Gå til innhold

Hvorfor orker folk å reise til utlandet nå, når det er så mye styr på flyplasser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har SÅ lyst å bestille en tur til UK til høsten, men tør ikke ta sjansen for jeg vet jo ikke om jeg kommer fram. Leser om køer på 8 timer etc, uten mulighet til  kjøpe mat eller drikke. Og man får jo ikke sjekket inn før max 3 timer før avgang vel? Er jo kjedelig å bruke masse penger på flybilletter, også mister man flyet pga man står i kø på flyplassen. I tillegg er det alt styr med munnbind, jeg får så mye kviser av det og må bruke tusenvis av kroner på laserbehandlinger pga munnbindbruk :( 

Den ene flyavgangen jeg har sett på til Aberdeen har mellomlanding i Stavanger, er det like mye styr der med kø som på Gardermoen?

Hvordan orker folk å fly til utlandet nå?! Forstår det ikke. 

Anonymkode: 077b8...002

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heeeelt enig. Reiser ikke pga.alle disse testene, skjemaene, køene osv. 

Anonymkode: 8af6f...66d

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og man får jo ikke sjekket inn før max 3 timer før avgang vel

Du kan faktisk sjekke inn når som helst det døgnet ditt flyvning er. Er f.eks flyavgang kl 09:15, så kan du sjekke inn 00:05 på innsjekkingsautomaten. 

Anonymkode: abbdf...aac

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan faktisk sjekke inn når som helst det døgnet ditt flyvning er. Er f.eks flyavgang kl 09:15, så kan du sjekke inn 00:05 på innsjekkingsautomaten. 

Er det sant? Jeg har flere ganger møtt opp tidlig på Gardermoen/Heathrow etc, og alltid fått beskjed om at jeg kan sjekke inn tidligst 3 timer før avreise.  Og hvor lang tid i forveien skal man møte opp da? Må jeg ha med campingseng og overnatte med Gardermoen for å sikre meg plass i køen, eller hvordan funker det? 

Jeg mener den ene flighten til Stavanger går kl 11:50, må jeg møte opp 1 døgn før? 2 døgn? For det holder vel ikke å møte opp 3 timer før? Og ved landing i Norge så må man beregne 8 timer ++ før man kommer seg ut? UK er vel grønt, men det er kanskje ingen forskjell på det heller? 

Synd det er så ekstremt styrete å reise nå. Jeg er fullvaksinert i tillegg fra tirsdag av, er det en egen kø for oss? Skjønner ikke vitsen med vaksiner når det er så mye STYR. 

Skrevet

Det er derfor det er så romslig og effektivt på flyplassene, altså? Fordi medienes agurknytt har blåst dette ut av dimensjoner?

Har reist mye i sommer. Eneste som tar litt lenger tid enn vanlig er at de må se QR passet ved ankomst, men kommer uansett til ankomsthall før bagasjen. Ellers har det aldri vært mer effektivt ved innskjekk og i sikkerhetskontroll. 

Og så lenge du flyr rutefly kan du sjekke inn når som helst. 3 timer er vel for charter, og det unngår jeg som pesten. 

Anonymkode: ce586...55e

• Liker 2
Skrevet

Å fly innenlands fungerer mer eller mindre som normalt. 
Som fullvaksinert oppleves også utenlandsreise ganske normalt. Er mer styr og køståing for de som ikke er vaksinert eller kun har fått en dose, for de må testes.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

UK er vel grønt, men det er kanskje ingen forskjell på det heller? 

https://www.vg.no/spesial/corona/reise/

UK er det stikk motsatte av grønt for tiden. 

Anonymkode: 8a254...2c6

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

I tillegg er det alt styr med munnbind, jeg får så mye kviser av det og må bruke tusenvis av kroner på laserbehandlinger pga munnbindbruk :( 

Herlighet, velg dine kamper. Så neste gang vi får munnbindpåbud så må du svi av tusenlapper på laser? La kvisene komme og dekk de til med concealer. Jesus christ hva folk er villige til å kaste penger bort på

Anonymkode: 29c79...5fe

• Liker 10
Skrevet

Skjønner ikke jeg heller. Men skal reise i løpet av høsten - når jeg har blitt fullvaksinert og slipper testing. Regner med det roer seg utover høsten når flere og flere er fullvaksinerte

Anonymkode: c5cb0...97b

Skrevet

Har reist to ganger i sommer, en gang til Hellas, og en gang til Kroatia, opplever ikke noe av det styret som du beskriver her.

Nå har jeg grønt korona-pass pga. gjennomgått sykdom da, og har egentlig aldri opplevd at det har gått fortere på flyplassen! Var ute av Gardermoen med bagasjen 10 minutter etter landing begge gangene.

Om du ikke har grønt korona-pass er det mer styrete, i alle fall ved hjemkomst til Gardermoen.

Anonymkode: 531ca...124

• Liker 1
Gjest Linny111
Skrevet

Husk at du må ta tester for å reise til UK selv om du er fullvaksinert :) Om du skal til Skottland må du ta én test i Norge 72 timer før avgang og én test i Skottland to dager etter ankomst + fylle ut reiseskjema. Strengere regler for uvaksinerte selvsagt (+ karantenehotell ved retur til Norge).

https://www.gov.scot/publications/coronavirus-covid-19-international-travel-quarantine/pages/red-amber-and-green-list-countries/

Skrevet

Skal du ha med innsjekket bagasje kan du møte opp 3 timer før. Jeg ville anbefalt deg håndbagasje, da kan du sjekke inn på nett og gå rett til sikkerhetskontrollen. På vei hjem kan det ta alt fra 1-8, man vet aldri. Fløy i fellesferien med kun én dose og unger, så måtte stå i kø. Tok totalt 2,5 t gjennom tollen, testing, hente alle koffertene og ut av flyplassen. Tollkontrollen tok lengst tid. Vi hadde med enkel snacks i vesken og det samme med drikke. Ta med litt frukt, påsmurt mat og vann. Blir ikke mer problemer enn man gjør det til :) 

Skrevet
Blue Berry skrev (2 minutter siden):

Skal du ha med innsjekket bagasje kan du møte opp 3 timer før. Jeg ville anbefalt deg håndbagasje, da kan du sjekke inn på nett og gå rett til sikkerhetskontrollen. På vei hjem kan det ta alt fra 1-8, man vet aldri. Fløy i fellesferien med kun én dose og unger, så måtte stå i kø. Tok totalt 2,5 t gjennom tollen, testing, hente alle koffertene og ut av flyplassen. Tollkontrollen tok lengst tid. Vi hadde med enkel snacks i vesken og det samme med drikke. Ta med litt frukt, påsmurt mat og vann. Blir ikke mer problemer enn man gjør det til :) 

Får man gå på toalettet da mens man står i køen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenkte du og reise alene? Litt usikker ang det. Gikk på do på flyet før vi landet å passet på og ikke drikke så mye 😄 Mener det var et par toaletter nedover gangen, med en gang man går av flyet der. Evt kan du høre med noen i køen om og holde av plassen din kanskje? 

Skrevet

Jeg har ikke opplevd noe mer kø enn vanlig utenom i Norge. De sjekker papirene før avreise og ferdig.

Anonymkode: 04064...f5a

Skrevet

Jeg reiste for å ta farvel med et døende familiemedlem. Brukte litt over to timer gjennom Gardermoen.

Anonymkode: 9b2c6...05f

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette trodde jeg også. Men slik var det ikke da jeg reiste. Fikk ikke sjekket inn på nett eller på innsjekkingsautomat slik jeg er vant til. Ble henvist til å stå i en kjempelang kø med manuell innsjekk, og det selv om jeg kun reiste med håndbagasje. Rakk nesten ikke flyet. Så ikke anta at ting er som før og beregn veldig god tid. 

Anonymkode: ca74b...da4

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i UK, og flydde London - Hellas og retur denne sommeren. Gikk helt fint, ingen kø i det hele tatt da vi dro og cirka 50 min kø da vi skulle inn i UK igjen. Det kan det jo noen ganger være utenom coronavirus tider også. Vi har små barn, men de som hadde maskinlesbart pass og hele familien var over 12 år kunne gå rett igjennom. 

Gjør meg ingenting å ta en covid-test eller to! 

Anonymkode: 14f88...09a

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har reist to ganger i sommer, en gang til Hellas, og en gang til Kroatia, opplever ikke noe av det styret som du beskriver her.

Nå har jeg grønt korona-pass pga. gjennomgått sykdom da, og har egentlig aldri opplevd at det har gått fortere på flyplassen! Var ute av Gardermoen med bagasjen 10 minutter etter landing begge gangene.

Om du ikke har grønt korona-pass er det mer styrete, i alle fall ved hjemkomst til Gardermoen.

Anonymkode: 531ca...124

Samme her...aldri gått så raskt og greit før. Reiste fra Gardermoen til Las Palmas...har også grønt koronapass.

Anonymkode: 33182...3d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De få gangene jeg og mannen har stått i kø i sommer har vi bare byttet på å holde plassen. Ser også at barnefamilier gjerne står en i køen, mens den andre er i nærheten med barna. 

Anonymkode: ce586...55e

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har SÅ lyst å bestille en tur til UK til høsten, men tør ikke ta sjansen for jeg vet jo ikke om jeg kommer fram. Leser om køer på 8 timer etc, uten mulighet til  kjøpe mat eller drikke. Og man får jo ikke sjekket inn før max 3 timer før avgang vel? Er jo kjedelig å bruke masse penger på flybilletter, også mister man flyet pga man står i kø på flyplassen. I tillegg er det alt styr med munnbind, jeg får så mye kviser av det og må bruke tusenvis av kroner på laserbehandlinger pga munnbindbruk :( 

Den ene flyavgangen jeg har sett på til Aberdeen har mellomlanding i Stavanger, er det like mye styr der med kø som på Gardermoen?

Hvordan orker folk å fly til utlandet nå?! Forstår det ikke. 

Er du fullvaksinert så er det ikke kø😀

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...