AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Dette opplevde jeg nylig her jeg bor. Dette var et menneske i førtiårene som hadde svært liten sosial omgang med andre og vi så aldri at personen hadde besøk eller snakket med naboer annet enn et raskt "hei". Vi er ikke et spesielt sammensveiset nabolag, så det har liksom ikke vært naturlig å ta så mye initiativ, særlig siden personen ofte var kort og avvisende når man først kom i prat. Nå kjenner jeg på en dårlig samvittighet for at jeg ikke prøvde hardere eller ringte politiet tidligere da jeg ikke så livstegn fra huset, men som sagt så var det ikke uvanlig at denne personen ikke viste seg utendørs på en uke eller to. Jeg hadde derfor ikke mistanke om at personen kunne ha falt om død. Jeg vet fortsatt ikke om det var et illebefinnende eller et selvmord. Jeg lurer sånn på hva det er som får mennesker til å leve så isolert, og om det var psykisk sykdom inne i bildet eller om personen genuint var en einstøing som ønsket å leve alene. Noen mennesker ønsker kanskje ikke kontakt og trives beste i sitt eget selskap, samtidig så klarer ikke den vonde magefølelsen å slippe taket. Var avdøde syk, ensom og redd for mennesker, eller var det bare slik hun ønsket å leve livet sitt? Jeg vet ikke hvor jeg vil med denne tråden, annet en at jeg trengte å få ut tankene. Anonymkode: 7168a...a14 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 Jeg har noen som ringer til meg en gang hver 14 dag. Her jeg bor kjenner jeg ingen. Anonymkode: 7e780...72f 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har noen som ringer til meg en gang hver 14 dag. Her jeg bor kjenner jeg ingen. Anonymkode: 7e780...72f Hva er grunnen til at du ikke tar kontakt og prøver å skape relasjoner med andre mennesker i nabolaget eller på andre arenaer der du bor? Anonymkode: dc34c...d5d 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 Når du leser tråder her inne så kan jeg godt forstå at dette skjer. Folk her inne klager over innpåslitne venner osv. De fleste er så navlebeskuende at de ikke bryr seg om andre i det hele tatt. Anonymkode: 138dc...75e 11
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 Så lenge man er i yrkesaktiv alder skal det godt gjøres å leve så isolert, selv som barnløs. En jobb må jo etterlyse kollegaer? Anonymkode: ce0de...d3a 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 Mobbeofre har gjerne slike liv. Anonymkode: e35aa...9a6 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så lenge man er i yrkesaktiv alder skal det godt gjøres å leve så isolert, selv som barnløs. En jobb må jo etterlyse kollegaer? Anonymkode: ce0de...d3a Tror vel ikke hun har vært i jobb i og med at hun er blitt liggende så lenge. Anonymkode: 7168a...a14 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 Sånt skremmer meg. Har levd mutters alene i 30 år. Har ikke venner eller familie. Kan godt ende opp sånn og ligge og råtne i årevis. Anonymkode: bb8ed...f62 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sånt skremmer meg. Har levd mutters alene i 30 år. Har ikke venner eller familie. Kan godt ende opp sånn og ligge og råtne i årevis. Anonymkode: bb8ed...f62 Jeg er ikke ts, men lurer på hvorfor? Er dette selvvalgt, eller har du noe psykiske problemer av noe slag? Jeg har heller ikke særlig med venner, men har jobb og familie jeg bor med. Det er sikkert mange årsaker til at folk kommer i din situasjon, men hvis dette skremmer deg, ville jeg gjort noe med det. Har du ikke en slektning, eller en annen person du kunne tatt opp kontakten med, fex hatt en telefonsamtale med si en gang i uka, om ikke annet for at et annet menneske skal få muligheten til å fange opp om noe skjer med deg? Anonymkode: 520dd...194 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sånt skremmer meg. Har levd mutters alene i 30 år. Har ikke venner eller familie. Kan godt ende opp sånn og ligge og råtne i årevis. Anonymkode: bb8ed...f62 Men hva mener du folk skal gjøre da, om du i 30 år ikke har tatt kontakt med andre utenfor huset ditt? Folk kan jo ikke bare bryte seg inn hos deg og være vennene dine om det er det du håper skal skje, og du er selv ansvarlig for å komme i kontakt med ting som habiliteringstjeneste, psykatri, fontenehus, fastlege og støttekontakt om det er det som må til med mindre du er så syk at tvang er innafor. Anonymkode: 7168a...a14 5
herzeleid Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 Jeg synes det er en forferdelig trist tanke, og det gjorde inntrykk på meg da jeg for noen år siden leste om begravelser der kun presten og det offentlige var til stede. Jeg vil tro en del som aldri helt har "knukket koden" og klart å etablere et sosialt liv får en veldig høy terskel for å gjøre nettopp dette, og at ettersom tiden går og en ikke etablerer seg er det fort gjort å isolere seg stadig mer og at vi i tiden fremover der familie blir stadig mindre sentralt vil se flere slik skjebner. Forhåpentligvis vil det på et tidspunkt tvinge seg frem et lavterskel tilbud for sosialisering for de som er i en slik situasjon, og kanskje vil digitalisering kunne skape nettopp dette. 2
Lea Skrevet 23. august 2021 #12 Skrevet 23. august 2021 Jeg synes det bare er veldig trist❤️ Ensomhet er vondt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 Jeg er en som kunne blitt liggende lenge før det ble oppdaget. Ingen familie eller venner. Ingen nære naboer. Anonymkode: 581da...958 7
Lipyros Skrevet 23. august 2021 #14 Skrevet 23. august 2021 Det er så uendelig trist at dette skjer. Og at det skjer igjen og igjen... Noe er vel etter eget ønske, og noen har bare rett og slett ingen. Selv om de kanskje ønsker det kan det være vanskelig. 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #15 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (På 21.8.2021 den 12.02): Hva er grunnen til at du ikke tar kontakt og prøver å skape relasjoner med andre mennesker i nabolaget eller på andre arenaer der du bor? Anonymkode: dc34c...d5d Hvorfor skal jeg det? Har ingen ønsker om å ha kontakt med noen. Jeg har mitt,det holder for meg. Anonymkode: 7e780...72f 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #16 Skrevet 23. august 2021 Profeten Muhammed fred være med ham " Mens naboen er sulten, og om noen legger seg mette, de er ikke muslimer (de er ikke en av oss)" 😭 Hva har skjedd med oss? Vi fortjener ingenting annet en flommen, så egoister vi har blitt. Jeg skjønner at dommedagen kommer veldig snart 😭 Anonymkode: f7a37...bc7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #17 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (På 21.8.2021 den 18.54): Så lenge man er i yrkesaktiv alder skal det godt gjøres å leve så isolert, selv som barnløs. En jobb må jo etterlyse kollegaer? Anonymkode: ce0de...d3a De fleste av disse er nok uføre Anonymkode: b2c83...941 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #18 Skrevet 23. august 2021 Denne mannen lå død i 9 år før det ble oppdaget Anonymkode: b2c83...941 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #19 Skrevet 23. august 2021 Jeg kunne nok ha endt opp sånn nå. Har ingen her jeg bor nå og familie bor langt unna, og jeg har bare sporadisk kontakt med dem. Bor i en by og her bryr ikke naboer seg om andre naboer og legger vel knapt merke til andre naboer. Er student og jobber frivillig, men ingen der hadde reagert om jeg ikke dukket opp siden det er mange som er inaktive der til tider. Jeg har et ønske om et større nettverk, men har sosial angst og endel problematikk rundt det som gjør det vanskelig. Hadde vært redd for katten min om det skjedde noe med meg. Det hadde ikke nødvendigvis gått mange år, men flere uker og måneder kunne ha gått uten at noen hadde oppdaget det. Anonymkode: a7323...6c4 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #20 Skrevet 23. august 2021 Jeg tror ikke jeg hadde blitt liggende i årevis, men uker er nok sannsynlig. Er ufør og kjenner ingen her. Har søkt jobber uten å få noen intervjuer, kontakt NAV om hjelp til å komme tilbake til arbeidslivet uten å få noen respons, og det virker som alt av frivillighet og foreninger fortsatt er koronastengt. Anonymkode: 969fd...960 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå