summer25 Skrevet 22. september 2005 #1 Skrevet 22. september 2005 Trenger tips til hva jeg kan servere. Skal iallefall ha hovedrett og dessert, men kanskje også forrett! Desserten er avgjort (banan bakt i folie med smør, sukker og kanel m/vaniljeis) Men ellers er jeg helt blank.....
Gjest piaf Skrevet 22. september 2005 #2 Skrevet 22. september 2005 Det kommer jo først og fremst an på hvor mye tid du har til å lage maten og hvor mye arbeid du vil legge i det, og selvsagt på hvem som kommer til middag og hva de liker. Litt frie assosiasjoner likevel: Krabbe og blåskjell er gode og tilgjengelige på denne tiden av året, og er fine råvarer til forretter, synes jeg. Feks dampede blåskjell med hvitvin, fløte, sjalottløk, hvitløk og urter. Når det gjelder krabbe, er jeg makelig anlagt og liker å kjøpe sånne skjell med ferdig renset hvitt og brunt krabbekjøtt i. Kan feks brukes til skalldyrsalsa i terteskjell, kanskje? Og så kanskje lam til hovedrett? Feks osso buco med lam (som du finner oppskriften til i denne tråden). Eller du kan forsøke en marokkansk vri, og lage lammegryten med tomater, løk, hvitløk og gulrøtter, krydre med spisskummen, koriander, paprika, chili og safran i tillegg, ha i noen squashskiver og 1 boks avrente kikerter det siste kvarteret av koketiden, og servere med couscous. Da kan en enkel forrett feks være hummus, kikertmos med spisskummen, hvitløk, sitron og tahini, som du serverer på varmt pitabrød skåret i trekanter. Dryss gjerne chiliflak over hvis du liker litt sterk mat, og ha marinerte oliven og rødvin til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå