Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg ønsker gjerne å få tatt ultralyd/høre hjerte til babyen og vite at den er frisk før uke 12-14. er det mulighet for det i det offentlige helsevesenet eller må man gjøre det privat? 

de av dere som har gjort det privat hvem anbefaler dere, og hva kan man forvente av en sånn time? Må man ha innvendig ultralyd? Vil man få et bilde av babyen? Vil man kunne se at babyen er frisk? Hva er eventuelt prisen for en sånn time privat?

håper på svar og anbefalinger

en førstegangsgravid mamma i bergen

Anonymkode: 0b27a...9e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var tidlig ultralyd i uke 7 og i uke 13. jeg bor i Stavanger og går til Meretes Ultra - er veldig fornøyd! Her betaler jeg kr. 700 for timen før uke 12 (15 min time) og ca. 900 tror jeg fra uke 12 (30 min time). Men akkurat dette er nok litt individuelt fra sted til sted.

Har kun tatt ultralyd utenpå magen hos henne. Så kun at hjertet slo og at embryoet lå på riktig sted i uke 7. I uke 13 sjekket vinprisene og nakkefold osv., og så at babyen så langt virker helt frisk. Har fått bilder og til og med en liten filmsnutt. Disse tingene er nok også individuelt fra sted til sted.

Det må spesielle hensyn til for å få dekket tidlig UL av det offentlige (foreløpig - det skal bli et offentlig tilbud fra og med neste år).

Anonymkode: 4ddcb...bf8

Skrevet

Ultralydjordmor i Bergen kan virkelig anbefales! Link til nettsiden, der kan du bestille time og se priser: Ultralydjordmor

Jeg var der i uke 9 (9+*). Måtte da ta innvendig. Hun forklarte veldig godt det vi så (det var ikke så veldig mye siden det var så tidlig), et hjerte som slo, målte lengde, og så fikk ett utskrevet bilde pluss flere digitalt til en app som heter Tricefy (både bilde og video).

Var der igjen i uke 12. Da gikk det å ta på magen. Hun gikk nøye igjennom det hun klarte å se. Hjerne, hjerte, hodeomkrets, lengde, magesekk, neseben, nakkefold og lårben. Prøvde å se på blæra tror jeg det var, men det var litt vanskelig. Hjerte gikk hun nøye gjennom, prøvde å se hvor mange rom det var og sånt, også fikk vi høre det banke🥰 Fikk da også med ett utskrevet bilde pluss flere bilder og videoer i Tricefy.

Hadde to forskjellige ultralyddamer på de to gangene jeg var der, men begge var like flinke.

Anonymkode: 4b2bd...8e5

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke har høy alder (38 år innen forventet fødsel) eller det er medisinsk indikasjon på tidlig ultralyd, må du gå privat slik regelverket er i dag. Jeg gikk privat på aleris og betalte rundt 1900,- det var hos gynekolog, så det gir mening at det var dyrere enn hos jordmor. I uke 8 kan alder estimeres og men ser hjerte slå, men i uke 11-13 kan man se indre organ, blodgjennomstrømning, nakkefold osv. 

Anonymkode: 45629...a5c

Skrevet

Du kan få en slik offentlig ultralyd dersom du kvalifiserer til det. Alder, arv osv. 

Ellers er alternativet privat ultralyd. Jeg var i uke 14 hos en helt fantastisk gynekolog inne i Bergen sentrum (sentrumslegene), fy søren for en behagelig, rolig og sympatisk lege. Han kan virkelig sakene sine, og tar seg god tid. Jeg var vel inne i 40 minutter. 

Litt snodig med bestilling over Mail/melding, men utrolig fin opplevelse der. 

Jeg ville egentlig bare se hvordan ting stod til der inne, men han sjekket nakkefold, nesebein, mange ulike målinger, sjekket organer og hvor morkaken var festet samt navlesnorens feste. 

Mener jeg betalte rett i underkant av 1800,- for timen hos han. Det er litt dyrt, men synes det var vel verdt det. 

Anonymkode: d1da3...a29

Skrevet

Tusen takk for deres svar! Da blir det nok en ultralyd på oss mellom uke 12-14 😁

Anonymkode: 0b27a...9e1

Skrevet

Hjertelyd kan du høre på første kontroll hos jordmor, med doppler, men ultralyd må du gå privat og betale for så tidlig. Fra det offentlige får man ordinær ultralyd mellom uke 18 og 20, og så er det i tillegg utvalgte sykehus som har vekstkontroll i uke 32. Hvis man er frisk uten risikofaktorer får man altså bare én eller to ultralyder fra det offentlige per nå.

Anonymkode: 53cb9...f3a

Skrevet

Er du over 38 får du. Du kan og uttrykke enorm bekymring - da hender det at legen rekvirerer..

vi har en søster m downs. Min svigerinne tok dette opp m legen og fikk tidlig UL. Min søster gjorde det samme - hun fikk ikke dekket tidlig UL. Så lege og hvor desperat bekymrete du er spiller nok inn. Begge var like gamle - og i 20-åra..

jeg er over 38 - så jeg får det dekket. Tar det likevel privat for jeg orker ikke sykehuset..

Anonymkode: 564c8...c25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...