gikk jo bra med dem". Vel, begge droppet ut av vgs, en var innlagt pga selvskading og dyp depresjon, den andre var blitt kriminell og ruset seg jevnlig.

Jeg tror det hun mente med at det "gikk bra" rett og slett var at de overlevde til de ble voksne... Det er jo det mange sier også. "Vi overlevde før i tiden." Og det er jo mye som er godt nok hvis det bare er det som er målet.

Anonymkode: 49f5a...dca

• Liker 2
Skrevet

Denne argumentasjonen brukes som oftest når det ikke har gått til helvete. For ordens skyld presiseres at det som oftest i disse tilfellene kunne gått veldig mye bedre.

Skrevet

Jeg har en eldre kollega som har sagt det noen ganger fordi han mener folk styrer for mye i dag. Da minner jeg han på at det slettes ikke gikk bra for den kameraten han fortalte om som drukna i elva da han var barn (de lekte i Vefsna uten tilsyn og det var helt normalt).

Det gikk bra for mange, men du store min det gikk fryktelig galt for noen også.

Anonymkode: e39c9...86a

Skrevet

Tenker at alt er relativt jeg, kjenner man det gikk bra med til tross for foreldrene. 

• Liker 1
Skrevet

Må si meg enig her. Det jeg tror de mener er  rett og slett at de overlevde. Ikke noe mer enn det. Hører ofte foreldre si dette om sine barn, og ofte tenker jeg hvordan foreldrene kan komme med en slik påstand. I mange av tilfellene har barna droppet ut av skolen, slitt med rus, psykiatri, dårlig økonomi, flyttet mye osv. 

Anonymkode: 88a19...c83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...